„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Ewa Doroszkiewicz
Wykonywanie sterylizacji instrumentów, materiałów
opatrunkowych i bielizny zabiegowej 322[01].Z3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
lek. dent. Alicja Jędrzejczyk
dr n. med. Zofia Marzec-Koronczewska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Ewa Doroszkiewicz
Konsultacja:
mgr inż. Halina Śledziona
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].Z3.02
„Wykonywanie sterylizacji instrumentów, materiałów opatrunkowych i bielizny zabiegowej”,
zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. Podstawowa terminologia. Organizacja stanowiska pracy. Sterylizacja
fizyczna i chemiczna. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpożarowej 7
4.1.1. Materiał nauczania 7
4.1.2. Pytania sprawdzające 18
4.1.3. Ćwiczenia 18
4.1.4. Sprawdzian postępów 20
4.2. Zasady przygotowania instrumentów, materiałów opatrunkowych
i bielizny zabiegowej do sterylizacji. Zasady sterylizacji w autoklawie.
Kontrola procesu sterylizacji, rodzaje wskaźników. 21
4.2.1. Materiał nauczania 21
4.2.2. Pytania sprawdzające 50
4.2.3. Ćwiczenia 50
4.2.4. Sprawdzian postępów 51
4.3. Zasady przechowywania sterylnych instrumentów, materiałów
opatrunkowych i bielizny zabiegowej. Konsekwencje nieprawidłowo
przeprowadzonej sterylizacji. Zasady znakowania sterylnych pakietów
z narzędziami, materiałami opatrunkowymi i bielizną zabiegową. 52
4.3.1. Materiał nauczania 52
4.3.2. Pytania sprawdzające 56
4.3.3. Ćwiczenia 57
4.3.4. Sprawdzian postępów 58
5. Sprawdzian osiągnięć 59
6. Literatura 63
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswojeniu podstawowych treści dotyczących
wykonywania sterylizacji instrumentów, materiałów opatrunkowych i bielizny zabiegowej.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian postępów – zestaw pytań, na podstawie których sam możesz sprawdzić, czy
potrafisz samodzielnie poradzić sobie z zdaniami, które wykonywałeś wcześniej,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań, pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
W podrozdziałach „Materiał nauczania” treści kształcenia zostały zaprezentowane
w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia
celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości
o wskazaną literaturę.
Z podrozdziałem „Pytania sprawdzające” możesz zapoznać się przed przystąpieniem do
poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po
przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości
do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która będzie Ci
potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.
Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,
dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych podczas pracy w zawodzie
asystentki stomatologicznej.
Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów
odpowiadając na pytania podane w podrozdziale „Sprawdzian postępów”. W tym celu
powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:
TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywną,
NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywną.
Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują, jakich
treści jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.
Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości na temat wykonywania sterylizacji
instrumentów, materiałów opatrunkowych i bielizny zabiegowej będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zestawem zadań testowych
zawierającym różnego rodzaju ćwiczenia.
4
Schemat układu jednostek modułowych
322[01].Z3
Sterylizacja i dezynfekcja
322[01].Z3.01
Wykonywanie dezynfekcji
instrumentów i stanowisk
pracy
322[01].Z3.02
Wykonywanie sterylizacji
instrumentów, materiałów
opatrunkowych i bielizny
zabiegowej
5
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- korzystać z technologii informacyjnej,
- wykonywać prace zgodnie z zasadami bhp,
- obsługiwać urządzenia techniczne,
- obsługiwać komputer,
- pracować w grupie i indywidualnie
- wykorzystywać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii i patologii komórek, tkanek,
układów organizmu człowieka
- wykorzystywa...
xxxolcia21xxx