calosc(1).docx

(28 KB) Pobierz

Wstęp

Cykl życia organizacji jest to sekwencja etapów, przez które przechodzi większość organizacji w trakcie swego istnienia. Dzieli się on na 4 etapy.

Narodziny - głównym celem przedsiębiorstwa jest walka o przetrwanie i utrzymanie się na rynku. Podmiot jest mały i prosty, zarządzany przez jednego człowieka. Strategia, jaka jest realizowana, polega na nastawieniu się na szybkie wykorzystanie pojawiających się szans.

Młodość - etap ten, następujący po narodzinach przedsiębiorstwa, nacechowany jest wzrostem i ekspansją, elastycznością, adaptacyjnością, szybkością działania, a także innowacyjnością i kreatywnością. Jeśli przedsiębiorstwo rozwija się prawidłowo, następuje szybkie i odczuwalne zwiększenie zysku oraz profesjonalizacja działalności, co często prowadzi do zwiększenia rozmiarów organizacji.

Dojrzałość - w tym etapie następuje stabilizacja obrotów przedsiębiorstwa, jego rozmiarów. Przedsiębiorstwo będące na tym etapie rozwoju ma wypracowaną pozycję na rynku, czerpie korzyści z osiągniętego poziomu wzrostu. Organizacje takie często mają możliwość rozporządzania znacznymi zasobami, posiadają doświadczona kadrę kierowniczą, a także mają niskie koszty dzięki ekonomii skali.

Schyłek - przedsiębiorstwa schyłkowe charakteryzują się tym, iż znajdują się w kryzysie, który wskutek kumulacji wielu zjawisk zagraża pozycji konkurencyjnej na rynku oraz zdolności generowania zysku, a w konsekwencji egzystencji danej jednostki gospodarczej. Przyczyny kryzysu mogą być zewnętrzne (np. spadek popytu na oferowane dobro) i wewnętrzne (np. błędy w zarządzaniu). Aby uchronić się przed schyłkiem, muszą zostać podjęte odpowiednie działania, gdy przedsiębiorstwo jest na etapie dojrzałości.

Nie ma określonych reguł, jak długo przedsiębiorstwo może znajdować się na danym etapie. Niektóre podmioty przez cały czas znajdują się w etapie narodzin i ciągle muszą walczyć o przetrwanie.

W każdym z tych etapów będziemy chcieli zaprezentować 4 podstawowe zasady zarządzania: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola.

PLANOWANIE do proces podejmowania świadomych decyzji dotyczących własnego rozwoju zawodowego oraz rozwoju firmy. Istotą planowania jest rozpoznanie przyszłości oraz zadań i środków potrzebnych do realizacji założonych celów. 
Plan powinien uwzględniać cele osobiste i zawodowe, a także powinien nosić zabarwienie emocjonalne, dzięki czemu motywacja do jego realizacji jest niewyczerpana, bowiem osoba planująca z przekonaniem i konsekwentnie zmierza do jego realizacji.
Realizacja planu odbywa się poprzez wykonywanie cząstkowe z naciskiem na najbardziej aktualne terminy wykonania.
Im większa perspektywa czasowa, tym większy poziom ogólności, jednak im precyzyjniej zdefiniowane cele, oraz określone czasowo etapy realizacji, tym łatwiej do nich dojść. 

ORGANIZOWANIE przepisać!!!!

MOTYWACJA to proces regulujący zachowania człowieka tak, aby można było osiągnąć określony wynik. Jest mechanizmem regulującym i uruchamiającym zachowanie danej osoby. To stan wewnętrznego napięcia dążący do działania w ściśle określonym kierunku, mający nieświadomy charakter.

MOTYWOWANIE jest zespołem sił , które powodują, że ludzie zachowują się w określony sposób, ukazując różne reakcje. Motywowanie to sposób podejmowania działań przez pracownika do których skłaniają pewne motywy.

Motywowanie według Z. Jasińskiego to oddziaływanie przez rozmaite formy i środki na pracowników tak, aby ich zachowania były zgodne z wolą kierującego, aby zmierzały do zrealizowania postawionych przed nimi zadań. Istotą motywacji jest kojarzenie subiektywnych dążeń pracowników z procesem realizacji zadań organizacji. T. Kotarbiński zawarł wspaniałą myśl która trafnie ujmuje istotę motywacji. „Chodzi o to by człowiek robił chętnie to, co robić musi, by tego, co robić musi, nie robił dla tego, ze musi, by w robieniu tego, co musi, znalazł upodobanie i dzięki temu pracę swą usprawnił wielokrotnie, okazując hojność w oddaniu się jej.”

KONTROLA to zbiór działań związanych  z monitoringiem zaplanowanych celów, a rzeczywiście prowadzonymi działaniami oraz orzekanie o ich odchyleniach i formułowanie zaleceń minimalizujących te odchylenia.

 

 

 

 

 

NARODZINY, czyli powstanie i wzrost

 

Jakie działania powinny być zrealizowane, aby firma mogła się szybko rozwinąć.

 

Na czele firmy stoi lider, który przy minimalnym poziomie formalizacji stara się zarządzać rosnącą liczbą pracowników. Nie ma specjalizacji – wszyscy robią wszystko, a wkład każdego pracownika w sukces jest widoczny nieomal gołym okiem. Firma jest prosta, najczęściej bowiem ma jeden lub dwa produkty i dostarcza je na ściśle określony rynek.

Planowanie

Na tym etapie dominuje mnogość pomysłów dlatego, aby ich nie przeoczyć wprowadza się odpowiednie działania, które związane są z kontrolą ich skutków, czyli aspekty prawne, ograniczenia finansowe, aspekty technologiczne i czasowe. Wszystkie te działania implikują następną zasadę czyli organizacja.

Organizacja

Wprowadzenie nowego produktu na rynek, zwiększenie liczby stanowisk , pracy zatrudnienie dodatkowej liczby osób wymagają sprawnej organizacji. Ważne jest zabieganie o stworzenie innowacyjnego produktu i znalezienie jego nabywców.

Motywowanie

Struktura i komunikacja pracowników ma charakter nieformalny,  są oni mocno zintegrowani, zazwyczaj jest to także spółka rodzinna. Motywowanie nie odgrywa pierwszoplanowej roli.

Mimo to pracownicy pracują po wiele godzin, więc ważne jest, żeby wyzwalać w nich poczucie misji i chęć tworzenia czegoś nowego.

Istotne jest, aby pracownicy byli informowani o celach i zadaniach przedsiębiorstwa, o jego misji strategii, tak by mogli utożsamiać się z firmą poprzez akceptację i zgodność celów osobistych z celami firmy. Ważne jest, aby cele firmy przedstawione pracownikom odczytywane były przez nich jako osiągalne i dające efekt.

Kontrola

Na tym etapie kontrola nie ma dużego znaczenia, ponieważ firma jest zbyt mała, nie ma dużej liczby pracowników, są to zazwyczaj osoby zaufane, liczba produktów jest niewielka, więc kontrola odbywa się na bieżąco. Szef-właściciel ma wgląd we wszystkie działania i akcje, sprawuje osobistą kontrolę.

 

MŁODOŚĆ I DOJRZAŁOŚĆ, czyli stabilizacja i dynamiczna równowaga

 

Co zrobić by przejść w powolny rozwój, a nie powolny schyłek.

 

Gdy firma osiąga sukces i zaczyna gwałtownie rosnąć pojawiają się trudności. Związane jest to z większą liczbą pracowników, większym asortymentem produktów i szerokim gronem odbiorców. Zarządzanie finansami, procesem produkcji oraz łańcuchem dostaw rosnącej firmy staje się bardziej skomplikowane, co wymaga nowych rozwiązań strukturalnych i proceduralnych. Kończy się faza kreacji, tworzenia i zaczyna druga faza – dojrzałości organizacyjnej. Identyfikują ją procesy formalizacji i standaryzacji funkcjonowania firmy związane z wprowadzaniem zasad specjalizacji pracy, wykrystalizowaniem się struktury dzielącej jasno zadania, władzę i odpowiedzialność, jasnych procedur naboru i oceny pracowników, wdrożeniem standardów technologicznych i marketingowych. Organizacja staje się dzięki temu efektywna i przewidywalna w swoim funkcjonowaniu, ale płaci cenę zbiurokratyzowania i braku elastyczności.

Planowanie

Organizacja

Motywowanie

Kontrola

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin