projekt mostu1.docx

(348 KB) Pobierz

I. Opis techniczny mostu

1.       Założenia projektowe

Celem opracowania jest zaprojektowanie tymczasowego mostu drogowego pod obciążenie klasy „C” zgodnie z normą mostowąPN-S-10030/1985 Obiekty mostowe. Obciążenia. Będzie to jednoprzęsłowy most z drewnianym pomostem na stalowych dźwigarach. Na moście przewidziana jest jezdnia o szerokości użytkowej 6,5 m i 2 chodniki o szerokości użytkowej 1,8 m. Przęsło mostu usytuowane jest prostopadle do przeszkody, rzeki Białka. Projektowany most będzie na trasie Biała Prudnik, gdzie dotychczasowy most uległ poważnym uszkodzeniom wskutek powodzi.

 

2.       Opis konstrukcji i elementów wyposażenia

2.1.   Podpory

Podpory składają się z oczepu o wymiarach 30x30 cm osadzonego na 7 drewnianych palach Ф20 wbitych na głębokość 2,65 m w głąb ziemi. Na jednym oczepie zastosowano łożysko przegubowo nieprzesuwne po jednym na dźwigar, a na drugim oczepie łożysko przegubowo przesuwne po jednym na dźwigar.

 

2.2.   Przyczółki

Przyczółki zbudowane są z 2 rzędów pali drewnianych Ф20 wbitych na głębokość 2,65 m w głąb ziemi. Pomiędzy nimi ułożono drewniane belki również Ф20 które zapobiegają osuwaniu się gruntu. Na wewnętrznym rzędzie pali spoczywa płyta przejściowa wykonana z połówek belek drewnianych Ф20 i ułożonej na nich warstwy gliny. Płyta ma długość 2,2 m.

 

2.3.   Ustrój nośny

Ustrój nośny składa się z 7 dźwigarów HEB 650 w rozstawie co 1,4 m. Dźwigary wykonane ze stali S235JR. Dźwigary są połączone stężeniami w postaci ceowników [300 ze stali S235JR. Stężenia te są połączone z dźwigarem śrubami M20 kl. 6.8 poprzez kątownik ∟70x70x7 o długości tężenia z dźwigarami połączone są śrubami poprzez kątowniki L 100x100x10 o długości 260 mm. Każdy z dźwigarów oparty jest na łożysku przegubowo nieprzesuwnym z jednej strony i przegubowo przesuwnym z drugiej strony.

 

2.4.   Pomost

Pomost wykonany z drzewa sosnowego. Dyle o wymiarach 10x10 cm i 10x12 cm ułożone są w rąb na poprzecznicach o wymiarze 27x23 cm (ścięta belka okrągła Ф27) rozstawionych co 1,1 m i ułożonych na zakład. Pod poprzecznicami znajduje się warstwa papy która zapobiega korozji stalowego dźwigara. Na dylinie ułożona jest nawierzchnia asfaltobetonu o grubości 5/16 cm, zapewniająca spadek poprzeczny 2%. Odwodnienie pomostu jest stanowią rurki Ф50 rozstawione co 2 m.

 

2.5.   Chodnik

Chodnik stanowią 3 podłużnice o szerokości 14 cm i wysokości zmiennej 28-32 cm ułożonych co 82 cm, które nadają spadek poprzeczny 2%. Pokład chodnika stanowią poprzecznie ułożone deski 6x12 cm. Wewnętrzna krawędź chodnika obita jest kątownikiem 65x65x7 który chroni krawędź przed uszkodzeniami mechanicznymi.

 

2.6.   Balustrada

Balustrada zaprojektowano jako pochwyt 10x10 cm osadzony na słupkach tego samego wymiaru. Słupki są w rozstawie 2,2 m, czyli co drugą poprzecznice. Zastosowano również zastrzały pod każdy słupek, które usztywniają całą balustradę. Wolną przestrzeń między słupkami wypełniono przeciągami, jeden na dole 5x11 cm i dwa wyżej 5x12 cm.

 

Wszystkie elementy drewniane mostu będą impregnowane próżniowo, a stalowe zabezpieczone powłokami malarskimi.

 

3.       Zakres i kolejność wykonywania robót mostowych

Wszystkie elementy mostu tj. dźwigary, poprzecznice, dylina, pale, poręczne, słupki itd. powinny być dostarczone na plac budowy w stanie gotowym do montażu.

3.1.   Wytyczenie osi podpór

3.2.   Wbijanie pali, osadzenie oczepów i ustawienie łożysk

3.3.   Wykonanie przyczółków

3.4.   Ułożenie dźwigarów stalowych  na łożyskach za pomocą dźwigu

3.5.   Stężenie dźwigarów ceownikami

3.6.   Ułożenie poprzecznic

3.7.   Ułożenie podłużnic chodnika

3.8.   Ułożenie dyliny jezdni i pokładu chodnika

3.9.   Wykonanie balustrady mostu

3.10.Wykonanie odwodnień mostu

3.11.Ułożenie asfaltobetonu na dylinie i przyczółkach

 

4.       Wykaz literatury

4.1.   Zobel H., Alkhafaji T., Mosty drewniane, Wyd. 1, Warszawa, WKŁ, 2006, ISBN 83-206-1618-7

4.2.   PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.

4.3.   PN-EN 1993-1-1 Projektowanie konstrukcji stalowych. Reguły ogólne dla budynków.

4.4.   PN-EN 338 (1999) Drewno konstrukcyjne. Klasy wytrzymałości.

4.5.   PN-EN 1995-1-1 Projektowanie konstrukcji drewnianych. Postanowienia ogólne. Reguły ogólne i reguły dotyczące budynków.

4.6.   PN-92/S-10082 Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane, Projektowanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Założenia ogólne

Obiekt zaprojektowano dla klasy obciążenia „C

Rozpiętość teoretyczna przęsła lt=14,30 m

Użytkowa szerokość pomostu bu = 6,5 + 2.1,8 = 10,1m

 

III. Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe

1.       Wymiarowanie pokładu jezdni

Nawierzchnia asfaltowo-betonowa gr. 5-16 cm na dylach 10x10 i 10x14 kładzionych prostopadle  na poprzecznicach.

 

1.1. Obciążenia stałe na jeden dyl

WYSZCZEGÓLNIENIE

WYMIAR

[m]

WYMIAR

[m]

CIĘŻAR

OBJĘTOŚCIOWY MATERIAŁU

[kN/m3]

 

OBCIĄŻENIE

CHARAKTYCZNE

[kN/m]

WSPÓŁCZYNNIK

OBCIĄŻENIA

OBCIĄŻENIE

OBLICZENIOWE

[kN/m]

asfaltobeton

0,1

0,125

23,0

0,287

1,5

0,430

bal sosnowy

0,1

0,1

6,0

0,060

1,2

0,072

suma

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin