S.txt

(86 KB) Pobierz
Saba, kraj w poudniowej Arab. We-
dug 1. Ksigi Krlewskiej (1 Krl 10), kr-
lowa Saby przybya do krla Izraela Sa-
lomona, aby przekona si o jego bogac-
twie i mdroci. Jezus podaje j jako
przykad: "Krlowa z Poudnia powstanie
na sdzie przeciw temu plemieniu i potpi
je; poniewa ona z kracw ziemi przybya
sucha mdroci Salomona, a oto tu jest
co wicej ni Salomon!" (Mt 12,42). Wi-
zyta krlowej Saby u Salomona znalaza
rwnie odbicie w muzumaskiej legen-
dzie o krlowej Bilkis i w etiopskiej legen-
dzie o krlowej Makedo.
Lit. Ch.E. Nodier Wrka Okruchw (1832,
wyd. po. pt. Wrka Okruchw~ i inne opowieci,
1979), ba fantastyczna, opowiadanie o szalo-
nej, upojnej mioci pewnego "lunatyka", Mi-
chaa Cieli, i krlowej Saby; "Caa sztuka pi-
sarza polega na tym, by uczyni nam to szale-
stwo sympatycznym i spowodowa, bymy
chcieli je urzeczywistni". G. de Nerva Voyage
en Orient (1851, Podr na Wschd), "Les
Nuits de Ramadan" (Noce Ramadanu), histo-
ria Adonirama i krlowej Saby, Balkis. Nerval

opracowa projekt scenariusza opery o krlowej
Saby, a jego opowie czciowo zostaa wzita
z tego nie dokoczonego scenariusza.
Ikon. C. Lorrain Przybycie krlowej Saby
(1648, Londyn). Piero della Francesca Spot-
kanie krlowej Saby z Salomonem, koci
San Francesco (1452-66, Arezzo). Salomon i
krlowa Saby: . Ghiberti, paskorzeba na
drzwiach baptysterium katedry we Florencji
(1425-52); K. Wirz (1435, Bazylea); J. van
Score (XVI w., Amsterdam); C. Vignon
(1624, Luwr, Pary); G. Dor, ilustracja w Bi-
bl witej (1866).
saduCeusze, stronnictwo religijno-poli-
tyczne istniejce w Judei od II w. p.n.e.
do 70 r. n.e., opozycyjne wobec stronnic-
twa faryzeuszy. Ich nazwa prawdopo-
dobnie pochodzi od Sadoka, arcykapana
z czasw krla Dawida. Spadkobiercy Sa-
doka penili posug kapask a do cza-
sw Hasmonejczykw (76-67 p.n.e.).
Wyksztaceni i zamoni, saduceusze jako
jedyni penili funkcje kapaskie; penili
rwnie funkcje sdownicze, zasiadajc w
 Sanhedrynie wraz z faryzeuszami. Sa-
duceusze podkrelali wano Prawa Moj-
eszowego, ograniczonego do ~ Picio-
ksigu i odrzucali wszelkie komentarze i tra-
dycj ustn, ktre przyjmowali faryzeusze.
Odrzucali te wiar w niemiertelno du-
szy, a tym samym w pomiertn nagrod
lub kar (Mt 22,23), zmartwychwstanie
umarych, a take w istnienie aniow
i demonw. Jan Chrzcicie nazwa saduce-
uszy "plemieniem wowym" (Mt 3,7).
sakrament (ac. sacramentum; gr. myst-
rion = tajemnica]. "Sakrament" i "tajem-
nica" miay pocztkowo takie samo zna-
czenie. W ST tajemnica to "sekret" Boga;
Jego zamiar zbawienia wobec ludzkoci
(Tb 12,7; Dn 2,19). Mateusz, Marek i u-
kasz mwi w tym samym znaczeniu o
"tajemnicach krlestwa niebieskiego", za-
sadniczym przedmiocie Jezusowej ewan-
gel (Mt 13,11). Stopniowo jednak u ac.
Ojcw Kocioa (Tertulian, w. Cyprian,
a przede wszystkim w. Augustyn) termin
"sakrament" zacz oznacza rzeczywi-
sto liturgiczn - to znak widzialny, do-
stpny dla zmysw, wyraajcy aktywn
i zbawcz obecno Boga pord Jego
ludu. Teologowie redniowiecza, a szcze-
glnie Piotr Lombard i w. Tomasz z
Akwinu nadali uprzywilejowane miejsce
siedmiu obrzdom sakramentalnym, kt-
re pozostay dla katolikw siedmioma
podstawowymi sakramentami: ~ chrzest,
znak przynalenoci do Kocioa; ~ Eu-
charystia, znak jednoci chrzecijan w
Jezusie zmarym i zmartwychwstaym;
pokuta, czyli spowied, znak miosier-
dzia Boego wobec czowieka grzesznika;
bierzmowanie, znak otrzymania 'Ducha
witego (u prawosawnych zwizany z
obrzdem chrztu); kapastwo, wicenia
diakonw, kapanw i biskupw, znak mi-
sji powierzonej Kocioowi; maestwo,
znak cznoci midzy mczyzn i kobie-
t na podobiestwo zjednoczenia Boga
i Jego Kocioa; namaszczenie, czyli sakra-
ment chorych, znak zbawczej obecnoci
Boga przy cierpicych. Protestanci uznaj
tylko dwa sakramenty: chrzest i Euchary-
sti, traktujc je jako oznak przynaleno-
ci do Kocioa i pamitk Ostatniej Wie-
czerzy.
Salome, crka Herodiady i Heroda Fili-
pa. Podczas uroczystoci urodzinowych
swego ojczyma Heroda Antypasa, Salome
taczya przed caym dworem; urzeczony
jej tacem Herod obieca speni kad jej
prob. Za podszeptem matki, Salome po-
prosia go o gow Jana Chrzciciela
(Mk 6,21-28) i Herod by zmuszony ka-
za go ci. Salome bya zamna naj-
pierw ze swym stryjem Herodem Filipem,
synem Heroda Wielkiego, pniej ze
swym kuzynem Arystobulem, synem He-
roda Agryppy II.
Lit. Jeden z tematw literatury koca XIX w.:
S. Mallarm Hrodiade (1869, Herodiada).
Piero della Francesca Spotkanie krlowej Saby z Salomonem (1452-66); fresk, koci San Francesco, Arezzo


S ~ Salomon


G. Flaubert, opowiadanie Herodiada, w, zbio-
rze Trzy, opowieci (1877, wyd. po. 1914).
J.K. Huysmans A'a Irspak (1884, wyd. po.
1976), bohater ksiki komentuje obrazy
G. Moreau. J. Laforgue w, Moralits lgendares
(1887, Moralitety' legendarne) potraktowa te-
mat z rozbrajajcym humorem. O. Wilde Sa-
lome (1893, wyd. po. 1904) nawizuje do le-
gendy' o wampirycznej namitnoci Salome.
G. Apollinaire Alcools (1913, Alkohole), "Salo-
me".  J. Kasprowicz Salome (1898).
Ikon. Herod i Salome, kapite z XII w. (Tulu-
za). Salome: Tycjan (1560, Madryt); Caravag-
gio (1607, Londyn). G. Moreau Taczca Sa-
lome (1876, Pary). A. Beardsley (1893), ilu-
stracje do sztuki O. Wilde'a Salome. F. von
Stuck (1906, Monachium). K. wasilkowski
Salome (1912, Muzeum Mazowieckie, Pock).
Muz. J. Massenet Herodiada (1881), opera wg
G. Flauberta. R. Strauss Salome (1901), opera.
F. Schmitt La tragdie de Salome (1907, Trage-
dia Salome).
Ekr. Salome: S.G. Edwards (1918); Ch. Bryant
(1922) trzy obrazy kobiety fatalnej. W. Dieterle
Salome (1953) z Rit Havworth w roli gwnej,
film w' zym gucie, bardzo daleki od narracji
biblijnej.
Salomon [hebr. szlomo, od szalom = po-
kj], syn Dawida i Batszeby, ostatni krl
zjednoczonego krlestwa Izraela (970-
-931 p.n.e.). Przej wadz dziki spisko-
wi, ktry jego matka i prorok Natan zor-
ganizowali przeciw starszemu bratu, Ado-
niaszowi. Jego rzdy stanowiy szczyt wiel-
koci Izraela. Zrczny polityk i strateg,
zawar przymierze z Egiptem polubiajc
crk faraona. Podzieli kraj na 12 okr-
gw, oboonych podatkami, wpacanymi
do centralnego skarbca. Budowle, ktre
wznosi w Jerozolimie, pochaniay ogrom-
ne kwoty. Za jego rzdw witynia Jero-
zolimska, wzniesiona jego staraniem, staa
si najwaniejszym miejscem kultu dla ca-
ego narodu. Wybudowa take wspaniay
paac krlewski, zaj si fortyfikacj mia-
sta, utrzymywa siln armi liczc 1400
rydwanw, lecz cay ten przepych i chwaa
byy tylko przejciowymi atrybutami krle-
stwa Izraela. Po mierci Salomona wybu-
cha wojna domowa, a kraj rozpad si na
dwie czci (1 krl 1-12; 2 Km 1-9).
Salomon by znany jako czowiek miujcy
bogactwo i rozkosze (Ksiga Krlewska
przypisuje mu 700 on i 300 naonic),
ale take jako czowiek wielkiej mdroci:
"Kr Salomon bogactwem i mdroci
przewysza wszystkich krlw ziemi"
(2 Krn 9,22). Opis sdu Salomona ilu-
struje jego mdro: pewnego dnia dwie
kobiety stany przed krlewskim sdem
twierdzc, e kada z nich jest matk
przyniesionego niemowlcia. Jedna oskar-
aa drug, e przez brak uwagi spowodo-
waa mier wasnego dziecka i zabraa
dziecko drugiej. Salomon kaza przynie
dziecko i poleci przeci je na dwoje, by
kadej z tych kobiet da poow. Wwczas
okazao si, ktra z nich jest prawdziw
matk, bya ni ta, ktra wolaa odda
ywe dziecko drugiej kobiecie ni patrze,
jak ginie ono zabite w okrutny sposb
(1 Krl3,16-28).
Koran przypisuje Sulajmanowi (okrelenie
Salomona) legendarn aur i moc magicz-
n, ktr dawa mu magiczny piercie.
Z. i p. Sd Salomona.
Lit. Voltaire Dictionnaire philosophique (1764,
Sownik filozoficzny), autor odsuwa postacie
biblijne w dalek, archeologiczn przeszo,
ktra czyni je obcymi dla umysw jemu wsp-
czesnych i pitnuje niemoralne skonnoci
(Mojesz, Dawid i Salomon). G. de Nerval
Voyage en Orient (1851, Podr na Wschd),
"Les Nuits de Ramadan" (Noce Ramadanu),
Soliman w penej chwale przed krlow Saby,
Balkis. R. Browning Salomon i Balkis (1883,
wyd. po. 1969), poematy. Ch.N. Bialik, Sa-
lomon i krlowa Saby, poematy, pocztek
XX w.  K. Ujejski Pieni Salomona (1846).
W. Chrostowski Bohaterowie wiary Starego Te-
stamentu (1992).
Ikon. Salomona wrd krlw Izraela przed-
stawiano na portalach gotyckich katedr, jako
posg-kolumn w Chartres (XII w.), Corbei,
Mans. Sd Salomona: . signorelli (XV w.,
Siena); Rafae, fresk w Stanza della Segnatura
(1508-11, Watykan); witrae: Saint-Jean de
Troyes (1524), Saint-Gervais (1531, Pary);
N. Poussin (1649, Pary). G.A. Mossa Salo-
mon (1908, Nicea). Zob. te Saba.
Muz. C. Janequin Proverbes de Salomon (1558,
Przysowia Salomona). G. Carissimi Judicium
Salomonis (1669, Sd Salomona), oratorium.
M.A. Charpentier Judicium Salomonis (1702).
Ekr. K. Vidor Solomon i Saba (1959).
Samaria, miasto pooone ok. 60 km na
pnoc od Jerozolimy, w p drogi midzy
dolin Jordanu a wybrzeem. Zaoona
ok. 880 p.n.e. przez krla Omriego, staa
si stolic krlestwa pnocnego i pozo-
staa ni do 721 p.n.e., gdy zburzyli j
Asyryjczycy, cz jej ludnoci zostaa de-
portowana. W ST Samaria bya symbo-
lem krlestwa Izraela, tak jak Jerozo-
lima bya symbolem krlestwa Judy. Bi-
blia pitnuje Samari za bawochwalstwo,
jakiego dopucili si w niej krlowie,
szczeglnie za Achab, ktry wznis
wityni Baala (I krl 16,32), oraz
~ Izebe, ktra utrzymywaa jego pro-
rokw i zwalczaa proroka ~ Eliasza
(1 krl 18-19). Prorocy bardzo surowo od-
nosili si do panujcej tam niemoralnoci
i bezbonoci (Oz 4-5;...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin