na truszkowska 2.doc

(29 KB) Pobierz

17. jakie są różnice między rodziną dysfunkcyjną a zdrową?

 

W rodzinie zdrowej:

- zadaniem rodziców jest opieka nad dzieckiem

- dziecko zawsze jest kochane, nawet jeżeli jego zachowanie jest nie do przyjęcia

-granice prywatności są zachowane

-rodzice są nauczycielami

-obowiązują rozsądne ograniczenia

-wymagania stawiane dzieciom są dostosowane do ich wieku

- rodzice dają odczuć dzieciom ze są cenione

 

W rodzinie dysfunkcyjnej:

-zadaniem dzieci jest opieka nad rodzicami

-dziecko jest ciągle zawstydzane

-granice prywatności są zamazane i często przekraczane

- uczucia bywają przedmiotem agresji i dlatego są tłumione

-dzieci same się wychowują

-panuje chaos i surowość

-od dziecka wymaga się dojrzałości

- daje się dzieciom odczuć że są nic nie warte i nie zasługują na miłość

 

18. Jakie role może pełnić  dziecko z rodziny dysfunkcyjnej

 

Dziecko- bohater

Mały rodzic, rodzic rodziców, terapeuta rodzinny, geniusz, perfekcjonista, opiekun, przyjaciel mamy, powiernik, wizytówka rodziny, siłacz

 

Dziecko- kozioł ofiarny

Sztandarowa ofiara taty, len, czarna owca, delegowany pacjent, uzależniony, zastępczy partner, kumpel taty, wspólnik, buntownik, łotr

 

Dziecko- niewidoczne

Mała królewna, drewniana królewna, śpiący rycerz, zagubione dziecko, śliczny aniołek, osoba pełna wdzięku

Dziecko- maskotka

Klaun, błazen, osoba poświęcająca się, przegrany, sędzia rodzinny, prześladowca

 

19.po czym możemy poznać ze dziecko jest zaniedbywane przez rodziców??

- zmniejszona ekspresja emocjonalna

- wahanie ekspresji emocjonalnej

-brutalność

- blokowanie uczuć pozytywnych

-ataki paniki

- kłopoty ze snem

-lęk

-niepokój

-wrogość

-obojętność

-płacz

 

 

20. Na co zwracamy uwagę przy wywiadzie środowiskowym z dzieckiem( zaniedbywanym)

 

Wywiad prowadzony przez pracownika socjalnego i pedagoga szkolnego:             

 

- przebieg ciąży

-konflikty w małżeństwie

-sytuacja materialna rodziny

-izolacja rodziców

-alkoholizm matki lub ojca

-czynniki wpływające na osłabienie więzi pomiędzy  dzieckiem i rodzicami

 

21. Co to jest proces reinkarnacji……

?????

22. Co uwzględniamy w studium przypadku

1. dane osobowe( nazwisko, imię, m-ce zamieszkania)

2, zdefiniowanie problemu, który dotyczy ucznia, wychowanka lub podopiecznego

3 określenie techniki i narzędzi gromadzenia materiału diagnostycznego o jednostce

4 opis ucznia – w kontekście cech psychospołecznych, fizycznych, zdrowotnych

5. diagnoza przypadku, wnioski wynikające z wcześniejszej charakterystyki jednostki

6. dotychczas zastosowane formy(metody) pracy op-wych

- z dzieckiem

- z rodzicami

7.Plan pracy z przypadkiem

 

23. Na czym polega praca pedagoga szkolnego, jakie ma zadania do spełnienia w szkole?

 

- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych

-określanie form i sposobów udzielania pomocy psych- ped, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb

-organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psych- ped dla uczniów, rodziców i nauczycieli

-podejmowanie działań profilaktycznych wynikających z programu  wychowawczego

- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów

- zorganizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej

 

24. Funkcje op- wych szkoły

- zaspokajanie potrzeb op- wych dziecka

- zapewnienie bezpieczeństwa osobistego

- higiena pracy

- ochrona zdrowia

-udzielanie pomocy materialnej

- organizacja żywienia i dożywienia uczniów

- opieka nad dziećmi w godzinach pracy ich rodziców

- opieka nad dziećmi z rodzin wychowawczo niewydolnych

-zapobieganie niepowodzeniom szkolnym i ich skutkom

-zapewnienie opieki dzieciom pobierającym naukę poza miejscem zamieszkania

- organizowanie indywidualnej opieki i pomocy uczniom wykazującym różnego stopnia upośledzenia narządów ruchu.

             

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin