PRAWDA / FAŁSZ
Internalizacja – świadome i nieświadome przyswajanie norm – F
Socjalizacja jako większościowo niezamierzony wpływ wychowawcy w wychowaniu instytucjonalnym – F
Na rozwój moralny wg Hessena składają się amoralizm, konwencjonalizm - F
Do błędów zimnych Górycka zalicza rygoryzm, aktywnośc, idealizacja dziecka – F
W koncepcji Maslowa rozwój rosisty polega na ścieraniu się sił bezpieczeństwa i ryzyka. Warunkiem rozwoju jest rezygnacja z części sił bezpieczeństwa – P
Regulacja psychologiczna teorii rozwoju osobowości Reykowskiego składa się z 4 mechanizmów regulacyjnych: m. In. Mech. Popędowo-emocjonalnego, sieć operacyjna, sieć wartości, struktura „ja” - P
Miary skuteczności procesu wychowania to psychologiczne pedagogiczne i teologiczne – F
Do metod indywidualnych zaliczamy zbiorowe karanie, karanie i nagradzanie, modelowanie i zadaniowe – F
O skuteczności metody modelowania decydują subiektywne i obiektywne cechy modelu oraz złożoność i interpersonalność – P
Sytuacja wychowawcza musi być wprowadzona z celu szczegółowego i musi być akceptowana przez wychowanka – P
Zadaniem współczesnego wychowawcy jest przystosowanie jednostki do obecnych wymagań kulturowych, ekonomicznych, gospodarczych – F
Podstawowym zadaniem wychowania moralnego jest identyfikacja jednostki z normami moralnymi – P
Na strukturę procesu wychowania składa się warstwa aksjologiczna i warstwa operacyjna – P
TEST WIELOKROTNEGO WYBORU
1. Funkcje celów:
· Regulujące
· Organizacyjne – programy nauczania
· Koordynujące, mobilizujące i integrujące
· Zapewnia trwałe wartości
2. Cele wg Denka: ogólne, pośrednie, szczegółowe
3. 5 źródeł celów wychowania:
a) …
b) …
c) …
d) …
e) …
4. Tchorzewski: na jego definicję wychowania składa: akomodację, aproksymację, indoktrynację
5. Maslow wyróżnia 5 potrzeb człowieka; 2 podstawowe i z nich wynikające następne: fizjologiczne i bezpieczeństwa, przynależności, uznania i samorealizacji.
6. Gdy karanie nie skutkuje, należy...
7. Do zadań spełniających funkcje wychowania w metodzie zadaniowej zaliczamy:
· Zmiany w wiedzy
· Zmiany w podstawie
· Wzbogacanie technik adaptacyjnych
· Nie zaliczamy nabycia wiedzy i umiejętności
8. Czym jest modelowanie? Ukazywanie wzorów i norm.
Zadania: Wymień błędy ciepłe i błędy zimne. Określ, który to cel szczegółowy, pośredni, ogólny.
14letnia dziewczynka pomagała chorej sąsiadce, nie brała za to pieniędzy. Czym będzie nagroda? Matka piecze ciasto i idą z nim do sąsiadki.
Chłopiec nie posprzątał pokoju. Wynajął do tego koleżankę. Jaka będzie kara?
Zaakceptować sytuację, a następnym razem tak określić zadanie, by nie było alternatywnych rozwiązań.
Dziecko robiło zakupy i podkradało pieniądze. Jaka kara?
Wysłuchać dziecka i potem ustalić, co z tym zrobić.
Oboje rodziców mają takie same poglądy co do wychowania. Jaką technikę zastosować?
Karze ten rodzin, który jest dla dziecka większym autorytetem.
Dziecko nadużywa wulgaryzmów w kontaktach z rówieśnikami. Co robić?
Ignorować.
av111