hist_arch_sem4.pdf

(2782 KB) Pobierz
Rok 2, sem. IV
Wykład 1 19.02.09
Barok- początki we Włoszech, w Rzymie (stolicy świata chrześcijańskiego) w II poł. XVI
wieku ( choć niektórzy za początek uważają rok 1700); najsilniej rozwija się w wieku XVI
i XVII; inaczej przyjmują go kraje protestanckie, a inaczej chrześcijańskie:
- Francja: pojawia się barok zupełnie przefiltrowany, wręcz klasyczny
- Anglia: odrzucenie katolicyzmu, zerwanie kontaktu z Watykanem spowodowało
powstanie pewnego brytyjskiego odpowiednika włoskiego baroku. Nie mówi się tu nawet
o fazie baroku, lecz o architekturze klasycznej (classical revival)
- Rzesza Niemiecka: na południu w krajach katolickich bliższy jest barokowi włoskiemu,
niż na północy (kraje protestanckie)
- Hiszpania: skomplikowany, przesadzony barok
- Niderlandy: inny w Belgii i w części północno- wschodniej; rozwój arch. mieszczańskiej
- Architektura obszaru kolonialnego: specyficzne odmiany arch. południowo-
amerykańskiej.
- Barok jest zjawiskiem b. złożonym, skomplikowanym, w jego ramach występuje wiele
nurtów w różnym czasie. „Barocco”- z j. portugalskiego oznacza kapryśny, wybujały
Cechy baroku przejęte od manieryzmu- będące jednocześnie kontynuacją jak i
zaprzeczeniem renesansu:
1) podstawowy repertuar form architektonicznych- język polegający na opieraniu się na
formach klasycznych jak w renesansie, ale w inny sposób;
2) formy są wynaturzone, zdeformowane, zniekształcone- chronologia faz rozwojowych
we Włoszech:- wczesny- (II poł. XVI w- ok 1570 – 1630r, I poł wieku XVII), czyli okres
Wielki, Monumentalny, Surowy; dojrzały- ( 1630- 1700r), powstają najwybitniejsze
dzieła baroku; schyłkowy- ( po 1700r, aż do 1750/ 60), stopniowo zanika i gwałtownie
przechodzi w klasycyzm)
- w innych krajach europejskich chronologia jest inna: najwybitniejszy okres przypada po
roku 1700, najintensywniej w II poł. XVII wieku rozwija się we Francji i Rzeszy
- reformacja która zachwiała kościołem katolickim doprowadziła do założenia zakonu
Jezuitów w 1534 roku- do walki z reformacją; nastąpiło przywrócenie „świętego oficjum”
czyli inkwizycji i indeksu ksiąg zakazanych. W latach 1545- 63 obraduje Sobór Trydencki
i podejmuje decyzję w sprawie typu władzy jaka powinna panować w kościele- czy
powinna być to władza dostojników- demokratyczna, czy też absolutna- jedna osoba
skupiająca całą władzę. Ze względu na dramatyzm tego okresu przyjęto wariant 2.
- w renesansie celem sztuki było pokazywanie prawdziwego obrazu świata- zarówno
kościół jak i nauka miały ten sam cel. Sztuka działała więc na intelekt, miała uczyć.
Natomiast w baroku przyjęto zasady oddziaływania przez ludzkie emocje, czyli przez
poruszenie (permovere) i uzyskane w ten sposób zadowolenie(delectere)
- barok to sztuka pełna przesady, intensywna, mocna, przykuwająca uwagę,
zachwycająca i przekonywująca (persuadere); pojawiają się skomplikowane kształty,
zróżnicowane kolory; życie pojmuje się jako teatr w którym aktorzy- ludzie odgrywają
swoje role. Sztuka stwarza złudzenie, iluzję, nie odzwierciedla prawdziwego świata, działa
na zasadzie syntezy przeciwieństw tj: pustka i masa, ruch i stateczność, siła i subtelność
- 1 nurt baroku- kontrreformacyjny, sztuki sakralnej, w której rolę mecenatu pełni
głównie hierarchia Watykanu oraz cesarze, królowie itp. 2 nurt baroku- świecki-
sprowadza się do bud. Rezydencji przez świeckie rody arystokratyczne oraz mieszczan
( Republika mieszczańska)
- XVIII w. - rozwija się urbanistyka, za panowania Sykstusa V- papież, który doprowadził
do przebudowy „świętego miasta”. Barok powraca do idei centralnego planowania miast,
silnie rozwijają się systemy fortyfikacyjne.
- 3 typy budynków barokowych: 1) nowy typ kościoła- jezuickiego- zaprojektowanego
przez arch. Giacomo Barozzi da Vignola, o układzie kompozytowym ( część centralna +
część podłużna). Jest to rozwinięcie koncepcji Albertiego; 2) architektura rezydencjalna-
schemat prostokątny w wydrążonym dziedzińcem- krużgankiem; pałac zróżnicowany na
3 części: korpus (sala balowa na planie owalnym, eliptycznym) + po lewej i prawej
stronie- skrzydła, powstaje zatem pałac pomiędzy ogrodem a dziedzińcem, układ
częściowo otwarty; 3) bud. Teatralny- opracowany przez Włochów, udoskonalony przez
inne narody, elementy: pudło sceniczne otwarte w kierunku podkowiastej widowni, wolny
parter- stojący, kilkupiętrowe loże, wielki hol (el. Frontalny), loggie, kuluary
- elementy architektoniczne: systemy przekryć: sklepienia kolebkowe, półpełne (gładkie
lub kasetonowe), kopuły (elipsoidalne) na tamburze o kształcie walcowym; całkowity
zanik stropów belkowych- zamiast nich pojawiają się stropy zwierciadlane; ściany:
falujące, wykrzywione; rzuty eliptyczne; zwielokrotnione pilastry, kolumny, rozcięte
naczółki, gzymsy, otwory okienne: okrągłe, owalne, eliptyczne; dachy mansardowe;
skomplikowane hełmy wieżowe
Wykład 2 26.02.09
- schyłek renesansu- manieryzm, stopniowo przygotował grunt na nadejście baroku
- podłoże ideowe: kontrreformacja, rok 1547- kiedy m. Anioł rozpoczyna prace przy
bazylice świętego Piotra („ojciec baroku”), którego twórczość jest zapowiedzią baroku;
1568r- rozpoczęcie budowy kościoła Il Gesù w Rzymie, w którym występują wyraźne
formy barokowe (surowe)
- 1570- 1630r. - I faza baroku. Tworzą: Giacomo Barozzi da Vignola, Giacomo della
Porta- uczeń i współpracownik Vignoli, Carlo Maderno- działa na początku XVIIw.
Giacomo Barozzi da Vignola ( 1507 – 1573)
- włoski architekt i teoretyk architektury, jeden z najwybitniejszych architektów II połowy
XVI wieku, urodzony w Vignola koło Modeny, początkowo studiował malarstwo w Bolonii.
Następnie zajął się architekturą, pogłębiając wiedzę przez studia nad rzymskimi
świątyniami antycznymi. W latach 1541 - 1543 przebywał na dworze Franciszka I w
Fontainebleau. Od 1543 działał w Rzymie, gdzie pracował z Michałem Aniołem, który
wywarł na niego duży wpływ
- jego nazwisku, sugerujące nazwę „barok”, przypisuje się genezę tej nazwy
- zasłynął jako autor kilku wybitnych obiektów, niezwykle znaczących dla późniejszej
architektury, stał na pograniczu renesansu i baroku; autor niewielkiej ilości obiektów, ale
za to b. znaczących
- jest autorem traktatu „O 5 porządkach w architekturze”, w którym porusza zagadnienia
formalne, kompozycyjne i estetyczne, czyli o porządkach (kompozytowy, toskański-
wszystkie profile wykreślane od cyrkla, co ułatwiało wykonawstwo, belkowanie bez metop
i tryglifów) oraz traktatu „O dwóch regułach perspektywy praktycznej”
Villa di Papa Giulia (Willa Papieża Juliusza)
- przy głównej ulicy znajduje się zespół kaplic,
pierwotnie w skład wchodził również kościół
św. Andrzeja, połączony z willą ( był to
pierwszy kościół którego rzut bazował na
elipsie)
- obiekt na pograniczu renesansu, manieryzmu
i baroku
- autorzy wnętrz: Bartolomeo Ammanati i
Giorgio Vasari- manieryści
- układ dziedzińców w korpusie
2.kondygnacyjnym (dolna: brak archiwolt, „umiłowanie pustki”, górna- gzyms
koronujący, potężne belkowanie) + ogród tworzą kompozycję sekwencyjną, na „osi
wnętrz”
- rzut: pół elipsy- dziedziniec, przechodzi w dziedziniec kwadratowy do którego prowadzą
schody. Po bokach znajdują się ściany kurtynowe i ogród- 4 kwatery, partery
- przekrój: żonglerka wnętrzami nałożona na jedną wspólną oś; nawiązanie do
Bramante'go i jego projektu zmiany ogrodów papieskich (który sam nawiązał do Rzymu)
919740112.006.png
Villa Farnese
- pałac w miejscowości Caprarola znajdujący się w okolicach
miejscowości Viterbo na północ od Rzymu. Pałac został
wybudowany na polecenie kardynała Alessandra Farnese. Miał
być letnią rezydencja rzymskiego prałata.
- W miejscu gdzie stanął
pałac wcześniej była
dawna średniowieczna
forteca. Architekt kazał ją
zburzyć ale zachował
fundamenty. W ten
sposób powstała budowla
wznosząca się jak
graniastosłup. Stylistyka
inspirowana antykiem
opierała się na symetrii z
systemem pięciokątnym.
- W środku budowli jest okrągły dziedziniec z dwupoziomowymi arkadami. Galerie tych
arkad łączą ze sobą wiele apartamentów.
- synteza dwóch pomysłów:1- willa podmiejska w systemie nowowłoskim, 2- nowe
fortyfikacje składające się z kurtyn i bastionów
- podstawą rzutu jest pięciobok foremny + fortyfikacje
- Budynek stanowił typ „palazzo in fortezza” jednak pozbawiony został właściwie
znaczenia obronnego.
Kościół Il Gesù w Rzymie
- zaprojektowany przez Giacomo della Porta oraz Jacopo Barozzi da Vignola na
zamówienie zakonu Jezuitów.
- początek prac w roku 1368
- połączenie koncepcji kościoła centralnego (renesans) z koncepcją
kościoła podłużnego ( od czasów starochrześcijańskich + dalszy
rozwój przez dominujące układy podłużne w okresach romańskim i
gotyckim) czyli zasada syntezy- połączenie elementów
sprzecznych- barok to kontynuacja renesansu i jednocześnie jego
zaprzeczenie (łączenie przeciwieństw). Ostatecznie powstał układ
kompozytowy
- Wnętrze świątyni nawiązuje do wzorców gotyckich i
renesansowych; wprowadzenie transeptu pozornego, a więc
transeptu znacznie krótszego niż w kościołach gotyckich,
pojawienie się płytszego prezbiterium, zredukowanie naw
bocznych do rzędów kaplic, rzut jedynie nawiązuje do formy krzyża łacińskiego. Tak duża
ilość budowanych kaplic wynikała z potrzeby "wybuchu kultu" w związku z
kontrreformacją
- fasada: pojawiają się zdwojone pilastry, została zaprojektowana
tak, by jej elementy tworzyły ostre kontrasty światłocieniowe
(co później stało się jedną z naczelnych cech baroku), zaburzenie
harmonii i umiaru
- synteza wszystkich sztuk
- założenie: wierni mają dobrze widzieć i słyszeć co dzieje się w
kościele (patrz: wnętrze), stąd zastosowanie kolebki, najlepiej
rozprowadzającej dźwięk
- wszystkie wskazówki- cały program znalazły się w liście od
papieża- prezbiterium jest skrócone- przybliża ołtarz do wiernych
(zakonnicy bowiem nie muszą już modlić się wspólnie, mogą
samodzielnie)
- widać silne oddziaływanie/ wpływ renesansowego kościoła San
Andrea na twórcę- idea krzyża greckiego, z elementem podłużnym, szeregi bocznych
919740112.007.png 919740112.008.png 919740112.009.png 919740112.001.png
 
kaplic, brak wyodrębnionego transeptu; - widoczny nadmiar dekoracji (zwłaszcza rzeźb i
fresków),
- nawa szeroka i krótka, kopuła na wysokim bębnie (stąd dobre oświetlenie ostrym,
kontrastowym światłem);
- nad przestrzenią kaplic bocznych- empory zasłonięte ażurowymi ścianami
- dominacja koloru złotego
Wykład 3 05.03.09
Barok dojrzały 1630- 1700 (daty umowne, uśrednione)
Pietro da Cortona,
właściwie Pietro Berrettini- włoski malarz i architekt barokowy. Charakterystyczną cechą
jego prac była SYNTEZA. Specjalizował się w iluzjonistycznych dekoracjach malarskich
plafonów (sufit lub podniebienna część sklepienia ozdobiona malowidłem, sztukaterią,
płaskorzeźbą, freskiem itp. ), w których stosował kontrastowy światłocień i silne skróty
perspektywiczne. Charakterystyczne cechy dzieł: teatralność, przesada, brak umiaru i
równowagi, nadmierna ekspresja,
kontrasty, sugerowanie ruchu- iluzja,
złudzenie, łączenie wielu dziedzin w jedną.
Fresk pt:”Triumf Sprawiedliwości Bożej”
tak silnie „wrzyna” się w architekturę, że
zaczyna nad nią dominować,
podporządkowuje ją sobie. Jest to
sklepienie zwierciadlane co trudno
dostrzec pod niezliczoną ilością postaci;
jest to malarstwo architektoniczne
tektoniczne, czyli nie podkreślające, a
wręcz zacierające wszelkie struktury
przestrzenne bryły.
Kościół SS. Luca e Martina (pod wezwaniem św. Łukasza i Marcina)
- znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Forum Romanum
- rzut oparty na krzyżu greckim, o zniekształconych ramionach. Para ramion na osi
głównej (na linii wejście- ołtarz) poprzez wydłużenie (dodatkowo 2 absydy na początku i
końcu), akcentuje 2 poprzeczne ramiona
- budowla o rzucie centralnym wydłużonym
- inna niż dotąd struktura przestrzeni:dotąd stosowano ściany i podpory- teraz kolumny
wolnostojące, odsunięte od ściany, ustawione we wnękach; ściana jest tylko niezależną
przegrodą, cały system składa się z dwóch
podsystemów:1- system kolumn przy ścianach- w
miejscach gdzie są one zakrzywione, 2- w pozostałych
miejscach pilastry, a pomiędzy nimi wnęka z rzeźbą w
środku. System ten zaczyna się integrować, scalać. Mówi
się o tzw. syntezie przestrzeni- ramiona scalają się,
zlewają w taki sposób że wydają się jedną przestrzenią,
stają się więc jedną całością. W późniejszym okresie
baroku będzie traktowana jako tworzywo, które poprzez
ograniczanie stanie się rzeźbą
- fasada: ściana frontowa nie wynika z kształtu bryły, jest
dwukondygnacyjna, bez wież
- kondygnacja dolna i górna tej samej szerokości (nowy
typ fasady)
- relacje przestrzenne: fasada rozgrywa się na różnych
planach- zewnętrzne części bardziej lub mniej oddalone są
od obserwatora
919740112.002.png 919740112.003.png
 
- bryła budowli sugeruje ruch- nie zmusza do niego obserwatora- obiekty dzięki
wysunięciom i wciśnięciom sugerują ruch- fasada jest trójwymiarowa; system pilastrów i
kolumn (wciśniętych w mur) jest analogią do wnętrza, bardzo gęste podziały pilastrowo-
kolumnowe nie pozostawiają zbyt wiele miejsca na dekorację. Mimo to pojawiają się
kartusze herbowe, oprócz tego jeszcze płyciny dekoracyjne, okna doświetlajace chór
kościoła; tylko 1 portal (zanik motywu łuku triumfalnego charakterystycznego w
przypadku 3 portali), brak attyki, za to potężne belkowania
- dysonans pomiędzy fasadą i kopułą, choć to 2 najważniejsze elementy kościoła stanowi
widoczność- fasada praktycznie zasłania całość kopuły. Problem został rozwiązany dzieki
placowi przed kościołem; obserwator ma możliwość odejścia od obiektu- wtedy kopuła
jest już widoczna
- kopuła żebrowa, pierwsza w której połączono żebra z kasetonami
- wnętrze: system „wijącej” się ściany, sklepienie, arkady słabo artykułowane, coraz
większe znaczenie rzeźby, kontrastowe oświetlenie wnętrza
- ołtarz został zbudowany w formie (a)ediculi- o bardzo rozbudowanych kolumnach;
naczółki są rozcinane, przełamywane są gzymsy itp., czyli proces „wynaturzania się” form
klasycznych uwidacznia się
przebudowa kościoła Santa Maria della Pace
- kościół klasztorny o dość złożonej strukturze-
parokrotnie przebudowywany
- korpus w kształcie ośmiokąta foremnego z
dostawionymi wnękami kaplicznymi oraz częścią
prostokątną
- struktura średniowieczna pozostała
nienaruszona- autor ograniczył się do zmiany
wnętrza- jego barokizacji oraz wysunięcia przodu
fasady- dodanie portyku kolumnowego, i
wprowadzeniu placu, który miał odgrywać rolę sceny ( z kolei fasada miała być dla niej
„zabudową”) teatralnej- motyw „teatru życia”.
- wielkość placyku uzasadniona możliwością nawrotu pojazdu konnego.
- wejście- wysuwające się elementy podpowiadają „wejście”, zachęcają do odwiedzenia
obiektu
- fasada: front sceniczny (jw); aranżacja przestrzeni= jej reżyseria- w baroku coraz
częściej to architektura aranżuje przestrzeń- można powiedzieć, że jest to rodzaj
inscenizacji teatralnej; dalekie odejście od reguł renesansowych
- dekoracja: kartusz herbowy (pojawia się zawsze-
życzenie, nakaz fundatora obiektu)
- „falowanie przestrzeni”- zupełnie jakby bryła była
plastyczną masą, którą można formować- istota całej
barokowej architektury
- środkowa część fasady jest powtórzeniem fasady pw.
św. Łukasza i Marcina ( jw.)
- portyk w porządku toskański- można swobodnie
manipulować kolumnami
- cała ekspresja architektoniczna jest uzyskana p[rzez
rzeźbienie bryły, nie przez dekorację
Bernini Giovanni Lorenzo (1598-1680), czołowy artysta rzymskiego baroku, łączący
doskonałe umiejętności rzeźbiarza, architekta oraz malarza. Pobierał nauki w Rzymie u
swego ojca, Pietra Berniniego. Ulubieniec kardynałów i papieży (Pawła V, Urbana VIII,
Innocentego X i Aleksandra VII), wyrocznia w kwestiach sztuki. Tworzył całe życie w
Rzymie, z wyjątkiem wyjazdu do Paryża (1665) na zaproszenie króla Ludwika XIV. Po
śmierci C. Maderny prowadził budowę bazyliki watykańskiej. Autor słynnej rzeźby
„Ekstaza Świętej Teresy”
919740112.004.png 919740112.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin