Wnioski:
Po uruchomieniu silnika klatkowego obciążamy go momentem znamionowym (hamulec elektromagnetyczny lub mechaniczny). Pomiar naszej charakterystyki obciążenia wykonujemy zmniejszając stopniowo wartość momentu obciążenia rezystorem R. Obserwujemy, że w uzwojeniu stojana połączonym w trójkąt :
– obroty silnika maleją przy wzroście momentu obciążenia
– zarówno moc P pobierana z sieci jak i moc użyteczna Puż wzrastają z tym, że Puż wynosi zero w stanie jałowym silnika
– poślizg s wzrasta w miarę wzrostu momentu obciążenia
– sprawność silnika wzrasta a następnie zaczyna maleć
Gdy układ był połączony w gwiazdę to obserwowaliśmy podobny wzrost mocy pobieranej z sieci oraz mocy użytecznej, a także spadek obrotów silnika przy wzroście momentu obciążenia, ale:
– poślizg silnika jest większy niż w uzwojeniu połączonym w trójkąt, ale w stanie jałowym wynosi tyle samo
– sprawność silnika uzwojenia połączonego w gwiazdę osiąga większą wartość niż w uzwojeniu połączonym w trójkąt.
Charakterystyki, które otrzymaliśmy są zbliżone do charakterystyk teoretycznych.
Wszelkie niezgodności mogą być spowodowane np.: niedokładnością przyrządów pomiarowych, niedokładnością odczytu, wpływem nieliniowości i nasycenia w żelazie na charakterystyki maszyn.
Wnioski dotyczące silnika pierścieniowego:
Jeżeli zwiększamy opór to:
· sprawność maleje
· poślizg wzrasta
· prędkość obrotowa maleje
· moc użyteczna jest mniejsza
· prąd pobierany z sieci jest mniejszy
· współczynnik mocy jest większy
Otrzymane przez nas charakterystyki są zbliżone do charakterystyk teoretycznych. Wszelkie niezgodności mogą być spowodowane np.: niedokładnością przyrządów pomiarowych, niedokładnością odczytu, wpływem nieliniowości i nasycenia w żelazie na charakterystyki maszyn.
1
secoalit