USTALENIE GRANIC W WYCHOWANIU DZIECKA.doc

(28 KB) Pobierz
USTALENIE GRANIC W WYCHOWANIU DZIECKA

USTALENIE GRANIC W WYCHOWANIU DZIECKA

 

Nie ma ważniejszego zajęcia w życiu jak bycie rodzicem. Jednak większość z nas potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące pracy zawodowej , wydatków, remontu mieszkania, natomiast niewiele maja do powiedzenia jeśli zapytamy o ich dziecko.
Granice w zachowaniu dziecka ustalają rodzice, wprowadzając określone zasady postępowania oraz ujawniając swoje oczekiwania wobec niego. Badania potwierdzają, że dzieci których rodzice ustalają jasne granice w jego wychowaniu dorastają z większym poczuciem własnej wartości i pewności siebie.
Rodzice świadomi tego, jak dużą rolę stanowi zabawa, pochwała i nagroda mogą wspólnie ustalać granice.

 

NA CZYM POLEGA USTALENIE GRANIC W WYCHOWANIU?

ü    To nic innego jak: wprowadzenie pozytywnej dyscypliny  ( polega między innymi na ustanowieniu granic);

PRZYCZYNY ZŁEGO WPROWADZANIA DYSCYPLINY:

ü     Wprowadzanie dyscypliny pod wpływem zdenerwowania;

ü     Pod wpływem złości mówi się rzeczy, których naprawdę nie myślisz;

 

SKUTKI ZŁEGO WPROWADZENIA DYSCYPLINY:

ü    Obniżenie skuteczności prób dyscyplinowania;

ü    Może spowodować spadek samooceny dziecka;

 

KIEDY UDZIELAĆ POCHWAŁY?

ü     Uzależniaj pochwałę od zachowania;

ü     Udzielaj pochwały natychmiast;

ü     Wyrażaj precyzyjnie swoje uznanie, podkreślając, czego dotyczy;

ü     Wyrażaj aprobatę nie tylko słowami, lecz również uśmiechem;

ü     Chwaląc dziecko poklep je po plecach, obejmij i pocałuj;

ü     Zauważ w czym dziecko jest dobre , nie czekając z nagrodą wyłącznie na zachowanie perfekcyjne;

ü     Chwal konsekwentnie , kiedy tylko zauważysz postępy w zachowaniu, do którego chcesz dziecko zachęcić;

ü     Wyrażaj się pochlebnie o dziecku w obecności innych;

ü     Chwal częściej dzieci które stwarzają trudności wychowawcze;

 

SYSTEM NAGRÓD BĄDŹ WDRAŻANA TAKTYKA USTANAWIANIA GRANIC BĘDĄ EFEKTYWNE TYLKO WÓWCZAS, JEŚLI RODZICE:

 

ü     Jasno zdefiniują oczekiwane zachowanie;

ü     Wybiorą skuteczne nagrody( tzn. takie , które będą dla dziecka wystarczająco motywujące);

ü     Ustanowią konsekwentne granice dotyczące zachowań;

ü     Stworzą prostą i atrakcyjną dla dziecka taktykę ustanawiania granic;

ü     dą nagradzać niewielkie postępy;

ü     Będą nagradzać natychmiast;

ü     Będą unikać mieszania nagród z karami;

ü     Stopniowo zastąpią namacalne nagrody rzeczowe aprobatą społeczną;

ü     Będą dopasowywać swoją taktykę do zmieniających się zachowań dziecka oraz do nowych nagród;

Zgłoś jeśli naruszono regulamin