NIWELETA_WYKpdf.pdf

(719 KB) Pobierz
670860195 UNPDF
1. Odczytujemy rzędne terenu i wszystkie punkty charakterystyczne z planu
warstwicowego.
a. rzędne terenu na początku i końcu planowanej trasy,
b. warstwice na przecięciu z osią trasy z planu warstwicowego,
c. rzędne terenu w punktach początku i końca łuku kołowego,
d. rzędne terenu w miejscach przecięcia cieków z osią trasy.
2. Ustalenie przebiegu niwelety:
a. łącząc punkty początku i końca trasy,
b. moŜliwie najbliŜej terenu istniejącego,
c. z zachowaniem minimalnych odległości między załomami niwelety – tab. 3,
d. planując załomy wklęsłe w obrębie łuków poziomych,
e. uwzględniając połoŜenie niwelety nad mostami i przepustami,
f. stosując pochylenia nie mniejsze niŜ 0,5 % (0,3 %)
g. stosując pochylenia nie większe niŜ określone w wytycznych – tab. 1, 2.
h. ewentualnym wyniesieniu korpusu drogi ponad poziom wód gruntowych,
i.
1
wyniesieniu krawędzi korony drogi ponad teren na wysokość:
i. minimum 0,81,0 m w gruntach wysadzinowych lub wątpliwych,
ii. minimum 0,60,8 m w gruntach niewysadzinowych
670860195.015.png
Tab. 1.
Prędkość projektowa [km/h]
100 80 70 60 50 40
Największe dopuszczalne pochylenia niwelety [%]
5,0 6,0 7,0 8,0 9,0 10,0
Tab. 2
Pochylenie podłuŜne [%]
10 9 8 7 6 ≤ 4
Długość odcinka [m]
200 500 700 800 1000 2000
Tab. 3.
Prędkość projektowa [km/h] 100 80 70 60 < 60
Najmniejsza zalecana odległość
między załamaniami niwelety [m]
400 350 300 250 Nie określa się
3. Korygujemy wartości pochyleń z dokładnością do 0,1% [0,001] i wysokości z
dokładnością do 0,01m
a. ustalamy wartość poszczególnych pochyleń na załomach trasy:
H
1
H
A
=
i
Ó
A
1
A
1
L
zaokrąaokr
ie
A
1
H
2
H
1
=
i
i
Ó
12
12
L
zaokrąaokr
ie
12
H
3
H
2
=
i
i
Ó
23
23
L
zaokrąaokr
ie
23
H
B
H
3
=
i
i
Ó
3
B
3
B
L
zaokrąaokr
ie
3
B
b. korygujemy wartości rzędnych niwelety ( załoŜenie o niezmiennych rzędnych
punktów początku i końca trasy A i B oraz długości projektowanego odcinka L ):
H
Ó
1
=
H
A
+
Ó
A
1
L
A
1
H
Ó
2
=
H
1
i
Ó
L
12
Aby powyŜszy warunek niezmienności trzeba zmodyfikować dodatkowo odległość:
Przyjmując:
( )
2
B
=
L
L
A
1
+
L
12
( )
L
2
B
=
X
23
+
X
3
B
X
23
+
X
3
B
=
L
L
A
1
+
L
12
Z wykorzystaniem zaleŜności:
H
3
=
H
Ó
3
H
Ó
2
+
i
Ó
23
X
23
=
H
B X
+
i
Ó
3
B
3
B
Konstruujemy układ równań liniowych:
( )
X
23
+
X
3
B
=
L
L
A
1
+
L
12
{ }
X
Ó
,
X
Ó
H
Ó
+
Ó
X
=
H
+
i
Ó
X
23
3
B
2
23
23
B
3
B
3
B
Dalej przyjmując wcześniej wyznaczone zmienne wyznaczamy:
H
Ó
3
=
H
2
+
Ó
23
X
23
albo
H
B X
+
Ó
3
B
3
2
i
i
12
L
Ó
i
i
i
B
670860195.016.png 670860195.017.png 670860195.018.png 670860195.001.png 670860195.002.png
4. Projektowanie łuków pionowych (wyokrąglenia załomów niwelety)
Długość łuku pionowego:
Ω
= R
T
=
L
=
R
Ω
2
Odległość łuku od stycznej:
x
2
y
=
2
R
Odległość łuku od wierzchołka:
T
2
f
=
2
R
Zasada ustalania kąta załomu niwelety:
3
L
Styczna do łuku:
( )
2
670860195.003.png 670860195.004.png
Zasada ustalania rzędnych w punktach pośrednich:
i
Ω
x
2
H A
=
+
x
i
B
2
R
5. Zasady doboru odpowiednich wartości promieni wyokrąglenia
a. odpowiednich wartościach promieni łuków w przekroju podłuŜnym, (na
podstawie v p dobiera się r min ,a dalej r ≥ r min ) – tab. 4
Tab.4.
Prędkość projektowa [km/h]
100 80 70 60 50 40
Droga
jednojezdniowa Najmniejsze
dopuszczalne
Najmniejsze
zalecane
13000 10000 8000 6000 4000 2500
Promienie
łuków
wypukłych
[m]
10000 4500 3000 2500 1500 800
Droga
dwujezdniowa Najmniejsze
dopuszczalne 7000 3500 2200 1500
Najmniejsze zalecane 5000 3000 2500 2000 1500 1000
Najmniejsze
zalecane
10000 4500 3000 2500
Promienie
łuków
wklęsłych
[m]
Najmniejsze dopuszczalne 3000 2000 1800 1500 1000 800
4
670860195.005.png 670860195.006.png 670860195.007.png 670860195.008.png 670860195.009.png 670860195.010.png 670860195.011.png 670860195.012.png 670860195.013.png
6. Sposoby planowania przebiegu niwelety
5
670860195.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin