PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ
DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH
LISTOPAD 2008
TEMAT KOMPLEKSOWY: JESIENNA POGODA
1.
Poznanie oznak późnej jesieni.
Próby budowania krótkich zdań.
Ćwiczenie spostrzegawczości.
Poprawne trzymanie kredki.
„Pada deszcz za oknem” – rozpoznawanie oznak jesieni.
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: padający deszcz. Zabawa ruchowa „Spacer”.
Słuchanie wiersza I. Salach „Ulewa”: poznanie oznak późnej jesieni, wybieranie spośród ilustracji tych, które opisują jesień.
Zabawa ruchowa „Kałuże” – marsz z omijaniem, przeskakiwaniem krążków.
Kolorowanie rysunku parasola.
Tekst wiersza (załącznik).
Ilustracje różnych pór roku.
Krążki gimnastyczne.
Kolorowanka, kredki.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11a
II. 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9
III. 1, 2, 5, 6, 7, 8
IV. 1b, 2, 3, 4
2.
Ćwiczenie pamięci poprzez naukę piosenki.
Poprawne reagowanie na sygnał dźwiękowy.
Poprawne prowadzenie pędzla po papierze.
„Kiedy niebo płacze” – zapoznanie z piosenką.
Ćwiczenia warg „Całuski”.
Budowanie dowolnych budowli z klocków żółtych i zielonych.
Zapoznanie z piosenką „Mokra chmurka”.
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Deszcz – słońce”.
Rozwiązywanie zagadek (deszcz, parasol, kalosze) – wyszukiwanie odpowiedniego obrazka.
Malowanie n/t dowolny zainspirowane oglądaniem kropli deszczu spływających po szybie.
Kaseta, magnetofon.
Ilustracje.
Farby, kartki, pędzle.
3.
Przeliczanie w zakresie 3 (4).
Klasyfikowanie pod względem wielkości.
Budzenie zaciekawienia zabawą z wodą.
„Deszczowy dzień” – przeliczanie w zakresie 3 (czterolatki - do 4).
Ćwiczenia usprawniające wargi – dmuchanie na paski bibułki.
Zabawa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”, „Balonik”.
Przypomnienie piosenki „Mokra chmurka”.
Zabawa dydaktyczna „Krople deszczu” – przeliczanie w zakresie 3 (4): każde dziecko otrzymuje kartkę z rysunkiem chmurki, która ma miejsce na dwie krople deszczu oraz sylwety kropli; zadaniem dzieci jest dopasować krople do rysunku i przeliczyć je.
Zabawy ruchowo – graficzne z dużymi sylwetami kropli wody.
Zabawy dowolne z wykorzystaniem wody – przelewanie, napełnianie itp.
Dla każdego: ilustracja chmury, sylwety kropel deszczu.
Duże sylwety kropel deszczu.
Miska.
Kubeczki.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11a, 11b
4.
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
Poruszanie się w parach, przestrzeganie poleceń nauczycielki.
Utrwalanie zdobytych wiadomości.
„Taki mokry deszcz” – praca plastyczna.
Zabawy utrwalające nazwy kolorów „Pokaż coś w tym kolorze”.
Układanie obrazka z części „Parasol”.
Zabawa ruchowa przy melodii piosenki „Mokra chmurka”.
Spacer – obserwacja zmieniającej się przyrody.
Rozmowa na temat tego, co zaobserwowaliśmy na spacerze – utrwalanie i uporządkowanie wiadomości o jesieni.
Rytmizowanie tekstu: Pada deszcz, pada deszcz na dworze.
Układanie dowolnych kompozycji z klocków geometrycznych.
Praca plastyczna „Jesienna pogoda” – malowanie tuszem i słomką.
Obrazek parasola w częściach.
Klocki geometryczne.
Tusz, słomki, kartki.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11a, 11b
5.
Rozwijanie małej i dużej motoryki.
Zestaw zabaw ruchowych – metoda Weroniki Sherborne (fragment).
Na podstawie ćwiczeń ruchowych – Ruch Rozwijający W. Sherorne (książka M. Bogdanowicz s. 59).
I. 1, 5, 10
II. 1, 5
III. 1, 2, 5
IV. 3
Ulewa – I. Salach
Deszczyk pada kapu kap
Woda chlapie chlapu chlap.
Jesień niesie deszcz i wiatr.
Burzę no i czasem grad.
Mam parasol i kalosze
jakoś tę ulewę znoszę.
TEMAT KOMPLEKSOWY: JAK MIESZKAŃCY LASU PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY?
L.P.
CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI
TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
UWAGI
Wdrażanie do czekania na swoją kolej.
Poznanie zachowania jeża zimą.
Zapoznanie z nową piosenką.
„Jeżu, jeżu nasz” – zapoznanie z piosenką.
Oglądanie albumów o zwierzętach leśnych – swobodne wypowiedzi dzieci.
Wysłuchanie opowiadania H. Bechlerowej pt. „Kolczatek”. Rozmowa na temat treści opowiadania – wyjaśnienie niezrozumiałych słów.
Zapoznanie z piosenką „Idzie jeż” – osłuchanie z melodią, próby zapamiętania refrenu i zwrotek. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Jabłko dla jeża” – dzieci z opaskami na głowach (z sylwetami jeża) dowolnie poruszają się po sali, a na sygnał gromadzą się przy sylwecie jabłka (trzyma ją n-lka, zmieniając miejsce).
Układanie podartych kawałków gazet – tworzenie kupki liści na domek dla jeża.
Albumy.
Opowiadanie H. Bechlerowej.
Opaska dla każdego dziecka.
Sylweta jabłka.
Gazety.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11b
Poznanie jesiennych zwyczajów wiewiórki.
Reakcja na sygnał dźwiękowy.
Segregowanie okazów według rodzaju.
Utrwalenie nazw darów jesieni.
„Wiewiórka Ruda Kitka” – ćwiczenia w segregowaniu.
Wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego pt. „Wiewiórka” – rozmowa dzieci z pacynką. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Wiewiórki w dziuplach” – dzieci szukają wolnej dziupli.
„Zapasy na zimę” – zabawa dydaktyczna – każde dziecko otrzymuje pojemnik z pomieszanymi orzechami, kasztanami, żołędziami – dzieci segregują okazy i prawidłowo nazywają je.
Lepienie z plasteliny na temat dowolny.
Zabawy ruchowe w ogródku przedszkolnym, zbieranie różnokolorowych liści.
Tekst wiersza.
Pacynka.
Obręcze.
Pojemniki, żołędzie, orzechy, kasztany.
Plastelina, podkładki.
Zapoznanie z wyglądem figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt).
Uważne oglądanie teatrzyku.
Poznanie nazw ptaków, które odlatują do ciepłych krajów na zimę.
Utrwalenie wiadomości dzieci.
„W lesie ciszej” – zapoznanie z gatunkami ptaków, które odlatują do ciepłych krajów.
Układanie sylwety Krasnala z klocków w kształcie figur geometrycznych (wg wzoru).
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Wiewiórki w dziupli”. Oglądanie teatrzyku cieni na podstawie opowiadania L. Krzemienieckiej pt. „O gościach, co nie przyszli na ucztę”. Rozmowa na temat treści opow. – odpowiadanie na pytania nauczycielki. Poznanie nazw ptaków, które odlatują na południe przed zimą: bocian, jaskółka, słowik…
Zabawa ruchowa w formie opowieści „Wyprawa do lasu”.
Podsumowanie wiadomości zdobytych w tym tygodniu podczas zajęć dydaktycznych – próba odpowiedzi na pytanie: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy? Kolorowanki o tematyce jesiennej
Klocki Dienese’a.
Sylwety.
Ilustracje ptaków.
Kolorowani, kredki.
Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci.
Zestaw zabaw ruchowych - „Wiewiórka i misie”.
Łączenie połówek tego samego liścia.
Zabawy tematyczne w wybranych kącikach.
Zestaw zabaw ruchowych (zestaw wg I. Salach – nr 6).
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
Sylwety liści.
elcia173