ĆWICZENIA ?
6 XI 2012
Tworzenie programów profilaktycznych
SPP – Szkolny Program Profilaktyczny – wg B. Gasia to program systemowych rozwiązań praktycznych w środowisku szkolnym, uzupełniających działania wychowawcze ukierunkowane na:
- Wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z trudnościami
- Ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka
- Inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących
Formalne uwarunkowania SPP
· Szkolny program wychowawczy – określa cele i zadania SPP
· Szkolny program nauczania – określa strukturę i treści SPP
· Szkolny system oceniania – istotny dla planowania metod i form realizacji SPP
MODEL KONSTUROWANIA SPP: fazy konstruowania SPP, kroki w konstruowaniu SPP
I. Faza wstępnej identyfikacji
II. Faza diagnozy sytuacji szkolnej
III. Faza konceptualizacji szkolnego programu profilaktyki
Etapy diagnozy
typologia identyfikacja gatunek
diagnoza genetyczna diagnoza znaczenia diagnoza fazy
diagnoza prognostyczna
Etapy tworzenia programy profilaktycznego wg J. Koczurowskiej
· I krok – rozpoznanie strategii lokalnej:
o Jakie są planowane kierunki działań?
o Kro decyduje o wyborze programów do realizacji?
o Do kogo adresowane są programy?
· II krok – rozpoznanie potencjału własnego
o Czy moja/nasza misja pozwala na realizację celów strategii lokalnej?
o Czy cele programu są zbieżne z celami strategii?
o …
· III krok – zaplanowanie czynności poprzedzających:
o Ostateczna lista realizatorów
· IV krok – opracowanie programu profilaktycznego
Standardy kompleksowego SPP
- Obejmuje różnorodne inicjatywy profilaktyczne (szeroki zasięg, wszechstronne i zróżnicowane)
- Wykorzystuje podstawowe strategie profilaktyczne (informacyjną, edukacyjną, alternatyw, wczesnej interwencji, zmian środowiskowych i zmian przepisów)
- Obejmuje wszystkich uczestników życia szkolnego (wszyscy uczniowie, nauczyciele, dyrekcja, rodzice, szkolni specjaliści, pracownicy obsługi)
- Skierowany do odbiorców zewnętrznych (instytucje i organizacje pomocowe, działające na rzecz przestrzegania prawa oraz te działające na rzecz zagospodarowania czasu wolnego)
Podstawowe składniki programów profilaktycznych
· Najważniejsze umiejętności szkolne
· Obraz własnej osoby i samoocena (depresja, optymizm)
· Łączność (umiejętności interpersonalne, asertywność)
· Radzenia sobie ze stresem (relaksacja, wizualizacja, afirmacja)
· Kontrola (kontrola decyzji, samosterowność)
bopotrzebuje1