Historia pracy socjalnej
(wykłady – dr Krzysztof Czekaj – 2004r.)
„Aby silny słabego nie krzywdził, aby sierocie i wdowie oddana została sprawiedliwość, w Babilonie, w mieście, któremu Anu i Enlil głowę jego podnieśli (wysoko), w E-sagli, świątyni, której jak niebo i ziemia fundamenty są trwałe, aby prawo kraju ukierunkować, aby wyroki kraju słusznie rozstrzygane były, aby pokrzywdzonemu oddano sprawiedliwość, słowa me cenne na steli mej zapisałem i przed posągiem mym „król prawa” trwale ją ustawiłem”
Kodeks Hammurabiego jest pierwszym zbiorem przepisów, w którym zawarto tak wiele paragrafów poświęconych osobom słabszym. Do Suzy w Iranie został przywiezionyw XII w. p. Chr. Jest kodeksem klasowym, bowiem jego poszczególne elementy(treść i konstrukcja) uzależniono od zajmowanego przez podmiot miejsca w strukturze społecznej.
Struktura społeczna społeczeństwa – trzy kategorie klaso podobne Babilonu:
1) ludzie wolni (awilum) – pełnoprawni obywatele,
2) ludzie królewscy (muszkenowie) – ludność wolna, lecz nie posiadająca w pełni praw obywatelskich, w znacznej mierze uzależniona ekonomicznie od króla. Najwyższą pozycję zajmowali kolejno gwardia przyboczna, oficerowie i żołnierze,
3) niewolnicy – podział na niewolników płci męskiej (wardum) i niewolnice (amtum).
Nad poszczególnymi królestwami pieczę stanowiły samorządy lokalne, które posiadały różną strukturę. Na czele prowincji stali:
1) gubernator prowincji – zarządca cywilny, odpowiadający za całokształt spraw gospodarczych terenu, ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad systemem irygacyjnym,
2) dowódca garnizonu prowincji – odpowiadał bezpośrednio przed Hammurabim. Namiestnik Hammurabiego dopuszczał istnienie samorządu lokalnego - władzę sprawował samorząd lokalny muncypiów miejskich i wspólnot wiejskich.
Na czele każdej gminy stał rabianum (naczelnik gminy, burmistrz), który do pomocy miał reprezentantów (bazannum). Organ opiniotwórczy (doradczy) członków wspólnoty stanowiła rada – pubrum, zrzeszający co znakomitsze osobistości (uprzywilejowani). Gminy zajmowały się całością spraw gospodarczych i społecznych, z wyłączeniem majątków królewskich. Posiadały minimalny zasób władzy sądowniczej. Pełną formą samorządu stanowiła wspólnota kupiecko –bankowa (karum), która scalała obywateli uznanych za najlepszych – zajmujący się handlem, lichwą i finansowaniem różnych przedsięwzięć gospodarczych. nadzór nad nią pełnił naczelnik kupców.
Oprócz samorządu terytorialnego istniała władza lokalnej świątyni, w skład której wchodzili kapłani i sędziowie świątyni.
W stolicy każdej prowincji obowiązkowo mieścił się pomnik i stela praw Hammurabiego.
Struktura kodeksu - kodeks Hammurabiego obejmuje trzy części:
1) prolog,
2) prawo,
3) epilog.
Pierwsza wersja odnalezionego kodeksu zawierała 282 paragrafy.
Formy pomocy:
- edukacja dla ubogich (dzieci),
- jadłodajnie,
- prapoczątki przytułków (zapewnienie wyżywienia i miejsca na odpoczynekw zamian za pracę),
- stowarzyszenie dystrybucji ubrań „z drugiej ręki”,
- stowarzyszenie zbierania posagów dla ubogich dziewcząt,
- pochówki, pogrzeby dla biednych i upośledzonych.
wypływała z życia wspólnotowego i była konsekwencją naturalnej, społecznej skłonności człowieka, który – zdefiniowany jako istota miłująca swoich bliźnich – stawał się człowiekiem w pełni, rozwijał się nie tylko przez życie w społeczności, lecz również dzięki darzeniu sympatią wszystkich jej członków. Filantropia miała urzeczywistniać się we wszystkich przejawach życia społecznego wspólnoty.
Według Platona istniały trzy rodzaje filantropii:
1) objawia się w powitaniu każdego spotkanego, pozdrowieniu go i ściśnięciu mu ręki,
2) w pomocy każdemu nieszczęśliwemu,
3) w urządzaniu przyjęć.
Filantropijność sędziów przejawiała się w ich wyrozumiałości, litości, życzliwościi sprawiedliwości, które wyrównywały braki prawa.
Filantropijne w polityce było działanie na rzecz ludu, demokratyczne, przybierające takie formy, jak łożenie na flotę, chóry teatralne, daniny majątkowe czy wykup jeńców.W polityce zewnętrznej nabierała charakteru grzeczności, dobrych manier, przyjaznych stosunków dyplomatycznych.
Z działalnością filantropijną starożytnej Grecji wiązała się idea utrwalaniai wprowadzania pokoju. Miłość braterska, ogarniając wszystkich ludzi zawierała w sobie potępienie wojny i gloryfikację pokoju, którego pierwszymi orędownikami byli Grecy. Jednak marzenie o pokoju – poza kilkudniową jego realizacją, mającą związek z igrzyskami olimpijskimi – było nie do urzeczywistnienia, z powodu wielopaństwowościi wieloplemienności greckiego świata, który rodził konflikty zbrojne.
Poza obrębem świata filantropów starożytnej Grecji znaleźli się filozofowie, bowiem filantropia związana była z konkretnymi działaniami społecznymi, a te były trudne do połączenia z filozofami. Poświęcenie się wiedzy oznaczało rezygnację z życia praktycznego, toteż w odczuciu Greków filozof działający w sferze ducha uczestniczy w rodzeniu myśli, sferę czynu pozostawiając swoim uczniom. Sami nie będąc filantropami, tworzyli filozofów.
Filozofów greckich można jednak określić mianem pierwszych profesjonalnych działaczy socjalnych, posługujących się specyficzną metodą: majeutyką. Pomagali oniw rodzeniu mądrości, dochodzili do wiedzy i ja upowszechniali, co czynili bezinteresownie (poza sofistami). Ich pisma, obok wykładu czy dysputy, przyczyniły się do powstania szkół filozoficznych, a następnie rozwoju szkolnictwa średniego i rozpowszechnienia przekonaniao istotności wykształcenia.
Filantropia była wyrazem życia wspólnotowego, natomiast humanizm (człowieczeństwo) odzwierciedlał charakter nowego społeczeństwa obywatelskiego. Filantropia rodziła się z serca i odnosiła do bliźnich, humanizm był cnotą umysłu i łączył sięz człowiekiem – jednostką, wznoszącym się ponad przeciętność. Stał się ideą doskonalenia jednostki ludzkiej, realizowaną za sprawą zdobywania wykształcenia wyższego stopniaw zakresie sztuk wyzwolonych (gramatyka, dialektyka, retoryka, arytmetyka, muzyka, geometria i astronomia). Działanie humanitarne było działaniem urzeczywistniającym posiadaną kulturę, czyli cywilizacyjnym. W odniesieniu do życia codziennego przejawiał się on w przede wszystkim ogładą i uprzejmością. Miała Miał realizować się w życiu społecznym i politycznym, lecz i w tych sferach bardziej miał zastosowanie „fasadowe”, aniżeli związekz życzliwym działaniem. Dopiero konsekwencję humanizmu stanowił humanitaryzm, następnie stoicyzm, a później chrześcijaństwo, które uczyniły z nich cnoty przeciętnego człowieka.
Rzymskie formy pomocy społecznej
1) Zwyczajowe formy pomocy:
a) Święto Saturialiów trwające tydzień w okresie grudniowym. W trakcie ich trwania panował nastrój karnawałowy, a podczas uczt, w których panowie gościli swych niewolników, wspomniano szczęście równości i wspólnoty początku ludzkości. Na okres świąt zanikała wszelka nierówność i zwady, obdarowywano się wzajemnie, zawieszano działalność sądów i wykonywanie wyroków. W okresie cesarstwa urządzano w tym czasie igrzyskai przedstawienia, podczas których rozrzucano pomiędzy publiczność pieniądzei podarki.
b) Instytucja klienteli – do podstawowych obowiązków klientów, których znaczna liczba mogła być powiązana z danym patrycjuszem, należało codzienne powitanie go, towarzyszenie mu w orszakach i udzielanie poparcia w wyborach. W zamian za to otrzymywali zaproszenia na uczty, wsparcie pieniężne, obronęw sądzie czy podarki w formie nie używanej już odzieży. Wraz z upływem czasu instytucja klienteli traciła swój pierwotny charakter, a u schyłku Rzymu nabrała cech upokarzających, przypominając bardziej żebractwo niż opiekuńczą zależność.
2) Działalność państwa:
a) Wprowadzenie alimentacji, które stanowiły państwowe zapomogi dla biednych rodziców na dzieci (dla dziewcząt do 15 roku życia, a chłopców – do 18).
b) Stałe rozdawnictwo (tzw. frumentacje) zboża. Do uzyskania frumentacji wystarczyło obywatelstwo i osiadłość w Rzymie. Dotyczyła obywateli, z których każdy mógł co miesiąc wykupywać określoną ilość zboża.
c) Okazjonalne frumentacje – wino, oliwki, sól, a nawet złote monety, uczty dla ludu.
d) Zarządzania ograniczające jedzenie, wydawanie uczt oraz ich wystawność, mające na celu przeciwstawienie się marnotrawieniu pieniądza kosztem nędzy współobywateli.
Wczesne chrześcijaństwo
Świat chrześcijański powstał w ramach Imperium Romanum, a zarazem poza nim.
1) Nakaz dobroczynności sprawiał, że w miarę możliwości chrześcijanie byli gotowi nieść pomoc wszystkim w takich formach jak np. dzielenie się jadłem, wsparcie pieniężne czy zapewnienie dachu nad głową bezdomnemu czy wędrowcowi.
2) Gmina (kościół) pierwszą formą organizacji wyznawców Chrystusa:
a) całością życia gminy kierował biskup, który oprócz sprawowania funkcji religijnych zarządzał majątkiem kościelnym oraz rozstrzygał wszelkie sprawy sporne;
b) biskup do pomocy wybierał diakonów, którzy przede wszystkim mieli go obciążyć w spełnianiu obowiązków, związanych z opieką społeczną, w ramach wspólnoty;
c) na świadczenie dobroczynności łożyli wszyscy członkowie wspólnoty, którzy cokolwiek mieli w nadmiarze – datki w formie pieniężnej, ubrania czy jedzenia (idea wspólnoty dóbr);
d) pielęgnowanie rodziny jako najwyższej wartości;
e) scalająca funkcja sakramentów świętych;
f) pojawienie się instytucji rodziców chrzestnych;
g) zrównanie kobiety z mężczyzną – nowa rola kobiety: towarzyszki i partnerki;
h) matka weszła do sfery świętości;
i) uprzywilejowane miejsce wdowy w społeczności, którym należała się szczególna opieka..
Filozofie okresu:
1) Judaizm – liczne przekazy (Tora) zawierają najstarsze ideologiczne formy pomocy. Prawo nakazuje dawać wsparcie osobie potrzebującej i samemu go oczekiwać,w sytuacji pomocy. Powinno być ono przekazane z przyjacielskim przesłaniem, radością, miłością serca.
2) Maimonides (1135 – 1204) – Żyd, filozof. Każda osoba w potrzebie, która ze względu na swą dumę nie zwróci się o pomoc, jest winna rozlewowi krwi, bowiem skazuje się na samookaleczenie.
3) Talmud – zbiór żydowskich praw i tradycji. Powstał ok. 500 r. Zawiera skodyfikowany opis pierwszego systemu wsparcia społecznego – wskazanie, że istnieje konieczność istnienia podatku na rzecz ubogich oraz sposobu jego gromadzenia i dystrybucji (gabbain – urzędnik zajmujący się administracjąi rozdzielaniem wsparcia). Sposób zabezpieczenia potrzeb – stosowne do sytuacji,w której znajduje się potrzebujący (głodnego nakarmić, ubogiego ubrać).
4) Hipokrates – nie szkodzić. Jako pierwszy skatalogował choroby (katatonia, epilepsję).
Elementy pomocy społecznej i jej filozofia:
1) Chrystus wzorcem ubóstwa. Św. Paweł nawoływał do naśladowania postawy Zbawiciela „Chrystus będą bogatym stał się ubogim, aby was wzbogacić. Idźciei nauczajcie, że człowiek nie posiada niczego, a jego całości należą do Chrystusa” - test ubóstwa i sprawiedliwości drogą do zbawienia w niebie.
2) Idea wzajemnej pomocy chrześcijańskiej: bogaci wspierając biednych mogli oczekiwać modlitwy. Ziemskie dobra są wspólną własnością wszystkich ludzi.
3) Anavim – ubodzy Izraela – najżarliwsza tradycja duchowa, reprezentacja.Żyli w ciężkich warunkach. Poszukiwali i głęboko ufali Bogu.
4) Pierwotny Kościół szeroko praktykował udzielanie wzajemnej pomocy ubogim – żywa wiara Chrystusa (św. Franciszek). Jego uczniowie aktywnymi organizatorami wsparcia społecznego.
5) Wzajemna pomoc materialna stałym elementem życia wspólnot chrześcijańskich.
6) Idea wyzbycia się wszelkiego dobra dla wykupienia więźniów, pojmanych w czasie wojen o ziemie święte.
7) Św. Bazyli uważał, że dobytek chrześcijanina jest dzierżawą, a nie jego własnością. Zainicjował stworzenie kuchni dla ubogich (cezea).
8) Św. Klemens z Aleksandrii : bogactwo nie jest złem, ani ubóstwo dobrem samymw sobie. Potrzeba znacznie więcej, aby zyskać cnotę.
9) Dziesięcina – dziesiąta część zbiorów została przeznaczona na następujące cele Kościoła: utrzymanie biskupa i jego domu, zaspokojenie potrzeb kleru, zaspokojenie potrzeb ubogich, utrzymanie budynków kościelnych.
10) Kościół katolicki we Francji pierwszą instytucją, która zwróciła uwagę na pomoc dla więźniów.
11) Narodziny szpitali – początkowo powstawały przy klasztorach. Pełniły funkcje związane z wypoczynkiem i refleksją, ponadto były miejscem, gdzie leczono doraźne podróżnych (pielgrzymów). W wyniku rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych sukcesywnie ulegały przekształceniom.
12) Tworzenie kategorii społecznych biednych.
Matrykuła ubogich – jej powstanie związane było ściśle z kościołem franciszkańskim. Wynikała z troski o stałe udzielanie pomocy konkretnym biednym. Była to lista biednych, którym biskup (odpowiedzi funkcyjni) wypłacał część zastrzeżoną. Najstarsza pochodzi z II połowy V w. z Galii. W VI stała się zjawiskiem powszechne praktykowanym. Matryculari, czyli „wpisani” w matryce, byli biedakami Kościoła Chrystusa, błogosławionymi ubogimi konkretnego świętego. To wśród kobiet głównie wdowy, a także inwalidzi, niezdolni do pracy, ale i osoby cieszące się zdrowiem (niejasne kategorie przyznania pomocy). Tworzono tzw. „domostwa ubogich”, czyli instytucje dla uprzywilejowanych ubogich, którzy otrzymywali żywność i odzież, mieli możliwość uczestniczenia w porannych nabożeństwachi pozwolenie na żebranie - dochód rozdzielano wobec pozostałych. Realizowano zasadę dziedziczenia, zgodnie z którą śmierć jednego z zarejestrowanych gwarantowała przyjęcie kolejnej osoby.
W VI w. w jednym większym grodzie, mieście była przynajmniej jedna matrykuła. Biskupie kompetencje w kwestii opieki nad powyższą kategorią biednych otrzymywali kościelni urzędnicy, nazwani rektorami matrykuły. Zarejestrowani żywo interesowali się wyborem i sprzyjali osobom bogatszym, bowiem istniało wówczas największe prawdopodobieństwo nie pojawienia się patologii, takich jak przekupstwo czy przywłaszczenie.
W połowie VII w. w Metcu wszystkie matrykuły z miejskich i okolicznych kościołów zawierały 726 miejsc.
Matrykuła nie była powszechna w Europie Zachodniej – np. w Hiszpanii , zaś w innych krajach przybierała różne formy (np. wprowadzenie rady samorządowejo zmieniającej się liście w Italii). W Galii powoli wyrastała ruch opozycyjny, do chwili przejścia w ksenodohium – rodzaj schroniska dla chorych i pielgrzymów.
13) Kształtowanie pomocy w obowiązki instytucji – proces instytucjonalizacji (źródła pomocy):
a) Wprowadzenie sierocińców, szpitali, łączonych z ideologizacją biednych.
b) Kościół.
c) Rządy lub władcy poprzez swoich urzędników państwowych oraz system legislacyjny (prawa).
Ustawodawstwo angielskie - prawo represyjne, klasowe, elitarne
Po wielkiej zarazie, mającej miejsce w latach 1348 – 1349, która wytrzebiła1/3 populacji angielskiej, wraz z nagłym brakiem siły roboczej, ukazał się w Anglii...
barti.st