Program autorski: „Nauka czytania w przedszkolu”
wg metody I. Majchrzak
Opracowała: mgr Dorota Cios nauczycielka Publicznego Przedszkola Nr 18 w Wodzisławiu Śl.
Nauka czytania jest jedną z podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku sukces w szkole. Dr Irena Majchrzak proponuje alternatywną metodę „ Wprowadzenia dziecka w świat pisma”, która umożliwia wprowadzenie dziecka w świat liter już od 3 roku życia stopniowo, bez stresu i poprzez zabawę. Metoda I. Majchrzak wydłuża okres zaznajamiania się dziecka w wieku przedszkolnym z pismem, co gwarantuje mu sukces w umiejętności czytania i pisania. Wcześniej rozpoczęta nauka czytania pozostawi dzieciom wiele czasu na doskonalenie samej techniki oraz na wypracowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przedłuża się w ten sposób czas spontanicznego obcowania z literami na zasadzie dobrowolności. Każde dziecko dochodzi do określonego etapu wiedzy we własnym tempie, nie ma presji uciekającego czasu.
Charakterystyka programu
Program jest opisem oddziaływań edukacyjnych, zmierzających do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Zakłada on wdrożenie do praktyki następujących elementów metody I. Majchrzak:
Program zakłada wdrożenie do praktyki następujących elementów metody
I. Majchrzak:
Akt inicjacji - jest początkiem drogi dziecka od swojego imienia do umiejętności czytania. Polega na pokazanie indywidualnie każdemu dziecku sposobu zapisywania jego imienia, jako symbolu reprezentującego każdą osobę. Wybierając je jako pierwszy wyraz do poznania, mamy na uwadze to, że dziecko jest bardzo związane uczuciowo ze swoim imieniem. Słyszy je bardzo często i wie, że ono oznacza jego samego.
Ściana pełna liter- ekspozycja na którą składają się dwa zbiory znaków: imiona dzieci i litery ( małe i wielkie, pisane i drukowane). Kiedy już wszystkie dzieci będą miały swoje „ wizytówki”- kartki z imionami, nastąpi rozmieszczenie ich na ścianie sali Dzieci zostaną zapoznane z całym alfabetem czyli wszystkimi literami występującymi w języku polskim
Prezentacja alfabetu- gra w loteryjkę polegająca na umieszczeniu przez dzieci swojego znaku przy każdej kolejnej literze odnalezionej w swoim imieniu
Gra w sylaby- polegającą na składaniu kart z sylabami, tak by otrzymać słowo
Nazywanie świata- ćwiczenia polegające na przyporządkowaniu odpowiedniej nazwy do wszystkiego co znajduje się wokoło.
Treści programu będą realizowane poprzez: zabawy i ćwiczenia prowadzone wciągu dnia w czasie pobytu dziecka w przedszkolu wg jego zainteresowania.
Program jest rozszerzeniem działu: Ja i świat symboli, znaków, mowy w programie Jestem częścią świata K. Nowak - Grobelskiej, B. Pileckiej
Celem nadrzędnym programu jest rozwijanie umiejętności czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Przyjęty cel nadrzędny posłużył do wyprowadzenia celów ogólnych dotyczących rozwoju umiejętności komunikacyjnych dziecka takich jak: słuchanie, mówienie, spostrzeganie i czytanie. Od celów ogólnych wyprowadziłam cele operacyjne stanowiące opis wyników, które mają być uzyskane w trakcie nauczania dotyczące bezpośrednio dziecka.
Cel nadrzędny
Rozwijanie umiejętności czytania dzieci w wieku przedszkolnym
Cele ogólne
1. Rozwijanie percepcji słuchowej
2. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
3. Rozwijanie percepcji wzrokowej
4. Kształcenie umiejętności czytania
MATERIAŁ KSZTAŁCENIA
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
Dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia
· Rozpoznawanie źródeł dźwięku z otoczenia
· Lokalizowanie dźwięków- skąd dochodzi dźwięk
· Przekładanie na ruch usłyszanego dźwięku
· Naśladowanie usłyszanych dźwięków
· Porównywanie rytmów
· Wysłuchiwanie i odtwarzanie kolejności następowania dźwięków
· Odtwarzanie rytmów prostych i złożonych
· Wysłuchiwanie rytmów i ich kontynuowanie
· Przedstawianie rytmów w formie układu przestrzennego, graficznego, ruchu
Ø potrafi nazwać źródło usłyszanego dźwięku,
Ø potrafi odtworzyć rytm przez klaskanie, tupanie
Ø odtwarza kolejność występowania dźwięków
Ø potrafi przedstawić rytm w innej formie
Słuchanie:
- poleceń,
-opowiadań,
- tekstów czytanych,
- nagrań radiowych i telewizyjnych
Ø rozumie polecenia proste i złożone
Ø potrafi opowiedzieć treść
· Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych
· Identyfikowanie piosenek po fragmencie rytmu
· Śpiewanie piosenek, recytowanie wierszy, rymowanek, wyliczanek
· Rozpoznawanie wyrazów powstałych w wyniku łączenia sylab i głosek
· Wyróżnianie :wyrazów w zdaniach, sylab w wyrazach, głosek na początku, końcu i w środku wyrazu
· Określanie długości słów
· Wyszukiwanie wyrazów zaczynających się i kończących na daną sylabę, głoskę
· Dopowiadanie ostatniej lub pierwszej sylaby, głoski wyrazu
Ø potrafi składać wyrazy z sylab, mówić sylabami
Ø dokonuje syntezy i analizy sylabowej i głoskowej wyrazu
Ø potrafi rozwiązywać zagadki słuchowe ( synteza)Kogo wołam?: K-a-r-o-l
Co ja mówię: k-o-t-e-k, ma-ma
Ø określa ilość wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie
Ø rozróżnia głoskę w śródgłosie, wygłosie i nagłosie
Ø określa ilość głosek w wyrazie
Usprawnianie narządów mowy:
· Ćwiczenia oddechowe zwiększające pojemność płuc:
- wdech nosem i wydech ustami
- oddychanie przeponowe
- dmuchanie na lekkie przedmioty
- nadmuchiwanie balonika
· Regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie pauz podczas recytowania, śpiewania, wypowiadania się
· Gimnastyka buzi i języka- ćwiczenia narządów artykulacyjnych: żuchwy, języka, podniebienia miękkiego
· Ćwiczenia emisyjne:
-artykułowanie wyizolowanych głosek i zgłosek
- regulowanie siły głosu od szeptu do mówienia głośnego
-różnicowanie modulacji głosu podczas wypowiadania zdań oznajmujących, pytających i wykrzyknikowych
Ø potrafi wykonać demonstrowane ćwiczenia
Ø reguluje oddech podczas mówienia
Ø prawidłowo artykułuje wszystkie głoski i grupy spółgłoskowe
Bogacenie słownictwa czynnego i biernego:
· Ćwiczenia słownikowe i gramatyczne:
- układanie rymu do podanych słów np. Tomek-domek
- nauka wierszy, rymowanek i wyliczanek
-wymyślanie zakończenia do bajek, opowiadań historyjek
- tworzenie własnych wyliczanek, rymowanek, wierszyków
- określanie cech przedmiotów( używanie przymiotników)
· Poznawanie wyrazów:
- pozostających w relacjach podrzędności i nadrzędności np. (owoce- jabłko, gruszka, śliwka)
- przeciwstawnych (np. wysoki- niski, jasny- ciemny)
-wieloznacznych( zamek- do drzwi, zamek- budowla) -
- bliskoznacznych( wiatr, wietrzyk, zefirek, huragan)
· Wyróżnianie i nazywanie:
osób, przedmiotów, czynności, zjawisk, stanów emocjonalnych w trakcie rozmów, zabaw, rozwiązywania zagadek, rebusów...
Ø układa rymy, wyliczanki
Ø nazywa osoby, przedmioty, czynności, zjawiska, stany emocjonalne
Ø używa uogólnień, wyrazów przeciwstawnych, wieloznacznych i bliskoznacznych
Rozwijanie umiejętności różnych form wypowiedzi:
· Komunikowanie swoich potrzeb i odczuć
· Wypowiadanie się na temat wydarzeń z życia codziennego
· Dzielenie się przeżyciami i wrażeniami z życia przedszkola i domu rodzinnego
· Swobodne wypowiadanie się inspirowane utworem literackim, ilustracją
· Zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi
· Prowadzenie rozmów z kolegą i dorosłym
· Prowadzenie rozmów przez telefon
· Pełnienie funkcji nadawcy i odbiorcy
· Dyskutowanie i dochodzenie do kompromisu
Ø stosuje poprawne formy fleksyjne:
- używa równoważników zdań,
- posługuje się odmiennymi i nieodmiennymi częściami mowy
- formułuj wypowiedzi w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym
Ø formułuje wypowiedzi kilkuzdaniowe, logicznie uporządkowane
Ø wyraża swoje poglądy na określony temat
Ø używa zdań oznajmujących, pytających i wykrzyknikowych
Ø podtrzymuje temat rozmowy
Ø wyraża swoje stany emocjonalne w sposób werbalny
...
pinininiec