Drogi 2_JR.pdf

(5292 KB) Pobierz
670860191 UNPDF
OGÓLNE WARUNKI PROJEKTOWANIA DRÓG
1. Warunki techniczne i ruchowe
2. Warunki ekonomiczne
3. Warunki środowiskowe
4. Warunki estetyki
5. Warunki związane z utrzymaniem drogi
6. Warunki wynikające z porozumień międzynarodowych
1
670860191.001.png
Ad. 1. Warunki techniczne i ruchowe.
Standard techniczny oraz wyposaŜenie drogi powinny zapewniać:
bezpieczeństwo ruchu, realizację załoŜonej funkcji drogi oraz wymagany
PSR.
PSR * poziom swobody ruchu – miara warunków ruchu stosowana w
metodach obliczania przepustowości.
Droga powinna zachować jednorodność geometryczną na moŜliwie
długich odcinkach. Zmiany w ukształtowaniu drogi naleŜy wprowadzać w
miejscach charakterystycznych, np. w obszarach skrzyŜowań i węzłów,
na odcinkach przejścia z terenów niezurbanizowanych w zurbanizowane
i odwrotnie lub na odcinkach widocznych zmian ukształtowania terenu.
JeŜeli nie ma takich miejsc, zmianę parametrów geometrycznych drogi
naleŜy wprowadzać stopniowo.
Ad. 2. Warunki ekonomiczne .
Projekt przedsięwzięcia powinien zawierać analizę ekonomiczną
proponowanych rozwiązań z porównaniem kosztów oraz korzyściami dla
uŜytkowników w okrasie budowy i eksploatacji.
Ad. 3. Warunki środowiskowe:
naleŜy ograniczać negatywny wpływ drogi i ruchu na środowisko
człowieka (np. chronić zabytki, parki narodowe i krajobrazowe oraz
inne cenne elementy zagospodarowania terenu, brać pod uwagę
rzeźbę terenu i otaczający krajobraz);
naleŜy ograniczać negatywny wpływ otoczenia na warunki i
bezpieczeństwo ruchu drogowego (np. przy proj. zaleca się omijać
tereny o niekorzystnych warunkach gruntowowodnych (ze wzgl. na
koszty) takie jak bagna, tereny zalewowe, tereny osuwiskowe i szkód
górniczych.
Ad. 4. Warunki estetyki.
NaleŜy uwzględnić przy projektowaniu geometrycznych elementów
drogi, zagospodarowaniu pasa drogowego oraz przy kształtowaniu
otoczenia drogi.
2
Ad. 5. Warunki związane z utrzymaniem drogi .
Ze względu na utrzymanie drogi zaleca się:
przy trasowaniu wykorzystanie naturalnych cech terenu w celu
zmniejszenia kosztów odśnieŜania, a takŜe ograniczenie ingerencji w
naturalny system odwodnienia,
unikanie prowadzenia drogi po terenach osuwiskowych, słabonośnych
(co moŜe podnieść koszty utrzymania)
takie kształtowanie drogi, aby ograniczyć zastosowanie urządzeń
zabezpieczenia ruchu i ochrony środowiska (bariery ochronne, ekrany
przeciwhałasowe),
zapewnienie dostępności sprzętu utrzymaniowego do drogi.
Ad. 6. Warunki wynikające z porozumień międzynarodowych
(odnośnie parametrów technicznych i wyposaŜenia dróg zaliczanych do
sieci dróg międzynarodowych.
3
PARAMETRY UWZGLĘDNIANE
PRZY PROJEKTOWANIU DRÓG
1. Podstawowe parametry ruchu drogowego
2. Wybrane cechy pojazdw
3. Parametry techniczne projektowania drg
1. Podstawowe parametry ruchu drogowego
Ruch drogowy charakteryzują ponadto:
miarodajne godzinowe natęŜenie ruchu jest to pomierzone lub
prognozowane natęŜenie ruchu pojazdów rzeczywistych w 50tej
godzinie w roku [L.Poj/h]. ( W 50tej godzinie ze zbioru 8760
godzinowych natęŜeń ruchu uszeregowanych od największego do
najmniejszego ),
średni dobowy ruch w roku (SDR) jest to obliczana na podstawie
pomiarów ruchu lub prognozowana liczba pojazdów rzeczywistych
przejeŜdŜających przez dany przekrój drogi w ciągu 24 kolejnych
godzin, średnio w ciągu jednego roku [L.Poj/d],
średnia prędkość podróŜy potoku pojazdów jest średnią
arytmetyczną prędkości wszystkich pojazdów samochodowych na
danym odcinku drogi,
rodzajowa struktura ruchu określa udział wyróŜnionych kategorii
pojazdów w potoku ruchu (motocykle, samochody osobowe,
samochody dostawcze itd.) – parametr niosący informacje o
obciąŜeniu konstrukcji jezdni.
kierunkowy rozkład ruchu procentowy udział ruchu w
poszczególnych kierunkach, w odniesieniu do ruchu w całym przekroju
drogi, w godzinie odpowiadającej występowaniu miarodajnego
godzinowego natęŜenia ruchu.
okresowe wahania ruchu zmiany wartości natęŜeń ruchu w
określonym przedziale czasu ( sezonowe, tygodniowe, dobowe i
godzinowe; średni dobowy ruchu miesięczny w ciągu roku; ruch
dobowy w ciągu tygodnia; ruch godzinny w ciągu doby; ruch w
przedziałach 15 minutowych w godzinach szczytu. )
4
Projekty i modernizacje dróg powinny być oparte na analizie
istniejącego ruchu oraz na prognozie ruchu sporządzonej wg
horyzontów czasowych od 5 do 20 lat (zaleŜnie od rodzaju
przedsięwzięcia np. klasy drogi).
Parametry powyŜsze są wykorzystywane do:
oceny przepustowości i warunków ruchu,
wymiarowania przekroju poprzecznego drogi,
projektowania skrzyŜowań, węzłów i sygnalizacji świetlnej,
w analizie ekonomicznej przy projektowaniu urządzeń i
obiektów MOP.
Ocena przepustowości odcinka drogi skrzyŜowania lub węzła
polega na porównaniu teoretycznie wyliczonej przepustowości z
istniejącym lub prognozowanym miarodajnym godzinowym natęŜeniem
ruchu.
Przepustowość odcinka drogi między skrzyŜowaniami jest to
największa liczba pojazdów, które mogą przejechać przez przekrój
poprzeczny drogi, jezdni lub pasa ruchu w jednym kierunku (dla dróg
jednojezdniowych w obu kierunkach) w ciągu godziny, w dogodnych
warunkach atmosferycznych.
Warunki, w jakich odbywa się ruch pojazdów na drodze przy
miarodajnym godzinowym natęŜeniu ruchu są określone przez poziomy
swobody ruchu (PSR).
Jest 6 PSR oznaczonych nazwami literowymi: A, B, C, D, E i F, przy
czym:
A to najlepszy poziom,
A, B przy projektowaniu dróg klasy GP, G i Z nie powinny występować
ze względów ekonomicznych,
F najgorszy, do którego nie naleŜy dopuszczać na drogach ze względu
na bezpieczeństwo i warunki ruchu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin