Architektura.doc

(53 KB) Pobierz
Barok:

Romanizm:

-X-XIII wiek

-kościoły romańskie planowane były na rzucie prostokąta lub krzyża łacińskiego z prezbiterium zakończonym półkolistą absydą, najczęściej 3 nawowe

-bazy kolumn złożone z kilku wałków

-trzony kolumn wykonywano z kilku ciosów kamiennych

-powyżej głowic zamiast architrawu umieszczano gzymsy lub imposty

Rotunda św. Prokopa

Romański kościół św. Andrzeja w Krakowie

kościół NMP w Inowrocławiu

 

 

Gotyk:

-XII-XVI wiek

-Strzelista i ogromna bryła kościoła

-wysokie witraże

-łuk ostry, złożony zazwyczaj z dwóch odcinków kół

-wieże sił

-budowano przeważnie kościoły na planie trójnawowej bazyliki

-bazyliki i hale mają znacznie wydłużony kształt i zakończone są podłużnymi prezbiteriami

-fasadę zamyka jedna lub (częściej) dwie wieże

-ogrom i strzelistość kościołów gotyckich

-sklepienia krzyżowo-żebrowe

-sklepienie gwiaździste, sieciowe, kryształowe

-zworniki (klucze) w miejscu przecięcia się żeber

-mury obronne wieńczy krenelaż

-rozety

Malbork

Bazylika Mariacka Wniebowzięcia NMP w Gdańsku

kościół NMP na Piasku we Wrocławiu

kościół NMP i katedra na Wawelu w Krakowie

 

 

Manieryzm:

-XV-XVI wiek

 

Renesans:

-I poł XV-II poł XVI wieku

-wzrasta ilość budowanych pałaców, podmiejskich rezydencji, budynków użyteczności publicznej

-budynki cechuje zwartość planu, prostota, czytelność i harmonia bryły wyraźnie opartej na ziemi

-kopuły na kościołach

-kościół na planie centralnym

-plan krzyża greckiego, kwadratu, koła lub wieloboku

-budowle kryte są zazwyczaj kopułami wspartymi na bębnach albo pendentywach lub konstruowane na planie kwadratu i ścięte po bokach ścianami, czyli sklepienia żaglaste i żaglowe. Pojawiają się rozwiązywane na planie ośmioboku sklepienia klasztorne. Nad tymi formami budowane są latarnie z oknami doświetlającymi wnętrza

-sklepienie kolebkowe z lunetami

-okna bez witraży

-przy kościołach budowane są kaplice grobowe

-pałace budowane na planie prostokąta, z wewnętrznym dziedzińcem

 

Barok:

-XVI-XVIII wiek

-ruch

-niepokój

-dynamika

-rzeźbiarsko-malarski wystrój

-stosowanie kolumn i pilastrów obejmujących kilka kondygnacji

-obramowania drzwi i okien są wyraźnie podkreślone

-rzeźby, postacie przedstawiane są zawsze w ruchu

-zastosowanie iluzji malarskiej, zwłaszcza na sklepieniach

-Budowane są kościoły podłużne, na planie prostokąta (w tym także z nawą poprzeczną na planie krzyża łacińskiego) oraz budowle centralne, na planie koła, wieloboku, krzyża greckiego. Pojawiły się i stały się popularne rzuty poziome oparte na elipsie. W konsekwencji występują sklepienia i kopuły elipsoidalne.

-Elewacje kościołów, na ogół dwukondygnacyjne, o płaszczyznach podzielonych zwielokrotnionymi gzymsami, pilastrami.

-Budowle świeckie to przede wszystkim reprezentacyjne pałace rozbudowane horyzontalnie, często z bocznymi skrzydłami tworzą plan w kształcie litery U. Budowla była poprzedzona dziedzińcem a za nim rozciągał się ogród i park o geometrycznie zaprojektowanych trawnikach, klombach, krzewach, skupiskach drzew.

 

Klasycyzm:

-1750- I poł XIX wieku

- symetria, harmonia, rytm powtarzających się elementów

-stosowanie porządków architektury antycznej

-projektowanie ulic, dzielnic, miast w nowym stylu

-wzorowanie się na starożytnych budowlach greckich i rzymskich oraz na niektórych budowlach odrodzenia

-kopiowanie elementów architektury starożytnej

-budowle wznoszone na planie zwartym, koła lub prostokąta

-stosowanie kolumnad i kolumnowych portyków ze zwieńczeniem w kształcie tympanonu, pilastrów, dużych okien, tympanon przeważnie dekorowany płaskorzeźbą

-dążenie do uzyskania efektu harmonii, zrównoważonej kompozycji, stosowanie symetrii

-w opozycji do baroku przeważają fasady o liniach prostych bez wygięć i skrętów

-oszczędne stosowanie zdobnictwa; jeżeli się pojawiają, są to uskrzydlone postacie lwów z ludzkimi głowami, orły, wieńce, wazony, girlandy z róż, kokardy, hełmy, tarcze, skrzyżowane sztandary nawiązujące do tradycji cesarstwa rzymskiego

-rozwój budownictwa użyteczności publicznej, takiego jak: urzędy, teatry, szpitale, szkoły, zakładane wówczas muzea

-pałace – duże, niskie, wydłużone, na planie prostokąta z wysuniętą częścią środkową ozdobioną portykiem

-we wnętrzach wielkie, podłużne, jasne sale, chętnie malowane na biało, płaskie sufity; okna duże, kwadratowe

-kościoły – często na planie koła, przykryte kopułą

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin