USTALENIE GRANIC W WYCHOWANIU DZIECKA
Nie ma ważniejszego zajęcia w życiu jak bycie rodzicem. Jednak większość z nas potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące pracy zawodowej , wydatków, remontu mieszkania, natomiast niewiele maja do powiedzenia jeśli zapytamy o ich dziecko.Granice w zachowaniu dziecka ustalają rodzice, wprowadzając określone zasady postępowania oraz ujawniając swoje oczekiwania wobec niego. Badania potwierdzają, że dzieci których rodzice ustalają jasne granice w jego wychowaniu dorastają z większym poczuciem własnej wartości i pewności siebie.Rodzice świadomi tego, jak dużą rolę stanowi zabawa, pochwała i nagroda mogą wspólnie ustalać granice.
NA CZYM POLEGA USTALENIE GRANIC W WYCHOWANIU?
ü To nic innego jak: wprowadzenie pozytywnej dyscypliny ( polega między innymi na ustanowieniu granic);
PRZYCZYNY ZŁEGO WPROWADZANIA DYSCYPLINY:
ü Wprowadzanie dyscypliny pod wpływem zdenerwowania;
ü Pod wpływem złości mówi się rzeczy, których naprawdę nie myślisz;
SKUTKI ZŁEGO WPROWADZENIA DYSCYPLINY:
ü Obniżenie skuteczności prób dyscyplinowania;
ü Może spowodować spadek samooceny dziecka;
KIEDY UDZIELAĆ POCHWAŁY?
ü Uzależniaj pochwałę od zachowania;
ü Udzielaj pochwały natychmiast;
ü Wyrażaj precyzyjnie swoje uznanie, podkreślając, czego dotyczy;
ü Wyrażaj aprobatę nie tylko słowami, lecz również uśmiechem;
ü Chwaląc dziecko poklep je po plecach, obejmij i pocałuj;
ü Zauważ w czym dziecko jest dobre , nie czekając z nagrodą wyłącznie na zachowanie perfekcyjne;
ü Chwal konsekwentnie , kiedy tylko zauważysz postępy w zachowaniu, do którego chcesz dziecko zachęcić;
ü Wyrażaj się pochlebnie o dziecku w obecności innych;
ü Chwal częściej dzieci które stwarzają trudności wychowawcze;
SYSTEM NAGRÓD BĄDŹ WDRAŻANA TAKTYKA USTANAWIANIA GRANIC BĘDĄ EFEKTYWNE TYLKO WÓWCZAS, JEŚLI RODZICE:
ü Jasno zdefiniują oczekiwane zachowanie;
ü Wybiorą skuteczne nagrody( tzn. takie , które będą dla dziecka wystarczająco motywujące);
ü Ustanowią konsekwentne granice dotyczące zachowań;
ü Stworzą prostą i atrakcyjną dla dziecka taktykę ustanawiania granic;
ü Będą nagradzać niewielkie postępy;
ü Będą nagradzać natychmiast;
ü Będą unikać mieszania nagród z karami;
ü Stopniowo zastąpią namacalne nagrody rzeczowe aprobatą społeczną;
ü Będą dopasowywać swoją taktykę do zmieniających się zachowań dziecka oraz do nowych nagród;
ZIBI861