*01 01 Pawe�, s�uga Chrystusa Jezusa, wezwany do misji apostolskiej, wyznaczony do g�oszenia ewangelii, pochodz�cej od Boga. 02 Ewangeli� t� zapowiadali niegdy� prorocy w pismach �wi�tych. 03 Dotyczy ona Jego Syna, kt�ry - co do cia�a - nale�y do pokolenia Dawida, 04 dzi�ki za� dzia�aniu Ducha �wi�tego posiada pot�g� Syna Bo�ego, ukazan� w zmartwychwstaniu. Jest to Jezus Chrystus, nasz Pan. 05 Dzi�ki Niemu otrzymali�my dar apostolstwa w�r�d wszystkich narod�w, aby je nak�ania� do pos�usze�stwa przejawiaj�cego si� w wierze na chwa�� Jego imienia. 06 W�r�d nich jeste�cie i wy, wybra�cy Jezusa Chrystusa. 07 Wszystkim, kt�rzy przebywaj� w Rzymie, umi�owanym przez Boga, �wi�tym wybra�com - �aska wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i Pana, Jezusa Chrystusa. 08 Wyra�am najpierw wdzi�czno�� mojemu Bogu, poprzez Jezusa Chrystusa, za was wszystkich - poniewa� ca�y �wiat rozg�asza wasz� wiar�. 09 B�g bowiem, kt�remu sk�adam ho�d duchem moim, g�osz�c ewangeli� o Jego Synu, jest mi �wiadkiem, jak nieustannie o was pami�tam. 10 Pami�tam zawsze w moich modlitwach, prosz�c Boga, bym wreszcie kiedy�, kiedy On zechce, przyby� do was. 11 Bardzo bowiem pragn� ujrze� was, aby wam przekaza� stosowny dla waszego umocnienia dar duchowy. 12 Oznacza to, �e chcia�bym dozna� pociechy w�r�d was dzi�ki wzajemnej wierze - waszej i mojej. 13 Chc�, bracia, aby�cie wiedzieli, �e ju� wielokrotnie zamierza�em uda� si� do was i za ka�dym razem, a� do tej pory, napotyka�em przeszkody. Pragn��em bowiem i w�r�d was zebra� jakie� owoce, tak jak to by�o po�r�d innych narod�w. 14 Jestem d�u�nikiem wobec Grek�w i nie-Grek�w, wobec m�drc�w i prostych ludzi. 15 Dlatego pragn� i wam, mieszka�com Rzymu, g�osi� ewangeli�. 16 Nie wstydz� si� ewangelii! Jest ona przecie� pot�g� Bo��, kt�ra prowadzi do zbawienia ka�dego wierz�cego - najpierw �yda, a potem Greka. 17 Objawia si� bowiem w niej usprawiedliwienie, jakie B�g daje dzi�ki wierze, kt�ra jednocze�nie wzrasta. Tak te� napisano: "Ten �y� b�dzie, kto jest sprawiedliwy dzi�ki wierze". 18 Gniew Bo�y spada z nieba na wszystkich bezbo�nych i niesprawiedliwych ludzi, kt�rzy przez niesprawiedliwo�� zadaj� gwa�t prawdzie. 19 W �atwy spos�b przecie� mog� pozna� Boga - wszak B�g im si� objawi�. 20 To bowiem, co by�o w Nim niewidzialne, mianowicie wieczna Jego moc i b�stwo, sta�o si� od pocz�tku �wiata poznawalne dzi�ki dzie�u stworzenia. Nie maj� wi�c wym�wki, 21 gdy� poznali Boga, a nie okazali Mu czci i wdzi�czno�ci, jakie s� Bogu nale�ne; przeciwnie, stali si� niem�drzy w swoich rozwa�aniach i ciemno�� otoczy�a nierozumne ich serca. 22 Uwa�aj�c si� za m�drych, stali si� g�upimi. 23 Chwa�� nie�miertelnego Boga zamienili na wyobra�enia przedstawiaj�ce �miertelnego cz�owieka, ptaki, czworonogi i p�azy. 24 Z tego powodu B�g rzuci� ich na pastw� ��dz nieczystych, gnie�d��cych si� w ich sercach, tak �e wzajemnie bezcze�cili swoje cia�a. 25 Oni to prawd� Bo�� zamienili na k�amstwo, oddawali cze�� i ho�d temu, co stworzone, a zaniedbali Stw�rc�, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen. 26 Z tego powodu B�g rzuci� ich na pastw� bezwstydnej nami�tno�ci. I tak �ony ich zamieni�y naturalny spos�b po�ycia na przeciwny naturze. 27 Podobnie te� m�czy�ni, porzucaj�c zgodne z natur� wsp�ycie z �on�, zapa�ali ��dz� jedni do drugich - m�czy�ni z m�czyznami dokonywali czyn�w nierz�dnych. Tak w�a�nie w nich samych mia�a si� ujawni� zap�ata za ich b��d. 28 A poniewa� nie czuli si� zobowi�zani pozna� Boga, B�g rzuci� ich na pastw� przewrotnego rozumu, tak �e dokonywali z�ych czyn�w. 29 Pe�ni byli wszelkiego rodzaju niesprawiedliwo�ci, przewrotno�ci, chciwo�ci i z�o�ci, pe�ni zazdro�ci, morderstwa, k��tliwo�ci, zdrady, z�o�liwo�ci, spotwarzania, 30 oszczercy, nienawidz�cy Boga, zuchwalcy, pyszni, pr�ni, szukaj�cy z�a, niepos�uszni rodzicom, 31 niem�drzy, wiaro�omni, bez serca i bez mi�osierdzia. 32 Oni te� w�a�nie, chocia� znaj� dekret Bo�y - �e ci, kt�rzy takich czyn�w si� dopuszczaj�, winni s� �mierci - nie tylko to czyni�, ale r�wnie� chwal� tych, kt�rzy dopuszczaj� si� takich czyn�w. *02 01 Dlatego nie masz wym�wki, cz�owieku - kimkolwiek jeste� - gdy wydajesz wyrok. W tym bowiem, na co wydajesz wyrok, samego siebie pot�piasz. Wydajesz bowiem wyrok na innych, a sam zwyk�e� czyni� to samo. 02 Wiemy za�, �e s�d Bo�y jest zgodny z prawd� i dosi�ga tych, kt�rzy pope�niaj� takie czyny. 03 Czy� wi�c s�dzisz, cz�owieku, �e gdy wydajesz wyrok na innych, kt�rzy pope�niaj� takie czyny, a sam je pope�niasz - to unikasz wyroku Bo�ego? 04 Albo mo�e �miesz lekcewa�y� nieprzebran� Jego dobro�, spok�j i cierpliwo��, nie zdaj�c sobie sprawy, �e dobro� Boga chce ci� doprowadzi� do zmiany post�powania? 05 Wskutek za� twego uporu i braku opami�tania �ci�gasz na siebie gniew, kt�ry ci� dotknie w dniu gniewu, kiedy to objawi si� sprawiedliwo�� s�du Bo�ego. 06 B�g w�a�nie odp�aci ka�demu zgodnie z jego uczynkami. 07 Tym, kt�rzy wytrwale czyni� dobro i w ten spos�b szukaj� chwa�y, czci i nie�miertelno�ci, da �ycie wieczne, 08 tym za�, kt�rzy, powodowani chciwo�ci�, nie s� pos�uszni prawdzie, lecz okazuj� pos�usze�stwo nieprawo�ci, grozi straszny gniew. 09 Ucisk i udr�ka b�dzie udzia�em ka�dego, kto pope�nia z�o - najpierw �yda, potem Greka, 10 chwa�a za�, cze�� i pok�j b�d� udzia�em ka�dego, kto czyni dobro - najpierw �yda, potem Greka. 11 B�g bowiem nie zwraca uwagi na to, co zewn�trzne u cz�owieka. 12 Ci przecie�, kt�rzy zgrzeszyli, b�d�c poza Prawem, zgin� te� poza Prawem. Ci za�, kt�rzy b�d�c pod panowaniem Prawa pope�nili grzech, otrzymaj� wyrok zgodny z Prawem. 13 Bo nie tych, kt�rzy s� s�uchaczami Prawa, uzna B�g za sprawiedliwych, lecz ci, kt�rzy pe�ni� uczynki zgodne z Prawem, doznaj� usprawiedliwienia. 14 Ilekro� bowiem poganie, kt�rzy nie posiadaj� Prawa, kierowani jedynie natur�, spe�niaj� uczynki zgodne z Prawem, tylekro� oni sami - kt�rzy nie maj� Prawa - s� dla siebie Prawem. 15 Oni to w�a�nie czynem ukazuj� Prawo wypisane w ich sercach przy jednoczesnym �wiadectwie ich �wiadomo�ci i my�li, spo�r�d kt�rych jedne ich oskar�aj�, a inne broni�. 16 W dniu owym B�g b�dzie s�dzi� ukryte sprawy ludzkie - zgodnie z moj� ewangeli� - przez Jezusa Chrystusa. 17 Je�li za� ty, kt�ry nosisz miano �yda i z poczuciem bezpiecze�stwa kierujesz si� Prawem oraz chlubisz si� Bogiem, 18 kt�ry znasz Jego wol� i pouczony przez Prawo umiesz wybra� to, co jest lepsze, 19 kt�ry upewni�e� si�, �e jeste� przewodnikiem dla niewidomych a �wiat�em dla tych, co przebywaj� w ciemno�ciach, 20 kt�ry jeste� wychowawc� niem�drych, nauczycielem niczego nie umiej�cych, kt�ry rzekomo posiadasz znajomo�� Prawa i prawd� z niego p�yn�c� (...) 21 Ty wi�c, kt�ry uczysz innego, a samego siebie nie uczysz? Ty, kt�ry zakazujesz kra��, a sam kradniesz? 22 M�wisz, �eby nie cudzo�o�y�, a sam cudzo�o�ysz? Brzydzisz si� bo�yszczami, a pope�niasz �wi�tokradztwo? 23 Chlubisz si� Prawem, a wskutek wykrocze� przeciw Prawu zniewa�asz Boga? 24 Tak bowiem napisano: "Z waszego powodu poganie blu�ni� przeciw imieniu Boga". 25 Obrzezanie wtedy przynosi korzy��, gdy post�pujesz zgodnie z Prawem. Je�li za� wyst�pujesz przeciw Prawu, obrzezanie twoje traci znaczenie. 26 Je�li wi�c poganin kieruje si� sprawiedliwo�ci� nakazan� przez Prawo, to czy� jego nieobrzezanie nie b�dzie uznane za r�wne obrzezaniu? 27 Dlatego ten, kto jest nie obrzezany tylko zewn�trznie, a wype�nia Prawo, pot�pi ciebie, kt�ry posiadasz liter� Prawa i obrzezanie, a przeciw Prawu wykraczasz. 28 Nie ten bowiem jest prawdziwym �ydem, kto jest nim na zewn�trz, ani nie to obrzezanie jest prawdziwe, kt�re wida� na ciele, 29 lecz ten jest prawdziwym �ydem, kto jest nim wewn�trz. Liczy si� r�wnie� obrzezanie serca, kt�re wynika z ducha, a nie z litery. Prawdziwa te� chwa�a nie pochodzi od ludzi, lecz od Boga. *03 01 Jaka� wi�c wy�szo�� �yda? Jaki� po�ytek z obrzezania? 02 Wielki, i to pod ka�dym wzgl�dem. Najpierw dlatego, �e �ydom powierzono s�owo Bo�e. 03 C� z tego, je�eli niekt�rzy z nich nie przyj�li wiary? Czy� nie wiara ich przekre�li�a wierno�� Bo��? 04 Na pewno nie! Niech jednak B�g oka�e si� prawdom�wny, ka�dy za� cz�owiek k�amliwy, jak to napisano: "Aby� okaza� si� sprawiedliwy i odni�s� zwyci�stwo podczas s�du". 05 Je�li za� nasza nieprawo�� podkre�la sprawiedliwo�� Bo��, to c� powiemy? Czy� B�g - m�wi� to na spos�b ludzki - jest niesprawiedliwy, gdy okazuje sw�j gniew? 06 Na pewno nie! W jaki spos�b B�g s�dzi� b�dzie �wiat? 07 Je�li bowiem prawdom�wno�� Boga dzi�ki memu k�amstwu powi�kszy�a Jego chwa��, to dlaczego jeszcze ja mam by� uwa�any za grzesznika? 08 I czy� niekt�rzy nie rzucaj� na nas oszczerstw, twierdz�c, �e my m�wimy: Pope�niajmy z�o, aby wynik�o dobro? Sprawiedliwy jest wyrok przeciw nim. 09 C� wi�c? Czy odnosimy triumf? W �aden spos�b. Przecie� oskar�yli�my ju� wszystkich �yd�w i Grek�w o to, �e tkwi� w grzechu. 10 Tak te� napisano: "Nie ma sprawiedliwego, nie ma ani jednego, 11 nie ma cz�owieka m�drego, nie ma takiego, kt�ry szuka Boga. 12 Wszyscy zb��dzili, wszyscy stali si� nieu�yteczni, nie ma takiego, kt�ry czyni dobro, nie ma ani jednego. 13 Grobem otwartym sta�o si� ich gard�o, k�amstwo rozsiewaj� j�zykami swymi, jad �mii pod ich wargami, 14 usta ich pe�ne przekle�stw i goryczy, 15 stopy ich spiesz� do przelewu krwi, 16 zniszczenie i groza znacz� ich drogi, 17 a drogi pokoju nie poznali. 18 �adnej boja�ni Bo�ej nie masz przed ich oczami!" 19 Wiemy za�, �e Prawo przemawia do tych, kt�rzy je uznaj�, a m�wi dlatego, aby zamkn�y si� ka�de usta i aby ca�y �wiat uleg� wyrokowi Boga, 20 poniewa� �aden cz�owiek nie dozna usprawiedliwienia wobec Niego na podstawie uczynk�w nakazanych przez Prawo. Wskutek Prawa bowiem nast�pi�o poznanie grzechu. 21 Teraz za� poza Prawem objawi�a si� sprawiedliwo�� Boga, o kt�rej �wiadectwo daj� Prawo i Prorocy. 22 A sprawiedliwo�� Bo�a spe�nia si� we wszystkich wierz�cych dzi�ki przyj�ciu wiary w Jezusa Chrystusa. Nie ma bowiem r�nicy: 23 wszyscy zgrzeszyli i utracili chwa�� Boga, 2...
waldiizet