przewodnik po obszarze roboczym.pdf

(312 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
CorelDRAW 11.
SPIS TRECI
Æwiczenia praktyczne
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor: Roland Zimek
ISBN: 83-7361-009-X
Format: B5, stron: 168
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Program CorelDRAW jest znany u¿ytkownikom komputerów ju¿ od ponad 10 lat.
Co roku firma Corel publikuje jego now¹ wersjê wzbogacon¹ o nowe mo¿liwoci.
Do najwiêkszych zalet CorelDRAW nale¿¹: ³atwoæ obs³ugi, ogromna popularnoæ oraz
ró¿norodnoæ zastosowañ — zarówno do celów profesjonalnych, jak i „codziennych”.
Dziêki przemylanemu uk³adowi poleceñ, pos³ugiwanie siê programem jest ³atwe nawet
dla osób pocz¹tkuj¹cych, dlatego te¿ jest to doskona³y program dla osób, które chc¹
nauczyæ siê tworzenia rysunków wektorowych.
Ksi¹¿ka „CorelDRAW 11. Æwiczenia praktyczne” przeznaczona jest dla osób
pocz¹tkuj¹cych, które chc¹ poznaæ podstawy tworzenia grafiki wektorowej
wykorzystuj¹c do tego celu w³anie CorelDRAW. Zainteresowaæ siê ni¹ powinni tak¿e
u¿ytkownicy starszych wersji programu chc¹cy poznaæ nowe mo¿liwoci udostêpniane
przez najnowsz¹ edycjê tej popularnej aplikacji.
„CorelDRAW 11. Æwiczenia praktyczne” przestawia za pomoc¹ kilkudziesiêciu æwiczeñ
najwa¿niejsze funkcje CorelDraw:
• Instalacjê i konfiguracjê programu
• Tworzenie prostych obiektów, ich transformacje i grupowanie
• Formatowanie tekstu
• Wykorzystanie narzêdzi „kontur i wype³nienie”
• Precyzyjne rysowanie z u¿yciem siatki i prowadnic
• Edycjê krzywych
• Efekty specjalne
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
 
 
 
 
 
 
 
 
Spis treci
Rozdział 1. Wstp............................................................................................................................................................7
Opis programu CorelDRAW 11.........................................................................................7
Co nowego w programie?..................................................................................................8
Wymagania systemowe ....................................................................................................9
Rónice mi dzy rysunkiem rastrowym a wektorowym ........................................................9
Rozdział 2. Pierwsze kroki.......................................................................................................................................13
Instalacja programu CorelDRAW 11................................................................................ 13
Uruchamianie programu.................................................................................................. 16
Wygl*d ekranu............................................................................................................... 18
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków .............................................................. 20
Zapisywanie rysunków.............................................................................................. 20
Otwieranie rysunków................................................................................................ 22
Drukowanie rysunków .............................................................................................. 23
Przydatne informacje...................................................................................................... 24
Rozdział 3. Podstawy rysunku wektorowego....................................................................................................27
Rysowanie prostych obiektów ......................................................................................... 27
Prostok*ty, elipsy, wielok*ty i spirale......................................................................... 27
Obiekty podstawowe................................................................................................. 30
Nadawanie kolorów obiektom ......................................................................................... 31
Transformacje obiektów ................................................................................................. 33
Tworzenie kopii obiektu ................................................................................................. 36
3-punktowe obiekty........................................................................................................ 37
Kolejno78 obiektów........................................................................................................ 37
Wybieranie obiektów...................................................................................................... 38
Grupy obiektów ............................................................................................................. 39
Blokowanie obiektów ..................................................................................................... 41
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów............................................................................ 41
Przykładowe rysunki ...................................................................................................... 44
Rozdział 4. Praca z tekstem....................................................................................................................................49
Wpisywanie i formatowanie tekstu .................................................................................. 49
Okienko Format Text ..................................................................................................... 51
Przykłady...................................................................................................................... 58
 
4
CorelDRAW 11. wiczenia praktyczne
Rozdział 5. Nadawanie wypełnie" i konturów................................................................................................61
Zmiana ustawie? domy7lnych.......................................................................................... 61
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill) ............................................................................... 63
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill)................................................................................. 66
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill)................................................................................. 68
Wypełnienie tekstur* (Texture Fill).................................................................................. 69
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture) ............................................................... 70
Okno dokowane (Color Docker Window)......................................................................... 71
Kontury obiektów .......................................................................................................... 72
Przykłady...................................................................................................................... 75
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie.........................................................................................................................77
Linijki........................................................................................................................... 78
Siatka............................................................................................................................ 79
Prowadnice.................................................................................................................... 82
Przyci*ganie do obiektów ............................................................................................... 84
Przykłady...................................................................................................................... 85
Rozdział 7. Edycja krzywych...................................................................................................................................89
Rysowanie linii .............................................................................................................. 89
Rysunek odr czny (Freehand Tool)............................................................................ 90
Krzywe Béziera (Bezier Tool) ................................................................................... 92
Pisak (Artistic Media Tool) ....................................................................................... 92
Pióro (Pen Tool)....................................................................................................... 95
Narz dzie Polyline (Polyline Tool)............................................................................. 95
3-punktowa krzywa (3 Point Curve Tool) ................................................................... 96
Ł*cznik (Interactive Connector Tool) ......................................................................... 96
Krzywe Béziera ............................................................................................................. 98
Zmiana kształtu krzywych............................................................................................... 99
Zmiana kształtu obiektów ............................................................................................. 104
Przykłady.................................................................................................................... 105
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów.....................................................................................................................107
Narz dzia kształtu ........................................................................................................ 107
Nó (Knife Tool).................................................................................................... 107
Gumka (Eraser Tool) .............................................................................................. 108
Rozmazywanie (Smudge Brush) .............................................................................. 109
Wyostrzanie (Roughen Brush) ................................................................................. 110
Ł*czenie obiektów........................................................................................................ 111
Kształtowanie .............................................................................................................. 112
Spawanie (Weld) .................................................................................................... 113
Przycinanie (Trim).................................................................................................. 114
Cz 78 wspólna (Intersect)........................................................................................ 114
Proste przycinanie (Simplify)................................................................................... 115
Przód bez tyłu (Front Minus Back)........................................................................... 115
Tył bez przodu (Back Minus Front).......................................................................... 116
Przykłady.................................................................................................................... 116
Rozdział 9. Praca z bitmapami............................................................................................................................123
Spis treci
5
Rozdział 10. Efekty......................................................................................................................................................129
Dopasowanie kolorów (Adjust), przekształcenia (Transform) i korekcja (Correction)......... 130
Metamorfoza (Blend) ................................................................................................... 131
Przykłady uycia metamorfozy................................................................................ 136
Obrys (Contour)........................................................................................................... 138
Przykłady uycia konturu........................................................................................ 140
Obwiednia (Envelope) .................................................................................................. 141
Przykład uycia obwiedni........................................................................................ 144
Gł bia (Extrude)........................................................................................................... 145
Soczewka (Lens).......................................................................................................... 149
Perspektywa (Add Perspective) ..................................................................................... 154
Kadrowanie (Power Clip).............................................................................................. 155
Efekty interakcyjne ...................................................................................................... 157
Interakcyjna metamorfoza....................................................................................... 157
Interakcyjny obrys.................................................................................................. 158
Interakcyjna obwiednia ........................................................................................... 158
Interakcyjna gł bia.................................................................................................. 158
Interakcyjne zniekształcenie (Interactive Distortion Tool) .......................................... 159
Interakcyjny cie? (Interactive Drop Shadow Tool)..................................................... 160
Interakcyjna przezroczysto78 (Interactive Transparency)............................................ 161
Dopasowanie tekstu do 7cieki ...................................................................................... 164
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów ................................................................. 167
Rozdział 5.
Nadawanie
wypełnie i konturów
Gdy narysujemy nowy obiekt, zostan mu nadane domylne kolory wypełnienia, kontu-
ru itp. (standardowo jest to kolor czarny dla konturu i przezroczysty dla wypełnienia).
Oczywicie wszystkie te parametry (i wiele innych) mo!na dowolnie modyfikowa#. W roz-
dziale 3. pokazalimy ju!, jak zmieni# kolor wypełnienia. Jednak wypełnienie nie musi by#
jednokolorowe. CorelDRAW oferuje wiele ró! nych mo!liwoci wypełnie,. Aby dotrze# do
nich, musimy wybra# narz-dzie Fill Tool . W nim zgrupowane s nast-pujce sposo-
by wypełniania obiektów:
1. okno dialogowe jednolitego koloru wypełnienia,
2. okno dialogowe wypełnienia tonalnego,
3. okno dialogowe wypełnienia deseniem,
4. okno dialogowe wypełnienia tekstur,
5. okno dialogowe wypełnienia postscriptowego,
6. bez wypełnienia (obiekt przezroczysty),
7. okno dokowane.
Rysunek 5.1.
Narzdzie wypełnienia
Zmiana ustawie domylnych
Musimy pami-ta#, aby przed skorzystaniem z narz-dzia Fill Tool , wskaza# obiekt,
gdy! w przeciwnym razie pojawi si- okno umo!liwiajce zmian- ustawie, domylnych
— rysunek 5.2.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin