22.pdf

(44 KB) Pobierz
Samochodyztworzywsztucznych
Nadwoziawykonaneztworzywsztucznychniesąwprawdzieniczymnowymnanaszychulicachciągle
jeszczemoŜemyspotkaćsamochodywytworzonewNRD.MoŜliwe,Ŝedziękipostępowitechnologicznemu
stoimyuprogurewolucjiwdziedzinieichprodukcji.Obecnienadwoziewykonanezblachzawieraod75
doponad130detali.Nadwoziesamochoduwykonaneztworzywsztucznychograniczatąilośćdokilku
elementów.Wyprodukowanietakiegozestawujestprawietrzykrotniekrótsze,anakładyponiesionena
uruchomienieprodukcjiwielokrotnieniŜsze.
Jakatechnologia,jakietworzywa?
PierwszyminajwaŜniejszymproblemem,było
uzyskanietechnologiiumoŜliwiającejseryjną
produkcjęelementówwielkogabarytowychmetodą
wtrysku.TakatechnologiazwanawskrócieLIMBT,
juŜistnieje.Wzasadziejestonaanalogicznado
procesuuzyskiwaniabutelekdonapojów,aproces
formowaniaduŜychelementówtrwatylkokilka
minut.Największymproblememjestuzyskanie
butelekdonapojów,aprocesformowaniaduŜych
elementówtrwatylkokilkaminut.Największym
problememjestuzyskanieidentycznychelementów
(róŜniceniemogąprzekraczać0,5mm).W
technologiiLIMBTuŜywasiętworzyw:PET
(polietylen)lubPP/PS(polipropylen/polistyren)
zbrojonegowłóknemszklanymczylimateriałówtermoplastycznych,ocechachstałychwtemperaturzeod
okołominus50doplus130stopniCelsjusza.DziękiuŜyciubarwionegogranulatuPETlubbarwieniu
tworzywaPP/PSwtrakcieformowaniaelementówlakierniastajesięniepotrzebna.Jesttokolejny
czynnikznacznieobniŜającykoszty.
Perspektywyekologiaibezpieczeństwo.Technologii,któramoŜepociągnąćzasobąduŜezmiany,a
topotencjalniemoŜezasadniczozmienićikonstrukcję
autiprocesichprodukcjiniewprowadzasięzdniana
dzień.PrzemysłsamochodowydokonałzbytduŜych
inwestycjiwdotychczasowetechniki,abymógłje
odrzucićwkrótkimczasie.AutawaŜąceopołowęmniej,
acozatymidziespalającemniejpaliwa.Prostsze,
szybszeitańszewprodukcjikończąceŜyciewspalarni
śmiercilubpoddawanerecyklingowiprzestałybyćjuŜ
wizją.TakieprawdopodobniebędziemasoweautoXXI
wieku.
Abezpieczeństwo?Tworzywasztuczneoddawna
zastępująjuŜelementymetalowewwieludziedzinach.
NiektóreznichznacznieprzewyŜszająpierwowzoru.
Elementykaroseriiwykonaneztworzywsztucznych
mająnaprzykładlepsząabsorbacjęenergiiwtestach
zderzeniowych.
Ktopierwszy?NajwiększeamerykańskiekoncernymotoryzacyjnejakChryslerGeneralMotorsczyFord
zapowiadaprodukcjęautwtejnowejtechnologii.PoczątkowobędątocoprawdajuŜprodukowane
modelesamochodów(główniepickup'ów),gdzieelementystalowezostanązastąpionetworzywami,ale
pracenadsamochodemznadwoziemwykonanymwcałościztworzywasztucznegosąjuŜdalece
zaawansowane.ZdecydowanymlideremdoniedawnabyłChryslerzeswoimmodelemCCV(Composite
ConceptVehicle)prezentowanymjuŜw1997r.natargachmotoryzacyjnychweFrankfurcie.
NadwozieCCVwykonanotylkozpięciuelementóuzyskanychmetodąwtrysku.Donajciekawszychmodeli
ciąglejeszczewfaziestudyjnejnaleŜąrównieŜDodgeIntrepidESX2,Plymouthprontoisześcioosobowy
TheBajaposiadającypodwoziewykonanerównieŜztworzywsztucznych.
928918558.001.png 928918558.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin