Scenariusz zaj a.doc

(156 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć zintegrowanych

Scenariusz zajęć zintegrowanych

Klasa I

 

Temat: Wprowadzenie literki „s” na wyrazie „sen”.

 

Zapis w dzienniku: Znaczenia snu w życiu człowieka. Sen zimowy zwierząt. Wykonanie pracy plastycznej pt. „Mój sen”. Poznanie litery „s”. Spółgłoska „s” w sylabach i wyrazach. Rozmowa na temat snu Sebastiana. Budowanie zdań.

 

Cel główny:

·         Kształtowanie świadomości potrzeby snu.

·         Poznanie litery „s”.

·         Kształtowanie umiejętności pisania wyrazów z nowo poznaną literą.

 

Cele szczegółowe:

·         Wypowie się na temat ilustracji przedstawiającej sytuację, która może się zdarzyć tylko we śnie.

·         Wysłucha tekstu pt. „Sen”.

·         Wypowie się na temat treści tekstu pt. „Sen”.

·         Wysłucha opowieści nauczyciela o zwierzętach zapadających w sen zimowy.

·         Wykona rysunek pt. „Mój sen”.

·         Zaprezentuje i wypowie się na temat swojej pracy plastycznej.

·         Podzieli wyraz „sen” na głoski.

·         Podzieli wyraz „sen” na sylaby.

·         Ułoży model wyrazu podstawowego z białych cegiełek.

·         Zaznaczy miejsca samogłoski i spółgłosek czerwoną i niebieskimi cegiełkami.

·         Dopasuje litery już znane do wyrazu „sen”.

·         Wypowie się na temat kształtu litery „s”.

·         Dopasuje nowo poznaną literę do pozostałych.

·         Wypowie się na temat znaczenia wielkiej litery.

·         Wymieni wyrazy, które mają literę „s” na początku, w środku lub na końcu wyrazu.

·         Opowie niesamowity sen, wykorzystując jak największą ilość wyrazów zawierających głoskę „s”.

·         Odwzoruje za nauczycielem małą i wielką literę „s”(prawą ręką w powietrzu, prawą nogą nad podłogą, na plecach kolegi, palcem po ławce, u siebie na ręku).

·         Zna zapis graficzny litery „s”.

·         Wypowie się na temat treści tekstu pt. „Sny Sebastiana”.

·         Ułoży ustnie dwa zdania z czterema dowolnie wybranymi przez siebie wyrazami.

·         Opowie sen Sebastiana na podstawie ilustracji z ćwiczeń oraz przeczyta i podkreśli wyrazy, które pasują do tego snu.

·         Wypisze wyrazy, które ukryły się na koralikach.

 

Metody:

ü      Problemowo – aktywizujące: praca z tekstem.

ü      Podające: polecenia, objaśnienia, rozmowa.

ü      Praktyczne: uzupełnienie kart pracy, zabawa ruchowa, zabawa z głoską „s”, wykonanie pracy plastycznej.

 

 

Formy:

ü      Indywidualna jednolita

ü      Zbiorowa

 

Środki dydaktyczne: karty pracy, karty z literą „s”, ilustracja przedstawiająca sytuację ze snu, podręcznik, cegiełki (białe, czerwona i niebieskie), zeszyt do kaligrafii, kartki z literami już znanymi przez dzieci i nowo poznaną.

 

Przebieg zajęć:

Część wstępna:

  1. Prezentacja ilustracji przedstawiającej bajkowe przedmioty, sytuacje (mogące się wydarzyć tylko w śnie).
  2. Rozmowa na temat ilustracji:

·         Co przedstawia ta ilustracja?

·         Gdzie możemy spotkać te postacie, przedmioty?

 

Część właściwa:

  1. Wzorowe czytanie przez nauczyciela tekstu pt. „Sen”.
  2. Rozmowa z dziećmi na temat treści tekstu pt. „Sen”:

·         Co dzieje się, kiedy śpimy?

·         Dlaczego sen jest nam potrzebny?

  1. Nauczyciel opowiada o zwierzętach zapadających w sen zimowy i wyjaśnia, jak śpią niektóre zwierzęta.
  2. Zabawa ruchowa – Dzieci poruszają się po klasie. Na dźwięk dzwoneczka nauczyciela kucają rysunków zapadają rysunków sen zimowy.
  3. Wykonywanie rysunków pt. „Mój sen”.
  4. Prezentacja prac plastycznych i wypowiedzi na ich temat przez chętne dzieci.
  5. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego „sen”.

·         Podział wyrazu na głoski.

·         Podział wyrazu na sylaby.

·         Ułożenie modelu wyrazu podstawowego (białe cegiełki).

·         Zaznaczenie miejsca samogłoski i spółgłosek (czerwona i niebieskie cegiełki).

·         Dopasowanie spośród liter już znanych liter do wyrazu „sen” (e, n).

  1. Zapoznanie dzieci z literą „s”.

·         Demonstracja litery „s” drukowanej i pisanej, małej i wielkiej.

·         Rozmowa na temat kształtu litery:

Ø      Jak wygląda ta litera?

Ø      Do czego podobna jest ta litera?

·         Dopasowanie nowo poznanej litery do pozostałych (s, e, n).

·         Wspólne głośne przeczytanie wyrazu sen.

·         Przypomnienie znaczenia wielkiej litery:

Ø      Jakie wyrazy piszemy z wielkiej litery?

  1. Analiza i synteza głoskowa innych wyrazów z głoską „s”.

·         Wymienienie wyrazów, które mają literę „s” na początku, w środku lub na końcu wyrazu.

·         Zabawa z głoską „s”. dzieci wspólnie opowiadają niesamowity sen, wykorzystując jak największą ilość wyrazów zawierających głoskę „s”.

  1. Pisanie małej i wielkiej litery „s” odwzorowują za nauczycielem:

·         prawą ręką w powietrzu

·         prawą nogą nad podłogą

·         na plecach kolegi

·         palcem po ławce

·         u siebie na ręku

  1. Demonstracja przez nauczyciela na tablicy małej i wielkiej pisanej litery „s”:

·         Wyjaśnienie zapisu na trzy linii.

  1. Zapis litery w zeszycie do kaligrafii.
  2. Czytanie przez chętne dziecko czytanki w podręczniku pt. „Sny Sebastiana”.
  3. Rozmowa na temat tekstu pt. „Sny Sebastiana”:

·         O czym był sen Sebastiana?

·         Gdzie Sebastian był?

·         Co widział chłopiec?

·         Jak mógłby zakończyć się sen Sebastiana?

  1. Budowanie zdań. Dzieci wybierają z tekstu cztery dowolne wyrazy i układają ustnie dwa zdania z nimi.
  2. Opowiadanie snu Sebastiana na podstawie ilustracji z ćwiczeń oraz czytanie i podkreślanie wyrazów, które pasują do tego snu (ćw. 1, str. 48).
  3. Pisanie wyrazów, które ukryły się na koralikach (ćw. 1, str. 49).

Część końcowa:

  1. Uzupełnienie karty ewaluacyjnej.   
  2. Zadanie pracy domowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta ewaluacyjna

 

1.      Podpisz ilustracje.

 









 

 

 

  

 

 









 

 

 

 

 

 

 

Praca domowa

 

1.      Rozwiąż rebusy. Napisz rozwiązania.





 





              t

              tki









                            tek              ta

Zgłoś jeśli naruszono regulamin