Czynniki ryzyka w sektorze handlu
Cechy związane z przemieszczaniem ładunku
Inne cechy
§ niestabilność ładunku,
§ niskie/ wysokie temperatury,
§ nieproporcjonalna waga w stosunku do objętości,
§ brak przestrzeni na zajęcie wygodnej/bezpiecznej pozycji podczas przenoszenia ładunku,
§ nierówne rozmieszczenie masy,
§ nierówne, wąskie, śliskie drogi transportowe,
§ trudności w chwytaniu (brak uchwytów),
§ wysokie regały (składowanie towarów wymuszające unoszenie ramion i ciężarów powyżej głowy),
§ ostra, śliska lub brudna powierzchnia ładunku.
§ brak wiedzy, doświadczenia zawodowego, płeć, choroby.
Zarządzanie ryzykiem w sektorze handlu
CO?
JAK?
1. ETAPWyszukiwanie sytuacji ryzyka i ich analiza
Czy pracownicy są narażeni na:
§ długotrwałe siedzące/
stojące/bolące pozycje ciała?
§ ręczne przemieszczanie towarów?
§ składowanie towarów wymuszające unoszenie ramion powyżej głowy?
§ obserwacja miejsc pracy,
§ zbieranie informacji od pracowników, od zarządu, od zespołu ds. BHP działającego na terenie danej instytucji,
§ analiza wypadków związanych z pracą.
2. ETAPPoszukiwanie rozwiązań
Na podstawie wyników uzyskanych w pierwszym etapie, należy wybrać odpowiednie środki zapobiegawcze w celu poprawy sytuacji.
Wybór najbardziej odpowiedniego rozwiązaniazgodnie z u hierarchią: - usunąć zagrożenia, - zastąpić sytuacje niebezpieczne mniej niebezpiecznymi, - zwalczać zagrożenia u ich źródła, potem szkolić pracowników.
3. ETAPWdrażanie
Zastosowanie rozwiązania w praktyce i monitorowanie sytuacji na potrzeby dalszego rozwoju.
§ wdrożyć środki i zorganizować dalsze kroki (informacje, instrukcje, szkolenia),
§ sprawdzić, czy rozwiązanie jest stosowane,
§ ocenić wdrożone środki (czy ich wdrożenie dało oczekiwane wyniki, czy pojawiły się nowe zagrożenia),
§ jeśli sytuacja robocza zmieniła się, przeprowadzić nową analizę ryzyka (wrócić do etapu 1).
Rodzaje działań zapobiegawczych w sektorze handlu
Typ działania
Wyeliminowanie ryzyka
Uniknięcie przemie-szczania ręcznego
Całkowita mechanizacja lub automatyzacja pracy (taśmociągi kasowe, stoły rolkowe, przenośniki, ruchome regały na kółkach, itd.).
Zmniejszenie ryzyka
Ułatwienie przemieszczania ładunków
1. Grupowanie towarów w mniejsze jednostki załadunkowe
(pakunki, skrzynki).
2. Ułatwienie podnoszenia ładunków (podnośniki, wysięgniki,
chwytaki, uchwyty itd.).
3. Stosowanie wózków, specjalnie dostosowanego sprzętu do przemieszczania, itd.
Dostosowanie sposobu składowania ładunków
1. Dostosowanie wysokości składowania towarów do wymiarów pracowników.
2. Dostosowanie wysokości mebli do częstości korzystania z ładunków i do ich ciężaru.
3. Zwiększenie dostępności: podesty, opuszczane/ podnoszone platformy, pochylnie itd.
Usunięcie konieczności długotrwałego przyjmowania niewygodnej pozycji
1. Dostosowanie wymiarów stanowisk pracy do wymagań ergonomii i wymiarów pracowników: ergonomiczne siedziska, przestrzeń do pracy.
2. Przerwy na odpoczynek.
3. Praca przemienna.
Środki organizacyjne
Planowanie pracy, przerwy w pracy, przemienność czynności, usprawniony rozdział zadań, poprawa fizycznych warunków pracy (temperatura, oświetlenie), odzież robocza i ochronna, itp.
Lista kontrolna PIP dla sektora handlu
1
BHPAPEDU