List do wszech wobec Jakuba Aposzto�a �wi�tego. Kapitu�a 1. 1. Jakub s�uga Bo�y i Pana Jezusa Krystusa, dwiemana�cie pokoleniam rozproszonym zdrowia �yczy. 2. Bracia moi miejcie za nawi�tsz� rado��, ilekro� wpadniecie w rozmaite pokusy. 3. Wiedz�c to, i� do�wiadczenie wiary waszej sprawuje cierpliwo��. 4. Ale potrzeba jest, aby cierpliwo�� doskona�y uczynek mia�a, �eby�cie byli doskonali i zupe�ni tak, i�by wam ninaczym nie schodzi�o. 5. Je�li kt�ry z was potrzebuje m�dro�ci, niech o ni� Boga prosi, kt�ry j� da wszytkim hojnie ani wymawia i b�dzie jemu dana. 6. Ale niech prosi z wiar�, nic nie w�tpi�c, abowiem kt�ry w�tpi, jest podobny wa�u morskiemu, kt�ry bywa poruszon i miotan od wiatru. 7. Abowiem niech ten cz�owiek nie mnima, aby co mia� wzi�� od Pana. 8. Cz�owiek dwojakiego serca, niestateczny jest we wszech drogach swoich. 9. A brat niskiego stanu niech si� chlubi w wywy�szeniu swoim. 10. Zasi�, bogaty niech si� chlubi w uni�eniu swoim, abowiem jako kwiat zi�ka przeminie. 11. Abowiem jako gdy s�o�ce wzesz�o z gor�co�ci�, tedy ziele uwi�d�o i kwiat jego upad� i znamienita pi�kno�� jego zgin�a, tak te� bogaty w drogach swoich uwi�dnie. 12. B�ogos�awiony cz�owiek, kt�ry cierpi pokus�, bo gdy b�dzie do�wiadczony, we�mie koron� �ywota, kt�r� obieca� Pan tym, kt�rzy go mi�uj�. 13. �aden, gdy bywa kuszon, niech nie m�wi, i� jest kuszon od Boga, abowiem B�g z�emi rzeczami kuszon by� nie mo�e, a sam �adnego nie kusi. 14. Ale ka�dy bywa kuszon, gdy od w�asnej po��dliwo�ci bywa odwodzon i przyn�con. 15. Zatym po��dliwo�� pocz�wszy rodzi grzech, a grzech b�d�c dokonany, przynosi �mier�. 16. Bracia namilszy, nie mylcie� si�! 17. Wszelkie darowanie dobre i wszelaki dar doskona�y, jest z g�ry. Zst�puj�c od Ojca �wiat�o�ci, u kt�rego nie masz odmiany, ani za�mienia wracaj�cego si�. 18. Ten�e, i� chcia�, porodzi� nas s�owem prawdy, aby�my byli jako niekt�re pierwor�dztwa stworzenia jego. 19. A tak bracia moi mili, niech wszelki cz�owiek b�dzie pr�dki ku s�uchaniu, a nierych�y ku m�wieniu i leniwy ku gniewowi. 20. Abowiem gniew cz�owieczy nie czyni dosy� sprawiedliwo�ci Bo�ej. 21. A tak odrzuciwszy wszelak� spro�no�� i omieciny z�o�ci, przyjmcie z cicho�ci� s�owo, kt�re bywa wszczepione w was, a mo�e zachowa� dusze wasze. 22. A skutecznie s�owo pe��cie, ani b�d�cie tylko s�uchaczmi, oszukawaj�c sami siebie. 23. Abowiem je�liby kto s�ucha� s�owa, a nie pe�ni�by go, ten podobny jest m�owi, kt�ry przyrodzone oblicze swoje w zwierciedle ogl�da. 24. Bo samego siebie ogl�dawszy, gdy odejdzie, wnet zapomni jakim by�. 25. Ale ktoby pilnie wej�rza� w on doskona�y zakon wolno�ci i trwa�by w nim, ten nie b�d�c s�uchaczem zapami�tliwym, ale sprawc� uczynku, b�ogos�awiony b�dzie w sprawie swej. 26. Je�li kto si� zda by� nabo�nym mi�dzy wami, kt�ryby nie pow�ci�ga� j�zyka swego, aleby serce swe zwodzi�, tego� nabo�e�stwo pr�ne jest. 27. Nabo�e�stwo sczyre i bez zmazy u Boga i Ojca to jest: Nawiedza� sieroty i wdowy w ucisku ich i zachowa� samego siebie niepokalanym od �wiata. Kapitu�a 2. 1. Bracia moi, nie miejcie wiary Pana naszego Jezu Krysta chwalebnego, z brakowaniem os�b. 2. Abowiem je�liby wszed� do zgromadzenia waszego m�� z z�otym pier�cieniem, w szacie �licznej, a wszed�by te� ubogi w plugawym odzieniu. 3. A wyby�cie wej�rzawszy na tego, kt�ry ma na sobie szat� �liczn� rzekli mu: Ty sied� tu poczciwie, a rzekliby�cie ubogiemu: Ty st�j tam, abo sied� tu pod podn�kiem moim. 4. A za�e�cie nie uczynili r�no�ci u siebie i stali�cie si� s�d�mi przewrotnie rozwa�aj�cemi? 5. S�uchajcie� bracia moi mili. Aza� B�g nie obra� ubogich �wiata tego, aby si� stali bogatymi wiar� i dziedzicmi kr�lestwa, kt�re obieca� tym, kt�rzy go mi�uj�? 6. Ale�cie wy ubogiego zel�yli. Izali bogaci okrutnie was nie uciskaj� i ci�gn� was do s�d�w? 7. Izali nie blu�ni� onego zacnego imienia, kt�rym si� ozywacie? 8. A wszak�e, je�li zakon kr�lewski pe�nicie wedle pisma: B�dziesz mi�owa� bli�niego twego jako samego siebie; dobrze czynicie. 9. Ale je�li osob� brakujecie, grzechu si� dopuszczacie i bywacie karani od zakonu jako przest�pce. 10. Abowiem ktoby zachowa� wszytek zakon, a w jednymby upad�, jest winien wszytkiego. 11. Bo ten, kt�ry rzek�: Nie b�dziesz cudzo�o�y�, powiedzia� te�: Nie b�dziesz zabija�. A je�li nie b�dziesz cudzo�o�y�, ale b�dziesz zabija�, sta�e� si� przest�pc� zakonu. 12. Tak m�wcie i tak czy�cie, jako ci, kt�rzy maj� by� s�dzeni przez zakon wolno�ci. 13. Abowiem s�d bez mi�osierdzia czynion b�dzie z tym, kt�ryby mi�osierdzia nie czyni�, a mi�osierdzie chlubi si� przeciwko pot�pieniu. 14. Bracia moi. C� za po�ytek, je�li by kto rzek� i� ma wiar�, a uczynk�w by nie mia�? Izali go mo�e wiara ona zbawi�? 15. A je�liby brat abo siostra byli nadzy i potrzebowali powszedniej �ywno�ci. 16. I rzek�by im kt�ry z was: Id�cie z pokojem, zgrzejcie si� i nasy�cie si�, a przedsi� nie daliby�cie im rzeczy potrzebnych cia�u, c� za po�ytek b�dzie? 17. Tak�e� te� wiara, je�liby nie mia�a uczynk�w, martwa jest w sobie. 18. I owszem rzecze kto: Ty wiar� masz, a ja mam uczynki. Oka� mi wiar� z uczynk�w twoich, a ja tobie oka�� wiar� moj� z uczynk�w moich. 19. Ty wierzysz, i� jest jeden B�g, dobrze czynisz. I dziabli� wierz� i dr��. 20. A chcesz wiedzie�, o cz�owiecze pr�ny, i� wiara bez uczynk�w martwa jest? 21. Abraham ociec nasz, izali nie z uczynk�w usprawiedliwion jest? Gdy ofiarowa� Izaaka syna swego na o�tarzu? 22. Widzisz i� wiara sprawowa�a uczynki jego, a i� z uczynk�w wiara doskona�a by�a? 23. I wype�ni�o si� Pismo, kt�re m�wi: Uwierzy� Abraham Bogu i poczytano mu jest ku sprawiedliwo�ci i nazwan jest przyjacielem Bo�ym. 24. Widzicie� tedy, i� z uczynk�w bywa usprawiedliwion cz�owiek, a nie z wiary tylko? 25. Tak�e te� i Rahab wszetecznica, izali z uczynk�w nie jest usprawiedliwiona, gdy przyj�a pos�y i insz� drog� wypu�ci�a? 26. Abowiem jako cia�o bez ducha jest martwe, tak i wiara ona, kt�ra jest bez uczynk�w, martwa jest. Kapitu�a 3. 1. Niechaj z was nie b�dzie wiele mistrz�w bracia moi, wiedz�c, i� sro�szy s�d odniesiemy. 2. Abowiem w wielu rzeczach upadamy wszyscy; je�li kto w mowie nie upada, ten jest m�� doskona�y, kt�ry te� mo�e pow�ci�ga� wszytkiego cia�a. 3. Oto koniom w�dzid�a w g�by wprawujemy, aby nam pos�uszne by�y i wszytko ich cia�o obracamy. 4. Oto te� okr�ty, cho� tak wielkie s� i od wiatr�w gwa�townych p�dzone bywaj�, maluczki rudel obraca gdziekolwiek chce chu� sprawce. 5. Tak te� j�zyk jestci cz�onek maluczki, a wielce si� chlubi. Oto ogie� ma�y jako wielka materia zapala? 6. J�zyk te� jest p�omie� i �wiat nieprawo�ci, ktemu j�zyk jest tak postanowiony mi�dzy cz�onkami naszemi. Oszpecaj�c wszytko cia�o i zapala okr�g tego �wiata i bywa zapalan od ognia piekielnego. 7. Abowiem wszelkie przyrodzenie i zwierz�t i ptak�w i gadzin i morskich rzeczy bywa skr�cone i jest okr�cone od ludzkiego przyrodzenia. 8. Ale j�zyka �aden cz�owiek nie mo�e okr�ci�, gdy� jest z�o�� niepohamowana i pe�ny jest jadu �miertelnego. 9. Przeze� b�ogos�awimy Boga i Ojca i przeze� z�orzeczymy ludziam, kt�rzy na podobie�stwo Bo�e stworzeni s�. 10. Z tych�e ust wychodzi b�ogos�awie�stwo i przekl�ctwo. Bracia moi, nie maj�� by� ty rzeczy tak czynione. 11. Izali stok z jednego �rz�d�a wypuscza s�odk� i gorzk� wod�? 12. Izali mo�e bracia moi, figowe drzewo oliwy rodzi�, abo winna macica figi? Tak �aden stok s�onej i s�odkiej wody podawa� nie mo�e. 13. Kt�ry� jest m�dry i umiej�tny mi�dzy wami, niechaj poka�e z dobrego obcowania uczynki swe, z cicho�ci� m�dro�ci. 14. A je�li zazdro�� gorzk� macie i sp�r w sercach waszych, nie chlubcie� si�, ani k�amajcie przeciwko prawdzie. 15. Abowiem ta m�dro�� z g�ry nie zst�puje, owszem jest ziemska, ludzka i diabelska. 16. Bo gdzie jest zazdro�� i sp�r, tam rosterk i wszelaka z�a sprawa. 17. Ale m�dro��, kt�ra jest z g�ry, na prz�dci jest czysta, potym spokojna, mierna, powolna, pe�na mi�osierdzia i owoc�w dobrych, nie s�dz�ca, ani ob�udna. 18. A owoc sprawiedliwo�ci z pokojem bywa siany spokojnym. Kapitu�a 4. 1. Sk�d�e przychodz� walki i bitwy mi�dzy wami? Izali nie zt�d? To jest z roskoszy waszych, kt�re walcz� w cz�onkach waszych? 2. Po��dacie, a nie macie, zaj�rzycie i z chuci� ��dacie, a nie mo�ecie otrzyma�, bijecie si� i walczycie, a w�dy nie otrzymawacie dlatego, i� nie prosicie. 3. Prosicie, a nie bierzecie przeto, i� �le prosicie, aby�cie to trawili na roskoszach waszych. 4. Cudzo�o�nicy i cudzo�o�nice nie wiecie, i� przyja�� �wiata jest nieprzyja�ni� z Bogiem? Ktobykolwiek tedy chcia� by� przyjacielem �wiatu, nieprzyjacielem Bo�ym zostawa. 5. Aza� mnimacie, i� pr�no Pismo m�wi: Duch kt�ry mieszka w nas, izali po��da ku zazdro�ci? 6. Ale wi�tsz� �ask� ofiaruje w tym co m�wi: B�g pysznym si� sprzeciwia, a pokornym �ask� dawa, 7. Podajcie si� tedy Bogu, przeciwcie si� diab�u, a on uciecze od was. 8. Przybli�ajcie si� ku Bogu, a on si� do was przybli�y. Oczy��cie r�ce grzesznicy i oczy�ciajcie serca wasze, wy umys�u dwojakiego. 9. Bywajcie utrapieni i �a�ujcie i p�aczcie. �miech wasz niech si� obraca w smutek, a wesele w �a�o��. 10. Upok�rzcie si� przed obliczno�ci� Pa�sk�, a on was podniesie. 11. Bracia. Nie m�wcie jedni przeciw drugim. Kt�ry m�wi przeciw bratu i kt�ry os�dza brata swego, m�wi przeciwko zakonowi i zakon os�dza. A je�li os�dzasz zakon, ju� nie jeste� tym, kt�ry zachowywa zakon, ale s�dzi�. 12. Jedenci jest, kt�ry da� zakon i mo�e zachowa� i zagubi�. Ty kt�e� jest, kt�ry drugiego s�dzisz? 13. Nu� teraz wy, kt�rzy m�wicie: Dzi� abo jutro p�jdziem do tego miasta i zmieszkamy tam rok jeden, a b�dziem handlowa� i zyszczemy. 14. (Kt�rzy nie wiecie co ma by� nazajutrz. Abowiem jaki� jest �ywot wasz? Bo para jest, kt�ra si� na ma�y czas okazuje, a potym niszczeje). 15. Miasto tego coby�cie mieli m�wi�: Je�li Pan b�dzie raczy� i b�dziemli �ywi, uczynimy to abo owo. 16. A teraz chlubicie si� w pychach waszych, wszelakie chlubienie takowe jestci z�e. 17. A tak, kt�ry umie dobrze czyni�, a nie czyni, ten je...
waldiizet