Scenariusz 8 - Jak szukać zgody(1).doc

(34 KB) Pobierz
Scenariusz Nr 8

Scenariusz zajęć Nr 8

 

Temat kompleksowy:              Ja i inni

Temat dnia:                            Jak szukać zgody?

 

Cele:

       doskonalenie umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych,

       uświadomienie mechanizmu powstawania konfliktu,

       uczenie alternatywnych sposobów jego rozwiązywania,

       rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację i przeżycia drugiej osoby.

 

Pomoce:

Magnetofon, kaseta z muzyką, „ robaczek”- maskotka z włóczki, kukiełki paluszkowe: „aniołek” i „diabełek” wykonane z pudełek od zapałek, pisaki, paski papieru z zagadką rysunkową.

 

Przebieg:

1.     „Impulsy ruchowe” – zabawa integracyjna.

Dzieci poruszają się w rytmie muzyki. W krótkich odstępach czasu nauczycielka wyłącza muzykę, podając głośno sposób poruszania się. Po wykonania zadania, nauczycielka włącza ponownie muzykę. Znowu wszyscy poruszają się w jej rytmie.

Przykłady impulsów:

       uścisnąć jak najwięcej rąk,

       dotknąć wszystkich 4 ścian,

       poklepać się wzajemnie po ramionach,

       stanąć na środku sali.

  1. „Pary” – zabawa ruchowa typu „przeciwko sobie” wg W. Sherborne.
  2. Dzieci siedzą w parach, plecami do siebie. Przepychają się. Jedno krzyczy – tak!, drugie – nie! Następnie zamieniają się rolami. Potem wykonują to samo ćwiczenie odpychając się rękami, nogami.
  3. „Z czym wam się kojarzy słowo konflikt?” - burza mózgów.

       zapisywanie wypowiedzi dzieci na tablicy.

  1. „Dlaczego dzieci się kłócą?” - rundka w kole

Dzieci przekazują sobie „robaka – irytujesz mnie” jednocześnie wypowiadając swoją opinię.

  1. „Kłótnia” – ćwiczenia dramowe

Dzieci ruchem, gestem i mimiką twarzy naśladują osoby kłócące się.

  1. Scenki improwizowane w parach:

Odtwarzanie sytuacji konfliktowych przedstawionych na obrazkach najpierw za pomocą gestów, a następnie włączając dialogi. Dzieci maja pokazać:

       przeszkadzanie w zabawie,

       niedopuszczenie do zabawy,

       spór o zabawkę,

       nie przestrzeganie reguł gry, zabawy,

       „chcę być pierwszy”

Określenie uczuć związanych z przyjęciem na siebie roli.

  1. „Walka dobra ze złem” – teatrzyk kukiełkowy.

„Diabełek złości” i „aniołek zgody” pomagają rozwiązać problem – próby rozwiązywania konfliktów wynikających z przedstawionych poprzednio scenek. Dzieci manipulując kukiełką aniołka i diabełka prowadzą dialog zmierzający do rozwiązania kłótni. Diabełek ma za zadanie dawać złe rady, aniołek dobre.

  1. „Co się mogło wydarzyć?” – zagadka rysunkowa.

Uzupełnienie historyjki obrazkowej. Dorysowywanie przyczyny zmiany radosnego nastroju na smutek lub złość, a następnie dorysowanie rozwiązania, dzięki któremu powróci dobry humor.

10. „Aha! Jak szukać zgody” – opowiadanie nauczycielki, na podstawie tekstu E. Kuryło pod tym samym tytułem, ilustrowane sylwetami.

       Przedstawienie konfliktu wynikłego między dwójką dzieci, którego przyczyną była „walka” o klocki oraz sposobu jego pozytywnego rozwiązania.

  1. Nauka wierszyka „Dobra rada”

 

Dobra rada

 

              Gdy napotkasz na przeszkody

              zamiast płakać – szukaj zgody.

                            Kłótnie, bójki, złe humory

                            złym lekarstwem są na spory.

                            Czy jest z tego jakieś wyjście?

                            Porozmawiać – oczywiście!

                            Może znajdziesz przyjaciela?

                            Zgoda łączy, gniew rozdziela.

                            Gdy ją mamy – wszystko gra.

                            Wiesz, co robić już?

                            - Aha!

 

 

                                                                                                                      Opracowała

                                                                                                                Krystyna Badowska

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin