autonomia , pedagogika specjalna ćw(2).doc

(33 KB) Pobierz
Definicja autonomii—zdolność do odpowiedzialnego kierowania swoim zachowaniem dokonywania wyboru z uwzględnieniem własnych i cudzych potrzeb, kształtowanie relacji społecznych opartych na zasadzie wzajemności

Ćw. 2

Literatura:

·         Autorewalidacja  podmiotowość i autonomia

·         Obuchowska „ Autorewalidacja” red. Kuligowska z problematyki kształcenia pedagogiczno- specj. Zeszyty naukowe 1991

·         Kosakowski „ Podmiotowość i autorewalidacja  w ped. Specj. „ red. Mahel „ Problem podmiotowości człowieka ped. Specj.

·         Dykcik „ Pedagogika specjalna”

·         Pielecka W, Pielecki J.  „ Warunki i wyznaczniki dziecka upośledzonego  umysłowego”

·         Tylewska , Nowak „ Autonomia osób niepełn. w opiniach wybranych  grup społ.”

 

Definicja autonomiizdolność do odpowiedzialnego kierowania swoim zachowaniem dokonywania  wyboru z uwzględnieniem własnych i cudzych potrzeb, kształtowanie relacji społecznych opartych na zasadzie wzajemności.

 

2. Warunki rozwoju autonomii

a) grupy czynników decydujących o rozwoju autonomii

·         Warunki rozwoju autonomii

·         Wyznaczniki rozwoju autonomii

Warunki biologiczne ,  czyli autonomiczne i fizjologiczne cechy jego organizmu . Warunki ekologiczne to szeroko pojęte środowisko, w którym można wyróżniać wiele składników

 

WYZNACZNIKI POZOSTAJĄ W ZALEŻNOŚCI PRZYCZYNOWO-SKUTKOWEJ

 

b) aktywizująca i organizująca rola środowiska społecznego  ( ekosystemu dziecka upośledzonego umysłowo)

·         Czynniki utrudniające-  nadopiekuńczość rodziny, infantylizacja w środowisku pozarodzinnym , pseudointegracja

·         Czynniki aktywizujące- stosunek bliższego i dalszego otoczenia dla niepełnosprawności dziecka , umiejętności radzenia sobie z ograniczeniami i wymaganiami jakie ta niepełnosprawność powoduje

 

c) strategie radzenia sobie z ograniczeniami i wymaganiami wynikającymi z niepełnosprawności

 

3 rodzaje zadań:

->zadania poznawcze- budowanie wiedzy  o niepełnosprawności  dziecka o jego istocie, przyczynach ,  możliwościach pomocy , formach terapii i edukacji

 

->zadania behawioralne- konkretne działania  na rzecz dziecka  tj. czynności opiekuńcze i terapeutyczne

 

->zadania emocjonalne – to spowodowanie ekspresji stanów emocjonalnych  zarówno negatywnych jak i  pozytywnych przez członków rodziny

 

3. Wyznaczniki rozwoju autonomii

 

a)interakcyjne

 

·         Zachowania wychowawcze rodziców i opiekunów : akceptujące- charakteryzujące  się empatycznym zrozumieniem

·         Wyzwalające

·         Przekazujące wartości

·         Aktywny rozwój dziecka w życiu rodzinnym

·         Aktywny udział w życiu intencjonalnym rozwijania umiejętności

·         Udział w obowiązkach domowych

·         Kontakty z pełnosprawnymi i poszkodowanymi

·         Terapie i treningi

 

 

b) osobowościowe

 

·         Poznawcze

·         Samoświadomość

·         Samoakceptacja

·         Poczucie własnej wartości

·         Poczucie pewności

 

c) instrumentalne

 

è    Umiejętności społeczne

 

- empatia komunikowania się

-wygląd społeczny

 

è    Umiejętności radzenia sobie

 

-poszukiwanie informacji

-bezpośrednie działanie

-powstrzymywanie się od działania

-zwracanie się do innych o pomoc

 

è    Umiejętności korzystania ze wsparcia

 

-emocjonalnego

- informacyjnego

-instrumentalnego

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin