Program zajęć literacko-plastycznych - Kolorowe czytanie bajek.doc

(53 KB) Pobierz
„Kolorowe czytanie” – program zajęć pozalekcyjnych

„KOLOROWE CZYTANIE BAJEK” – PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

 

Opracowała Ewa Bąbolewska

 

CHARAKTERYSTYKA:

              „Kolorowe czytanie bajek” to zajęcia literacko-plastyczne przeznaczone dla uczniów klas młodszych (I-III).

              Książka i literatura dla dzieci są jednym z najważniejszych czynników kształtujących osobowość młodego człowieka, spełniają jednocześnie funkcję poznawczą, wychowawczą i estetyczną. W rękach dobrego wychowawcy staje się ona znakomitym narzędziem oddziaływania wychowawczego, a zarazem kształcenia, wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie. Otwarcie przed dzieckiem „czarodziejskich” możliwości książki może być realizowane poprzez właściwe, odpowiednio ukierunkowane i atrakcyjne zapoznawanie dziecka z wybranymi przykładami literatury już w najmłodszych klasach. Połączenie go z zajęciami plastycznymi oraz dobór atrakcyjnych form aktywności twórczej sprawi, że kontakt dziecka z książką będzie dla niego atrakcyjny, stanie się źródłem przyjemnych doznań. „Kolorowe czytanie bajek” umożliwia uczniom młodszym, również tym, którzy w słabszym stopniu opanowali technikę czytania, dobrą zabawę w szeroko rozumianym kontakcie z książką. Eksperymentowanie z rozmaitymi materiałami, swobodna działalność i ekspresja plastyczna rozwijają wyobraźnię, wrażliwość estetyczną, ciekawość poznawczą, umiejętność wyrażania emocji i doznań, pełnią funkcje terapeutyczne. Podczas zajęć dzieci zdobywają umiejętność organizacji pracy (planowania, organizacji stanowiska, racjonalnego wykorzystania materiału i czasu), uczą się pracy w zespole. Zajęcia te nie tylko rozwijają umiejętność wyrażania siebie, lecz również uczą słuchania i rozumienia innych, akceptacji i tolerancji dla innych wypowiedzi artystycznych.

              Na zajęciach dominują metody praktycznej działalności uczniów. Dzieci zapoznają się z wartościowymi utworami literatury dziecięcej, które mają stanowić inspirację dla działalności plastycznej oraz eksperymentują z ciekawymi technikami plastycznymi, tworzą ilustracje wybranych fragmentów literatury, obcują z dziełami sztuki na wystawach w galeriach, w pracowniach artystycznych i korzystając z albumów o malarstwie, wykorzystują rozmaite materiały plastyczne: akwarele, pastele, glinę, papier, tkaninę itp. i narzędzia: piórko, pędzel, patyk, narzędzia rzeźbiarskie, nożyki introligatorskie, wałki, gąbki itp.

Program przewiduje cykl czternastu dwugodzinnych zajęć, odbywających się raz- dwa razy w miesiącu (średnio co dwa tygodnie).

CELE:

1.      Zapoznanie z wartościowymi utworami literatury dziecięcej.

2.      Rozbudzenie zainteresowań i potrzeb czytelniczych.

3.      Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i doznań w działalności plastycznej.

4.      Rozwijanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej i ciekawości poznawczej poprzez doświadczanie, eksperymentowanie, zabawę.

5.      Dostarczanie pozytywnych doznań płynących z doświadczeń z rozmaitymi materiałami plastycznymi.

6.      Kształtowanie umiejętności organizowania pracy własnej i współdziałania w grupie.

7.      Rozwijanie rozumienia, akceptacji i tolerancji dla innych wypowiedzi artystycznych.

TERMIN

TEMATYKA WIODĄCA

TEMATY ZAJĘĆ

PROPOZYCJE LITERACKIE

TECHNIKI PLASTYCZNE

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY

Wrzesień - październik

Zabawy z tuszem

1. Zawieramy znajomość z psotnymi kleksami czyli malujemy tuszem.

2. Tworzymy odbijane obrazy.

 

M. Kownacka: Plastusiowy pamiętnik

- malowanie piórkiem i patykiem,

- odbitka papierowa

Uczeń:

- wie, w jaki sposób używano gęsiego pióra do pisania, co to jest stalówka i kałamarz,

- umie posłużyć się piórkiem kreślarskim,

- komponuje obrazy z gotowych elementów.

Październik – listopad

Zabawy z gliną

1. Nie święci garnki lepią, my też możemy!

2. Odwiedzamy pracownię rękodzieła artystycznego i poznajemy przygody glinianego garnuszka.

3. Każdy może być rzeźbiarzem.

J. Porazińska: Kichuś majstra Lepigliny

 

J. Porazińska: O Janku garncarzu i czarodziejskich garnkach

- lepienie ceramiki glinianej,

 

- rzeźba w glinie

Uczeń:

- zna właściwości gliny,

- zna zasadę działania koła garncarskiego i wie w jaki sposób powstają naczynia gliniane,

- wie, na czym polega praca garncarza,

- potrafi samodzielnie wykonać ozdoby gliniane oraz naczynie sposobem „wężykowym”.

Grudzień – styczeń

Wesołe szmatki

1. Świąteczny bałagan – tworzymy kompozycje techniką kolażu.

 

 

2. Ozdabiamy nasze ręczniki

M. Kownacka: Kukuryku na ręczniku (rozdz. O tym jak dziada z babą brakowało i co się dalej stało)

(rozdz. Kukuryku na ręczniku)

- kolaż

 

 

 

 

 

- szablon na płótnie

Uczeń:

- wie, w jaki sposób powstaje tkanina i do czego może być wykorzystana,

- wie, co oznacza słowo „kolaż”,

- potrafi wykorzystać rozmaite materiały do tworzenia kompozycji,

-umie wykonać prosty szablon i przy jego użyciu ozdobić tkaninę.

Styczeń – luty

Kolorowe szybki

1. Malowanie na odwrót czyli tworzymy obraz na szkle.

2. Bawimy się kolorowymi światłami i tworzymy witraż.

E. Szelburg – Zarembina: O szklarzu i różowych szybkach

- malowanie na szkle,

- witraż

Uczeń:

- wie, jak powstaje obraz na szkle,

- potrafi wykonać projekt i zaplanować prace malarską,

- wie, co to jest witraż i jak powstaje.

Marzec

Papierowe ZOO

Zakładamy papierowe ZOO

J. Brzechwa: ZOO

- origami

Uczeń:

- wie, co to jest orgiami i z jakiego kraju pochodzi,

- pracuje w oparciu o instrukcję słowna bądź rysunek, wykorzystując wyobraźnię przestrzenną,

- potrafi starannie zginać papier, umie samodzielnie wykonać kilka prostych figur techniką orgiami.

Kwiecień

W wodnej toni

1. Podwodny świat – tworzymy ilustrację wykorzystując technikę marmurkowania i pastele olejne.

2. Wykonujemy lampion z motywami morskimi.

- marmurkowanie, pastele olejne,

 

 

 

 

- akwarele

O rybaku i rybce

Uczeń:

- wie, na czym polega technika marmurkowania, potrafi wykorzystać ją do kompozycji plast. I elementów zdobniczych,

- wie, jak posługiwać się akwarelami, jak uzyskiwać nowe barwy,

- umie wykonać prosty lampion.

Maj - czerwiec

Portrety małe i duże

1. Zwiedzamy galerię sztuki i poznajemy różne rodzaje obrazów.

2. Co widzę w lustrze? – malujemy autoportrety.

- suche pastele

O. Syrovatka: Tęczowy świat (rozdz. Lustro)

Uczeń:

- wie, jakie są rodzaje malarstwa (historyczne, pejzaże, religijne, martwa natura, portrety) i potrafi je odróżnić,

- wie, co to jest malarstwo abstrakcyjne,

- podejmuje próby utrwalenia obserwowanych cech w pracy plastycznej realistycznej i abstrakcyjnej.

LITERATURA:

Długosz J., Orzech E.: Materiały do pracy z tekstem literackim w klasach początkowych, Rzeszów, Agencja Wydawnicza „Fraza”

Dymara B.: Wczesnoszkolna edukacja literacka, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Jabłońska A. - Zabawy plastyczne, Warszawa 1997.

Kalbarczyk A.: Zabawy ze sztuką : podręcznik metodyczny dla nauczycieli : praca z dzieckiem uzdolnionym. wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach : grupy wiekowe : 5-7, 7-10 lat i 9-13 lat (ponad 100 tematów plastycznych), Kraków, 2005, "Impuls"

Kłosińska T.: Lektura - źródłem kreatywnej działalności uczniów, Życie Szkoły, 2003, nr 3, s. 131-137

Lenartowska K., Świątek W.: Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982, WSiP

Marcinkowska K., Michejda-Kowalska K.: Barwne fantazje : techniki plastyczne, Warszawa 1993, WSiP,

Ostrowski S : Malowanie akwarelą : techniki plastyczne, Warszawa, 1993, WSiP

Parramon Jose M. : Jak malować farbami olejnymi., Łódź, 1995, "Galaktyka"

Parramon Jose M. : Jak rysować i malować kredkami, Łódź, 1995, "Galaktyka"

Trojanowska A.- Dziecko i plastyka, Warszawa, 1988.

 

Żuchowska W.: Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992, WSiP

Zgłoś jeśli naruszono regulamin