Scenariusz zajęcia otwartego "WIOSENNA FANTAZJA"
Temat: „Wiosenna fantazja”.
Pomoce: obrazki z Panią Wiosną, ptaki: skowronek, jaskółka, bocian, szpak, kukułka, kos, żabka, słońce, chmurki z deszczykiem, motyl, biedronka, kwiaty wiosenne: przylaszczka, sasanka, bazie, przebiśnieg, krokus, pierwiosnek.
Na stolikach przygotowane są:
Ø dla dzieci starszych: kolorowe kartki, kółeczka z papieru kolorowego różnego rozmiaru, klej, gąbki do wycierania palców,
Ø dla dzieci młodszych: kartka papieru z narysowaną sylwetą bociana, sylwety: żabek, biedronek, wiosennych kwiatów, ptaków, słońca, kredki ołówkowe lub woskowe.
Cele:
Ø stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwiązywaniu problemów,
Ø doskonalenie sprawności umysłowych i manualnych,
Ø wzbogacenie dziecięcych przeżyć estetycznych,
Ø utrwalenie zdobytych wiadomości o wiośnie.
Wprowadzenie:
Dzieci siedzą przy magnetofonie i słuchają piosenkę „Fantazja” w wyk. Natalii Kukulskiej.
- Czy wiecie, co to jest fantazja?
- Czy każde dziecko ma w sobie fantazję?
- Czy ludzie dorośli mają też fantazję w sobie, czy nie?
- W czym się fantazja może przejawiać, ujawniać? (w muzyce, tańcu, rysunkach, zabawach, w pracach plastycznych...).
- Posłuchajcie zagadek, a dowiecie się, o jakiej fantazji myślę.
- Waszym zadaniem będzie rozwiązać zagadki w różny sposób (pokazać ruchem, wskazać obrazek, przeczytać odpowiednie hasło, odnaleźć ukryty obrazek w sali, powiedzieć mi na ucho, powiedzieć głośno, wszyscy głośno razem odpowiadają, ułóż z liter hasło...).
· Jeszcze śpi wszystko, co żyje. Jeszcze nic nie rośnie. A on śmiało śnieg przebija. I opowie wam o wiośnie. (Przebiśnieg).
· Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną, a tę porę zwiemy...Wiosną.
· W krótkiej nazwie kwiatów mieszczą się „sanki”. A te kwitną w marcu w mroźne ranki. (Sasanki)
· Spotkasz ją w lesie albo w parku, albo w domowym zegarku. (Kukułka)
· W kropki ma spódnicę chętnie zjada mszyce, gdy wierszyk powiedzą dzieci do nieba wnet poleci. (Biedronka).
· Skacząc po łące, szybko uciekam, gdy dziób czerwony widzę z daleka. (żabka)
· Młody góral w górach chwycił się za głowę, gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe. (Krokusy)
· Przyszła wiosna do lasku, z kluczykami przy pasku. A te klucze pachnące można spotkać na łące. (Pierwiosnek)
· W białej kapocie i czerwonych butach chodzi po błocie i śniadania szuka. (Bocian)
· Gdy ciepły marzec powróci z wiosną, białe, puchate na wierzbach rosną. (Bazie)
· Tam, w lesie cienistym zakwita niebiesko. Na łące na pewno czułaby się kiepsko. A gdy zakwita w marcu, to wtedy już wiecie, że nieodwracalnie jest wiosna na świecie. (Przylaszczka)
· Tu cytrynek, tam Paź Królowej. Wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (Motyl)
- Czy już wiecie, o jaką fantazję mi chodzi?
- Pani miała na myśli wiosenną fantazję, wiosenne marzenia...
Zapraszam was do zabawy. Zaśpiewamy sobie piosenkę „Świeci słoneczko złote...” i będziemy naśladować ją ruchem.
Świeci słoneczko złote,
Wieje wiosenny wiatr
Świeci słoneczko jasne
Pada wiosenny deszcz.
A teraz zaśpiewamy sobie piosenkę „Kukułka”, i także naśladujemy ruchem jej treść.
Siedzi sobie kukułka na wysokim buku.
Ile razy tam spojrzysz, tyle razy ku, ku.
Śpiewajmy, oj ra ta ri ra, oj ra ku ku
Oj ra ta ri ra, oj ra ku ku-bis.
Oj ra ta ri ra, oj ra.
Praca dzieci – oparta na origami
Zapraszam was do pracy. Będziecie pracować w dwóch zespołach: dzieci młodsze i dzieci starsze. Dzieci starsze - macie przygotowane kolorowe kółeczka różnej wielkości, z których możecie wyczarować wspaniałą, wiosenną fantazję. Które z was nie będzie umiało wymyślić swojej fantazji, niech przyglądnie się na gotowe wzory prac przypięte na firankach? Pamiętajcie o estetyce swoich prac.
Dzieci młodsze – waszym zadaniem jest wymalować kredkami sylwetę bociana, motyla, żabki, słoneczka, wiosennych kwiatów, i przyklejenie tych elementów na karton papieru. Możecie piórka bociana wykleić watą. Ja wraz z paniami będę wam pomagała.
W trakcie prac dzieci wykorzystuję nagranie „Wiosny” Vivaldiego.
Wystawa prac wszystkich dzieci
Dziękuję wam za wspaniałą zabawę. Wszystkie dzieci bardzo ładnie poradziły sobie z trudną pracą, która wymagała od was dużego wysiłku umysłowego. Prace przypinamy na tablicy.
Prace porządkowe
Dyżurni sprzątają salę po zajęciu.
Opracowanie i prowadzenie:
mgr Jolanta Obłój
agag61