AKADEMIA PEDAGOGICZNA
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie
KATEDRA HISTORII OŚWIATY I WYCHOWANIA
Historia myśli pedagogicznej
ZARYS PROGRAMU KSZTAŁCENIA
na kierunku pedagogika
Instrukcja dla studentów studiów stacjonarnych
i niestacjonarnych
Kraków 2007
I. Cel
Perspektywicznym celem historii myśli pedagogicznej jako przedmiotu studiów w uczelni akademickiej jest ukształtowanie racjonalnych poglądów i postaw studentów wobec najważniejszych przejawów teoretycznej i praktycznej aktywności edukacyjnej człowieka w przeszłości. Jej nauczanie zmierza również do formowania krytycyzmu wobec źródeł informacji o minionych faktach edukacyjnych, jak i wobec upowszechnionych w piśmiennictwie historycznym i pedagogicznym standardowych interpretacji tych faktów. Wreszcie – przedmiot ten ma się stać źródłem przekonania studentów o tym, że współczesność edukacyjna jest rezultatem ciągłości i zmiany, występujących w historycznym procesie powszechniej działalności edukacyjnej człowieka.
Historia myśli pedagogicznej jest autonomiczną subdyscypliną historii wychowania. Do innych subdyscyplin zaliczamy: dzieje praktyki oświatowej, historię kultury rozumianą jako dzieje formowania się człowieka pod wpływem warunków społeczno-kulturowych (w tym kultury pedagogicznej), dzieje historiografii pedagogicznej. Autonomia nie oznacza całkowitej niezależności, bo twórcami są ludzie, a ośrodkiem i celem wychowania i nauczania człowiek.
Cel ten jest spełniany przez:
1. opanowanie przez studentów podstawowych faktów obrazujących historyczny rozwój myśli pedagogicznej, ideałów wychowawczych, wszystkich stopni szkolnictwa i pozainstytucjonalnych form oddziaływań wychowawczych, przede wszystkim, choć nie jedynie, zachodniego kręgu cywilizacyjnego;
2. przyswojenie wiedzy o wielostronnych związkach teorii i praktyki edukacyjnej z ekonomicznym i kulturalnym poziomem rozwoju społeczeństwa, zwłaszcza zaś z nauką i społeczno-polityczną ideologią danej epoki historycznej;
3. nabywanie umiejętności retrospektywnego wyjaśniania współczesnych zjawisk pedagogicznych, ukazywania ich historycznego rodowodu i postrzegania perspektywy dalszej ich ewolucji;
4. podejmowanie prób rekonstrukcji wybranych faktów z przeszłości edukacyjnej, tak lokalnej, polskiej, jak i obcej, jako źródła poznania podstaw warsztatu badań historyczno-edukacyjnych;
5. akcentowanie ogólnej atmosfery pedagogicznej epoki, znamionującej stosunek społeczeństwa i państwa do wychowania, a tym samym zmienności ideałów wychowawczych oraz rzutującej na wykształcenie i stanowisko nauczyciela w hierarchii społecznej w ciągu wieków;
6. wyjaśnianie różnic pomiędzy idealną teorią i realną praktyką edukacyjną w przeszłości, jako ważnej przyczyny niepowodzeń w działalności oświatowo-wychowawczej i istotnego czynnika dominacji „pedagogiki postulatywnej” we współczesności;
7. ukazania historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych.
1. Historia myśli pedagogicznej jako nauka i przedmiot kształcenia pedagogów
a. Pojęcie
b. Potrzeba refleksji nad przedmiotem i metodą badań
c. Nauka historyczna czy pedagogiczna?
d. Ogólny wizerunek przeszłości i współczesne tendencje rozwojowe
2. Wychowanie pierwotne
a. Początki wychowania jako świadomej działalności człowieka
b. Wychowanie a rozpad ustroju rodowego
3. Typy i formy działalności oświatowo-wychowawczej w epoce starożytnej
a. Periodyzacja
b. System polityczny a wychowanie: Sparta i Ateny
c. Wychowanie i szkolnictwo w epoce helleńskiej i hellenistycznej
d. Wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie
4. Myśl edukacyjne epoki antycznej i jej rola w dziejach wychowania
a. Grecka myśl edukacyjna
i. Sofiści
ii. Sokrates
iii. Platon
iv. Arystoteles
b. Rzymska myśl edukacyjna: M. F. Kwintylian
5. Ideały wychowawcze i organizacja szkolnictwa w średniowieczu
i. Szkoły klasztorne
ii. Szkoły katedralne i kolegiackie
iii. Szkoły parafialne
b. Działalność oświatowa Karola Wielkiego
c. Scholastyka
d. Powstanie uniwersytetów
e. Wychowanie stanowe: rycerskie i rzemieślnicze
f. Wychowanie i stanowisko społeczne kobiety w średniowieczu
g. Szkolnictwo polskie w epoce średniowiecza
h. Akademia Krakowska
6. Zachodnioeuropejska i polska myśl edukacyjna doby Odrodzenia, Reformacji, Kontrreformacji
b. Odrodzenia i Humanizm
c. Poglądy na wychowanie Erazma z Rotterdamu, Tomasza Moore’a, Jana Ludwika Vivesa
d. Polski dorobek pedagogiczny doby Odrodzenia: Andrzej Frycz Modrzewski, Szymon Marycjusz Kociołek z Pilzna, Erazm Gliczner-Skrzetuski, Sebastian Petrycy z Pilzna
e. Reformacja i jej wpływ na szkolnictwo i myśl edukacyjną czasów nowożytnych
f. Myśl pedagogiczna i działalność oświatowa M. Lutra, F. Melanchtona, J. Sturma, W. Ratkego
g. Kontrreformacja: system pedagogiczny szkoły jezuickiej i pijarskiej
h. Szkolnictwo różnowiercze, jezuickie i pijarskie w Polsce
7. Myśl pedagogiczna i oświata epoki nowożytnej
b. Od rewolucji naukowej do rewolucji oświatowej w Europie XVII i XVIII w.
c. Dorobek pedagogiczny J. A. Komeńskiego
d. Liberalna koncepcja wychowania J. Locke’a
e. Encyklopedyści wobec oświaty i wychowania
f. Naturalizm pedagogiczny J. J. Rousseau
g. Upaństwowienie szkolnictwa w dobie Oświecenia
h. Oświeceniowe reformy szkolne w Polsce
i. Dzieło Stanisława Konarskiego
ii. Powstanie Akademii Rycerskiej
iii. Komisja Edukacji Narodowej
i. Teoretyczny dorobek polskich inicjatyw pedagogicznych doby Oświecenia (G. Piramowicz, H. Kołłątaj, S. Staszic)
8. Narodziny i rozwój nowoczesnego systemu oświatowego w XIX i XX wieku
b. Wpływ rewolucji francuskiej na powstanie liberalnego systemu szkolnego w XIX w.
c. Początki opieki nad dzieckiem żłobkowym i przedszkolnym
d. Rewolucja przemysłowa a upowszechnienie oświaty elementarnej
e. Elitaryzm systemów szkolnych XIX w. Rola gimnazjów klasycznych
f. Przejawy nacjonalizmu w oświacie i wychowaniu
g. Rozwój szkolnictwa realnego i zawodowego
h. Powstanie szkolnictwa specjalnego
i. Przemiany funkcji uniwersytetów
j. Dopuszczenie kobiet do studiów wyższych
k. Uniwersytety powszechne i ludowe
l. Kształcenie nauczycieli szkół elementarnych i średnich
9. Geneza i rozwój pedagogiki naukowej w XIX w.
a. Próby osadzenia myśli edukacyjnej na podstawach filozofii nowożytnej: J. H. Pestalozzi
b. Pedagogika filozoficzna J. F. Herbarta; herbartyzm
c. Początki socjalistycznej myśli edukacyjnej: C. Saint-Simon, R. Owen
d. Geneza teorii wychowania przedszkolnego: F. Froebel
e. Pedagogika społeczna i „nauczycielska” F. A. Diesterwega
f. Filozofia pozytywistyczna w myśli edukacyjnej: H. Spencer
10. Polska oświata i myśl pedagogiczna w okresie zaborów
1. Zabór rosyjski
b. Szkolnictwo polskie w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim do 1831 r.
c. Reforma szkolna A. Wielopolskiego
d. Szkoła prywatna i tajna oświata polska w walce z rusyfikacją
e. Strajk szkolny w 1905 r.
f. Repolonizacja szkoły w okresie I wojny światowej
g. Pedagogika warszawskiego pozytywizmu (H. Wernic, A. Świętochowski, B. Prus, A. Dygasiński, S. Karpowicz)
h. Myśl pedagogiczna J. W. Dawida
2. Zabór pruski
...
pedagogikaUP