Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego.pdf

(93 KB) Pobierz
ISSN 1734-459X
2010
Vol. 6
Issue 1
No 5
LogForum
> Elektroniczne czasopismo naukowe z dziedziny logistyki <
http://www.logforum.net
PORT LOTNICZY W SYSTEMIE TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Sonia Huderek-Glapska
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Polska
STRESZCZENIE. Artykuł porusza problem włączania portów lotniczych w intermodalną sieć transportową. Rozwój
systemów intermodalnych sprzyja optymalnemu i zrównowaŜonemu wykorzystaniu dostępnych środków transportu.
Intermodalność w odniesieniu do portu lotniczego rozpatrywana jest na dwóch płaszczyznach: dostępności portu lotniczego
oraz integracji transportu lotniczego z innymi gałęziami transportu w krajowej i międzynarodowej sieci transportowej.
Główną gałęzią transportu rozpatrywaną w aspekcie integracji z transportem lotniczym jest transport kolejowy.
Przedstawiono przykłady rozwiązań intermodalnych w największych hubach Europy ze szczególnym zwróceniem uwagi na
port lotniczy we Frankfurcie. Zestawiono czynniki hamujące i stymulujące rozwój intermodalnej sieci transportowej.
Ostatnia część artykułu zawiera podsumowanie wniosków, jakie mogą płynąć z przykładów europejskich dla kształtowania
polityki transportowej Polski.
Słowa kluczowe: transport lotniczy, port lotniczy, transport kolejowy, intermodalność.
WSTĘP
Jednym z kierunków rozwoju portów lotniczych zapisanych, w polityce transportowej kraju
[Ministerstwo Infrastruktury 2007] jest włączanie lotnisk w sieć krajową i unijną transportu
intermodalnego. Strategia ta wpisuje się w załoŜenia Komisji Europejskiej, która dąŜy do stworzenia
sprawnego i efektywnego systemu transportowego poprzez wdraŜanie wysokiej jakości rozwiązań
umoŜliwiających swobodny przepływ ludzi, towarów i usług z zachowaniem zasad zrównowaŜonego
rozwoju. Zwiększająca się mobilność mieszkańców Europy generuje popyt na usługi transportowe, co
powoduje, iŜ problemy kongestii i zanieczyszczenia środowiska przybierają na sile. Efektywne
wykorzystanie dostępnych środków transportu w róŜnych kombinacjach ma sprzyjać optymalnemu
i zrównowaŜonemu wykorzystaniu zasobów. Idea transportu intermodalnego, która opiera się między
innymi na wykorzystaniu w przewozach więcej niŜ jednej gałęzi transportu jest w pełni zgodna
z załoŜeniami Europejskiej Strategii Rozwoju ZrównowaŜonego i polityki transportowej Unii
Europejskiej [European Commission 2009].
W kontekście transportu lotniczego, który jest najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią transportu
problemy zatłoczenia portów lotniczych (airside) i terenów wokół nich (landside) oraz emisji
zanieczyszczeń i hałasu są szczególnie widoczne. Rozwój systemów łączących transport lotniczy
z innymi gałęziami transportu - szczególnie z transportem kolejowym w efektywną sieć transportu
intermodalnego jest jednym z rozwiązań proponowanych przez Komisję Europejską, które ogranicza
problemy kongestii i zanieczyszczenia środowiska.
Copyright: WyŜsza Szkoła Logistyki, Poznań, Polska
Cytowanie: Huderek-Glapska S., 2010. Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego. LogForum 6, 1, 5.
URL: http://www.logforum.net/vol6/issue1/no5
Zatwierdzono: 20.01.2010, on-line: 29.01.2010.
932988926.040.png 932988926.041.png 932988926.042.png
 
Huderek-Glapska S., 2010. Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego . LogForum 6, 1, 5.
URL: http://www.logforum.net/vol6/issue1/no5
W kontekście transportu lotniczego poruszany jest częściej problem konkurencyjności niŜ
współpracy z innymi środkami transportu. NaleŜy zaznaczyć, iŜ widoczny jest brak literatury krajowej
dotyczącej problemu intermodalności transportu lotniczego.
Celem pracy jest ukazanie jak w ujęciu praktycznym i teoretycznym przejawia się zagadnienie
funkcjonowania portu lotniczego w systemie intermodalnym kraju oraz jakie wnioski wynikają
z przedstawionych przykładów intermodalności europejskich portów lotniczych dla kształtowania
przyszłej polityki transportowej Polski.
DEFINICJA INTERMODALNOŚCI W ODNIESIENIU DO PORTU LOTNICZEGO
Intermodalność w szerokim znaczeniu moŜna opisać jako transport ładunków i pasaŜerów przy
uŜyciu wielu skoordynowanych gałęzi transportu [Laplace, Lenoir, Pita, Rebello, Valadares 2004].
W literaturze przedmiotu moŜna znaleźć róŜne definicje transportu intermodalnego. Jedną
z pierwszych prób uściślenia znaczenia pojęć transportu kombinowanego, multimodalnego
i intermodalnego podjęła Grupa Robocza Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu w 1993
roku. W odniesieniu do transportu towarów intermodalność interpretuje się jako transport ładunków
w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe róŜnymi rodzajami transportu, lecz bez przeładunku
samego ładunku [Transport 2007]. Intermodalność poprzez postęp technologiczny oraz organizacyjny
ma na celu minimalizację czasu i kosztu podróŜy, a takŜe zapewnienie wysokiej jakości usługi.
Pojęcie intermodalności moŜe odnosić się do systemu, sieci transportowej, podróŜy czy teŜ punktu
transferowego. W zaleŜności od przedmiotu, który charakteryzuje termin intermodalność moŜemy
wyróŜnić [EUROSIL European Strategic Intermodal Links, 2000]:
-
intermodalną sieć transportową, która pozwala na uŜycie w jednej podróŜny od miejsca jej
rozpoczęcia co najmniej dwóch róŜnych gałęzi transportu,
-
intermodalną podróŜ, której odbycie wymaga uŜycia co najmniej dwóch róŜnych gałęzi
transportu od miejsca jej rozpoczęcia,
intermodalny punkt węzłowy, który pozwala na transfer towarów lub osób pomiędzy dwoma
róŜnymi środkami transportu.
W takim rozumieniu pojęcia intermodalności infrastruktura portu lotniczego moŜe stanowić punkt
transferowy pomiędzy transportem lotniczym, a innymi gałęziami transportu. Decyzja o budowie
terminali i punktów transferowych powinna uwzględniać taką ich lokalizację, aby zakłócenia
przebiegu zintegrowanego łańcucha transportowego były minimalne. WaŜne jest zdeterminowanie roli
jaką moŜe pełnić port lotniczy w transporcie intermodalnym.
Intermodalność w odniesieniu do portu lotniczego moŜna rozpatrywać na dwóch płaszczyznach
[Laplace, Lenoir, Pita, Rebello, Valadares, 2004] :
-
-
dostępność portu lotniczego,
włączenie portów lotniczych w krajową i międzynarodową sieć transportową.
Z uwagi na fakt, iŜ te dwa rodzaje intermodalności róŜnią się między sobą w zaleŜności od
wymagań infrastrukturalnych, inwestycji transportowych, potrzeb pasaŜerów, rodzajów przewoŜonych
ładunków, koordynacji operatorów logistycznych czy teŜ zastosowania odpowiedniej polityki
transportowej wymagają oddzielnej charakterystyki.
Intermodalność w odniesieniu do dostępności portu lotniczego oznacza wykorzystanie w dotarciu
do lotniska róŜnych środków transportu. Mając na uwadze cechy charakteryzujące przewozy
intermodalne, moŜna stwierdzić, iŜ wszystkie podróŜe lotnicze naleŜą do podróŜy intermodalnych.
Porty lotnicze zlokalizowane są zazwyczaj w znacznej odległości od centrum miast, dlatego teŜ
transport lotniczy nie jest początkowym środkiem transportu wykorzystywanym w podróŜy.
PasaŜerowie, którzy chcą odbyć podróŜ lotniczą muszą skorzystać z takich gałęzi transportu, które
łączą ich początkowy punkt podróŜy z portem lotniczym. Optymalizacja istniejących i tworzenie
nowych połączeń komunikacyjnych, które zapewniają szybki, bezpośredni oraz wysokiej jakości
-
48
932988926.001.png 932988926.002.png
 
Huderek-Glapska S., 2010. Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego . LogForum, 6, 1, 5.
URL: http://www.logforum.net/vol6/issue1/no5
sposób dotarcia do portu lotniczego stanowią znaczący instrument wspierania konkurencyjności portu
lotniczego [Tłoczyński 2008]. Dzięki ulepszeniu dostępności portu lotniczego zwiększa się obszar
ciąŜenia portu lotniczego (catchment area) czyli rynek potencjalnych pasaŜerów korzystających
z określonego lotniska.
Głównymi środkami transportu wykorzystywanymi w dotarciu do portu lotniczego są transport
samochodowy i kolejowy. Połączenia drogowe a nawet autostradowe są charakterystyczne dla
większości portów lotniczych. W Polsce wszystkie porty lotnicze posiadają połączenie z infrastrukturą
drogową. Dodatkowo porty lotnicze w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu połoŜone są w niedalekiej
odległości od autostrady. Niemal wszystkie komercyjne, światowe porty lotnicze posiadają
połączenie z infrastrukturą drogową, wyjątek stanowią lotniska zlokalizowane na wyspach np. Port
Lotniczy Male (Malediwy). Kolejną gałęzią transportu wykorzystywaną w dotarciu do portu
lotniczego jest transport kolejowy. W Polsce jedynie port lotniczy w Krakowie posiada połączenie
szynowe z centrum miasta. Projekty infrastrukturalne mające na celu usprawnienie dostępu do portów
lotniczych poprzez budowę połączeń kolejowych są szczególnie promowane w Europie. Praktyka
portów europejskich potwierdziła, iŜ transport kolejowy jest najlepszym rozwiązaniem w zakresie
dowozu pasaŜerów do portów lotniczych pod względem szybkości, bezpośredniego połączenia
i minimalizacji zanieczyszczenia środowiska.
W tabeli 1. przedstawiono strukturę pasaŜerów według wyboru środka transportu w dotarciu do
portu lotniczego w Krakowie w latach 2006 i 2007. Port lotniczy w Krakowie jest jedynym w Polsce,
który posiada połączenie kolejowe z centrum miasta. Zostało ono utworzone w 2006 roku,
a w planach infrastrukturalnych zarządu portu, samorządu i przewoźnika kolejowego jest wydłuŜenie
linii do podziemnej części nowo wybudowanego terminala pasaŜerskiego. Dane przedstawione
w tabeli pokazują jak zmienia się w czasie struktura pasaŜerów w zaleŜności od środka transportu.
Rok po utworzeniu połączenia kolejowego, co piąty pasaŜer odlatujący z lotniska w Krakowie
skorzystał z tego środka transportu w dotarciu do portu lotniczego. Są to głównie pasaŜerowie, którzy
wcześniej korzystali z prywatnego transportu samochodowego.
Tabela 1. Struktura pasaŜerów według środka transportu uŜytego w dotarciu do portu lotniczego w Krakowie
Table 1. Passengers distribution by airport ground access in Krakow
Środek transportu
Czas przejazdu (w min)
Cena przejazdu
(w PLN)
Wybór środka
transportu (2006)
Wybór środka
transportu (2007)
Autobus miejski
35-50
2,5
14%
14%
Samochód osobowy
30-40
ok 10
49%
44%
Taxi
30-40
50
23%
20%
Przewoźnik kolejowy
15
6
14%
22%
Źródło: Czyczuła 2007
Zmiana wielkości prywatnych przewozów pasaŜerskich na rzecz publicznego transportu jest bardzo
korzystna ze względu na minimalizację kosztów zewnętrznych, a więc zanieczyszczenia środowiska,
ograniczenia kongestii na drogach, ograniczenia liczby wypadków drogowych, a takŜe ze względu na
korzyści jakie przynosi pasaŜerom w zakresie zmniejszenia czasu i kosztów podróŜy.
Badając intermodalność w odniesieniu do dostępności portu lotniczego naleŜy mieć na uwadze
dwie charakterystyki, mianowicie wykorzystanie w podróŜy więcej niŜ jednej gałęzi transportu oraz
koordynację środków transportu. PodróŜ ma charakter intermodalny kiedy środki transportu są
zbiorowe, o regularnym rozkładzie jazdy i do których ma dostęp ogół społeczeństwa [Laplace, Lenoir,
Pita, Rebello, Valadares 2004]. Tak więc podróŜ intermodalna z udziałem transportu lotniczego ma
miejsce wtedy, gdy jest skoordynowana z publicznymi środkami transportu (metro, autobus, kolej)
zapewniającymi dostęp do portu lotniczego. Mając na uwadze charakterystyki transportu
intermodalnego w przypadku przewozów pasaŜerskich, indywidualne przejazdy drogowe, a więc
49
932988926.003.png 932988926.004.png 932988926.005.png 932988926.006.png 932988926.007.png 932988926.008.png 932988926.009.png 932988926.010.png 932988926.011.png 932988926.012.png 932988926.013.png 932988926.014.png 932988926.015.png 932988926.016.png 932988926.017.png
 
Huderek-Glapska S., 2010. Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego . LogForum 6, 1, 5.
URL: http://www.logforum.net/vol6/issue1/no5
własnym samochodem czy teŜ taksówką nie spełniają warunków definicji transportu intermodalnego
z uwagi na brak koordynacji tych środków transportu z transportem lotniczym.
NaleŜy jednak rozróŜnić pomiędzy podróŜą, w której inny środek transportu niŜ samolot jest
uŜywany w dotarciu do portu lotniczego od tej, w której zapewnia on przewóz na znacznej części
podróŜy. W pierwszym przypadku, jak juŜ zostało wcześniej wspomniane, główną rolę odgrywa
transport publiczny, przy czym dość istotny jest transport kolejowy łączący centra miast z portem
lotniczym. W wielu krajach współpraca przewoźników kolejowych, linii lotniczych oraz operatów
portów lotniczych sięga duŜo dalej niŜ tylko w zakresie dowozu pasaŜerów do portu lotniczego.
Intermodalność w zakresie transportu lotniczego i kolejowego jest jednym z optymalnych rozwiązań
dla przyszłości systemu transportowego, które ogranicza kongestię na drogach i w portach lotniczych,
a takŜe zmniejsza emisję zanieczyszczeń.
Włączanie portów lotniczych w krajową i międzynarodową sieć transportową jest drugim rodzajem
intermodalności w odniesieniu do portu lotniczego. Doświadczenia krajów Europy Zachodniej
pokazują, iŜ w przyszłości nastąpi większa integracja transportu lotniczego z transportem kolejowym,
a szczególnie z szybką koleją [np. Air/Rail Intermodality Study 2003]. Jest to rozwiązanie najbardziej
optymalne pod względem organizacyjnym, czasowym, kosztowym a takŜe środowiskowym. Transport
intermodalny łączący przewozy lotnicze oraz kolejowe jest najlepiej rozwinięty we Francji, Hiszpanii
oraz Niemczech, niemniej jednak brak jest wymiernych danych dotyczących korzyści wynikających
z zastosowania tego zintegrowanego systemu transportowego [Laplace, Lenoir, Pita, Rebello,
Valadares 2004]. Przewozy kolejowe, a zwłaszcza transport szybką koleją stanowią alternatywę dla
krótko- a nawet średniodystansowych podróŜy lotniczych. Jednocześnie transport samochodowy oraz
międzynarodowe przewozy autokarowe nie są konkurencyjne dla transportu lotniczego na
wspominanych trasach ze względu na długi czas podróŜy. Jedynie integracja transportu lotniczego
i kolejowego stwarza perspektywy na przyszłość.
Przyczyną, dla której polityka transportowa krajów europejskich zaczyna zmierzać ku integracji
infrastruktury transportowej i środków transportu jest pojawienie się kongestii zarówno na drogach jak
i w portach lotniczych, a takŜe szukanie optymalnych rozwiązań w zakresie wykorzystania moŜliwości
poszczególnych środków transportu [Infrastructure at the heart of EU transport Policy 2009]. Celem
transportu intermodalnego łączącego transport lotniczy z kolejowym jest:
-
umacnianie pozycji portu lotniczego jako hubu poprzez rozwinięcie połączeń kolejowych, które
dowoziłyby pasaŜerów na lotnisko,
-
zwiększenie konkurencyjności portu lotniczego poprzez poszerzenie obszaru ciąŜenia ( rynku
potencjalnych pasaŜerów),
ograniczenie kongestii w portach lotniczych i zwiększenie liczby slotów poprzez przesunięcie
podróŜy krótkodystansowych z transportu lotniczego na transport kolejowych,
-
-
ograniczenie
zanieczyszczenia środowiska
poprzez
lepsze
wykorzystanie
transportu
publicznego.
Intermodalność wymaga koordynacji środków transportu, a zakres ich komplementarności
obejmuje zarówno dostosowanie infrastruktury portu lotniczego jak i udogodnienia w postaci
dodatkowych usług. MoŜliwości i jakość transportu intermodalnego zaleŜy od stopnia integracji
środków transportu oraz efektywnej współpracy, która powinna spełniać następujące warunki
[Laplace, Lenoir, Pita, Rebello, Valadares 2004]:
-
wygoda - odległość pomiędzy terminalem kolejowym a lotniczym powinna być moŜliwie jak
najkrótsza,
-
przejrzystość - jasne oznaczenia znaków informacyjnych w terminalu kolejowym i lotniczym,
-
informacja - łatwy dostęp do informacji, oznaczenia w wielu językach, po wylądowaniu
samolotu poinformowanie pasaŜerów o moŜliwości podróŜy koleją,
dostępność - łatwe wejście i wyjście pasaŜerów do i z pociągu, wystarczająca ilość miejsca na
bagaŜe,
-
50
932988926.018.png 932988926.019.png
 
Huderek-Glapska S., 2010. Port lotniczy w systemie transportu intermodalnego . LogForum, 6, 1, 5.
URL: http://www.logforum.net/vol6/issue1/no5
bezpieczeństwo - kontrolowanie terminali kolejowych i lotniczych przez kamery i pracowników
obsługi,
-
-
koordynacja rozkładów jazdy - częstotliwość kursowania pociągów podmiejskich powinna być
dostosowana do wielkości popytu pasaŜerów (np. zwiększenie liczby składów w okresach
szczytowych) natomiast rozkład jazdy pociągów dalekobieŜnych i szybkiej kolei powinien być
skoordynowany z czasem odlotów i przylotów samolotów by zoptymalizować czas przesiadek,
-
punktualność i niezawodność - pasaŜerowie powinni mieć pewność, iŜ w przypadku
wystąpienia opóźnienia samolotu czy teŜ pociągu, będą mieli moŜliwość transferu na inny
pociąg lub samolot, a w razie konieczności zostanie im zapewniony nocleg,
-
system rezerwacji - linie lotnicze i operatorzy kolejowi powinni nawiązać współpracę
w zakresie stworzenia jednolitego systemu rezerwacji, tak aby była moŜliwość zakupu jednego
biletu zarówno na pociąg jak i samolot,
-
system odprawy - odprawa bagaŜu pasaŜerów powinna być moŜliwa na początku podróŜy,
a więc na stacji kolejowej, jest to jeden z warunków, który generuje popyt na usługi
intermodalne,
-
koszt podróŜy - cena biletu kolejowego powinna być na tyle atrakcyjna, by zachęcała pasaŜerów
do korzystania z transportu publicznego. Całkowity koszt podróŜy szybką koleją i samolotem
powinien być niŜszy niŜ koszt przebycia całej trasy transportem lotniczym,
-
całkowity czas podróŜy - czas podróŜy koleją powinien być krótszy niŜ czas podróŜy
samolotem na tej samej trasie.
Tabela 2. Porównanie Intermodalnych Hubów w Europie
Table 2. Comparison of intermodal hubs in Europe
Frankfurt ( FRA)
(2000)
ParyŜ (CDG)
(2000)
Zurych (ZRH)
(1999)
Amsterdam
(AMS) (1999)
Liczba pasaŜerów ( w mln)
24,5
33,6
11,8
21
Środek transportu (dane w %)
Samochód
41
29
38
46
Samochód wypoŜyczony
7
3
3
-
Taxi
17
33
9
15
Autobus
7
15
5
6
Kolej podmiejska
11
16
32
26
Kolej dalekobieŜna
15
2
10
4
Inne
2
2
3
3
Źródło: Pfragner 2009
Jednym z największych intermodalnych portów lotniczych w Europie jest Frankfurt. Port ten juŜ od
1972 roku posiadał połączenie z koleją dalekobieŜną. W 1992 roku wprowadzono wspólny system
rezerwacji biletów na przewóz koleją i samolotem, a w 1999 rok wybudowano AIRail terminal, który
obsługiwał pasaŜerów korzystających z transportu kolejowego i przesiadających się w porcie
lotniczym na samolot. W 2001 roku wprowadzono nowy system bagaŜowy, który ułatwiał przepływ
bagaŜów i umoŜliwiał odprawę w początkowym punkcie podróŜy. Obecnie terminal posiada 4 tory, na
które dziennie wjeŜdŜa 164 pociągów szybkiej kolei (High Speed Train), oprócz tego wydzielone są
3 tory dla pociągów podmiejskich (233 połączeń w ciągu doby) i pociągów regionalnych
(54 połączenia w ciągu doby). Na terminalu znajduje się takŜe stacja towarowa (Air Rail Cargo), która
umoŜliwia przepływ towarów z transportu kolejowego do transportu lotniczego. W momencie
51
932988926.020.png 932988926.021.png 932988926.022.png 932988926.023.png 932988926.024.png 932988926.025.png 932988926.026.png 932988926.027.png 932988926.028.png 932988926.029.png 932988926.030.png 932988926.031.png 932988926.032.png 932988926.033.png 932988926.034.png 932988926.035.png 932988926.036.png 932988926.037.png 932988926.038.png 932988926.039.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin