exam u Kedzierzynki.doc

(32 KB) Pobierz
PRAWDA / FAŁSZ

PRAWDA / FAŁSZ

Internalizacja – świadome i nieświadome przyswajanie norm – F

Socjalizacja jako większościowo niezamierzony wpływ wychowawcy w wychowaniu instytucjonalnym – F

Na rozwój moralny wg Hessena składają się amoralizm, konwencjonalizm - F

Do błędów zimnych Górycka zalicza rygoryzm, aktywnośc, idealizacja dziecka – F

W koncepcji Maslowa rozwój rosisty polega na ścieraniu się sił bezpieczeństwa i ryzyka. Warunkiem rozwoju jest rezygnacja z części sił bezpieczeństwa – P

Regulacja psychologiczna teorii rozwoju osobowości Reykowskiego składa się z 4 mechanizmów regulacyjnych: m. In. Mech. Popędowo-emocjonalnego, sieć operacyjna, sieć wartości, struktura „ja” - P

Miary skuteczności procesu wychowania to psychologiczne pedagogiczne i teologiczne – F

Do metod indywidualnych zaliczamy zbiorowe karanie, karanie i nagradzanie, modelowanie i zadaniowe – F

O skuteczności metody modelowania decydują subiektywne i obiektywne cechy modelu oraz złożoność i interpersonalność – P

Sytuacja wychowawcza musi być wprowadzona z celu szczegółowego i musi być akceptowana przez wychowanka – P

Zadaniem współczesnego wychowawcy jest przystosowanie jednostki do obecnych wymagań kulturowych, ekonomicznych, gospodarczych – F

Podstawowym zadaniem wychowania moralnego jest identyfikacja jednostki z normami moralnymi – P

Na strukturę procesu wychowania składa się warstwa aksjologiczna i warstwa operacyjna – P

 

 

 

 

 

TEST WIELOKROTNEGO WYBORU

1.      Funkcje celów:

·         Regulujące

·         Organizacyjne – programy nauczania

·         Koordynujące, mobilizujące i integrujące

·         Zapewnia trwałe wartości

2.      Cele wg Denka: ogólne, pośrednie, szczegółowe

3.      5 źródeł celów wychowania:

a)     

b)     

c)     

d)    

e)     

4.      Tchorzewski: na jego definicję wychowania składa: akomodację, aproksymację, indoktrynację

5.      Maslow wyróżnia 5 potrzeb człowieka; 2 podstawowe i z nich wynikające następne: fizjologiczne i bezpieczeństwa, przynależności, uznania i samorealizacji.

6.      Gdy karanie nie skutkuje, należy...

7.      Do zadań spełniających funkcje wychowania w metodzie zadaniowej zaliczamy:

·         Zmiany w wiedzy

·         Zmiany w podstawie

·         Wzbogacanie technik adaptacyjnych

·         Nie zaliczamy nabycia wiedzy i umiejętności

8.      Czym jest modelowanie? Ukazywanie wzorów i norm.

 

Zadania: Wymień błędy ciepłe i błędy zimne. Określ, który to cel szczegółowy, pośredni, ogólny.

14letnia dziewczynka pomagała chorej sąsiadce, nie brała za to pieniędzy. Czym będzie nagroda? Matka piecze ciasto i idą z nim do sąsiadki.

 

Chłopiec nie posprzątał pokoju. Wynajął do tego koleżankę. Jaka będzie kara?

Zaakceptować sytuację, a następnym razem tak określić zadanie, by nie było alternatywnych rozwiązań.

 

Dziecko robiło zakupy i podkradało pieniądze. Jaka kara?

Wysłuchać dziecka i potem ustalić, co  z tym zrobić.

 

Oboje rodziców mają takie same poglądy co do wychowania. Jaką technikę zastosować?

Karze ten rodzin, który jest dla dziecka większym autorytetem.

 

Dziecko nadużywa wulgaryzmów w kontaktach z rówieśnikami. Co robić?

Ignorować.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin