Jana6 6.11.2012.docx

(26 KB) Pobierz

ĆWICZENIA ?

6 XI 2012

 

Tworzenie programów profilaktycznych

 

SPP – Szkolny Program Profilaktyczny – wg B. Gasia to program systemowych rozwiązań praktycznych w środowisku szkolnym, uzupełniających działania wychowawcze ukierunkowane na:

- Wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z trudnościami

- Ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka

- Inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących

 

Formalne uwarunkowania SPP

·         Szkolny program wychowawczy – określa cele i zadania SPP

·         Szkolny program nauczania – określa strukturę i treści SPP

·         Szkolny system oceniania – istotny dla planowania metod i form realizacji SPP

 

MODEL KONSTUROWANIA SPP: fazy konstruowania SPP, kroki w konstruowaniu SPP

I.                    Faza wstępnej identyfikacji

    1. Krok 1. – identyfikacja objawów
    2. Krok 2. – nazwanie (werbalizacja) problemów
    3. Krok 3. – teoretyczne wyjaśnienie problemów

II.                  Faza diagnozy sytuacji szkolnej

    1. Krok 4. – identyfikacja populacji  przeznaczonej do diagnozy
    2. Krok 5. – dobór narzędzi diagnostycznych
    3. Krok 6. – realizacja procedury diagnostycznej
    4. Krok 7. – analiza wyników badań
    5. Krok 8. – werbalizacja zaleceń dla SPP

III.               Faza konceptualizacji szkolnego programu profilaktyki

    1. Krok 9. – określenie celu SPP
    2. Krok 10. – określenie zadań SPP
    3. Krok 11. – określenie struktury i treści SPP
    4. Krok 12. – określenie sposobu realizacji SPP
    5. Krok 13. – określenie strategii ewaluacyjnej SPP

 

Etapy diagnozy

typologia              identyfikacja                             gatunek

 

diagnoza genetyczna               diagnoza znaczenia               diagnoza fazy

 

diagnoza prognostyczna

 

Etapy tworzenia programy profilaktycznego wg J. Koczurowskiej

·         I krok – rozpoznanie strategii lokalnej:

o        Jakie są planowane kierunki działań?

o        Kro decyduje o wyborze programów do realizacji?

o        Do kogo adresowane są programy?

·         II krok – rozpoznanie potencjału własnego

o        Czy moja/nasza misja pozwala na realizację celów strategii lokalnej?

o        Czy cele programu są zbieżne z celami strategii?

o       

·         III krok – zaplanowanie czynności poprzedzających:

o        Ostateczna lista realizatorów

o       

·         IV krok – opracowanie programu profilaktycznego

 

Standardy kompleksowego SPP

- Obejmuje różnorodne inicjatywy profilaktyczne (szeroki zasięg, wszechstronne i zróżnicowane)

- Wykorzystuje podstawowe strategie profilaktyczne (informacyjną, edukacyjną, alternatyw, wczesnej interwencji, zmian środowiskowych i zmian przepisów)

- Obejmuje wszystkich uczestników życia szkolnego (wszyscy uczniowie, nauczyciele, dyrekcja, rodzice, szkolni specjaliści, pracownicy obsługi)

- Skierowany do odbiorców zewnętrznych (instytucje i organizacje pomocowe, działające na rzecz przestrzegania prawa oraz te działające na rzecz zagospodarowania czasu wolnego)

 

Podstawowe składniki programów profilaktycznych

·         Najważniejsze  umiejętności szkolne

·         Obraz własnej osoby i samoocena (depresja, optymizm)

·         Łączność (umiejętności interpersonalne, asertywność)

·         Radzenia sobie ze stresem (relaksacja, wizualizacja, afirmacja)

·         Kontrola (kontrola decyzji, samosterowność)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin