scenariusz_klasa2_list_od_ortofrajdka.doc

(39 KB) Pobierz
Opracowała

2

 

Opracowała

mgr Dorota Więckowska

Szkoła Podstawowa nr 2

w Pruszczu Gdańskim

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych

w kl. II (w oparciu o metodę „Kolorowej ortografii” Lesława Furmagi)

 

Ośrodek tematyczny: Rodzina

Temat dnia: List od Ortofrajdka

Zapis w dzienniku: Utrwalanie poznanych ortogramów podczas zabaw i gier dydaktycznych jako przygotowanie do dyktanda sprawdzającego. Czytanie ze zrozumieniem listu od Ortofrajdka. Utrwalanie wiadomości o sposobie pisania listu i adresowania koperty. Utrwalanie piosenki „Ucz się polskiego” –

improwizacja ruchowa do piosenki.

Umiejętności możliwe do zdobycia:

-         uczeń potrafi dostosować ustalony kolor do pustego okienka ortogramu, kojarzy kolor z brakującą literą i potrafi stosować umowną kolorystykę
w różnorodnych ćwiczeniach

-         uczeń potrafi dokonywać autokorekty błędów i sprawnej samooceny osiągnięć (samokontrola kolorowych dyktand „Sprawność Ortofrajdka”)

-         uczeń świadomie używa języka, wyjaśniając pisownię wyrazów w oparciu o poznane zasady ortografii

-         uczeń potrafi czytać cicho ze zrozumieniem polecenia i instrukcje oraz samodzielnie je wykonywać

-         uczeń zna strukturę i zasady pisania listu oraz sposoby prawidłowego adresowania kopert

-         uczeń poprawnie odtwarza tekst i melodię poznanej piosenki i potrafi

poruszać się w jej rytmie.

Środki dydaktyczne:

-         postać Ortofrajdka – maskotka, duża szara koperta (dla każdego ucznia) z adresem szkoły i nadawcy, zawierająca list, kartę pracy

-         zestawy pomocy dydaktycznych kolorowa półeczka w kolorach Ortofrajdy

-         zestaw ortogramów (wyrazów) z dwukolorowymi oknami i rozwiązaniem jednokolorowym na odwrocie tzw. frajdków – wyrazy z oknem do wypełnienia w dwóch kolorach do wyboru i prawidłową odpowiedzią pod spodem

-         zestaw kolorowych pasków do zakrywania okien w wyrazach – kolorowa krzyżówka tzw. „Ortofrajdkowe łańcuchy wyrazowe”; układanki manualne.

-         kolorowe dyktanda wersja A i B 

-         sznurek do suszenia prania z klamerkami, zestaw „frajdków” w większym formacie

-         zestaw kotylionów z ortogramami dwukolorowymi oknami i frajdkami w kształcie kwadracików z folii samoprzylepnej.

-         nagranie piosenki o ortografii na CD lub taśmie magnetofonowej.

 

 

Tok lekcji

 

I.                 Wprowadzenie do zajęć

1.                             Nauczyciel stwarza sytuację edukacyjną.

 

-         Nauczyciel przedstawia uczniom maskotkę – Ortofrajdka, przywołując wspomnienia z wycieczki do Krainy Ortofrajdy;

-         Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi list od Ortofrajdka.

2.                             Wspólna analiza elementów adresu.

 

-         Nauczyciel poleca dzieciom przeczytać adres i poszukać w nim błędów (celowych – braki imienia szkoły);

-         Po dokonaniu analizy i korekty wybrany przez nauczyciela uczeń czyta na głos prawidłowy adres.

 

II.            Praca nad cichym czytaniem ze zrozumieniem oraz precyzyjnym wykonywaniem poleceń

1.                             Nauczyciel poleca uczniom wyjęcie z kopert i samodzielne przeczytanie pierwszej części listu.

 

Kochane Drugaczki !

 

Pozdrawiam Was serdecznie. Upłynęło już dużo czasu od Waszej wizyty w Krainie Ortofrajdy. Pamiętam, że doskonale radziliście sobie z zadaniami ortograficznymi. Wiem, że mogę Was prosić o pomoc. Ktoś nabałaganił
w mojej krainie, a niedługo wielkie dyktando. Jeśli nie zapanuje porządek
w Ortofrajdzie, w Waszych główkach też może powstać bałagan.

Pomóżcie mi zrobić porządek wśród wyrazów. Oto Wasze zadania:

 

1.     Ułóżcie wyrazy na odpowiednich półkach zgodnie z kolorami Ortofrajdy. Pamiętajcie, że nie można zaglądać na drugą stronę karteczki.
W przeciwnym razie porządki się nie udadzą. Po uporządkowaniu wszystkich wyrazów możecie odwrócić kartki, aby sprawdzić, czy wyrazy leżą na odpowiedniej półce. Jeśli popełniliście jakiś błąd, odłóżcie te wyrazy na bok. To zadanie koniecznie omówcie ze swoją panią, zanim zabierzecie się do zadania drugiego.

2.     Myślę, że jesteście już gotowi do dalszej pracy. Ułóżcie wyrazy tak, aby kolorowy pasek zakrył miejsce z brakującą literką. W ten sposób pomożecie mi zrobić „Ortofrajdkowe ozdoby choinkowe” – łańcuchy wyrazowe. Jeśli się pomyliliście, to odłóżcie pomylone wyrazy na bok. Naprawcie łańcuchy wspólnie ze swoją panią.

3.     A teraz przekonamy się, jaki porządek panuje w Waszych główkach. Pomoże nam w tym kolorowe dyktando, które dla Was przygotowałem.

             

Dla najlepszych mam ODZNAKĘ ORTOFRAJDKA. Powodzenia!

 

Ortofrajdek

 

2.                             Nauczyciel zadaje pytania kontrolujące zrozumienie tekstu.

 

-         Co przydarzyło się Ortofrajdkowi? (Ktoś nabałaganił w Krainie Ortofrajdy.)

-         O co prosi Was Ortofrajdek? (Żebyśmy pomogli mu zrobić porządek
w jego krainie.)

-         Co Wam pomoże w zrobieniu porządku? (Zadania przygotowane przez Ortofrajdka).

 

III.      
Praca samodzielna z tekstem i wykonywanie zadań z karty pracy (list od Ortofrajdka)

1.                             Zadanie pierwsze.

 

Układanie ortogramów z lukami na kolorowych półkach. Ortogramy zawierają luki w dwóch kolorach. Dziecko dokonuje wyboru i kładzie ortogram na półkę o odpowiednim kolorze. Po skończonej pracy dokonuje samokontroli, gdyż na odwrocie jest umieszczony prawidłowy kolor. Nieprawidłowo przyporządkowane wyrazy uczeń odkłada na bok. Następuje wspólna korekta błędnych wyrazów – nauczyciel wiesza na tablicy duże ortogramy wyrazów sprawiających największą trudność, po czym są one wspólnie kolorowane.

UWAGA: Po każdym zadaniu uczniowie chowają kolejne pomoce. Na ławce zostaje list oraz zestaw ortogramów.

2.                             Zadanie drugie.

 

Uczniowie wyjmują zestaw kolorowych pasków i robią łańcuch wyrazów (krzyżówka z kolorem). Zakrywają jednym paskiem odpowiednie luki
w wyrazach, tworząc łańcuch wyrazów z podobną trudnością ortograficzną. Autokorekta – jak w poprzednim zadaniu. Po skończonej pracy następuje wspólna korekta.

UWAGA: Zadania 1. i 2. mogą być wykonywane zamiennie w zależności od potrzeby.

 

IV.       Przerwa śródlekcyjna

 

1.                             Zabawa dydaktyczna „Bal w Ortofrajdzie”

 

Dzielimy klasę na połowę. Połowa uczniów otrzymuje kotylion w postaci wyrazu z luką, połowa zaś – kolorową plakietkę ( w kolorze Ortofrajdy). Uczniowie powinni dobrać się w prawidłowe pary – kolor i wyraz. Po czym następuje ogląd par i wspólna korekta. Pary stają do tańca trzymając się za ręce. Nauczyciel włącza taśmę z melodią, a uczniowie śpiewając tańczą w rytm piosenki (pt. „Ucz się polskiego”).

2.                             Zabawa dydaktyczna „Ortofrajdkowe pranie”

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel rozwiesza sznurek do wieszania prania, przygotowuje wyrazy z poprzedniej zabawy. Maskotka Ortofrajdek mówi: „A teraz zaczynamy pranie wyrazów, co uważać trzeba na nie”. Wybrane dziecko, które potrafi dopasować kolor, bierze
z dywanu lub tablicy wyraz, szuka dla niego koloru – plakietki i nakleja w miejsce luki, wyjaśnia przy tym zasadę pisowni, a następnie wiesza wyraz na sznurku.

 

V. Sprawdzenie umiejętności.

 

Dzieci wyjmują „kolorowe dyktanda”, aby pokazać, jaki porządek zapanował w Ortofrajdzie i w ich główkach. Po skończonym kolorowaniu uczniowie dostają szablon i dokonują autokorekty. Nauczyciel wystawia ocenę zgodnie ze znaną dzieciom skalą.

 

VI.       Podsumowanie lekcji

1.                             Zadanie pracy domowej.

Zapisanie w zeszytach tematu pracy domowej – Odpiszę na list Ortofrajdka.

2.                             Przydzielenie „Sprawności Ortofrajdka”.

Dzieci siadają na dywanie, gdzie nauczyciel przydziela im odznaki za bezbłędne wypełnienie kolorowych dyktand.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin