Wykorzystanie piłek edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej.doc

(41 KB) Pobierz
WYKORZYSTANIE PIŁEK EDUKACYJNYCH

 

                               WYKORZYSTANIE  PIŁEK  EDUKACYJNYCH 

                                                 „ DR   EDUBALA „

                                   W  EDUKACJI  WCZESNOSZKOLNEJ

                                      

 

     W  marcu  ubiegłego  roku  wzięłam  udział  w  konferencji   „PRZEMOC  A  PRAWO  DO  BEZPIECZEŃSTWA „  organizowanej  przez  Kuratorium  Oświaty we   Wrocławiu  oraz    Akademię    Wychowania   Fizycznego .Jednym  z  punktów  programu  było  wystąpienie  dr  Andrzeja  Rokity  i  dr Tadeusza  Rzepy -  pracowników  naukowych  Akademii Wychowania  Fizycznego    we  Wrocławiu  na  temat  -  „  Programu    wspierania  rozwoju   uczniów  poprzez  sport .”

W  referacie  swym  dr  Rokita  zwrócił   m.in. szczególną  uwagę  na  wielkie  znaczenie  rozwoju  fizycznego  dziecka  w  wieku wczesnoszkolnym  , stwarzaniu  korzystnych     warunków  dla  rozwoju  intelektualnego , emocjonalnego   i  psychomotorycznego  poprzez  aktywny  udział  w  zajęciach  ruchowych  -  poprzez  sport . Na  podstawie  prowadzonych  badań  dr Rokita    i   dr   Rzepa    przyjęli  tezę  , że w  kształceniu  zintegrowanym , dla  realizacji szczegółowych  celów dotyczących  rozpoznawania   i  doskonalenia podstawowych  umiejętności  czytania  , pisania  i  liczenia oraz  prowadzenia   usprawniających  ćwiczeń   cielesnych   można  w  sposób  bardzo  efektywny  wykorzystać piłki  edukacyjne   ‘’  EDUBAL ‘’ .

Po  zakończeniu  konferencji  odbyły  się  warsztaty -  Wykorzystanie  piłek  edukacyjnych  Edubal  w  kształceniu  wczesnoszkolnym .

Wówczas  po  raz  pierwszy  miałam    okazję  zobaczyć , jak  wygląda  zestaw  takich  piłek  i  jak  wiele    jest  możliwości  wykorzystania  ich  w  pracy  z  dziećmi  w  nauczaniu  zintegrowanym .

Piłki „ dr  EDUBALA”   to zestaw  94  gumowych  piłek , w  czterech  kolorach , z  naniesionymi  na  powierzchni cyframi . literami , znakami  interpunkcyjnymi i  matematycznymi  . Na piłkach  żółtych i  zielonych  /  wielkością  zbliżone do  piłki  ręcznej / znajdują  się  litery  drukowane  duże  i  małe  oraz  cyfry  . Na  piłkach  niebieskich i  czerwonych  / wielkością  zbliżone  do  piłki  siatkowej /  znajdują  się  znaki  interpunkcyjne  i  matematyczne  w  tym  także  i  @  /  małpa /.

Piłki  te  można  wykorzystywać do  realizowania  treści   edukacyjnych   wykorzystując  ruch  dziecka .

Obserwowałam  zajęcia  uczniów  klasy  trzeciej . z wykorzystaniem  piłek  Edubala  -  w  trakcie  zajęć  ruchowych  uczniowie  utrwalali  tabliczkę  mnożenia , wskazywania  liczby  setek , dziesiątek , jedności  w  liczbach  wielocyfrowych  .

Dzieci  wykonywały  wszelkie  zadania sprawnie i  bezbłędnie . Miały  przy  tym   wiele  radości , zabawy  i  ruchu   a  więc  w  prosty  sposób  realizowały  cele  dydaktyczne  nauczania  zintegrowanego . 

Byłam  zachwycona  tak  wspaniałą  pomocą  dydaktyczną  , która  pozwala  realizować  w  tak  atrakcyjny  sposób  tak  wiele  treści   programowych.

Po  powrocie  do  szkoły , w  której  pracuję  podjęłam   starania  o  zakup  takich  piłek  do  naszej  placówki . Dzięki  wielkiemu  wsparciu  pani  dyrektor Świech , która  jest  zapalonym  sportowcem  zakupiono  do  naszej  szkoły  piłki  Edubala .

Pierwsza  lekcja  z  użyciem  piłek  przez  dzieci – uczniów  klasy  III a   była  jedną  wielką  radością  . Dzieci   najpierw   były  szczęśliwe , że  mają tyle  piłek , że  te  piłki  są  tak  kolorowe  . Zaczęły  odkrywać  ich  atuty -  litery , znaki , wielkość ,

I  mnóstwo  sposobów  ich  wykorzystania . Dzieci  najpierw  zaczęły podrzucać piłki , podawać  sobie , toczyć  aż  w  końcu  zaczęły  w  nich  pływać pełne  szczęścia  i  radości .

 

 

 

PRZYKŁADY  ZABAW  RUCHOWYCH  Z  PIŁKAMI  EDUKACYJNYMI

 

 

    

 

Nr

 

 

Tytuł

zabawy

 

Przybory

 

                  Cele

 

Opis  i  efekty

 

Uwagi

  1.

 

Znamy  się

 

piłki

Kształcenie  słuchu  fonematycznego. Doskonalenie  analizy  i  syntezy  wyrazów .Rozwijanie  sprawnego  ustawiania  się  w  określonym  szyku .

Dziecko  podrzuca  czerwoną  piłkę  do  góry   i  wywołuje  imię  kolegi  .  Pozostałe  dzieci  ustawiają  się  pod  ścianą   budując  dane  imię  z  żółtych  i  zielonych  piłek.

Można  wprowadzić  element  rywalizacji -  która  drużyna  żółta  czy  zielona  szybciej  ułoży .

 

2.

 

Komórki  do  wynajęcia .

 

Piłki  szarfy

 

Doskonalenie  umiejętności  budowania  zdań  pojedynczych  i  złożonych .

 

Dzieci  biegają  swobodnie  po  sali  na  sygnał  wskakują  do  najbliżej  rozłożonej  szarfy – tworząc  rodzinę  .Następnie  uczniowie  układają  zdanie  o  wyrazach  zaczynających  się  taką  literą  jaką  ma  na  piłce

 

Sala  gimnastyczna , boisko

 

4.

 

Rodzina

wyrazów

 

Piłki  obręcze

 

Doskonalenie  umiejętności  kozłowania   raz  prawą  a  raz  lewą  ręką. Rozwijanie  umiejętności  budowy  rodziny  wyrazów.

 

Na  sygnał  dzieci  wskakują  do  obręczy  leżącej  na  podłodze  i  tworzą  rodziny  wyrazów .

 

Sala  gimnastyczna boisko .

5.

Wyścigi  rzędów .

Piłki  ringo

Doskonalenie  szybkości  i  zwinności . Doskonalenie  umiejętności  zapisywania  liczb  czterocyfrowych.

.

Uczniowie  ustawieni  w  dwóch  rzędach . W  pewnej  odległości  ułożone  po  cztery  kółka  ringo  dla  każdego  rzędu . Na  kółkach  ringo liczba  zapisana  piłkami. Zdaniem  dzieci  jest  zmniejszać  o  jeden wielkość  liczb .Wygrywa  rząd  , który  wykona  zadanie  jako  pierwszy.

 

Sala  gimnastyczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin