Wykonywanie robót malarskich_nauczyciel.pdf

(331 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Danuta Gąsiorowska
Wykonywanie robót malarskich
311[04].Z3.04
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
926507349.001.png 926507349.002.png 926507349.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Wojciech Kiejda
mgr inż. Krzysztof Kazimierz Wojewoda
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr inż. Mirosław Żurek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[04].Z3.04
Wykonywanie robót malarskich zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
311[04] technik budownictwa.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie ..............................................................................................................
3
2. Wymagania wstępne.....................................................................................................
4
3. Cele kształcenia.............................................................................................................
5
4. Przykładowe scenariusze zajęć....................................................................................
6
5. Ćwiczenia.......................................................................................................................
11
5.1. Materiały malarskie ............................................................................................
11
5.1.1. Ćwiczenia ......................................................................................................
11
5.1.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
12
5.2. Techniki malarskie ................................................................................................
13
5.2.1. Ćwiczenia ......................................................................................................
13
5.3.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
14
5.3. Rodzaje tapet .........................................................................................................
15
5.3.1 Ćwiczenia ......................................................................................................
15
5.3.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
16
5.4. Sposoby pokrywania ścian tapetami....................................................................
16
5.4.1. Ćwiczenia ......................................................................................................
16
5.4.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
18
5.5. Narzędzia i sprzęt do robót malarskich i tapetowania......................................
18
5.5.1. Ćwiczenia .....................................................................................................
18
5.5.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
20
5.6. Podłoża i ich przygotowanie do malowania i tapetowania ...............................
20
5.6.1. Ćwiczenia ......................................................................................................
20
5.6.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
21
5.7. Technologia wykonania powłok malarskich .......................................................
22
5.7.1. Ćwiczenia .....................................................................................................
22
5.7.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
23
5.8. Zasady organizacji robót podczas malowania i tapetowania ...........................
24
5.8.1. Ćwiczenia .....................................................................................................
24
5.8.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
25
5.9. Warunki techniczne odbioru robót malarskich..................................................
25
5.9.1. Ćwiczenia ......................................................................................................
25
5.9.2. Sprawdzian postępów....................................................................................
27
5.10. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska.............................................................................................
27
5.10.1. Ćwiczenia ....................................................................................................
27
5.10.2. Sprawdzian postępów..................................................................................
29
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia .....................................................................................
30
7. Literatura ..................................................................................................................
38
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu „Poradnik dla nauczyciela”, który będzie pomocny
w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik budownictwa.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć już ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
przykładowe scenariusze zajęć,
ćwiczenia, przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami
nauczania-uczenia się oraz środkami dydaktycznymi,
ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami
ze szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, np. samokształcenia
kierowanego, tekstu przewodniego.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu budownictwa,
posługiwać się dokumentacją techniczną,
rozróżniać elementy konstrukcyjne i niekonstrukcyjne budynku,
rozróżniać materiały budowlane,
rozróżniać spoiwa budowlane powietrzne i hydrauliczne,
rozróżniać rodzaje tynków,
przygotować podstawowe zaprawy budowlane,
stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony
środowiska obowiązujących w budownictwie,
korzystać z różnych źródeł informacji,
zastosować zasady współpracy w grupie,
uczestniczyć w dyskusji, prezentacji,
stosować różne metody i środki porozumiewania się językiem technicznym.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin