Corel TRACE.pdf

(330 KB) Pobierz
trace_pl_pdf.vp
Spis treci
Rozdzia³ 1 Rozpoczêcie pracy z programem Corel TRACE
.
.
.
.
.
.
1
Rozdzia³ 2 Trasowanie map bitowych .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
3
Rozdzia³ 3 Wywietlanie w oknach dokumentów .
.
.
.
.
.
.
.
11
Rozdzia³ 4 Zmiana map bitowych .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
13
Rozdzia³ 5 Dostosowywanie aplikacji pakietu CorelDRAW® .
.
.
.
.
.
17
Dostosowywanie ustawieñ obszaru roboczego .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7
Dostosowywanie skrótów klawiaturowych .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
9
Dostosowywanie menu
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2
Dostosowywanie pasków narzêdzi .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7
Dostosowywanie paska w³aciwoci .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
5
Dostosowywanie paska stanu .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7
Dostosowywanie filtrów .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
9
Spis treci
i
 
ROZPOCZÊCIE PRACY
Z PROGRAMEM COREL TRACE
1
Program Corel TRACE umo¿liwia przekszta³canie map bitowych w grafikê
wektorow¹. Mapy bitowe sk³adaj¹ siê z pojedynczych punktów w niezmiennej
rozdzielczoci. Przy powiêkszaniu mapy bitowej ulega ona tzw. pikselizacji.
Grafika wektorowa powstaje przy wykorzystaniu równañ opisuj¹cych ka¿d¹ prost¹
i krzyw¹ wchodz¹c¹ w sk³ad obiektu. Dlatego te¿ grafika wektorowa mo¿e byæ
powiêkszana bez efektu pikselizacji. Program Corel TRACE pozwala tak¿e
ogl¹daæ i edytowaæ trasowan¹ grafikê wektorow¹.
Otwieranie map bitowych
Mapy bitowe, które maj¹ zostaæ przekszta³cone w grafikê wektorow¹, mo¿na
otwieraæ lub pobieraæ ze ród³a zewnêtrznego. Mo¿liwe jest wybranie ród³a lub
cyfrowego aparatu fotograficznego, z którego ma zostaæ pobrana mapa bitowa.
Aby otworzyæ mapê bitow¹:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Otwórz .
2 Z listy Szukaj w wybierz dysk, na którym znajduje siê plik.
3 Kliknij dwukrotnie folder zawieraj¹cy plik.
4 Kliknij dwukrotnie nazwê odpowiedniego pliku.
Do otwierania map bitowych mo¿esz równie¿ u¿yæ Teczki podrêcznej.
Aby pobraæ mapê bitow¹:
Z menu Plik wybierz polecenie Pobierz obrazek , a nastêpnie polecenie
Pobierz .
Aby wybraæ ród³o, z którego ma zostaæ pobrana mapa bitowa:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Pobierz obrazek , a nastêpnie polecenie
Wybierz ród³o .
2 Kliknij ród³o, z którego chcesz pobraæ mapê bitow¹.
Rozpoczêcie pracy z programem Corel TRACE
1
4883228.001.png
Aby pobraæ mapê bitow¹ z kamery cyfrowej:
Z menu Plik wybierz polecenie Kamera cyfrowa , a nastêpnie polecenie
Pobierz obrazek .
Aby wybraæ kamerê cyfrowê z której ma zostaæ pobrana mapa bitowa:
Z menu Plik wybierz polecenie Kamera cyfrowa , a nastêpnie polecenie
Wybierz kamerê .
Zapisywanie obrazków i grafiki
Mo¿liwe jest zapisywanie zarówno map bitowych, jak i grafiki wektorowej.
Aby zapisaæ mapê bitow¹:
1 Kliknij okno oryginalnego obrazka.
2 Z menu Plik wybierz polecenie Zapisz obrazek .
3 Z listy Zapisz w wybierz dysk, na którym chcesz zapisaæ plik.
4 Kliknij dwukrotnie folder, w którym chcesz zapisaæ plik.
5 Z listy Pliki typu wybierz format pliku.
6 Wpisz nazwê pliku w polu Nazwa pliku.
Aby zapisaæ grafikê wektorow¹:
1 Kliknij okno wyniku trasowania.
2 Z menu Plik wybierz polecenie Zapisz wynik trasowania .
3 Z listy Zapisz w wybierz dysk, na którym chcesz zapisaæ plik.
4 Kliknij dwukrotnie folder, w którym chcesz zapisaæ plik.
5 Z listy Pliki typu wybierz format pliku.
6 Wpisz nazwê pliku w polu Nazwa pliku.
2
Corel TRACE: Rozdzia³ 1
TRASOWANIE MAP BITOWYCH
2
Trasowanie mapy bitowej powoduje przekszta³cenie jej w grafikê wektorow¹.
Program Corel TRACE pozwala trasowaæ mapy bitowe za pomoc¹ metod takich
jak Kontur, Kontur zaawansowany, Linie rodkowe, Kreskowanie, Mozaika,
Mozaika trójwymiarowa i Nacinanie.
Trasowanie mapy bitowej
Mo¿liwe jest trasowanie ca³ej mapy bitowej lub jej poszczególnych obszarów.
Obszary te nosz¹ nazwê bloków zaznaczenia. Mo¿na równie¿ przerwaæ trwaj¹cy
proces trasowania.
Aby trasowaæ ca³¹ mapê bitow¹:
Z menu Trasowanie wybierz jedn¹ z poni¿szych metod trasowania:
Kontur umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej, której wygl¹d jest
bardzo podobny do wygl¹du mapy bitowej.
Kontur zaawansowany umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej, której
wygl¹d jest bardzo podobny do wygl¹du mapy bitowej. Ta metoda pozwala
na okrelenie zaawansowanych opcji trasowania.
Linie rodkowe umo¿liwia uzyskanie rysunku zbudowanego z linii.
Kreskowanie umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej w postaci siatki
przecinaj¹cych siê linii.
Mozaika umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej w postaci tablicy
symetrycznych kafelków. Kolor ka¿dego kafelka jest okrelany na
podstawie redniego koloru danego obszaru mapy bitowej.
Mozaika trójwymiarowa umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej
w postaci tablicy trójwymiarowych, symetrycznych kafelków. Kolor ka¿dego
kafelka jest okrelany na podstawie redniego koloru danego obszaru mapy
bitowej.
Nacinanie umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej zawieraj¹cej linie
o szerokoci uzale¿nionej od intensywnoci mapy bitowej w danym punkcie.
Aby trasowaæ mapê bitow¹, mo¿na tak¿e nacisn¹æ przycisk Zastosuj,
znajduj¹cy siê na pasku w³aciwoci.
Trasowanie map bitowych
3
4883228.002.png
Aby trasowaæ blok zaznaczenia:
1 Za pomoc¹ narzêdzia Rysuj blok trasowania zaznacz markiz¹ obszar mapy
bitowej, który chcesz trasowaæ.
2 Postêpuj zgodnie z poprzedni¹ procedur¹.
Aby zatrzymaæ trwaj¹ce trasowanie:
Z menu Trasowanie wybierz polecenie Zatrzymaj trasowanie .
Korzystanie z metody Kontur
Metoda Kontur umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej, której wygl¹d jest bardzo
podobny do wygl¹du mapy bitowej. Mo¿liwe jest ustawienie dok³adnoci
trasowania w celu okrelenia, jak bardzo grafika wektorowa ma byæ podobna do
mapy bitowej.
Aby ustawiæ dok³adnoæ trasowania:
1 Nacinij przycisk Kontur, znajduj¹cy siê w przyborniku.
2 Przesuñ znajduj¹cy siê na pasku w³aciwoci suwak Dok³adnoæ w jednym
z kierunków:
w prawo zwiêksza dok³adnoæ trasowania,
w lewo zmniejsza dok³adnoæ trasowania.
Korzystanie z metody Kontur zaawansowany
Metoda Kontur zaawansowany umo¿liwia uzyskanie grafiki wektorowej, której
wygl¹d jest bardzo podobny do wygl¹du mapy bitowej.
Mo¿liwe jest ustawienie poziomu filtru szumu. Im wy¿szy jest poziom filtru
szumu, tym wiêkszej liczbie przylegaj¹cych pikseli ró¿nych kolorów zostaje
nadany jeden kolor. Mo¿na tak¿e ustawiæ poziom z³o¿onoci. W miarê wzrostu
poziomu z³o¿onoci ronie liczba obiektów w grafice wektorowej. Istnieje
mo¿liwoæ okrelenia liczby kolorów grafiki wektorowej (od 2 do 256 kolorów).
Mo¿na ustawiæ poziom redukcji wêz³ów. Im ni¿szy jest poziom redukcji wêz³ów,
tym dok³adniej wêz³y grafiki wektorowej odpowiadaj¹ wêz³om mapy bitowej.
Mo¿liwy jest wybór typu wêz³ów: ostre lub g³adkie. Wybranie opcji Ostry
powoduje, ¿e k¹ty na grafice wektorowej s¹ takie same, jak na mapie bitowej.
Wybranie opcji G³adki powoduje, ¿e k¹ty mapy bitowej zostan¹ wyg³adzone na
grafice wektorowej. Mo¿na tak¿e okreliæ minimalny rozmiar obiektów.
Minimalny rozmiar obiektów odpowiada liczbie przylegaj¹cych pikseli mapy
bitowej, których kolory zostan¹ urednione przy przekszta³caniu na grafikê
wektorow¹. Na przyk³ad, je¿eli minimalny rozmiar obiektów wynosi 500, kolory
zostan¹ urednione w grupach po 500 przylegaj¹cych pikseli.
4
Corel TRACE: Rozdzia³ 2
4883228.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin