Obowiązki wprowadzających pojazdy:
· ograniczenie stosowania substancji niebezpiecznych w pojazdach (w celu zapobiegania emisji tych substancji do środowiska i ułatwienia recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji)
· uwzględnienie wymogów demontażu i ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części pojazdów oraz odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
· stosowania materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji pojazdów
· zapewnienia oznaczenia przedmiotów wyposażenia i części pojazdów z elastomerów o wadze powyżej 200 g; oraz pozostałych tworzyw sztucznych o wadze powyżej 100 g
· opracowanie informacji dotyczącej sposobu demontażu nowego typu pojazdu w ciągu 6 miesięcy od wprowadzenia na terytorium kraju, oraz nieodpłatne przekazanie tej informacji prowadzącemu przedsiębiorstwo w terminie do 30 dni od złożenia przez to przedsiębiorstwo odpowiedniego wniosku o udzielenie tych informacji
· producenci oraz nabywcy lub importerzy przedmiotów wyposażenia i części pojazdów mają obowiązek nieodpłatnego udostępnienia informacji wprowadzającemu pojazd oraz przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu dotyczącej sposobu demontażu, magazynowania i testowania przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, które mogą być przeznaczone do ponownego użycia, do 30 dni od złożenia wniosku
· zapewnienie sieci zbierania pojazdów, obejmująca terytorium kraju w taki sposób, aby właściciel pojazdu mógł oddać wycofany pojazd do punktu zbiórki lub stacji demontażu oddalonej nie więcej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, wprowadzający może zapewnić sieć na podstawie umów z innymi przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu pojazdów. Wprowadzający może nie zapewniać sieci gdy wprowadza na terytorium kraju mniej niż 1000 pojazdów w ciągu roku. Wprowadzający którzy nie zapewnią sieci, oraz importerzy i nabywcy pojazdów nie będący przedsiębiorcami są zobowiązani do zapłaty 500 zł od pojazdu.
· powiadomienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o produkcji, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów w terminie do 30 dni od rozpoczęcia działalności, a jeśli zakończy działalność ma obowiązek powiadomić Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w ciągu 7 dni od zakończenia działalności.
· złożenie sprawozdania Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska o wysokości opłaty za brak sieci do 31 marca następnego roku.
Stacja demontażu – zakład prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji obejmujący:
a) usunięcie elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów
b) wymontowanie przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia
c) wymontowanie elementów nadających się do odzysku lub recyklingu
Wymogi stawiane stacji demontażu:
· przyjmowania pojazdów (zlokalizowany na twardej powierzchni, wyposażony w system odprowadzania odcieków do separatora substancji ropopochodnych; wyposażony w wagę di min 3,5 t)
· magazynowania przyjętych pojazdów (zlokalizowany na utwardzonej powierzchni nie mniejszej niż 200 m2)
· usuwania elementów i substancji niebezpiecznych (zlokalizowany w obiekcie budowlanym, wyposażony w urządzenia do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych; pojemnik na wymontowane kondensatory; sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków i płynów eksploatacyjnych; oznakowane pojemniki na:
· demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użytku, w tym odpadów nadających się do recyklingu lub unieszkodliwienia (zlokalizowane w obiekcie budowlanym)
· magazynowania wymontowanych przedmiotów
· magazynowania odpadów pochodzących z demontażu
Strzępiarka – instalacja służąca do rozdrabniania odpadów powstałych w trakcie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Postrzępione elementy dzieli się na frakcje:
v metali żelaznych
v metali nieżelaznych
v tworzyw sztucznych, szkła i pozostałości.
croche-lika