Przegląd sił powietrznych nr 11-2011.pdf

(5805 KB) Pobierz
743598250 UNPDF
przegląd ISSN 1897-844 4
Z TRZYDZIESTU
TYSIĘCY STÓP str. 21
EWOLUCJA ROZWOJU BAZ LOTNICTWA TAKTYCZNEGO str. 4 |
PILOT ODMAWIA: ASERTYWNY CZY NIESUBORDYNOWANY str. 40 |
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | LISTOPAD 2011 | NR 11 (053)
przegląd
przegląd ISSN 1897-8444
SPOJRZENIE
743598250.007.png 743598250.008.png 743598250.009.png 743598250.010.png 743598250.001.png 743598250.002.png
TRENDY
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
str.|34
str.|14
Działania w środowisku
elektronicznym
Wykorzystanie foteli
katapultowych
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Pilot odmawia: asertywny
czy niesubordynowany
str.|40
Szanowni Czytelnicy!
Przegląd Sił Powietrznych” już w prenumeracie.
Jej koszt w 2012 roku to tylko 72 zł (12 numerów w cenie 6 zł każdy) .
Prenumeratę można zamówić:
- e-mailem: prenumerata@zbrojni.pl
- listownie: Wojskowy Instytut Wydawniczy, 00-909 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 97
- faksem: +4822 684 55 03.
Warunkiem wysyłki miesięcznika jest wpłata 72 zł do 16 grudnia 2011 roku na konto:
23 1130 1017 0020 1217 3820 0002.
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek
Zdjęcie na okładce:
Agnieszka Markowska
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
mobile: +48 500 259 909
tel.: +48 22 389 65 87
fax: +48 22 301 86 61
email: biuro@toplogistic.pl
Druk: Interak Drukarnia sp. z o.o.,
Czarnków
Dyrektor:
Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845 685, faks: 845 503
sekretariat@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktorzy merytoryczni:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Teresa Wieszczeczyńska
Skład i łamanie:
Jolanta Muszyńska
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku.
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
743598250.003.png
¢ TRENDY
Ewolucja rozwoju baz lotnictwa taktycznego
płk nawig. dr inż. Bogdan Grenda ............................................................. 4
przegląd
sił powietrznych
LISTOPAD 2011 | NR 11 (053)
Szanowni Czytelnicy!
Działania w środowisku elektronicznym (cz. I)
ppłk dypl. Stanisław Czeszejko ............................................................... 14
Numer otwiera artykuł
na temat ewolucji roz-
woju baz lotnictwa tak-
tycznego. Organizacja
Sił Powietrznych szcze-
bla taktycznego jest
poddawana ciągłej re-
strukturyzacji. Podstawowy dylemat, jaki
kryje wskazana sytuacja, polega na wypra-
cowaniu odpowiedzi, czy powinno się wy-
kształcać w długiej drodze dostosowań wła-
sne rozwiązania instytucjonalne, czy też
przyjmować je od krajów, które w wyniku
przeobrażeń wypracowały optymalne formy
instytucjonalne zapewniające im sprawność
operacyjnego działania. W Siłach Powietrz-
nych częściej adaptuje się stare, kiedyś już
działające organizacje. Przykładem jest
przekształcenie pułków lotniczych w bazy
lotnicze. Koncepcja przekształcenia pułków
w samodzielne jednostki lotnicze (eskadry
lotnicze) oraz logistyczne (bazy) okazała się
nietrafiona.W kolejnym artykule zaprezento-
wano problematykę działań elektronicznych
w NATO i w SZRP. Wykorzystanie systemów
elektronicznych pozwala na bardzo szybką
wymianę informacji. Zapewnia to podstawę
do uzyskania przewagi informacyjnej, a tym
samym właściwych warunków do prowadze-
nia wysoko efektywnych sieciocentrycznych
działań bojowych. Ważne jest również, aby
działanie poszczególnych systemów elektro-
nicznych, które znajdują się w wyposażeniu
wojska, charakteryzował daleko idący efekt
synergii. Obecnie urządzenia i systemy elek-
troniczne, którymi dysponują siły zbrojne,
tworzą grupy różnego rodzaju systemów
wypełniają samodzielne, nie zawsze właści-
wie skoordynowane organizacyjnie, funkcje
na współczesnym polu walki.
Zachęcam do laktury naszych artykułów.
Spojrzenie z trzydziestu tysięcy stóp
kpt. nawig. Radosław Ciemięs ............................................................... 21
¢ SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Wyjścia ze zdarzenia niebezpiecznego
płk w st. spocz. pil. dr Jerzy Szczygieł ..................................................... 27
Wykorzystanie foteli katapultowych (cz. I)
ppłk w st. spocz. pil. mgr inż. Maciej Kamyk .......................................... 34
Pilot odmawia: asertywny czy niesubordynowany?
mjr w st. spocz. dr inż. Kazimierz Janusiak ........................................... 40
¢ DOśWIaDCZENIa
Dlaczego Polska wybrała F-16? (cz. II)
Barre R. Seguin
tłum. i oprac. gen. dyw. pil. dr Leszek Cwojdziński ................................ 45
¢ INNE aRmIE
Z kabiny pilota i nawigatora
płk dypl. rez. nawig. inż. Józef Maciej Brzezina ..................................... 59
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl
Numery czasopism są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
2011/11
przegląd sił powietrznych
743598250.004.png
TRENDY Ciągła reorganizacja
płk nawig. dr inż.
BOGDAN GRENDA
Akademia Obrony
Narodowej
Absolwent WSOSP,
AON oraz Akademii
Ekonomicznej
w Poznaniu. Doktor
nauk wojskowych
w specjalności siły
powietrzne.
Uczestniczył w wielu
ćwiczeniach
narodowych
i międzynarodowych
oraz kursach
specjalistycznych.
Obecnie pełni
obowiązki zastępcy
dowódcy 6 BLot.
Ewolucja rozwoju
baz lotnictwa
taktycznego
Transformacja systemowa stała się momentem przełomowym,
jeżeli chodzi o rolę poszczególnych instytucji wojskowych
w kreowaniu zmian strukturalnych w ich organizacjach.
Pojawił się problem „starych” i „nowych” instytucji.
być tworzone od podstaw, czy
też rozwiązaniem lepszym
jest reorganizacja starych
i dostosowanie ich do nowych warun-
ków? Jeśli uwzględnimy, że dzisiejsze
organizacje charakteryzują się różno-
rodnością i zmiennością, gdyż zostały
wygenerowane w specyficznym dla nich
czasie i miejscu oraz do wykonywania
określonych zadań, najlepszym rozwią-
zaniem byłoby stworzenie ich od pod-
staw, aby nie powielać złych wzorców.
Jednak w pracach nad projektowaniem
przyszłych struktur często sięga się do
minionych doświadczeń, gdyż nie
wszystko, co funkcjonowało kiedyś,
uznaje się za złe i nieprzydatne.
Z tego założenia wyszły również
Siły Powietrzne i przekształciły istnie-
przegląd sił powietrznych
2011/11
C zy instytucje nowe powinny
743598250.005.png
jące jednostki wojskowe w nowe struktury orga-
nizacyjne. Najważniejsze zmiany dokonały się na
szczeblu taktycznym w wyniku transformacji:
Centralnego Stanowiska Dowodzenia (CSD)
w Centrum Operacji Powietrznych (COP), bry-
gad lotnictwa taktycznego (BLT) w skrzydła
lotnictwa taktycznego (SLT), połączonych stano-
wisk dowodzenia (PłSD) w ośrodki dowodzenia
i naprowadzania (ODN) i wreszcie pułków lotnic-
twa myśliwskiego (plm) oraz myśliwsko-bom-
bowych (plmb) w bazy lotnicze (BLot). Czas
zweryfikuje, czy to podejście było słuszne, ale
najważniejszym zadaniem jest osiągnięcie inte-
roperacyjności z NATO oraz sprostanie wymaga-
niom współczesnego pola walki.
Funkcjonowanie pułków lotniczych
Okres zmian politycznych lat dziewięćdziesią-
tych XX wieku i związana z nim samodzielność
militarna sprzyjały powstawaniu różnych koncep-
cji usprawnienia organizacji Wojsk Lotniczych
i Obrony Powietrznej (WLOP). Jedna z nich
zakładała utworzenie nowych baz lotniczych na
istniejących strukturach organizacyjnych pułków
lotniczych. Ewolucja strukturalna przebiegała
dwuetapowo:
– w etapie pierwszym pułki lotnicze prze-
kształcono w bazy lotnicze z jednoczesnym wy-
łączeniem z ich struktur organizacyjnych eskadr
lotniczych;
– w etapie drugim zintegrowano bazy lot-
nicze z eskadrami lotniczymi i utworzono
bazy lotnictwa taktycznego, szkolnego i trans-
portowego.
Podstawę do formowania baz lotniczych stano-
wił pułk lotniczy, którego obszar zadaniowy oraz
struktura organizacyjna były adekwatne do roli
i znaczenia, jaką miały odgrywać nowe jednost-
ki. Funkcjonujący w owym czasie pułk lotniczy
był w stanie samodzielnie przygotować i wyko-
nywać zadania o znaczeniu taktycznym
lub operacyjnym. Realizował ponadto zadania
administracyjno-logistyczne oraz prowadził dzia-
łalność gospodarczą.
Pułk lotnictwa myśliwsko-bombowego był pod-
stawowym oddziałem taktycznym (jednostką),
zdolnym do samodzielnego przygotowania i wy-
konania jednego lub kilku zadań o znaczeniu tak-
tycznym lub operacyjnym. Prowadził także dzia-
łalność administracyjną i gospodarczą. Jego siłą
uderzeniową były trzy eskadry lotnictwa (elmb).
Eskadra była podstawowym pododdziałem zdol-
nym do wykonania jednego lub kilku zadań tak-
tycznych we współdziałaniu z pododdziałami puł-
ku lub samodzielnie. Mogła także prowadzić sa-
modzielnie działania bojowe z oddzielnego
lotniska (lądowiska). W takim wypadku, aby za-
pewnić jej możliwości prowadzenia działań, wy-
dzielało się odpowiednie środki z pododdziałów
zabezpieczających pułku.
Pułk lotnictwa myśliwsko-bombowego dyspo-
nował stacjonarnym i ruchomym stanowiskiem
dowodzenia (SD). W jego składzie etatowym wy-
stępowali nawigatorzy naprowadzania, dyżurni
ruchu lotniczego oraz obsada stacji meteorolo-
gicznej. Pułk miał własny posterunek radiotech-
niczny, na bazie którego organizowano pułkowy
punkt naprowadzania (PPN). Informacja z niego
była obrazowana na stanowisku dowodzenia. PPN
służył do kierowania własnych samolotów na ce-
le powietrzne, naziemne i do kontroli radioloka-
cyjnej dalszej strefy odpowiedzialności lotniska.
Aby zwiększyć żywotność systemu dowodzenia,
tworzono dodatkowo umocnione stacjonarne
stanowisko dowodzenia (USSD). Jego zadanie
polegało na przejęciu dowodzenia w razie znisz-
czenia zasadniczego SD w początkowym okresie
osiągania wyższych stanów gotowości bojowej
(WSGB).
W lotnictwie myśliwskim, z chwilą rozwiąza-
nia 4 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego, podsta-
wowym oddziałem taktycznym, administracyj-
nym i gospodarczym został pułk lotniczy 1 . Orga-
nizacja pułku lotnictwa myśliwskiego była bardzo
zbliżona do organizacji pułku lotnictwa myśliw-
sko-bombowego. Różniły się one liczbą eskadr
lotniczych. W plm były dwie eskadry po 16 sa-
molotów jednego typu, w plmb – trzy. Podstawo-
wa różnica występowała natomiast w ich syste-
mach dowodzenia.
1 W lotnictwie operacyjnym istniała dywizja lotnictwa myśliwskiego,
ale z chwilą powstania 4 Korpusu Lotniczego została rozwiązana.
W 4 KL natomiast utrzymano organizację dywizyjno-pułkową.
S. Zajas, J. Nowak: Dowodzenie lotnictwem sił powietrznych . AON,
Warszawa 1999, s. 49.
2011/11
przegląd sił powietrznych
743598250.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin