Kreatywne pisanie - jezyk niemiecki.pdf

(2630 KB) Pobierz
4302320 UNPDF
1
JAK NAPISAĆ CZĘŚĆ PISEMNĄ
NA EGZAMINIE?
4302320.002.png
2
1Spis treści
1. PODSTAWOWE WSKAZÓWKI........................................................ 3
2. LIST PRYWATNY......................................................................... 4
3. LIST OFICJALNY......................................................................... 6
4. ANKIETA................................................................................... 8
5. NOTATKA................................................................................. 10
6. POCZTÓWKA............................................................................ 11
7. OGŁOSZENIE........................................................................... 12
8. ZAPROSZENIE.......................................................................... 13
10. KOMUNIKAT........................................................................... 15
11. PODANIE............................................................................... 16
12. ŻYCIORYS.............................................................................. 18
13. RECENZJA.............................................................................. 20
14. ROZPRAWKA.......................................................................... 22
15. OPOWIADANIE....................................................................... 24
16. OPIS..................................................................................... 26
17. CHARAKTERYSTYKA.................................................................28
18. ARTYKUŁ............................................................................... 30
4302320.003.png
3
1. PODSTAWOWE WSKAZÓWKI
Ucząc się w szkole języka niemieckiego, nierzadko koncentrujemy się jedynie na wybranych
rodzajach ćwiczeń, rozwijających konkretne umiejętności językowe. I tak np.: w jednych
klasach uczniowie często rozwiązują zadania, w których należy przetłumaczyć zdania, w innych
klasach praktycznie tego typu ćwiczenia nie są wykonywane. Jedni nauczyciele preferują
lekcje, na których uczniowie prowadzą częste konwersacje, natomiast są też tacy, którzy dużą
uwagę zwracają na wyjaśnianie i wyćwiczenie struktur gramatycznych. Przygotowyjąc się do
matury, zwłaszcza do części pisemnej, musimy pamiętać, że tworzenie tekstu jest procesem
bardzo skomplikowanym, gdzie niezbędna jest znajomość odpowiedniego słownictwa, zasad
gramatyki, zasad interpunkcji i ortografii, a niekiedy również wiadomości z zakresu kultury i
historii krajów niemieckiego obszaru językowego. Przygotowując się do matury zapamiętaj
kilka istotnych zasad:
systematycznie ćwicz sprawność pisania – od krótkich notatek do dłuższych wypracowań
pisz różnorodne prace: listy, streszczenia, notatki, ogłoszenia, wiadomości, zaproszenia itp.
często powtarzaj raz nauczone słówka i zasady gramatyczne
korzystaj ze słownika, tak często, jak tylko to jest możliwe (zanim napiszesz sprawdzaj
poprawną pisownię słowa, jeśli nie jesteś jej pewien)
dokładnie czytaj polecenia w zadaniu i staraj się wypełniać je w 100 %
przed rozpoczęciem pisania, zastanów się nad właściwą kompozycją tekstu
na maturze wymagane są teksty o określonej liczbie słów. Ćwicząc tworzenie tekstu próbuj
również „kontrolować” objętość tekstu. Nie trać jednak czasu na liczenie słów. Najlepiej jest
policzyć słowa w jednej linijce i pomnożyć je przez ilość linii.
Zawsze przed oddaniem pracy przeczytaj go dwukrotnie, za pierwszym razem skoncentruj
się na sensie wypowiedzi, sprawdź czy zostały ujęte wszystkie wymagane informacje,
podczas drugiego czytania skoncentruj się na gramatyce. (np.: czy czasowniki są poprawnie
odmienione i stoją we właściwym miejscu itp.)
ucząc się próbuj wykorzystywać nowe słowa i zwroty oraz bardziej skomlikowane struktury
gramatyczne (eksperymentuj zwłaszcza wtedy, gdy ktoś może poprawić Twoją pracę i
wyjaśnić ewentualne pomyłki), natomiast podczas egzaminu używaj zwrotów i struktur,
których jesteś w 100% pewny. Tutaj nie wolno eksperymentować!
Pisz starannie, zrobi to lepsze wrażenie na egzaminatorze, a poza tym w przypadku
nieczytelnego pisma Twoja praca może zostać unieważniona.
Krótkie formy użytkowe wymagane na maturze:
notatka
pocztówka
ogłoszenie
zaproszenie
ankieta
wiadomość
Dłuższe formy użytkowe wymagane na maturze:
list prywatny
list formalny
rozprawka (tylko poziom rozszerzony)
recenzja (tylko poziom rozszerzony)
opowiadanie (tylko poziom rozszerzony)
opis (tylko poziom rozszerzony)
4302320.004.png
4
2. LIST PRYWATNY
List prywatny piszemy zazwyczaj do osób, które dobrze znamy, można więc stosować zwroty
potoczne, skróty czy idiomy. Do adresata zwracamy się w sposób bezpośredni.
Pamiętaj, że list zawiera stałe elementy:
nagłówek np.:
Hallo! Liebe Anna! Lieber Thomas! Mein lieber Gerard! Guten Tag, Ralf!
wprowadzenie, .:
Herzlichen Dank für deinen Brief! Was gibt es Neuer bei Dir? Alles beim alten?
treść właściwa
[......................]
zakończenie , np.:
Bis bald! Zum Schluß möchte ich Dir noch sagen ....
zwrot kończący , np.:
mit freundlichen Grüßen, Viele Grüße
podpis , według zasad nowej matury jest to najczęściej XYZ
Co będzie sprawdzał egzaminator?
czy w liście zawarte zostały wszystkie informacje żądane w poleceniu do zadania
poprawność językową (błędne wyrazy nie mogą przekroczyć 25%)
czy list zawiera wymagane elementy (datę i miejscowość, zwrot grzecznościowy, wstęp,
rozwinięcie, zakończenie, zwrot grzecznościowy kończący list i podpis)
4302320.005.png
5
PRZYKŁAD LISTU PRYWATNEGO
4302320.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin