Negocjacje_w_biznesie5.doc

(28 KB) Pobierz
Negocjacje 27

Negocjacje 27.05.200

 

Jak się nie dać oszukać:

Etyka w interesach procentuje w przyszłości

 

Metody wykazywania kłamstwa w negocjacjach:

1.      Cudowny interes (musimy zadać sobie 3 pytania)

        jakie jest minimum informacji, które musi zostać zweryfikowane

-         dlaczego ten interes ma się opłacić naszemu partnerowi,

-         jeśli to się opłaca naszemu partnerowi to dlaczego inni żądają dużo więcej.

 

2.      Partner z przeszłością

-         kto z nimi dotychczas pracował

-         kto może za niego ręczyć

-         dlaczego nie prowadzi negocjacji z żadnym z dotychczasowych partnerów

-         dlaczego właśnie nam chce podarować ten wspaniały interes

 

3.      System wartości partnera

 

4.      Czytanie między wierszami

-         braki jawne

-         braki niejawne (informacje sugerujące i przesłaniające

-         odnośniki

 

5.      Sposób mówienia

-         dłuższy czas na zastanowienie się

-         zaprzeczanie na wprost

-         przenoszenie problemu na płaszczyznę osobistą

 

6.      Komunikacja

-         unikanie spojrzenia prosto w oczy

-         niezgodność „języka ciała” z deklaracjami werbalnymi

-         szczelne zapięcie ubrania

-         pocieranie nosa opuszkami palców

 

 

Należy wyznaczyć obserwatora, by obserwował zachowania nie werbalne. Należy zwrócić uwagę nie tylko na szefa negocjacji, ale także na skrzydła – pozostałych członków zespołu negocjacyjnego.

 

Jak wzbudzać zaufanie drugiej strony?

-         unikać agresywnych, krzykliwych kolorów

-         unikać noszenia biżuterii (panowie)

-         unikać zbyt mocnych agresywnych perfum (panie0

-         nie zakładać ciemnych okularów

-         w rozmowie nie krzyżować rąk na piersi, rozpiąć marynarkę, patrzeć rozmówcy prosto w oczy (często, ale nie uporczywie)

-         co najważniejsze – nastawić się pozytywnie do partnera.

 

Błędy w negocjacjach:

-         podejście boksera (musi być zwycięzca i pokonany)

-         krótkowzroczność (tylko to co odbywa się na bieżąco, nie biorąc pod uwagę następstw)

-         brak przygotowania (nagminny błąd)

-         egocentryzm, ignorowanie drugiej strony (trzymanie się swojego obranego planu bez względu na sygnały drugiej strony)

-         awanturowanie się (nie warto ani okazywać wybuchowych reakcji ani też żadnych uczuć)

-         pokerowa twarz

-         bicie rekordów

-         jednostronność taktyki – bycie tylko czerwonym lub niebieskim nie jest dobrym rozwiązaniem

-         przekonanie, że słaby nic nie może – błąd, zawsze można próbować coś wywalczyć

-         przekonanie, że silny może wszystko – bezwzględność nie popłaca

-         desperacja – jeżeli okazujemy, że musimy zawrzeć porozumienie to druga strona to wykorzysta

-         zatopienie się w negocjacjach -  brak dystansu do negocjacji, bitwa o wszystko, negocjacje na całe życie.

 

Błędy w negocjacjach handlowych

-         brak przygotowania planu negocjacji z określeniem celu, możliwych ustępstw, taktyki

-         zbędne interwencje przełożonych w tok negocjacji

-         niedostateczne rozeznanie kompetencji drugiej strony

-         nieumiejętność wczuwania się w położenie drugiej osoby (brak empatii)

-         nieprzywiązywanie dostatecznej wagi do celowości zachowania twarzy drugiej strony

-         niedostateczne przestrzeganie różnic w sposobach rozumowania

-         niedostateczna wiedza o drugiej stronie

-         brak zrozumienia sytuacji, w której znajduje się druga strona

-         nieumiejętność wywołania w kontrahentach zaufania do prezentowanych argumentów i dokumentacji

-         niedostateczna znajomość produktu będącego przedmiotem negocjacji

-         brak właściwego rozeznania co do potrzeb potencjalnego nabywcy

-         nieumiejętność słuchania argumentów strony przeciwnej

-         nieumiejętność sformułowania wniosku zawierającego osiągnięcia określonego etapu negocjacji

-         niedostateczne uwzględnienie czynnika czasu w negocjacjach

-         beztroska w postępowaniu z dokumentami w toku negocjacji

-         podpisywanie drukowanego formularza kontaktu po uzgodnieniu tylko jego ważniejszych klauzul

-         akceptowanie gestów gościnności kontrahenta zanim porozumienie zostanie osiągnięte

 

Jak się kłócić

-         zwycięża nie ten kto wrzeszczy najgłośniej, ale ten kto najdłużej zachowuje spokój

-         poproś o czas do namysłu

-         posłuchaj swojego serca

-         powstrzymaj się od natychmiastowych reakcji

-         twoim celem jest możliwie szybkie zakończenie kłótni

-         nic nie wskórasz wyjaśniając swój punkt widzenia

-         daj do zrozumienia, że słuchasz

-         zapytaj „Czego ode mnie oczekujesz?” z naciskiem na „czego” i „oczekujesz”

-         powiedz wyraźnie czego chcesz

-         uzyskaj słowne (a potem pisemne) potwierdzenie tego co uzgodniłeś.

-          

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin