Postawy.doc

(134 KB) Pobierz
Termin „postawa społeczna”

Termin „postawa społeczna”

v      wprowadzony przez Thomasa i Znanieckiego w r. 1918 w celu wyjaśnienia różnic w zachowaniu polskich farmerów w Polsce i w USA.

v      Petty i Cacioppo (1996):

o        Uogólniona i względnie trwała pozytywna lub negatywna ocena obiektu (przedmiotów, osób, grup, zjawisk, idei itp.)

v      Eagly i Chaiken (1993):

o        Psychologiczna tendencja wyrażana poprzez ocenę obiektu.

o        Ocena zawarta jest we wszystkich klasach reakcji: jawnych czy ukrytych, poznawczych, afektywnych, behawioralnych. 

 

Modele postaw

1) Trójskładnikowy model postaw

v      Komponent poznawczy:

o        poznawcze oszacowanie obiektu oparte na przekonaniach, obrazach i wspomnieniach dotyczących obiektu postawy;

o        Np. Jerzy uważa, że jego stary fiat jest ciągle sprawny

v      Komponent afektywny:

o        pozytywna, negatywna lub mieszana reakcja afektywna składająca się z emocji, nastrojów i uczuć dotyczących obiektu postawy

o        Np. Jerzy lubi swoje stare auto

v      Komponent behawioralny:

o        dyspozycja czy tendencja do zachowania w specyficzny sposób wobec obiektu postawy

o        Np. Jerzy podejmuje decyzję nie kupowania nowego auta

v      jest lepszy, gdy przekonania dotyczące obiektu są złożone, liczne i niespójne, np. postawa wobec zalegalizowania narkotyków miękkich.

2) Jednoskładnikowy model postaw

v      Wystarczy jedna dymensja: emocjonalna

v      Postawa jest to ewaluacja obiektu o pewnym poziomie intensywności.

v      jest bardziej przydatny, gdy przekonania dotyczące obiektu są uproszczone, nieliczne i nie zaprzeczają sobie nawzajem; są jednoznaczne, np. postawa wobec narkomanii.

 

 

Spójność elementów postawy

v      Jednostka dąży do utrzymania spójnej ewaluacji obiektu, lecz wzajemne związki między elementami postawy (między komponentami i w obrębie poszczególnych komponentów) nie są jednoznaczne.

v      Przykład braku spójności w obrębie komponentu poznawczego:

o        Palenie jest złe, ale pozwala utrzymać wagę na właściwym poziomie, ma walory towarzyskie, pozwala rozładować napięcie emocjonalne.

o        Cyganie to złodzieje i oszuści, ale mają ciekawą kulturę.

 

 

Usuwanie niespójności

-          W obliczu niespójnych ewaluatywnie informacji o obiekcie jednostka dąży do ukształtowania postawy raczej pozytywnej, lub raczej negatywnej, rzadziej – ambiwalentnej.

-          Dążenie do spójności w zakresie aspektu poznawczego może polegać na:

Ø       Selektywności w poszukiwaniu informacji:

Ø       Zbieraniu jednostronnych informacji,  np. podzielanie opinii panujących we własnym środowisku (większość moich znajomych pali i nie traktuje palenia jako czegoś bardzo szkodliwego).

Ø       Postawy, podobnie jak schematy poznawcze, kierują przetwarzaniem informacji tak, by usunąć rozbieżności

 

 

Mierzenie postaw: pomiar bezpośredni

1)     Respondenci odpowiadają bezpośrednio na pytania o postawy; np. „Czy będzie Pan głosował na...?

2)     Pytania pojedyncze

3)     Skale postaw typu Likerta

Ø       Wiele stwierdzeń dotyczących obiektu postawy

Ø       Respondent wskazuje, w jakim stopniu się zgadza bądź się nie zgadza ze stwierdzeniem

4)     Skala dyferencjału semantycznego Osgooda i in.

Ø       Umożliwia pomiar różnych postaw przy pomocy tej samej skali

Ø       Skale dwubiegunowe, np. przyjemny – przykry, twardy – miękki, szybki - powolny

Ø       Podstawowe dymensje: ewaluacja, siła, aktywność

5)    zastrzeżenia

Ø       Wpływ sposobu formułowania stwierdzeń, kontekstu, w jakim występują i innych czynników.

Ø       Wpływ potrzeby przedstawienia siebie w lepszym świetle (postawy niepopularne w społeczeństwie są ujawniane niechętnie, np. rasistowskie

Ø       Wpływ motywacji związanych z odpowiednią autoprezentacją.

Ø       Brak wykształconych postaw wobec danego obiektu

Ø       Czasami ludzie nie mają postaw wobec danego obiektu, lecz je demonstrują, aby spełnić życzenie ankietera.

Ø       Czasami postawy kształtują się dopiero w trakcie pomiaru; lecz są niestabilne i nie są dobrymi predyktorami zachowania.

 

 

 

Pomiar pośredni: wskaźniki fizjologiczne

1) Pomiar fizjologicznego pobudzenia, np. GSR

Ø       Można uzyskać informacje tylko o intensywności postawy, a nie o znaku

2) Pomiar napięcia mięśni twarzy (EMG,Cacioppo i Petty, 1981)

Ø       Wzmożone napięcie w mięśniach policzków przy postawie pozytywnej, w mięśniach czoła – negatywnej.

3) Pomiar EEG (Cacioppo i in. 1993)

Ø       zmiana zapisu w sytuacji zmiany znaku obiektów.

 

Pomiar pośredni: wskaźniki behawioralne

1) Obserwacja zachowania

Ø       Typowe wskaźniki: kontakt wzrokowy, mowa ciała,  chęć uczynienia jakiejś przysługi (np. oprowadzenie po kampusie uniwersyteckim czarnego studenta – Campbell i in., 1966).

Ø       Ale można kontrolować swoje zachowanie, żeby ukryć prawdziwą postawę

2) Technika zgubionego listu (Milgram, 1965)

Ø       Badanie postaw wobec pewnych organizacji politycznych

Ø       „Zgubione” listy ze znaczkiem, zaadresowane do określonych organizacji politycznych.

Ø       Sprawdzanie, jak wiele listów dotarło do adresata.

3) „Fałszywy infokanał” (bogus pipeline)

Ø       Badany sądzi, że jest podłączony do urządzenia wykrywającego kłamstwo.

 

Pomiar pośredni: postawy utajone

1)     Postawy automatyczne, pozaświadome, kiedy człowiek nie jest świadomy źródeł swoich reakcji, np. wobec przedstawicieli grup obcych, lub wobec samego siebie

2)     Konieczne jest wykorzystywanie pomiarów pośrednich, w trakcie których osoba nie jest informowana, co jest mierzone.

3)     Pomiary oparte na czasach reakcji

Ø       Czasy reakcji są dłuższe (bodźce niezgodne) albo krótsze (bodźce zgodne) w konsekwencji wzbudzenia afektu związanego z obiektem postawy

Ø       Implicit Association Test (IAT) Greenwalda:  wnioskowanie z czasu automatycznych skojarzeń związanych z różnymi kategoriami słów.

 

Funkcje postaw: instrumentalne

1) Funkcja orientacyjna

Ø       Postawy pomagają zorganizować i uprościć świat, sterując naszymi zachowaniami wobec obiektów pozytywnych i negatywnych,

Ø       Np. postawa wobec produktów konsumpcyjnych

2) Funkcja utylitarna

Ø       Postawy pozwalają osiągnąć pożądane cele (nagrody), a uniknąć kar

Ø       Postawa wobec obiektu skłania do podjęcia odpowiednich kroków w celu uzyskania czegoś lub uniknięcia.

Ø       Np. postawa wobec Unii Europejskiej.

3) Funkcja społeczno-adaptacyjna

Ø       Postawy pozwalają zaprezentować się innym ludziom w pozytywnym świetle i zyskać aprobatę społeczną,

Ø       Np.. Pozytywny stosunek do Kościoła

 

 

 

Funkcje postaw: tożsamościowe

1)     Ekspresja tożsamości jednostki i wyznawanych wartości

Ø       Postawy pozwalają zdefiniować tożsamość (kim jesteśmy) poprzez wyeksponowanie wartości, jakie cenimy

Ø       Np. postawy wobec aborcji, praktyk religijnych, zanieczyszczenia środowiska

2)     Obrona Ego

Ø       Projekcja własnych nieakceptowanych uczuć na inne osoby lub grupy chroni poczucie własnej wartości,

Ø       np. uprzedzenia wobec mniejszości etnicznych, wobec homoseksualizmu

3)     Funkcje instrumentalne i tożsamościowe nie muszą się wykluczać;

Ø       wiele postaw spełnia obie funkcje jednocześnie, chociaż w różnym stopniu,

Ø       Np. kupno musztardy Made in Poland; rezygnacja z hamburgera.

 

 

 

Rodzaje postaw

1)     Postawy oparte na komponencie behawioralnym

Ø       Bardziej na obserwacji własnego zachowania niż na przekonaniach i emocjach

Ø       Np. jeżdżę do pracy rowerem

2)     Postawy oparte na poznaniu

Ø       Na przekonaniach na temat właściwości obiektu postawy; na racjonalnym myśleniu;

Ø       Funkcją postawy jest ocena obiektu, tj. sklasyfikowanie obiektów wg nagród i kar, których nam dostarczają.

Ø       Np. rower, spacer, hulajnoga, samochód, motocykl

3)     Postawy oparte na emocjach             

Ø       Bardziej powiązane z uczuciami i wartościami, bez analizy faktów.

Ø       Funkcja:  w większym stopniu wyrażanie posiadanego systemu wartości; wyrażanie własnej tożsamości.

 

Źródła postaw emocjonalnych

v      Efekt ekspozycji

o        Wielokrotne eksponowanie bodźca wywołuje wzrost pozytywnych postaw wobec bodźca

o        Efekt jest nawet silniejszy, kiedy ludzie nie są świadomi, że mieli kontakt z bodźcem.

v      Warunkowanie klasyczne

o        Bodziec wywołujące reakcje emocjonalne jest wielokrotnie doświadczany z bodźcem neutralnym (przykłady z reklamy)

o        Bodziec neutralny nabiera emocjonalnych właściwości pierwszego bodźca (przykłady zachowań konsumenckich).

v      Warunkowanie instrumentalne

o        Zachowanie wobec obiektu jest karane bądź nagradzane,

o        Np. kara – dezaprobata rodziców; nagroda – aprobata rodziców.

 

Związek między postawami a zachowaniem

v      Eksperyment Richarda LaPiere’a (1934):

o        W czasie 3-miesięcznej podróży po USA wraz z parą młodych Chińczyków odwiedził 250 hoteli, restauracji i kempingów.

o        Mimo powszechnych wówczas uprzedzeń rasowych w USA, tylko raz odmówiono obsługi.

o        Po powrocie rozesłał do tych miejsc ankietę z pytaniem, czy zaakceptowano by Chińczyków w charakterze klientów.

o        90% respondentów, którzy odesłali ankietę, odpowiedziało: NIE.

 

 

Od czego zależy związek między postawami a zachowaniem

Ø       Postawy korelują z zachowaniem tylko wtedy, kiedy pomiar postaw odnosi się do konkretnego zachowania (Ajzen i Fishbein, 1977).

o        Np. LaPiere powinien pytać o postawy wobec młodej pary Chińczyków podróżującej w towarzystwie profesora, a nie o postawy do Chińczyków w ogóle.

Ø       Różnice indywidualne: wyższy związek postaw z zachowaniem wykazują:

o        Osoby o niskim poziomie self-monitoringu (moraliści)

o        Osoby w stanie obiektywnej samoświadomości

o        Osoby o wyższej spójności Ja (Bem i Allen (1974)

Ø       Związek między postawą a zachowaniem zależy od siły postawy

 

 

Siła postawy

1)     Tesser, 1993 :

-          Silne postawy są genetycznie uwarunkowane,

-          np. na bazie wrodzonych preferencji co do bodźców przyjemnych, czy awersji do bodźców przykrych.

2)     Boninger i in. 1995

-          Postawy silne

o        dotyczą spraw, które mają bezpośredni wpływ na dobro jednostki,

o        pozostają w relacji do wartości cenionych przez jednostkę,

o        są ważne dla osób bliskich.

3)     Postawy  są silniejsze, jeśli:

Ø       Jednostka jest dobrze poinformowana co do obiektu postawy

Ø       Osoby lepiej poinformowane o kandydacie, częściej głosują zgodnie z uprzednimi deklaracjami (Davidson i in. 1985).

Ø       Jeśli informacje są zdobyte poprzez własne doświadczenie

Ø       Jeśli postawy są łatwo dostępne w świadomości.

 

 

Postawy a zachowanie

v      Postawy nie zawsze determinują zachowanie, ponieważ powinniśmy uwzględnić także inne czynniki kształtujące zachowanie:

v      Np. antysemityzm Y-a nie zawsze prowadzi do dyskryminacji Żydów (nieprzyjęcie X-a do pracy)

o        bo antysemityzm Y-a nie dotyczy spraw zawodowych,

o        bo byłoby to źle widziane przez otoczenie,

o        nbo Y nie ma wpływu na dobór pracowników.

v      Postawa wpływa na zachowanie, jeśli:

o        jest silna (jeśli antysemityzm Y-a jest bardzo silny, bo X byłby konkurencją, bo wiąże się z wartościami religijnymi, bo wszyscy wokół nie lubią Żydów),

o        jest specyficzna ze względu na dane zachowanie (jeśli antysemityzm zawiera przekonanie, że Żydzi działają na szkodę pracodawcy).

 

 

Teoria planowanego zachowania (Teoria dz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin