Transport Intermodalny w Polsce - Dawid Bławat & Krzysztof Kalkowski.pdf

(1492 KB) Pobierz
TRANSPORT INTERMODALNY W POLSCE –
TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ
Dawid Bławat * , Krzysztof Kalkowski **
1. Wprowadzenie
Aspekty bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz rosnące zatłoczenie
dróg kołowych w Polsce i Europie powodują potrzebę znalezienia alternatywnej
formy transportu towarów lub łączenia transportu drogowego z innymi
gałęziami transportu.
Transport intermodalny polega na łączeniu podczas przewozu różnych
gałęzi transportu w tej samej tzw. zintegrowanej jednostce ładunkowej. Ponadto
aby móc mówić o transporcie intermodalnym musi również występować jedna
umowa przewozu, a za przebieg dostawy towaru odpowiedzialny musi być jeden
wykonawca. Warunkiem funkcjonowania przewozu intermodalnego jest ponadto
dyskretyzacja ładunku, co oznacza, że manipulacjom przeładunkowym podlega
jedynie cała jednostka ładunkowa [1].
Z transportem intermodalnym bardzo często mylony jest transport
multimodalny i kombinowany, a hasła te stosuje się jako synonimy. Definicje
prawie identyczne dla laika, nie mogą być mylone przez osoby na stałe związane
zawodowo z transportem i logistyką. Według dokumentu [2] uchwalonego przez
Europejską
Komisję
Gospodarczą
(UN/ECE),
Europejską
Konferencję
Ministrów Transportu (ECMT) oraz Komisję Europejską (EC):
za transport multimodalny uważa się przewóz przy użyciu co najmniej
dwóch gałęzi transportu,
za transport intermodalny uważa się przewóz towarów w jednej
jednostce ładunkowej przy użyciu następujących po sobie co najmniej
dwóch gałęzi transportu,
za transport kombinowany uważa się przewóz intermodalny, w którym
główna część przewozu realizowana jest droga kolejową, żeglugą
śródlądową lub morską, a jedynie krótki odcinek początkowy i/lub
końcowy wykonywany jest transportem samochodowym.
Wśród podstawowych atutów transportu intermodalnego można wyróżnić:
uniknięcie manipulacji towarem przy zmianie środka transportu,
wysoki stopień bezpieczeństwa przewozu i ładunku dzięki kontroli
podczas operacji przeładunkowo - składowych w terminalach,
* Koło Naukowe KoDiK, Politechnika Gdańska, ul. Gabriela Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk,
tel. 784 122 632, daw10006@wp.pl
** Koło Naukowe KoDiK, Politechnika Gdańska, ul. Gabriela Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk,
tel. 502 164 640, kalkowski@tlen.pl
niskie koszty składowania ładunków w terminalach przeładunkowych,
możliwość odprawy celnej z granicy na terminal początkowy/końcowy
(ważne w przypadku transportu międzynarodowego),
w przypadku transportu koleją całego pojazdu (ciągnik plus naczepa)
kierowca może zaliczyć czas podróży do odpoczynku dobowego.
Dodatkowo pośrednio, dzięki zmniejszeniu natężenia ruchu pojazdów
ciężarowych poprawia się bezpieczeństwo ruchu drogowego na najważniejszych
szlakach komunikacyjnych, zmniejsza się tempo degradacji nawierzchni
drogowej oraz ilość emitowanych do atmosfery związków chemicznych
pochodzących ze spalin.
Upowszechnienie przewozów wykonywanych z udziałem transportu
kolejowego, transportu wodnego śródlądowego i morskiego bliskiego zasięgu z
zastosowaniem technik transportu intermodalnego jest jednym z narzędzi
zapewnienia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego [11].
Transport intermodalny dzieli się na:
-
Ze względu na zasięg:
przewóz krajowe,
przewóz międzynarodowe,
przewóz kontynentalne,
przewóz międzykontynentalne.
-
Ze względu na rodzaj użytych jednostek:
przewozy kontenerów,
przewozy naczep,
przewozy nadwozi wymiennych,
przewozy samochodów ciężarowych,
przewozy pojemników specjalnych.
-
Ze względu na charakter operatora:
transport bezpośredni – operatorem jest przewoźnik,
transport pośredni – operatorem jest przewoźnik pomocniczy.
-
Ze względu na charakter użytych środków transportowych:
przewozy szynowo – drogowe,
przewozy drogowo – morskie,
przewozy drogowo – lotnicze,
przewozy szynowo – drogowo – morskie,
przewozy szynowo – drogowo – lotnicze,
przewozy szynowo – drogowo - rzeczne.
2. Technologia przewozu i przeładunku
Obecnie, przy coraz większym zapotrzebowaniu na usługi transportowe,
duże znaczenie ma czas przewozu i przeładunku. Aby zoptymalizować te
procesy opracowano wiele systemów, które w znaczący sposób ograniczają czas
załadunku/rozładunku oraz zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa. Do
nowoczesnych systemów należą m.in.: Cargobeamer, Modalohr, Flexiwaggon,
Rollende landstrasse oraz transport bimodalny.
Cargobeamer
Cargobeamer to w pełni zautomatyzowany, poziomy system obsługi
intermodalnego ruchu kolejowego. Został zaprojektowany przede wszystkim do
transportu naczep i kontenerów.
System składa się z trzech części: Cargojet (specjalny wagon kolejowy), Jet
(rodzaj platformy, na którą wjeżdża pojazd ciężarowy z naczepą) oraz Cargogate
(przystosowana stacja).
W czasie załadunku/rozładunku ciężarówka wraz z naczepą wjeżdża na
platformę, na której następuje rozłączenie zestawu. Następnie platforma
umieszcza naczepę na wagonie, gdzie jest on zabezpieczany i w efekcie gotowy
do odjazdu.
Zalety systemu:
załadunek odbywa się dużo szybciej w porównaniu do załadunku
dźwigiem,
system działa pod bezpośrednim nadzorem,
wagony kompatybilne są z różnego rodzaju naczepami.
Rys. 1. System Cargobeamer
Źródło: http://www.ibrudat.de/projekte_3.htm
907782161.001.png
Modalohr
Modalohr jest to system, który pod względem działania przypomina
Cargobeamer. Jest to także w pełni zautomatyzowany system poziomego
załadunku naczep. System ten do prawidłowego działania wymaga specjalnych
wagonów wyposażonych w obrotową platformę, na którą wjeżdża pojazd z
naczepą. Następnie zestaw jest rozłączany, a platforma wraz z przyczepą obraca
się i ustawia równolegle do osi wagonu.
Aby system mógł funkcjonować potrzebny jest wyspecjalizowany terminal
o dużych wymiarach, wyposażony w niezbędne urządzenia. Wymagane jest też
stosowanie
przez
przewoźników
specjalnych
wagonów
umożliwiających
załadunek naczep.
Zalety:
szybki czas załadunku i rozładunku,
możliwość obsługi wielu wagonów jednocześnie,
brak konieczności korzystania z dźwigów.
Rys. 2. System Modalohr
Źródło:http://www.funimag.com/photoblog/index.php/20070911/modalohr-le-ferroutage-non-
accompagne/
Flexiwaggon
Flexiwaggon jest to kolejny system poziomej obsługi ładunków. W
odróżnieniu do systemu Modalohr możliwy jest załadunek całych zestawów
pojazd + naczepa. Zwiększa to mobilność oraz nie wymusza zapewnienia
dodatkowych pojazdów. Znaczącą zaletą jest fakt, że załadunek i rozładunek
może odbywać się wszędzie tam, gdzie występuje utwardzone podłoże. Wiąże
907782161.002.png
się
to
z
dużymi
oszczędnościami,
gdyż
nie
wymaga
się
budowy
specjalistycznych terminali.
W tym systemie specjalna platforma umieszczona na wagonie obraca się
względem osi wagonu, następnie na podłoże opuszczony zostaje podjazd, po
którym zestaw pojazd + naczepa wjeżdża na wagon oraz platforma obraca się do
pozycji równoległej do osi.
Zalety:
do operacji załadunku i rozładunku wystarczy utwardzone podłoże,
możliwość transportu zestawów samochodowych,
szybkość operacji,
umożliwia transport zestawów drogowych o masie do 60t.
Rys. 3. System Flexiwaggon
Źródło: http://advantage-environment.com/transporter/trucks-take-the-train-to-reduce-climate-
impact/
Rollende landstrasse
Rollende landstrasse to rodzaj transportu intermodalnego, który polega na
przewożeniu koleją samochodów ciężarowych lub zestawów ciągnik siodłowy +
naczepa specjalnymi wagonami niskopodwoziowymi. Wagony te charakteryzują
się
niewielką
średnicą
kół
(380/360/335
mm)
oraz
płaską
podłogą
przystosowaną do transportu pojazdów i przyczep.
Zasada działania:
pociąg podjeżdża pod terminal,
od czoła końcowego wagonu dostawiana jest rampa najazdowa,
przez rampę kolejno nadjeżdżają samochody i przemieszczają się
wzdłuż składu,
907782161.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin