2007_(46)The Teacher+english teaching magazine.pdf

(7854 KB) Pobierz
2007(46)02.pdf
NR 2 (46) 2007
cena 9,50 zł (w tym 7% VAT)
www.teacher.pl
Teacher
Iwona Dronia
Onomatopoeia
Marzena Samborska
The semantic prosody...
Grzegorz Œpiewak
Marta Rosiñska
The power of paraphrasing
Natural English Q Sport Q Matura
ENGLISH LANGUAGE TEACHING
110784523.004.png
110784523.005.png
F EBRUARY
Laureat Konkursu
Pachnid³o, rugby, onomatopeja, matura, Duma i Uprzedzenie,
t³umacz, parafraza, szkolenia, praca, semantyka, motywacja...
European
Language
Label
Tak w s³ownym skrócie wygl¹da kolejny numer magazynu The Teacher,
a ró¿norodnoœæ artyku³ów z poszczególnych dziedzin jest kluczem do ca³o-
œci lutowego wydania.
Na pocz¹tek onomatopeja. To bardzo powa¿nie brzmi¹ce s³owo jest
na szczêœcie tylko sposobem nazywania dŸwiêków otaczaj¹cego nas œwiata
lub wydawanych przez istoty ¿ywe. Proponujemy artyku³ Iwony Droni
" The use of onomatopoeic expressions in developing learners' second language
lexicon ", autorka przedstawia zalety stosowania wyrazów dŸwiêkonaœladow-
czych w nauczaniu jêzyka angielskiego, które pomagaj¹ nam precyzyjnie
okreœlaæ i nazywaæ dŸwiêki, teoria ma te¿ poparcie w do³¹czonych do tekstu
ciekawych æwiczeniach. Warto wiêc za namow¹ autorki i nasz¹ wejœæ
w œwiat onomatopei.
Redaktor Naczelny:
El¿bieta Kwiatkowska
(22) 661 50 60
ekwiatkowska@teacher.pl
Koncepcja magazynu:
Artur W¹sowski
awasowski@teacher.pl
Redakcja:
The Teacher
ul. Grzybowska 77
00-844 Warszawa
(22) 457 03 82
(22) 457 03 87
redakcja@teacher.pl
Rafa³ Jas - Music & Movies
rjas@teacher.pl
Bart J. Tkaczyk - Natural English
bart.tkaczyk@energizers.pl
Jaros³aw Krajka - Technology Tips
jarek.krajka@wp.pl
Stanis³aw Wanatowicz - Sport
stanley331@wp.pl
Krzysztof Polok - Sport
sworntran@interia.pl
Reklama:
Tomasz P³oszaj
(22) 661 50 60
(22) 457 03 87
reklama@teacher.pl
Monta¿ elektroniczno-graficzny:
Jacek Janowski
(22) 661 50 60
jjanowski@teacher.pl
Prenumerata:
Beata Rudzka
(22) 457 03 82
(22) 457 03 87
brudzka@teacher.pl
prenumerata@teacher.pl
Dwa kolejne artyku³y dotykaj¹ problemu t³umaczenia. Pierwszy,
The semantic prosody of selected lexical Polish-English equivalents “ napisany
przez dr Marzenê Samborsk¹ przedstawia na przyk³adzie tylko jednego
czasownika „ (z) badaæ “ z³o¿onoœæ czy mo¿e raczej iloœæ odpowiedników
w procesie t³umaczenia na jêzyk angielski. Na szczêœcie, autorka przedsta-
wia temat wraz z przyk³adami i licznymi zdaniami pomocniczymi. Drugim
proponowanym artyku³em jest tekst „ Kiedy nauczyciel (nie) staje siê t³uma-
czem. No, ale Piotrek, co sie robi, ¿eby zostaæ t³umaczem? “ Piotra Krasnowol-
skiego podnosz¹cy tezê, i¿ bycie nauczycielem jêzyka angielskiego nie czy-
ni z nas automatycznie t³umaczem tego¿ jêzyka, choæ czêsto nauczamy np.
gramatyki przez t³umaczenie zdañ. W ciekawy i za razem dowcipny sposób
autor daje nam do zrozumienia jak trudne jest zadanie dobrego t³umacza,
przedstawiaj¹c dla przyk³adu przet³umaczone fragmenty i cytaty z ro¿nych
Ÿróde³ oraz jedyny w swoim rodzaju komentarz.
Nie tyle na komentarz co na uwagê zas³uguje te¿ nowa, a w zasadzie po-
wracaj¹ca na ³amy naszego magazynu, sekcja MATURA , tym razem
przy wspó³udziale wydawnictwa Oxford University Press. Pierwszy z cy-
klu artyku³ów koncentruje siê na systematycznej powtórce. OUP proponu-
je do tego celu swoje Repetytorium , które wykorzystuje w artykule do zapre-
zentowania przyk³adowych æwiczeñ. Równie¿ dobrym pomys³em na po-
wtórkê bêd¹ kolejno publikowane na stronach magazynu The Teacher go-
towe æwiczenia jêzykowe, przygotowywane przez wydawnictwo
EDGARD na podstawie Audio Kursu . Na pocz¹tek proponujemy pierwsz¹
czêœæ dotycz¹c¹ angielskich czasowników z³o¿onych – Phrasal Verbs .
Redakcja nie zwraca materia³ów
niezamówionych, zastrzega sobie prawo
redagowania otrzymanych tekstów i nie
odpowiada za treϾ zamieszczanych reklam.
Wydawca:
The Teacher
Dyrektor Generalny:
Tomasz P³oszaj
(22) 661 50 60
tploszaj@teacher.pl
Tych z Pañstwa, którzy nauczaj¹ doros³ych zainteresuje z pewnoœci¹ arty-
ku³ dr Joanny Femiak bêd¹cy wstêpem i jednoczeœnie zaproszeniem
na szkolenie dotycz¹ce motywowania i aktywizowania doros³ych w procesie
edukacyjnym. Po bli¿sze szczegó³y zapraszamy jak zwykle na koniec ma-
gazynu gdzie znajd¹ Pañstwo te¿ inne ciekawe propozycje warsztatowe
na nadchodz¹ce miesi¹ce.
www.teacher.pl
A na koniec mecz rugby rozegraj¹ z nami Stanis³aw Wanatowicz
i Krzysztof Polok w drugim artykule z sekcji SPORT . Tym razem pi³-
ka nie jest okr¹g³a - .
We are always interested in new
writers and ideas.
If reading The Teacher has
made you feel you would like to
send in an article of your own,
please contact the editor:
Redakcja The Teacher
2 (46) 2007
redakcja@teacher.pl
1
110784523.006.png 110784523.007.png
Teacher
Fot. Stockxpert
s. 40
Fot. Bart J. Tkaczyk
s. 52
T RENDS
4 Music
5 Movies
6 Book Reviews
E LT
32 The semantic prosody of
selected lexical Polish -
English equivalents
Marzena Samborska
35 The use of onomatopoeic
expressions in developing
learners' second language
lexicon
Iwona Dronia
40 Kiedy nauczyciel (nie) staje
siê t³umaczem.
No, ale Piotrek, co siê robi,
¿eby zostaæ t³umaczem?
Piotr Krasnowolski
S PORT
47 Rugby
Stanis³aw Wanatowicz
Krzysztof Polok
T ECHNOLOGY T IPS
8 Enhancing the writing
instruction with word-
processing
Jaros³aw Krajka
N ATURAL ENGLISH
52 Real Thing! From A to Z
Unit 4
Bart J. Tkaczyk
W ORKSHOPS
57 DOS - Language Play
59 Szkolenie - Motywacja
i aktywizacja doros³ych
w procesie edukacyjnym
61 Szkolenie FTBE
A UDIO C OURSE
15 Audio Kurs - p³yty dla
pocz¹tkuj¹cych
i zaawansowanych
Sylwia Waœniewska
16 Audio Kurs - Phrasal Verbs
M ACMILLAN R EADING
D EVELOPMENT P AGES
44 Jane Austen, Pride and
Prejudice
Marta Umiñska
M ATURA
20 Systematyczna powtórka do
matury
Joanna Sosnowska
T EACHING A DULTS
25 The power of paraphrasing -
or: towards textual
intelligence
Grzegorz Œpiewak
Marta Rosiñska
P SYCHOLOGY
30 Motywacja i aktywizacja
doros³ych w procesie
edukacyjnym
Joanna Femiak
Mariusz Jakubowski
Fot. Stockxpert
s. 47
2
2 (46) 2007
110784523.001.png 110784523.002.png
 
110784523.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin