scenariusz zajęć- Ewa Maruszak, Iwona HryńskaElbląg1.doc

(35 KB) Pobierz
I część wstępna

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ /integracja zespołu klasowego/

I część wstępna                            czas 1 - 1,5 godz.

1.     Przedstawienie się prowadzących:

Ewa Maruszak /SP Nr 9 Elbląg/

Iwona Haryńska /SP Nr 15 Elbląg/

 

2.     Temat: Wspólnie uczymy się i bawimy

Cel:

- poznanie zainteresowań poprzez poznanie siebie nawzajem,

- znalezienie wspólnych płaszczyzn porozumienia i działania.

 

3.     Przebieg /metody i formy/:

- metoda niedokończonych zdań

- praca w grupach

- dyskusja na forum klasy

- zabawa relaksacyjna i integracyjna

- pogadanka

 

4.     Przedstawienie się grupy:             

„Kłębek” – podanie kłębka wełny do osoby, która nie ma nitki, równocześnie podając swoje imię i ulubiony owoc

 

Rundka wstępna /poznajemy nastroje dzieci/:

Czuję się dzisiaj jak:  np. liść, słońce, chmura gradowa - wykorzystanie atrybutów pogody

 

5.     Normy i kontrakt:

- Zastanówmy się, co: będzie sprzyjało naszej współ pracy, co zapewni nam miłą atmosferę, samopoczucie i pozwoli nam jak najlepiej się poznać.

- Ustalenie norm: dzieci podzielone na 3 grupy zapisują, w/g własnego uznania, warunki uczestnictwa w warsztatach, następnie każda grupa przedstawia swoja pracę i wspólnie zatwierdzamy normy.

- Zawarcie kontraktu poprzez podpis uczestników.

 

II część główna              czas  2,5 - 3 godz.

 

6.     Zabawa:

 

„Wszyscy, którzy lubią tak jak ja/nie lubią tak jak ja” np. słuchać głośnej muzyki niech wstaną.

Przebieg: Dzieci zmieniają miejsce o co najmniej dwa krzesła, osoba stojąca na środku zajmuje dowolne miejsce.

Zabawa wskazuje wiele płaszczyzn zainteresowań, pozwala dostrzec dzieciom rówieśników o takich samych zainteresowaniach.

 

7. Rozkładamy przygotowane wcześniej arkusze papieru z różnymi dziedzinami zainteresowań.

 

- Arkusz a: muzyka /rodzaje/

- Arkusz b: sport /rodzaje/

- Arkusz c: filmy /kreskówki (bajki)i, filmy przyrodnicze, filmy dokumentalne, kino akcji, horrory, filmy przygodowe, transmisje sportowe/

- Arkusz d: komputer /gry zręcznościowe, muzyka, filmy, internet/

- Arkusz e: rekreacja /wycieczki piesze, wycieczki rowerowe, wycieczki krajoznawczo - turystyczne, biwaki/.

 

Każde dziecko ma możliwość wpisania się w miejscach, które odpowiadają ich zainteresowaniom i ulubionym zajęciom.

 

8.     Zabawa wyciszająca /skupiająca uwagę/.

 

Przekazywanie w kręgu czegoś drogocennego, ważnego, kruchego”.

Przebieg: Dzieci określają „to coś”, przekazując drugiej osobie. Dowiadujemy się, co jest dla każdego drogocenne i ważne.

 

9. Omówienie:

- na przykładzie muzyki i jej rodzajów /dzieci siedzą w kręgu/.

Wstają tylko te osoby, które interesują się muzyką. Wypowiadają się na temat swojego hobby. Starają się zachęcić innych do słuchania określonego rodzaju muzyki.

Podobnie omawiamy następne dziedziny. Prowadzący wskazuje grupy dzieci, które mają podobne lub takie same zainteresowania. Wskazuje wspólne płaszczyzny zainteresowań i możliwości wspólnego działania /realizacja celów zajęć/.

 

III część końcowa              czas  około 1godz.

 

10. Podsumowanie zajęć przez prowadzącego.

W podsumowaniu możemy powiedzieć, np. „W czasie naszych zajęć staraliśmy się poznać swoje zainteresowania i upodobania, przyjrzeć się sobie i innym, aby lepiej uczyć się i bawić.

 

11. Rundka końcowa:

Dzisiaj na zajęciach ważne dla mnie było, że np. Ewa uwielbia jeździć na rowerze tak jak ja”.

 

12. Ankieta ewaluacyjna:

 

1.          Czy uważasz, że z pożytkiem spędziłaś/łeś czas na dzisiejszych zajęciach? /zaznacz w skali 1-5/

            

                               1           2           3          4         5













2. Czy dowiedziałem /łam się czegoś nowego o zainteresowaniach i upodobaniach swoich kolegów w klasie?

                               1           2           3          4         5

 













 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin