R.txt

(9 KB) Pobierz
rabbi [hebr., m�j pan, mistrz], pe�ne sza-
cunku okre�lenie u�ywane w odniesieniu
do uczonych w Pi�mie, w j�zyku aram.
rabbuni ( 20,16). Rabin jest od �rednio-
wiecza funkcjonariuszem kultu (z wyboru)
gminy �ydowskiej; przys�uguje mu orzecz-
nictwo w sprawach rytua�u, interpretacja
prawa �ydowskiego, sprawowanie nadzoru
nad nauczaniem.
Rachela [hebr. rachel = macierzy�stwo],
m�odsza c�rka Labana, �ona Jakuba
(syna Izaaka), kt�ry pracowa� u Labana
przez czterna�cie lat, aby m�c j� po�lubi�
(Rdz 29,6-31). By�a matk� J�zefa i
 Beniamina, przy kt�rego urodzeniu
zmar�a (Rdz 35,16-20). Gr�b Racheli
znajduje si� w miejscowo�ci Rama, ok.
8 km na p�noc od Jerozolimy (1 Snt
10,2; r 31,15).
Lit. S. Zweig Der Bergrabene Leuchter (1937,
�wiecznik pogrzebany), "Rachela przeciw Bo-
gu", legenda.
Rafa� [hebr. rafael = B�g uzdrowi�], ar-
chanio� przedstawiony w Ksi�dze Tobiasza
(Tb 3,17; 12,15) jako opiekun ludzi; za-
nosi� modlitwy wiernych przed oblicze
Boga. Zob. archanio�.
Ikon. Rembrandt Archanio� opuszczaj�cy dom
Tobiasza !1637, Luwr, Pary�).
raj. Septuaginta okre�la tym terminem
cudowny ogr�d, w kt�rym B�g umie�ci�
pierwszego cz�owieka (Rdz 2,7); ros�y
tam, po�r�d bujnej ro�linno�ci i dzi�ki
obfito�ci wody, drzewo �ycia i drzewo
poznania dobra i z�a. Raj zosta� nazwa-
ny ogrodem  Eden, przep�ywa�y prze-
ze� cztery rzeki, w tym Tygrys i Eu-
frat (Rdz 2,10). Lokalizacja geograficzna
zmienia si� w zale�no�ci od tradycji. Od
czasu kiedy Adam i Ewa zostali wygnani
z raju, wej�cia do ogrodu strzeg� cherubi-
ni z ognistymi mieczami. Literatura mi�-
dzytestamentowa (zw�aszcza Ksi�ga Heno-
cha i Ksi�ga Ezdrasza) zawiera bardzo licz-
ne opisy raju. W NT jest wzmiankowany
trzy razy: Jezus na krzy�u o�wiadcza na-
wr�conemu �otrowi, �e ten "dzi� jeszcze
b�dzie z Nim w raju" (�k 23,43). Pawe�
wspomina go w zwi�zku z prze�yt� eksta-
z� (2 Kor 12,4). Wreszcie w Apokalipsie
�w. Jana (Ap ?,7), zostaje dana obietnica:
"Zwyci�zcy dam spo�y� owoc z drzewa
�ycia, kt�re jest w raju Boga". Tradycyjny
obraz raju pochodzi bardziej z opisu ogro-
du w  Pie�ni nad Pie�niami ni� z Ksi�gi
Rodzaju, poematy nawi�zuj� do szcz�cia
b�d�cego udzia�em pi�ciu zmys��w, pos�u-
�y�y one jako inspiracja do "ogrod�w mi-
�o�ci" w �redniowiecznych romansach ry-
cerskich.
Lit. Dante Boska komedia (1307-21, wyd. pol.
1947), raj znajduje si� w niebie. Prowadzi do
niego dziewi�� kr�g�w sfer kr���cych po coraz
dalszych orbitach i coraz szybszym ruchem wo-
k� nieruchomej Ziemi, zgodnie z systemem
Ptolemeusza. Ponad sferami - kr�gami znajdu-
je si� owo �wietliste Empireum, gdzie B�g
ja�nieje wspania�ym blaskiem. T.A. d'Aubign�
Les Tragiques (1616, Rymy tragiczne), raj to
nowe Jeruzalem, "nowa ziemia i nowe miasto",
gdzie "wszystkie nasze doskona�e mi�o�ci spro-
wadzaj� si� do jednej mi�o�ci, jak nasze naj-
pi�kniejsze dni skondensowane s� w jednym
pi�knym dniu". P. Claudel Cantate a troix voix
(1911, Kantata na trzy g�osy).
Ikon. Raj ziemski: kapitel z XII w. (Cluny);
J. Bassano (XVI w., Rzym); Ch. Gleyre (1874,
Lozanna); H. Bosch Ogr�d rozkoszy ziem-
skich i niebia�skich (.1510-15, Prado, Madryt).
N. Poussin Wiosna lub raj ziemski (1660, Luwr,
Pary�). Raj: Giovanni di Paolo (1460, Siena);
Tintoretto (1588, Wenecja; szkic w Luwrze);
G. Lanfranco (1621, Rzym). J. Martin Raj-
skie R�wniny (1853, Londyn). M. Denis Raj
(1912, Pary�). Dzieje Rajskie, cykl arras�w
(po�. XVI w., warsztaty brukselskie, Pa�stwo-
we Zbiory Sztuki na Wawelu, Krak�w).
Muz. K. Penderecki Raj utracony (1978). Ne-
gro spirituals na temat drogi wiod�cej do raju:
Swing low, sweet chariot (Ostro�nie jed�, pi�kny
rydwanie); This train (Ten szlak); On my way,
get on my travelin'shoes (W drog�, wk�adam po-
dr�ne buty).
Ramzes II [egipskie, sp�odzony przez
Re], faraon, trzeci w�adca (ok. 1304-ok.
1236 p.n.e.) XIX dynast��, pobi� Hety-
t�w pod Kadesz, by� wielkim budowni-
czym (m.in. �wi�tynia w Abu Simbel). Na
okres jego rz�d�w datuje si� zazwyczaj
wyj�cie Hebrajczyk�w z Egiptu, pod wo-
dz� Moj�esza.
Rebeka, c�rka Aramejczyka Betuela z
Charanu, �ona  Izaaka. Pochodz�cy z
Charanu Abraham wys�a� swego s�ug�
Eliezera do ojczystego miasta, aby wybra�
on tam �on� dla jego syna Izaaka. Przy
studni miejskiej Eliezer spotka� Rebek�
i rozpozna� w niej t�, kt�r� B�g przezna-
czy� Izaakowi (Rdz 24). Rebeka okaza�a
si� niep�odna, tak jak  Sara. Izaak b�aga�
Boga, aby obdarzy� go potomstwem, i Re-
beka po 20 latach ma��e�stwa zasz�a
w ci��� i wyda�a na �wiat bli�ni�ta - Eza-
wa i Jakuba.
Lit. � J. Kasprowicz Rebeka (Hymny, 1922).
requiem [�ac. requies = odpoczynek],
rekwiem, w liturg�� Ko�cio�a katolickiego
- msza �a�obna za zmar�ych. Nazwa po-
chodzi od pierwszych s��w introitu tej
mszy: requiem aeternam dona eis, Donaine
[�ac., wieczny odpoczynek racz im da�,
Panie].
Muz. J. Ockeghem Requiem (XV w., pierwsze
zachowane). J. Gilles Messe des morts (1958).
W.A. Mozart Requiem d-Moll KV 626 (1791).
H. Berlioz Grande Messe des morts opus 5
(1837). F. Liszt Requiem (1868). G. Verdi Re-
quiem (1874). F. Gounod Messe de Requiem
(1842). J. Brahms Ein deutsches Requiem
(1857-68, Niemieckie requiem); A. dyo'r�k
Requiem b-moll (1857-59). G. Faur� Messe
de Requiem (pierwsza wersja 1877, druga-
1888-91). G. Puccini Requiem (1905); M. Du-
rufl� Requiem (1947). K. Penderecki Polskie
Requiem (XX w). B. Britten Sinfonia da Re-
quiem (1940), War requiem (1961, Requiem
wojenne).
robak, symbol tego, co pe�za, co jest s�a-
be, co zas�uguje na pogard�. Sprawiedliwy
opuszczony przez Boga, wzywaj�cy Go,
nie otrzymuj�c odpowiedzi, nazywa siebie
"robakiem, a nie cz�owiekiem" (Ps 22,7),
"po�miewiskiem ludzkim". Robak sym-
bolizuje tak�e rozk�ad: ogie� i robaki
wsp�lnie niszcz� zw�oki, rzucone w doli-
nie ~ Gehenny, kt�ra nast�pnie stanie si�
wysypiskiem �mieci Jerozolimy. Metafo-
rycznie - sumienie grzesznik�w, skazane
na wieczn� m�k� wyrzut�w, podobne jest
do plugastw gehenny, gdzie "robak ich nie
umiera i ogie� nie ga�nie" (Mk 9,48).
rosa. W krajach, w kt�rych latem deszcz
w�a�ciwie nigdy nie pada, rosa jest nie-
zwykle wa�na do prze�ycia. W Bibl�� rosa
uwa�ana jest za symbol bujnego �ycia
(Rdz 27,28). Przeno�nie rosa oznacza to
wszystko, co bezszelestnie i w spos�b nie-
dostrzegalny przynosi och�odzenie i b�ogo-
s�awie�stwo, tak jak prawdziwa rosa jest
nim dla ro�linno�ci. Rosa jest symbolem
Bo�ego, o�ywczego b�ogos�awie�stwa.
rozdziera� szaty. Ubi�r mo�e �wiad-
czy� o tym, czym dany cz�owiek jest,
co robi, co odczuwa. Chc�c wyrazi�
sw�j smutek (Rdz 37,34), przera�enie
(2 Krl 22,11), gniewne zdumienie lub
oburzenie (Mt 26,65; Dz 14,14), czy
skruch� (~ 12,13), a wi�c swe najg��b-
sze poruszenie, m�czy�ni rozdzierali swe
szaty. Jest to r�wnie� spos�b wyra�ania
�a�oby.
rozg�asza� na dachach. Mieszka�cy
kraj�w Wschodu cz�sto gromadz� si� wie-
czorami na tarasach na dachach dom�wa
by odetchn�� �wie�ym ch�odnym powie-
trzem, gdzie prowadz� o�ywione i ha�a�li-
we rozmowy. Opowiadaj� sobie naj�wie�-
sze nowiny. Jezus prosi� swoich uczni�wa
by rozg�aszali na dachach to, co On im
powiedzia� na osobno�ci ("na ucho"), nie
l�kaj�c si� prze�ladowa� (Mt 10,27).
Z. i p. Rozg�asza� na dachach.
rozwi�zywanie ~ zwi�zywanie - roz-
wi�zywanie.
rozw�d ~ oddalenie �ony.
ryba. S�ownictwo biblijne nie rozr�nia
dok�adnie r�nych gatunk�w zwierz�t
wodnych. Prawo izraelskie zabrania�o je-
dzenia mi�czak�w, �ab, w�gorzy; nato-
miast zwierz�ta maj�ce p�etwy i �usk� sta-
nowi�y wa�n� cz�� po�ywienia. Ryby
�owiono g��wnie w jeziorze Genezaret.
Sprowadzano tak�e z Egiptu ryby solone
i suszone. Ewangelie wielokrotnie m�wi�
o posi�kach z�o�onych z chleba i ryb
(Mt 14,17). W epoce prze�ladowa� pierw-
si chrze�cijanie przyj�li jako tajny znak
rozpoznawczy wizerunek ryby, gdy� litery
s�owa gr. ichthys (ryba) s� pocz�tkowymi
literami s��w gr. Iesous Christos Theou yios
Soter (Jezus Chrystus Syn Bo�y, Zbawi-
ciel).
Ikon. Ryby wyst�puj� w scenach stworzenia
(Tintoretto, XVI w., Wenecja), chrztu Chry-
stusa (szczeg�lnie w sztuce roma�skiej: mozai-
ka z XIV w., bazylika �w. Marka w Wenecji),
w cyklu Jonasza (posadzka ko�cio�a w Akwilei,
IV w.). Jezus i Jego uczniowie dziel� chleb i ry-
by (mozaika w bazylice San Apollinare Nuovo,
VI w., Rawenna; Codex z Rossano, VI w., Ka-
labria). Monstrualne ryby wyst�puj� tak�e po-
�r�d best�� przedstawionych przez H. Boscha
w tryptyku Kuszenie �w. Antoniego (ok. 1485-
-1510, Lizbona).
rze� niewini�tek, okre�lenie zwi�zane
z masakr� nowo narodzonych ch�opc�w
w Betlejem, dokonan� na rozkaz Heroda
~Wielkiego, kiedy ten dowiedzia� si� od
trzech m�drc�w, �e narodzi� si� przy-
sz�y kr�l �ydowski (~LTt 2,1-17). Ewangeli-
sta Mateusz widzi w tej rzezi wype�nienie
si� proroctwa Jeremiasza (~r 31,13-16):
"W Rama daje si� s�ysze� lament i gorzki
p�acz. Rachel op�akuje swoich syn�w, nie
daje si� pocieszy�, bo ju� ich nie ma. To
m�wi Pan: Powstrzymaj g�os tw�j od
lamentu... bo jest nagroda na twe trudy".
Lit. Hymn Prudencjusza w j�zyku �ac. (mi�dzy
398 a 405). F. de :Malherbe Les Laque� de saint
Pierre (158�, �zy �w. Piotra). Ch. P�guy ss, Le
Mist�re des saint Inocents (1912, Misterium
�wi�tych Niewini�tek) rozwa�a tajemniczy los
tych dzieci, jedynych, kt�re odda�y �ycie za Je-
zusa nie znaj�c Go nawet, i przypomina strasz-
liw� rze�.
Ikon. Rze� niewini�tek by�a tematem podej-
mowanym przez rze�biarzy i malarzy kate-
dra Notre-Dame w Pary�u, portal p�nocny
(XII w.); G. Pisano, ambona w ko�ciele San
Andrea, rze�ba (1301, Pistoia); P. Bruegel st.
(1566, Wiede�); N. Poussin (16?6, Pary�).
rzuci� w kogo� kamieniem ~ ka-
mie�.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin