Drogi 2_JR.pdf
(
5292 KB
)
Pobierz
670860191 UNPDF
OGÓLNE WARUNKI PROJEKTOWANIA DRÓG
1.
Warunki techniczne i ruchowe
2.
Warunki ekonomiczne
3.
Warunki środowiskowe
4.
Warunki estetyki
5.
Warunki związane z utrzymaniem drogi
6.
Warunki wynikające z porozumień międzynarodowych
1
Ad. 1.
Warunki techniczne i ruchowe.
Standard techniczny oraz wyposaŜenie drogi powinny zapewniać:
bezpieczeństwo ruchu, realizację załoŜonej funkcji drogi oraz wymagany
PSR.
PSR
*
poziom swobody ruchu
– miara warunków ruchu stosowana w
metodach obliczania przepustowości.
Droga powinna zachować jednorodność geometryczną na moŜliwie
długich odcinkach. Zmiany w ukształtowaniu drogi naleŜy wprowadzać w
miejscach charakterystycznych, np. w obszarach skrzyŜowań i węzłów,
na odcinkach przejścia z terenów niezurbanizowanych w zurbanizowane
i odwrotnie lub na odcinkach widocznych zmian ukształtowania terenu.
JeŜeli nie ma takich miejsc, zmianę parametrów geometrycznych drogi
naleŜy wprowadzać stopniowo.
Ad. 2.
Warunki ekonomiczne
.
Projekt przedsięwzięcia powinien zawierać analizę ekonomiczną
proponowanych rozwiązań z porównaniem kosztów oraz korzyściami dla
uŜytkowników w okrasie budowy i eksploatacji.
Ad. 3.
Warunki środowiskowe:
−
naleŜy ograniczać negatywny wpływ drogi i ruchu na środowisko
człowieka (np. chronić zabytki, parki narodowe i krajobrazowe oraz
inne cenne elementy zagospodarowania terenu, brać pod uwagę
rzeźbę terenu i otaczający krajobraz);
−
naleŜy ograniczać negatywny wpływ otoczenia na warunki i
bezpieczeństwo ruchu drogowego (np. przy proj. zaleca się omijać
tereny o niekorzystnych warunkach gruntowowodnych (ze wzgl. na
koszty) takie jak bagna, tereny zalewowe, tereny osuwiskowe i szkód
górniczych.
Ad. 4.
Warunki estetyki.
NaleŜy uwzględnić przy projektowaniu geometrycznych elementów
drogi, zagospodarowaniu pasa drogowego oraz przy kształtowaniu
otoczenia drogi.
2
Ad. 5.
Warunki związane z utrzymaniem drogi
.
Ze względu na utrzymanie drogi zaleca się:
−
przy trasowaniu wykorzystanie naturalnych cech terenu w celu
zmniejszenia kosztów odśnieŜania, a takŜe ograniczenie ingerencji w
naturalny system odwodnienia,
−
unikanie prowadzenia drogi po terenach osuwiskowych, słabonośnych
(co moŜe podnieść koszty utrzymania)
−
takie kształtowanie drogi, aby ograniczyć zastosowanie urządzeń
zabezpieczenia ruchu i ochrony środowiska (bariery ochronne, ekrany
przeciwhałasowe),
−
zapewnienie dostępności sprzętu utrzymaniowego do drogi.
Ad. 6.
Warunki wynikające z porozumień
międzynarodowych
(odnośnie parametrów technicznych i wyposaŜenia dróg zaliczanych do
sieci dróg międzynarodowych.
3
PARAMETRY UWZGLĘDNIANE
PRZY PROJEKTOWANIU DRÓG
1. Podstawowe parametry ruchu drogowego
2. Wybrane cechy pojazdw
3. Parametry techniczne projektowania drg
1. Podstawowe parametry ruchu drogowego
Ruch drogowy charakteryzują ponadto:
−
miarodajne godzinowe natęŜenie ruchu
jest to pomierzone lub
prognozowane natęŜenie ruchu pojazdów rzeczywistych w 50tej
godzinie w roku [L.Poj/h]. (
W 50tej godzinie ze zbioru 8760
godzinowych natęŜeń ruchu uszeregowanych od największego do
najmniejszego
),
−
średni dobowy ruch w roku
(SDR) jest to obliczana na podstawie
pomiarów ruchu lub prognozowana liczba pojazdów rzeczywistych
przejeŜdŜających przez dany przekrój drogi w ciągu 24 kolejnych
godzin, średnio w ciągu jednego roku [L.Poj/d],
−
średnia prędkość podróŜy potoku pojazdów
jest średnią
arytmetyczną prędkości wszystkich pojazdów samochodowych na
danym odcinku drogi,
−
rodzajowa struktura ruchu
określa udział wyróŜnionych kategorii
pojazdów w potoku ruchu (motocykle, samochody osobowe,
samochody dostawcze itd.) – parametr niosący informacje o
obciąŜeniu konstrukcji jezdni.
−
kierunkowy rozkład ruchu
procentowy udział ruchu w
poszczególnych kierunkach, w odniesieniu do ruchu w całym przekroju
drogi, w godzinie odpowiadającej występowaniu
miarodajnego
godzinowego natęŜenia ruchu.
−
okresowe wahania ruchu
zmiany wartości natęŜeń ruchu w
określonym przedziale czasu (
sezonowe, tygodniowe, dobowe i
godzinowe; średni dobowy ruchu miesięczny w ciągu roku; ruch
dobowy w ciągu tygodnia; ruch godzinny w ciągu doby; ruch w
przedziałach 15 minutowych w godzinach szczytu.
)
4
Projekty i modernizacje dróg powinny być oparte na
analizie
istniejącego ruchu oraz na prognozie ruchu
sporządzonej wg
horyzontów czasowych od 5 do 20 lat (zaleŜnie od rodzaju
przedsięwzięcia np. klasy drogi).
Parametry powyŜsze są wykorzystywane do:
oceny przepustowości i warunków ruchu,
wymiarowania przekroju poprzecznego drogi,
projektowania skrzyŜowań, węzłów i sygnalizacji świetlnej,
w analizie ekonomicznej przy projektowaniu urządzeń i
obiektów MOP.
Ocena przepustowości
odcinka drogi skrzyŜowania lub węzła
polega na porównaniu teoretycznie wyliczonej przepustowości z
istniejącym lub prognozowanym miarodajnym godzinowym natęŜeniem
ruchu.
Przepustowość
odcinka drogi między skrzyŜowaniami jest to
największa liczba pojazdów, które mogą przejechać przez przekrój
poprzeczny drogi, jezdni lub pasa ruchu w jednym kierunku (dla dróg
jednojezdniowych w obu kierunkach) w ciągu godziny, w dogodnych
warunkach atmosferycznych.
Warunki, w jakich odbywa się ruch pojazdów na drodze przy
miarodajnym godzinowym natęŜeniu ruchu są określone przez
poziomy
swobody ruchu
(PSR).
Jest 6 PSR oznaczonych nazwami literowymi: A, B, C, D, E i F, przy
czym:
A to najlepszy poziom,
A, B przy projektowaniu dróg klasy GP, G i Z nie powinny występować
ze względów ekonomicznych,
F najgorszy, do którego nie naleŜy dopuszczać na drogach ze względu
na bezpieczeństwo i warunki ruchu.
5
Plik z chomika:
witmat1
Inne pliki z tego folderu:
NIWELETA_WYKpdf.pdf
(719 KB)
NIWELETA_GENERAL.pdf
(762 KB)
FUNDAMENTY.pdf
(7475 KB)
Drogi 3_JR.pdf
(6221 KB)
Drogi 2_JR.pdf
(5292 KB)
Inne foldery tego chomika:
DZIENNIKI GEODEZYJNE
etp
INSTRUKCJE
INSTRUKCJE OBSŁUGI
Technik Geodeta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin