L.txt

(23 KB) Pobierz
Lewi [hebr., przywi�zanie, wierno��]:
1. Trzeci syn patriarchy Jakuba i Lei
(Rdz 29,34).
2. Pochodz�ce od niego pokolenie izrael-
skie, pokolenie Lewiego (W 1,2). Podczas
podzia�u Kanaanu nie otrzyma�o �adnego
terytorium, tylko jako r�d kap�a�ski - od-
powiedzialne stanowiska religijne (- lewi-
ta). Do tego pokolenia nale�eli Moj�esz
i Aaron.
3. W 1'T Jezus wezwa� niejakiego Lewie-
go, poborc� podatk�w (celnika), aby ten
poszed� za Nim (Mk 2,14). W�r�d dwu-
nastu aposto��w wyst�puje pod imieniem
 Mateusz (Mr 10,3).
Lewiatan [hebr. liwjatan = skr�cony,
kr�ty], okre�lenie mitycznego w�a, kilka-
krotnie spotykane w poezji biblijnej (Hi,
Ps, Iz). Jego posta� zewn�trzna, b�d�ca
wytworem ludowej wyobra�ni, przedsta-
wiana by�a jako wodne monstrum o wielu
g�owach, podobne do potwora pierwotne-
go chaosu z mitolog�� staro�ytnego Bli-
skiego Wschodu (Ps 74,14); jako potw�r
morski, "w�� kr�ty" (Iz 27,1); jako mi-
tyczny krokodyl (Hi 40,25), ��czony z be-
sti� - dzikim behemotem (hipopotam).
Zapo�yczony z mitolog�� poga�skich,
w kt�rych smok uosabia� ju� moce wrogie,
Lewiatan jest si�� nieprzyjacielsk�, kt�rego
przebudzenia nale�y si� l�ka� (Hi 3,8),
mo�e by� samym szatanem, ogromnym
w�em, kt�rego B�g zniszczy na ko�cu
dziej�w (Ap 12,3-9). W literaturze apo-
kryficznej Lewiatan jest synonimem Egip-
tu, podobnie jak u prorok�w - krokodyl
(Ez 29,3; 32).
Lit. T. Hobbes Lewiatan (1651, wyd. pol.
1954), cz�owiek "umieszczony przez sam� na-
tur� w smutnych warunkach", przera�ony sw�
w�asn� moc� zadawania �mierci, daje pocz�tek
Lewiatanowi, pa�stwu totalitarnemu. Lewiatan
to tak�e nazwa najwi�kszego parowca, jaki kie-
dykolwiek skonstruowano; jego ogrom uczy-
ni� go nieu�ytecznym. V. Hugo w La L�gende
des siecles (1859, Legenda wiek�w), "Vingti�me
siecle" (Dwudziesty wiek) czyni Lewiata-
na symbolem starego �wiata i przesz�o�ci.
J.A. Rimbaud Poezje (1871, wyd. pol. 1921),
"Pijany statek": "Widzia�em wr�ce bagnisk ol-
brzymich fermenty, sieci, gdzie w�r�d trzcin
gnij� ca�e Lewiatany" [t�um. Z. Przesmycki].
Lewiatan figuruje w�r�d postaci historycznych
i mitycznych, kt�rym G. Apollinaire w L'En-
chanteur poaimsant (1905, Butwiej�cy czaro-
dziej) ka�e przechodzi� przed grobem Merlina,
wraz z Mede�, Dalil�, Helen�, archanio�em
Micha�em i bo�kiem Panem! J. Green Lewiatan
(1929, wyd. pol.1934), powie��.
lewirat. Wed�ug staro�ytnego prawa
izraelskiego, kiedy jaki� m�czyzna umie-
ra� nie pozostawiaj�c m�skiego potom-
ka, jego brat mia� obowi�zek po�lubi�
wdow� po nim (Pwt 25,5-10), a pierwszy
ich syn by� wg prawa synem zmar�ego.
Obyczaj ten istnia� tak�e u Asyryjczyk�w
i Hetyt�w. W ten spos�b ci�g�o�� rodu
by�a podtrzymywana, a kobieta przynale-
�a�a zawsze do rodziny. W NT do prawa
lewiratu nawi�zuj� saduceusze, pytaj�cy
Jezusa, do kt�rego z siedmiu braci b�dzie
nale�a�a kobieta przy zmartwychwstaniu?
(Mt 22, 23-28). Zob. Booz.
lewita [�ac., od hebr. lewa], wed�ug Ksi�gi
Powt�rzonego Prawa - B�g wybra� pokole-
nie Lewiego i przeznaczy� je "do noszenia
Arki Przymierza Pa�skiego, by stali przy
Panu, s�u�yli Mu i b�ogos�awili w Jego
imieniu" (Pwt 10,8). W Bibl�� jest to bli�ej
sprecyzowane: "Kap�ani-lewici, ca�e poko-
lenie Lewiego, nie b�dzie mia�o dzia�u, ani
dziedzictwa w Izraelu... Pan jest jego dzie-
dzictwem" (Pwt 18,1-2). Od VIII w.
p.n.e. kap�a�stwo by�o zastrze�one wy-
��cznie dla lewit�w. Po reformie kultu
przeprowadzonej przez Jozjasza (ok.
622 p.n.e.) lewici poszczeg�lnych sank-
tuari�w stracili na znaczeniu i zostali
zdegradowani do s�ug �wi�tynnych, pod-
porz�dkowanych kap�anom jerozolim-
skim. Od 360 p.n.e. lewici mogli pe�ni�
nie tylko funkcje kantor�w i od�wiernych,
lecz tak�e pisarzy, s�dzi�w i nauczycieli
(1 Krn 25; 26). W NT lewita i kap�an
wyst�puj� w przypowie�ci Jezusa o mi�o-
siernym Samarytaninie (�k 10,30-37).
W Dziejach Apostolskich pewien lewita
imieniem Barnaba, rodem z Cypru, zosta�
uczniem Jezusa i towarzyszem Paw�a.
Zob. kap�a�stwo.
l�d�wie, nerki. Oznaczaj� siedlisko fi-
zycznej si�y witalnej cz�owieka, jego mocy
rozrodczej. Pawe� m�wi o tych, co byli
"w l�d�wiach praojca swego" (Hbr 7,10).
Nerki i l�d�wie s� najcz�ciej siedliskiem
ukrytych uczu� i gwa�townych nami�tno-
�ci. Hiob (Hi 16,13) skar�y si�, �e B�g
"nerki mi przeszy� nieludzko"; Matatiasz,
widz�c wsp�ziomka sk�adaj�cego ofiar�
na o�tarzu w Modin, "zap�on�� gorliwo-
�ci�, zadr�a�y mu nerki i zawrza� gniewem,
kt�ry by� s�uszny" (I Mch 2,24). W tym
znaczeniu l�d�wie i nerki cz�sto kojarz�
si� z sercem na zasadzie ��czno�ci komple-
mentarnej: podczas gdy serce jest siedzib�
my�li, inteligencji, uczu� �wiadomych, to
nerki i l�d�wie s� siedliskiem nami�tno-
�ci i odruch�w nie�wiadomych, uczu� nie
kontrolowanych. "Serce i nerki" oznaczaj�
wi�c ca�o�� si� wewn�trznych istoty ludz-
kiej.
Z. i p. Przenika� nerki, l�d�wie i serca (Ps 7,10;
26,2; r 11,20; Mdr 1,6) - przenika� najskryt-
sze my�li i najtajniejsze motywacje. Jedynie
B�g mo�e to czyni�.
LisTy Apostolskie [gr. epistol� = zlece-
nie, rozkaz), cz�� Nowego Testamentu; li-
sty pisane przez aposto��w i adresowane
do r�nych spo�eczno�ci i poszczeg�l-
nych os�b spo�r�d pierwszych chrze�cijan.
Wi�kszo�� z nich stanowi trzyna�cie Li-
st�w �w. Paw�a, napisanych do poszcze-
g�lnych wsp�lnot chrze�cija�skich; po-
nadto List do Hebrajczyk�w, anonimowy,
przypisywany niekiedy �w. Paw�owi (ale
od czas�w staro�ytnych autorstwo to po-
dawane jest w w�tpliwo��) i siedem Li-
st�w Katolickich, czyli adresowanych do
ca�ej spo�eczno�ci wiernych.
Listy �w. Paw�a. Niekt�re z nich to
listy bardzo osobiste: do Filemona, do
Tytusa i do Tymoteusza. Inne s� adreso-
wane do wsp�lnoty, a nawet do kilku
wsp�lnot chrze�cija�skich: dwa do Tesa-
loniczan, dwa do Koryntian, jeden do Ga-
lat�w, jeden do Rzymian, po jednym do
Filipian i do Efezjan. Listy te zawieraj�
nauk� doktrynaln�, skoncentrowan� wo-
k� Osoby Jezusa i Jego or�dzia zbawcze-
go. Bardzo zhellenizowanym Koryntia-
nom trzeba by�o pom�c w zaakceptowa-
niu "szale�stwa krzy�a" i zmartwychwsta-
nia cia�a; Galatom i Rzymianom nale�a�o
wyja�ni� zwi�zek mi�dzy Prawem Moj�e-
szowym a dzieiem Chrystusa; Kolosanom
i Efezjanom Pawe� wyja�nia� kosmiczny
wymiar Chrystusowego zbawienia, kt�re
obejmuje zar�wno �yd�w, jak i pogan.
Na p�aszczy�nie etyczno-moralnej Pawe�
Aposto� cz�sto powtarza wezwania do jed-
no�ci w mi�o�ci wzajemnej. Wreszcie Listy
dostarczaj� informacji o osobowo�ci ich
autora, o jego dynamizmie apostolskim
w s�u�bie misji religijnej, a tak�e wiado-
mo�ci o r�nych polemikach, jakie nurto-
wa�y m�ode wsp�lnoty.
List do Hebrajczyk�w, rodzaj traktatu
metodycznego, przeznaczonego dla chrze-
�cijan pochodzenia �ydowskiego, kt�rym
autor wykazuje wy�szo�� Chrystusa nad
po�rednikami Starego przymierza: Chry-
stus wy�szy nad anio��w, nad Moj�esza,
jest prawdziwym po�rednikiem Nowego
przymierza.
Listy Katolickie, siedem list�w, kt�-
rych autorami s� --Jakub (jeden list),
 Piotr (dwa listy), Juda (jeden list) i Jan
(trzy listy). 1. List �w. Piotra nawi�zuje do
udr�k prze�ladowa� i zach�ca ka�dego,
aby ni�s� odwa�nie sw�j krzy�. Jakub za-
wiera w swym Li�cie raczej tradycyjne
w Bibl�� pouczenia z zakresu moralno�ci,
wyst�puj�c m.in. przeciw bogaczom. W
1. Li�cie �w. Jana autor podejmuje temat
Chrystusa - �wiat�o�ci, Boga mi�o�ci, po-
dobnie jak w czwartej Ewangel��; zwalcza
"heretyk�w", kt�rzy nie chc� uzna� wcie-
lenia, czyli rzeczywisto�ci ludzkiej Boga,
kt�ry sta� si� cz�owiekiem.
liturgia [gr. leitourgia = s�u�ba publicz-
na, kult], zesp� czynno�ci uzupe�nionych
opraw� s�own�, wyra�aj�cych kult pu-
bliczny oddawany Bogu przez okre�lon�
grup� ludzi. W epoce ST - lewici, ka-
p�ani i arcykap�an sprawowali liturgi� w
obecno�ci ludu w �wi�tyni Jerozolimskiej,
wzniesionej przez Salomona; wszystkie
czynno�ci regulowa� dok�adnie rytua�, za-
wieraj�cy roczny kalendarz �wi�t i prze-
pis�w dotycz�cych szabatu. Poczynaj�c od
okresu wygnania babilo�skiego, a szcze-
g�lnie po zburzeniu �wi�tyni w 70 r.,
liturgia by�a odprawiana w synagodze,
z czytaniem Bibl��, �piewem psalm�w,
komentarzami, modlitwami. Innego ro-
dzaju liturgia by�a sprawowana w do-
mach: posi�ek szabatowy, �wi�ta Paschy
i Sukot. NT ukazuje, �e Jezus uczestniczy�
w liturg�� w synagodze, a nawet zgadza�
si� prowadzi� czytania i komentarze
(�k 4,16-22). Pierwsze wsp�lnoty chrze-
�cija�skie skupia�y znaczn� liczb� �y-
d�w nawr�conych na chrze�cija�stwo
(Dz 15,5); tote� r�wnie� ich liturgia czer-
pa�a inspiracj� z liturg�� synagogalnej,
z w��czeniem do niej �amania chleba,
a tak�e charakterystycznych dla niej mo-
dlitw i hymn�w. przez cztery pierwsze
wieki nie by�o zredagowanej ksi�gi litur-
gicznej, praktyki zmienia�y si� z uwzgl�d-
nieniem potrzeb regionu i cz�sto mia�a
miejsce improwizacja. P�niej ukszta�to-
wa�y si� okre�lone zasady: porz�dek wy-
g�aszania przem�wie�, gest�w, czynno�ci;
formu�y u�wi�cone przez zwyczaj, szcze-
g�lnie przez liturgie chrztu i Eucharyst��.
Wszystkie liturgie chrze�cija�skie (prawo-
s�awna, protestancka, katolicka) obejmuj�
g�o�ne czytanie tekst�w biblijnych.
Lot, syn Harana, bratanek Abraha-
ma, z kt�rym wyruszy� z chaldejskiego
Ur do krainy Charan, a nast�pnie do zie-
mi Kanaan. Osiedli� si� w dolinie Jor-
danu, rozbijaj�c namioty w okolicy Sodo-
my, na po�udnie od Morza Martwego
(Rdz 13,1-14). Z powodu rozwi�z�ego i
bezbo�nego �ycia mieszka�c�w Sodomy,
B�g zamierza� zniszczy� to miasto. przed-
tem anio�owie wyprowadzili z Sodomy
Lota z �on� i c�rkami, nie pozwalaj�c im
ogl�da� si� za siebie. �ona Lota, pragn�c
przyjrze� si� s�dowi Bo�emu nad Sodom�
"obejrza�a si� i sta�a si� s�upem soli"
(Rdz 19,1-29). C�rki Lota, chc�c zapew-
ni� ci�g�o�� rodu, upi�y ojca winem i za-
sz�y z nim w ci���, a nast�pnie urodzi�y
syn�w: starsza Moaba, praojca Moabit�w,
m�odsza Ammona, od kt�rego wywodz�
si� Ammonici (Rdz 19,30-38). Do znisz-
czen...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin