test_pedeutologia.docx

(23 KB) Pobierz
1) czym zajmuje się pedeutologia

1) czym zajmuje się pedeutologia?

PEDEUTOLOGIA- pajdeutus- ozn. nauczyciel, logos- ozn. słowo, wiedza;

Jest to usamodzielniający się dział pedagogiki, którego przedmiotem są zagadnienia dotyczące nauczycieli, jak i osobowości nauczyciela, dobór kandydatów do zawodu nauczycielskiego, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, ich praca zawodowa. ( definicja Wg. OKONIA)

2)Kto wypowiedział słowa „miłość dusz ludzkich”---Jan Władysław Dawid

3)Kto wprowadził pojęcie „talent pedagogiczny”----Zygmunt Mysłakowski

4) Kto wprowadził pojęcie „zdolność sugestywna”--Mieczysław Kreutz

5) Kto wprowadził pojęcie „zdatność wychowawcza”--Stefan Baley

6) Ile lat trwa nauka w pedagogiach? 2 lata

7) Kto nauczał?

CHINY - Nauczycielem mógł zostać każdy kto osiągnął pewien stopień wiedzy, trójstopniowy egzamin, Konfucjusz uznany za „króla, nauczyciela”

INDIE - Kasty( bramini-książęta i rycerze, siudorowie)

GRECJA

Sparta- nauczyciel każdy dorosły, wychowanie dla państwa, wychowanie wojskowe, pogarda dla niewolników, nie dbano o wychowanie umysłowe

Ateny- wychowanie w służbie muz, pedagog-niewolnik, niska pozycja nauczyciela, Arystoteles- ojciec dyd., Sokrates, Sofiści- nauczyciele etyki, sztuka nauczania jako dar.

RzymLitteratorzy- nauczyciele czytania i pisania; Marek Fabiusz, Kwintylian

8) Która ustawa wprowadziła stanowisko nauczyciela dyplomowanego?

27 kwietnia 1972 karta praw i obowiązków nauczyciela

9) Skąd wywodzi się nazwa pedagog?--- Grecja

10) co to jest?

psychologizacja pedagogiki – oparta na wiedzy psychologicznej, biomedycznej, ogólna wiedza o człowieku, dążenie do unaukowienia pracy szkoły

ekonomizacja ped. – orientacja technologiczno – pozytywistyczna pojęcie dobrego nauczania połączone z fachowością, kopiowanie strategii działań dobrych n-li, opracowanie wykazu specjalnych kompetencji n-li, kwalifikacje to sprawności bezpośrednio użyteczne w działaniu, likwidacja pojęcia wartości

Orientacja humanistyczna - opozycja przeciwko nauczycielowi- technologowi, dobry n-l to przede wszystkim człowiek. wiedza specjalistyczna jest podstawowym warunkiem kompetencji, sam ją odkrywa, kształcenie n-la ma być procesem stawania się n-lem

11) Co to jest cybernetyzacja?

Duży stopień  zastosowania środków technicznych, dydaktyka nie jest sztuką a technologią, zmniejszenie wpływu osoby n-la

12) Dopasuj nazwiska do nurtów

Schon – refleksyjny praktyk, alternatywnej epistemologii praktyk (reflective proctotioner)

Lewin – action reseach – badanie w działaniu

Horyle – profesjonalizm (ograniczony, poszerzony)

Steuhorse – profesjonalizm

Drexlevneotechnologści nowocywilizacji

13)Kto może ubiegać się o:

I stopień spec. zawod. – n-l który wzorowo realizował zadania dydaktyczne, wych. I opiekuńcze, dysponował dobrze zorganizowanym warsztatem pracy oraz uzyskiwał wyróżniające osiągnięcia w pracy dydaktycznej

II stopień specjal zawod - n-l, który osiągnął mistrzostwo w wykonywaniu swojego zawodu stale wzbogacał warsztat pracy, stosował nowatorskie rozwiązania, oddziałowywał inspirując środowisko, n-l który odbył 12 lat stażu pracy

III stopień spec. zawodn-l, którego twórcza działalność przyniosła nowe, oryginalne społecznie wartościowe rozwiązania dydaktyczno – wychow., wspomagający rozwój innych n-li, 18 letni staż pracy

13) Kto nadaje stopnie?     Stażyście – dyrektor szkoły 

n-lowi kontraktowemu – organ prowadzący szkołę

n-lowi mianowanemu – organ sprawujący nadzór pedagogiczny (kuratorium)

profesorowi oświaty – Ministerstwo Oświaty

14) Ile wynosi staż pracy na te stopnie? Kto ma skrócony staż?

n-le z 12 letnim stażem pracy o II stopień

n-le ze stażem 18 letnim o topień III

Komisje wojewódzkie i Międzywojewódzkie nadawały I i II stopień, a Główna Komisja Kwalifikacyjna w W-wie III stopień.

n-l kontraktowy i mianowany mogą mieć skrócony staż pracy o rok gdy posiedli stopień doktora. Jeśli jest się n-lem akademickim legitymującym się co najmniej 3 letnim okresem pracy w zkole wyższej lub osobą posiadającą co najmniej 5 letni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy, to z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskujesz stopień n-la kontraktowego

15) Funkcje oceniania--- informacyjno – motywacyjna\ prognostyczna\ prelekcyjna

Psychologiczna\ wychowawcza/dydaktyczna

16) Co to są kompetencje komunikacyjne n-la?

Układ umiejętności nawiązania kontaktu ze sobą i z innymi; skuteczne zachowanie języka w sytuacjach edukacyjnych, umiejętności pedagogiczne.

17) Typy komunikacji niewerbalnej. Co oznacza kom niewerbalna?

kinezyjna – położenie ciała

proksemiczna – terytorium

paralingwistyczna – prajęzykowa

kom niewerbalna – wielokanałowa, względnie spontaniczna, względnie dwuznaczna, zdeterminowana kulturowo. Są to gesty, ton głosu, wygląd, nasze otoczenie, sposób w jaki stoimy, chodzimy, siedzimy, kontakt wzrokowy.

18) trzy rodzaje kom werbalnej

jednokierunkowa – przekazanie informacji

dwukierunkowa – odpytywanie, szansa na słuchanie i mówienie

wielokierunkowa – dyskusja.

19) Typy osobowości połączone zarządzaniem

autokratyczny (neurotyk) – z wykorzystaniem siły

demokratyczny (ekstrawertyk) – podział ról, współdziałanie, partnerstwo

leissez fair (introwertyk) – rób co chcesz

20) Kiedy sytuacje uznajemy za stresową?

Decyduje o tym subiektywna ocena relacji sytuacji przez osobę.

21) Co to jest wypalenie zawodowe?

Skutek przewlekłego stresy, wyczerpanie emocjonalne, depersonalizacja – izolacja od osób, obojętność, obniżenie potrzeby osobistych sukcesów.

22) Czym jest uwarunkowana agresja? Czym jest uwarunkowana?

Instrumentalna – wrodzona

Funkcjonalna – w sytuacjach trudnych

Patologiczna – wyuczona

Słowna\ Psychiczna\ Seksualna

23) Ile % zajmuje kom niewerbalna?--60%

24) Ile % zajmuje kom werbalna?------7%

25) Ile strefa wokalna?---30%

26) Definicje

dokształcenie – uzupełnienie wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy w systemie edukacji pionowej lub poziomej, może wynikać też z potrzeby zmiany specjalizacji dotychczasowej, proces podwyższania kwalifikacji formalnych.

Doskonalenie – podwyższenie zarówno kwalifikacji formalnych jak i rzeczywistych, łączy w sobie formy obligatoryjne i dobrowolne, kontynuacja kształcenia i dokształcania oraz uczestnictwo w procesie kształcenia ustawicznego.

Samokształcenie – prowadzone samodzielnie wykorzystaniem pomocy innych osób i instytucji edukacyjnych w celu uzupełnienia wiedzy luz zdobycia nowych umiejętności, poszerzenie własnego intelektu.

27) Kiedy wprowadzono magisterski system studiów?---1924 rok

28) Ile lat trwała nauka w seminarium nauczycielskim?

Nauka trwała 5 lat (3lata wiedzy ogólnej, 2 lata specjalizacja zawodowa) po ukończeniu nie można było iść na studia. Był to okres międzywojenny.

29) Kiedy powstały licea pedagogiczne?---1938 rok 1932? 1932

30) kiedy powstał Państwowy Instytut Pedagogiczny?---1918 1920?? 1918

31) Kiedy powstały związki zawodowe?----W średniowieczu

32) Kiedy n-l staje się urzędnikiem państwowym?---W połowie XIX wieku

33) w okresie powojennym gdzie można było uczyć po liceum i po studiach?

Kwalifikacje n-la do szkoły średniej – państwowy egzamin nauczycielski (wiedza fachowa z przedmiotów i przygotowanie pedagogiczne)

Studia pedagogiczne (międzywydziałowe) zwalniały z egzaminu państwowego

Do szkół powszechnych – ukończenie 5-letniego seminarium nauczycielskiego

34) Kiedy powstało KEN?

14.10.1773r. była to pierwsza karta n-la

35) Kto założył Towarzystwo Pedagogiczne?---Ewaryst Estkowski

36) Kto wprowadził egzamin profesorski?

Humboldt – egzamin dawał uprawnienia do wykładania w szkole średniej

37) Twórca dydaktyki, wprowadził pomoce naukowe, obrazki?

Komeński

38) Kiedy powołano stanowisko n-la metodyka?

W 1981r. do lat 70-tych był to wizytator przedmiotowo – społeczny.

39) Stopnie specjalizacji zawodowej

I stopień – n-le, którzy mieli  dobrze zorganizowany warsztat pracy i osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej.

II stopień – osiągnął mistrzostwo w wykonywaniu zawodu, wzbogacił warsztat pracy, stosował nowatorskie metody

III stopień – twórcza działalność przyniosła nowe, oryginalne, społecznie wartościowe rozwiązania dydaktyczne, wspomagające rozwój zawodowy innych n-li.

40) Trzy orientacje badawcze, nurty.

OSOBOWOŚCIOWA- czynności nauczania i wychowania zależne od cech osobowościowych nauczyciela

- Inspiracja tego podejścia były teorie biologiczno-psychologiczne, fenomenologiczne, pedagogika i nurt nowego wychowania

- jezykiem jest jezyk psychologii- indywidualność, subiektywność, wczucie, misja lub powołanie

POZYTYWISTYCZNA- pytania o sprawność operacyjna n-eli, zwracano uwagę na mechanizm adaptacji jako skuteczną drogę poznania i nabywania sprawstwa zawodowego.

HUMANISTYCZNA- dobra edukacja n-eli jest procesem indywidualizowania osobowości .

 

41) Instytucje doskonalenia zawodowego n-li

lata 1945-1948. – resort oświaty (ośrodki dydaktyczno – naukowe0, ZPN

1949-1956 – ośrodki doskonalenia kadr (CODKO – centralne, WODKO – wojewódzkie, PODKO – powiatowe), 1951; ZOZ – Zawodowe Organizacje Związkowe, MOZ – Międzyszkolne Organizacje Związkowe.

1957-1972 – zjazd oświatowy w Poznaniu, ZNP, Ośrodki metodyczne i ogólno pedagogiczne

1972-1979 – edukacja ustawiczna, nowy system oświaty, system 10-letni, IKN, BO, ODN

lata 80-te – n-l metodyk

współczesność – MENiS, (CDN. – Centralny Ośrodek Doskonalenia N-li, CMPP – centrum metodyczne pomocy psych – pedag., OCEN – ogólnopolskie centrum ed niestacjonarnej, KOWEZ – krajowy ośrodek wspierania edukacji zawodowej); wojewódzkie placówki doskonalenia, gminne i powiatowe ośrodki dosk, WDN – wewnątrz szkolne dosk. n-li

42) Fazy rozwoju stresu

mobilizacji – eustres, pozytywny stres, dotyczy stresu psychologicznego

rozstrojenia – krytycza

destrukcji – rozregulowanie mechanizmów regulujących np. agresja

43) Co zawiera się w sytuacji trudnej?

- deprywacja – brak czegoś, utrata

- przeciążenie: psychiczne, fizyczne

- utrudnienie – wszelkie przeszkody

- zagrożenie

- konflikty motywacyjne

44) Kto wymyślił def stresy biologicznego?

Seley

45) Co to stres zawodowy?

Subiektywna, relatywna reakcja na te aspekty pracy zawodowej, które zagrażają samoocenie n-la, oraz jego dobremu samopoczuciu.

46) Co składa się na stres n-la?

Przeciążenie pracą, brak uznania dla n-li ze strony społeczeństwa, nieracjonalne wymagania przełożonych, warunki materialne, brak współpracy z rodzicami, zachowania dysfunkcyjne, brak motywacji uczniów do nauki.

47) co to jest emblemat?

Wybrany jakiś znak przez społeczeństwo, gest jasno zdefiniowany w  danej kulturze

48)Co to jest postęp pedagogiczny?

Przyporządkowanie pewnych symboli n-la w taki sposóbmy relacje miedzy symbolem odpowiadały relacjom między wychowankami ze względu na określone osiągnięcia.

49) Co to jest ewaluacja formatywna (kształcąca)

w trakcie procesu nauczania n-l zdaje sobie sprawę z etapu realizacji zamierzonych celów, wskazuje jakie etapy przebył, jakie są jego osiągnięcia i jakie trudności napotyka

50) Kiedy występuje agresja funkcjonalna?

W sytuacjach trudnych

52) Na skutek czego powstaje wypalenie zawodowe?

Na skutek przewlekłego stresu (permanentny), niezmodyfikowany własną aktywnością zaradczą, kryzys – gdy cele zostają niespełnione długi czas, konflikt osiągnięć – wysiłek sprzeczny sam w sobie, motywacja osiągnięć blokowana przez świadomość daremność działań.

53) Nazwa pedagog pochodzi z czasów-Grecji

54) Istota osobowości nauczyciela określona mianem „kontaktowość” sformułowana została przez- Z. Mysłakowskiego

55) Uznanie kwalifikacji nauczycielskich za sprawność bezpośrednio użyteczną w działaniu to gł. z założeń orientacji -technologicznej

56) Model zespołu nauczycielskiego oparty na założeniu, że ”zawód nauczycielski charakteryzuje się m. in. Bardzo wysoką indywidualizacją jakości pracy to podejście:r refleksyjne

57)Idea naukowej organizacji pracy nauczyciela i szkoły związana jest z unaukowieniem pedagogiki na podłożu

a)cybernetyzacji i technizacji

b)psychologizacji,

c)ekonomizacji

d)humanizacji i upodmiotowienia

58)Tytuł nauczyciela dyplomowanego został wprowadzony na podstawia decyzji-Karty Nauczyciela z 1972

59) Licea pedagogiczne przygotowały nauczycieli do pracy w -szkołach podstawowych

60)Neurotyczna osobowość nauczyciela warunkuje styl zachowania:

a)dyrektywny,

b)nieokreślony,

c)niedyrektywny,

d)bezstronny

61)Nauczyciel zdaje egzamin przy awansie zawodowym na stopień nauczyciela

-mianowanego

61)Koncepcja kształcenia uznająca osiągnięcia szkolne ucznia jak zasadnicze kryterium oceny pracy nauczyciela to koncepcja:

a)profesjonalistyczna

b)kompetencyjna

c)pragmatyczna

d)ogólnokształcąca

62)Rozładowanie frustracji to agresja-funkcjonalna

63)Obowiązek kształcenia wszystkich nauczycieli na poziomie wyższym wprowadzono po raz pierwszy w roku-1972

64)Koncepcja kompetencyjna kształcenia nauczycieli  dotyczy-przygotowania wąskiego w konkretnej dziedzinie. Przygotowuje do nauczania konkretnego przedmiotu

65)Uzyskanie kompetencji w zakresie nauczania drugiego przedmiotu jest wynikiem doskonalenia zawodowego i realizuje jego funkcje:

a)innowacyjnej,

b)rozszerzającej,

c)adaptacyjnej

d)specjalizacyjnej

66)Osobowość nauczyciela odznaczająca się skłonnością do poczucia zagrożenia z zewnątrz i częstych niepowodzeń w pełnieniu ról społecznych to osobowość-introwertyka lub neurotyka NEUROTYKA

67)Nauczycielowi kontraktowemu stopień nauczyciela mianowanego nadaje-organ sprawujący nadzór pedagogiczny

68)Tytuł Honorowego Profesora Oświaty nadawany jest nauczycielom z co najmniej-20letnim doświadczeniem pedagogicznym

69)Najbardziej nieprzydatną metodą przekazywania wiedzy merytorycznej w doskonaleniu nauczycieli jest-zebranie

70)Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż  w celu uzyskania kolejnego stopnia awansu po przepracowaniu -2lat

80)Szkoła jako przedsiębiorstwo świadczące usługi oświatowe to założenie kierunku -administracyjnego

81) Specjalizacyjna funkcja doskonalenia zawodowego nauczycieli polega na-uzyskiwaniu kwalifikacji w wyniku uczestnictwa w różnych kursach doskonalenia

82)W fazie dojrzałości zawodowej nauczyciel uzyskuje stopień awansu nauczyciela

-mianowanego i chyba profesora oświaty??? MIANOWANEGO

83)Kompetencje komunikacyjne nauczyciela to:

a)dostosowanie się do potrzeb tematu

b)wymiana myśli, poglądów, znaczeń,

c)zdolność do podejmowania dialogu z innymi osobami

d)posługiwanie się językiem w sposób adekwatny do sytuacji

83) Przedmiotem badań pedeutologicznych jest (wszystko!!!) wg mnie wszystko

a)osobowość, wykształcenie, doskonalenie, motywacja nauczycieli

b)czynności zawodowe nauczycieli

c)kompetencje zawodowe nauczycieli

d)kształcenie, doskonalenie nauczycieli

84)Proces podwyższania kwalifikacji formalnych kończący się uzyskaniem dyplomu to a)dokształcenie zawodowe,

b)doskonalenie zawodowe????  Kierując się zagadnieniem 26 to prawidłowa odp.b,doskonalenie

85)O uznaniu sytuacji za stresową przez daną osobę decyduje: subiektywna ocena znaczenia relacji między osobą a otoczeniem

86)Nauczyciel akademicki posiadający co najmniej 3letni okres pracy w szkole wyższej uzyskuje z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela:

a)kontraktowego KONTRAKTOWEGO

b)dyplomowanego

c)stażysty???

d)mianowanego

87)Kompetencje ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin