Wnioski M2.doc

(22 KB) Pobierz
Wnioski:

Wnioski:

Po uruchomieniu silnika klatkowego obciążamy go momentem znamionowym (hamulec elektromagnetyczny lub mechaniczny). Pomiar naszej charakterystyki obciążenia wykonujemy zmniejszając stopniowo wartość momentu obciążenia rezystorem R. Obserwujemy, że w uzwojeniu stojana połączonym w trójkąt :

        obroty silnika maleją przy wzroście momentu obciążenia

        zarówno moc P pobierana z sieci jak i moc użyteczna P wzrastają z tym, że P wynosi  zero w stanie jałowym silnika

        poślizg s wzrasta w miarę wzrostu momentu obciążenia

        sprawność silnika wzrasta a następnie zaczyna maleć

Gdy układ był połączony w gwiazdę to obserwowaliśmy podobny wzrost mocy pobieranej z sieci oraz mocy użytecznej, a także spadek obrotów silnika przy wzroście momentu obciążenia, ale:

        poślizg silnika jest większy niż w uzwojeniu połączonym w trójkąt, ale w stanie jałowym wynosi tyle samo

        sprawność silnika uzwojenia połączonego w gwiazdę osiąga większą wartość niż w  uzwojeniu połączonym w trójkąt.

 

Charakterystyki, które otrzymaliśmy są zbliżone do charakterystyk teoretycznych.

Wszelkie niezgodności mogą być spowodowane np.: niedokładnością przyrządów pomiarowych, niedokładnością odczytu, wpływem nieliniowości i nasycenia w żelazie na charakterystyki maszyn.

Wnioski dotyczące silnika pierścieniowego:

Jeżeli zwiększamy opór to:

·         sprawność maleje

·         poślizg wzrasta

·         prędkość obrotowa maleje

·         moc użyteczna jest mniejsza

·         prąd pobierany z sieci jest mniejszy

·         współczynnik mocy jest większy

Otrzymane przez nas charakterystyki są zbliżone do charakterystyk teoretycznych. Wszelkie niezgodności mogą być spowodowane np.: niedokładnością przyrządów pomiarowych, niedokładnością odczytu, wpływem nieliniowości i nasycenia w żelazie na charakterystyki maszyn.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin