NDT bobath.doc

(113 KB) Pobierz
NDT – Bobath

NDT – Bobath

Opis wybranej metody pracy rewalidacyjnej i jej wpływ

na rozwój dziecka z upośledzeniem mózgowym

Grzegorz Maciąg

Wstęp

Rewalidacja to termin używany najczęściej zamiennie z pojęciem rehabilitacja i

oznacza on długotrwałą działalność terapeutyczno - wychowawczą, a więc wielostronną stymulację,

opiekę, nauczanie i wychowanie jednostek o zaburzonej percepcji rzeczywistości

(czyli osób upośledzonych umysłowo, niewidomych i niesłyszących). Rewalidację można ogólnie

określić jako wychowanie specjalne jednostek upośledzonych, zmierzające do najpełniejszego

ich rozwoju.

Według M. Grzegorzewskiej zadania pracy rewalidacyjnej obejmują przywracanie

zdrowia i umożliwienie rozwoju fizycznego, kompensowanie braków i uszkodzeń, akcję

korygowania, usprawniania i dynamizowania, wykształcenie ogólne i zawodowe jednostki, jej

rewalidację psychiczną i uspołecznienie. W stosunku do każdego rodzaju upośledzenia,

działania te są inne, muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.

W każdym jednak przypadku punktem wyjścia i podstawą każdej działalności rewalidacyjnej

w stosunku do jednostek upośledzonych umysłowo jest dokładne rozpoznanie stopnia, rodzaju

i etiologii tego upośledzenia, a następnie dostosowanie pracy do sił i możliwości tych

jednostek. A także zorientowanie się w zahamowanych przez upośledzenie potrzebach osób

rewalidowanych, uwzględnienie w metodzie pracy typu układu nerwowego i stosowanie

metod kompensacyjnych, korygujących, usprawniających i dynamizujących oraz zorientowanie

się w charakterze oddziaływania środowiska na daną jednostkę upośledzoną.

W pracy z osobami upośledzonymi umysłowo, gdzie opieka, wychowanie i nauczanie

ściśle związane są z rehabilitacją, obowiązują wszystkie podstawowe zasady wychowania,

dydaktyki oraz terapii. Są to:

1. Zasada akceptacji - w myśl której dziecko upośledzone powinno być akceptowane nie jako

„dziecko specjalne”, ale jako dziecko, które obarczone jest większymi trudnościami

rozwojowymi i z racji tej specyficznej sytuacji ma inne potrzeby oraz prawo do

szczególnej opieki i pomocy. Szkoła i społeczeństwo zobowiązane są wspierać je w

rozwoju, zaś swoje wymagania dostosować do sił i możliwości wychowanka.

2. Zasada pomocy - mająca na celu pomóc dziecku w aktywizacji jego sił biologicznych, w

usamodzielnieniu go, w przezwyciężeniu trudności rozwojowych oraz trudności wynikających

z upośledzenia. Zasada ta ukierunkowana jest także na kształtowanie właściwej

atmosfery i odpowiednich warunków wychowawczych w środowisku dziecka.

3. Zasada indywidualizacji - polegająca na dostosowaniu treści kształcących, metod, środków

i organizacji nauczania do indywidualnych możliwości dziecka oraz uwzględnieniu

jego własnego celu kształcenia (uwarunkowanego przez różne czynniki, jak uzdolnienia,

sprzyjające okoliczności materialne czy środowiskowe).

4. Zasada terapii pedagogicznej - polegająca na wspieraniu działań terapeutycznych lekarza

i współdziałaniu z psychoterapeutami przy równoczesnym prowadzeniu terapii pedagogicznej

niezależnej od innych form leczniczych. Terapia ta realizowana jest na ogół w 3

fazach:

przygotowawczej, zmierzającej do ustalenia na podstawie badań anamnestycznych

osobniczych i środowiskowych możliwie dokładnej diagnozy trudności wychowawczych;

oddziaływania na środowisko wychowawcze drogą poradnictwa, zmierzającego do

korekty i polepszenia sytuacji wychowawczej, której dziecko przebywa;

stosowania środków terapeutycznych przez odpowiednią organizację pracy w grupie

wychowawczej, rozmowy indywidualne, terapię zabawową, itp.

5. Zasada współpracy z rodziną - to zasada wspólnego, uzgodnionego działania szkoły i

domu, aby wspomagać każdy wysiłek dziecka istotny dla jego rozwoju. Wielkie znaczenie

dla całokształtu oddziaływań rewalidacyjnych ma dobrze prowadzona pedagogizacja

rodziców, która może przyczynić się do zmiany form postępowania rodziców z dzieckiem,

a przez to do poprawy warunków rozwojowych.

Metody pracy rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo

W terapii rewalidacyjnej można wyróżnić wiele różnorodnych metod, a ich dobór jest

uzależniony od:

celu i zadań oddziaływań,

sytuacji dziecka (wieku, potrzeb, stopnia upośledzenia, możliwości i ograniczeń),

realnych warunków, w jakich odbywają się zajęcia (dom rodzinny, przedszkole specjalne,

szkoła specjalna, ośrodek rehabilitacyjny, itp.).

Mimo, że metody te można dzielić według wielu różnych kryteriów, na ogół wzajemnie

nie wykluczają się (nie są do siebie antagonistyczne), lecz dopełniają się (przenikają).

Przykładowo, w przedszkolu specjalnym czy integracyjnym główną metodą jest zabawa

manipulacyjna, ruchowa, tematyczna, niedyrektywna, itp.., zaś w „szkole życia” dominującą

w pierwszym etapie kształcenia jest metoda ośrodków pracy oraz naśladowanie, doświadczanie,

przeżywanie, ćwiczenie poprzez działania praktyczne możliwie w naturalnych

warunkach. W placówce tego typu występują również, choć w ograniczonym zakresie,

metody nauczania podstawowych technik szkolnych, głównie czytania i pisania, metody

terapii zajęciowej, terapii logopedycznej, metody relaksacyjne, zabawowe i inne - w

zależności od potrzeb. Natomiast w ośrodkach rehabilitacyjnych, gdzie punkt ciężkości

położony jest na usprawnienie, dominują metody indywidualnej rehabilitacji prowadzonej

przez specjalistów, np. logopedę, fizjoterapeutę, itd., a w domach pomocy społecznej nacisk

jest położony na opiekę, samoobsługę, zaradność, uspołecznienie oraz terapię zajęciową. We

wszystkich ośrodkach stosowane są na ogół metody o nachyleniu behawioralnym, a więc

posługujące się systemem kar i nagród, a także metody porozumiewania się za pomocą

gestów, symboli (np. metoda Bliss`a, system PCS lub Piktogram) i słów.

W zależności od postaci klinicznej upośledzenia dziecka, stosuje się specjalistyczne

metody, np. w przypadku dzieci autystycznych, gdzie najważniejsza jest umiejętność kontaktu

społecznego - metodę holdingu, Kaufmanów i inne. Dla dzieci z porażeniem mózgowym -

metody rehabilitacji ruchowej Domana, Peto, Bobath. Dla dzieci z zespołem Downa konieczna

jest metoda rozkładania poleceń na etapy z powodu znacznie opóźnionego czasu reakcji oraz

metody stymulacji polisensorycznej. Istotną też metodą jest również szeroko pojęte

integrowanie jednostek upośledzonych umysłowo z osobami w normie intelektualnej.

W procesie adaptacji do życia społecznego dziecka upośledzonego umysłowo należy

tworzyć odpowiednie dla niego warunki poznawania świata. Materiał programowy, treści

nauczania dzieci upośledzone muszą poznawać wielozmysłowo. Trudności muszą być stopniowane,

a zdobyte wiadomości wiązać się z praktyką. Bardzo ważną rzeczą jest, by zadania

rewalidacyjne nie ograniczały się tylko do terenu placówki, w której przebywa upośledzone

umysłowo dziecko. Zadania te powinny być realizowane w każdym środowisku, w którym

przebywa i obraca się dziecko.

Z zadaniami i metodami pracy rewalidacyjnej ściśle powiązany jest dobór form i

środków oddziaływania, stosowane pomoce, czas i częstotliwość trwania zajęć. Powinny być

one zawsze dobierane indywidualnie oraz liczyć się z możliwościami percepcyjnymi dzieci

upośledzonych umysłowo (atrakcyjne, łatwe w użyciu, wygodne, jednoznaczne). Szczególnie

istotne jest respektowanie wszelkich aspektów zasady stopniowania trudności oraz wiązania

teorii z praktyką. O wartości i jakości procesu rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych

umysłowo w dużej mierze decyduje też, kto z dzieckiem pracuje. Chodzi tu o pewne cechy

osobowościowe, umiejętności, wiedzę oraz wiarę pedagoga, terapeuty w sens pracy z

dzieckiem i w jej powodzenie.

METODA NDT - BOBATH

Jedną ze wspomnianych powyżej metod rewalidacyjnych jest terapia rehabilitacyjna

opracowana przez Karela i Bertę Bobath „NDT - Bobath“ (neurodevelopmental treatment). W

latach czterdziestych zaczęli oni rozwijać i stosować nową, opracowaną przez siebie metodę

rehabilitacyjną o charakterze neurorozwojowym. Swoją koncepcję oparli na wnikliwej

obserwacji dorosłych pacjentów oraz dzieci w różnym wieku, u których nastąpiły zmiany w

prawidłowym funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Porównując i analizując

przebieg prawidłowego rozwoju oraz nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego

noworod-ka, niemowlęcia i dziecka, opracowali studium zachowań rozwojowych, które służy

ocenie stopnia dojrzałości Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) i ocenie jego

funkcjonowania.

Poprzez ocenę stopnia dojrzałości OUN można wcześnie wykryć patologiczne zaburzenia

związane z rozwojem ruchu oraz zaprogramować postępowanie rehabilitacyjne, które

oparte jest na twierdzeniu, że cała działalność ruchowa człowieka jest odruchowa, czyli u

każdego zdrowego dziecka na danym etapie rozwoju występują fizjologiczne odruchy.

U dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego pewne odruchy fizjologiczne nie

występują w ogóle, inne są patologiczne, zatem celem usprawniania jest rozwinięcie odruchów

prawidłowych oraz hamowanie odruchów patologicznych z jednoczesną normalizacją

napięcia mięśniowego.

Wszystkie ruchy muszą być kontrolowane rękami terapeuty. Powinny być wprowadzane

stopniowo i wolno tak, aby dziecko mogło włączyć się do terapii. Terapeuta ściśle

współpracuje z rodzicami dziecka, uczy ich nie tylko sposobów prowadzenia ćwiczeń z

dzieckiem, ale uczy zabiegów pielęgnacyjnych, stanowiących nieodłączną część postępowania

usprawniającego. Najważniejszym elementem w tej metodzie jest program usprawniania.

Musi on być opracowany indywidualnie dla każdego dziecka oraz dostosowany do jego

możliwości i potrzeb. Musi zapewniać poczucie bezpieczeństwa, motywować do ćwiczenia, a

także ułatwiać utrwalanie nowo nabytych umiejętności. Wraz z postępami rehabilitacyjnymi

ćwiczenia są modyfikowane.

Najbardziej charakterystyczne dla tej metody jest stosowanie dużej liczby odruchów,

specyficznej formy ułatwiania ruchów oraz prawidłowego następstwa rozwojowego prowadzonych

ćwiczeń. Usprawnianie ma na celu rozwijać odruchy na danym etapie fizjiologiczne, a

hamować odruchy patologicznie przetrwałe. Technika ułatwiania wykonywanych ruchów

rękami terapeuty pozwala na jednoczesne torowanie pożądanych i hamowanie niepożądanych

elementów ruchowych. Ruchy w ten sposób torowane są zbliżone do normalnych ruchów

wykonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające się dziecko, będące w analogicznym

wieku rozwojowym. Hamowanie patologicznych odruchów i prawidłowy rozkład napięcia

mięśniowego osiąga się przez odpowiednie ułożenie dziecka w przestrzeni i odpowiednie

ułożenie punktów kluczowych, czyli głowy, szyi, obręczy barkowej i biodrowej. Ułatwianie

oparte jest na poruszaniu okolicami ciała dziecka, co wywołuje ruchy kończyn i umożliwia

przejście dziecka z jednej pozycji do drugiej. Wpływa to na wykształcenie się prawidłowych

odruchów postawy i uczy dziecko samodzielnego ich osiągania, kontrolowania i wykorzystywania.

Wspomaganie w jednej ze stref pozostawia swobodę ruchów czynnych w obrębie stref

pozostałych. Ruchy więc nigdy nie są całkiem bierne. Zmieniając strefy sterowania uzyskuje

się czynne ruchy w coraz innych częściach ciała, zależnie od potrzeby. Ćwiczeniom powinno

towarzyszyć słowne określanie wykonywanych czynności, będące poglądową nauką mowy.

Usprawnianie powinien prowadzić terapeuta razem z rodzicami dziecka już przed 6

miesiącem jego życia.

Metoda zawiera także dodatkowe techniki służące regulacji wahającego się napięcia

mięśniowego :

1. Nacisk i ciąg, obciążenie i opór stosowane na podobnych zasadach jak w PNF (neurofizjologicznym

kompleksowym systemie oddziaływania terapeutycznego „proprioceptywne

nerwowo - mięśniowe torowanie ruchu“)

2. U spastyków pozwala to utrzymać i odzyskać równowagę, u atetotyków i ataktyków

ułatwić statykę i kontrolować powolne ruchy.

3. Zatrzymywanie ruchu w wybranej jego fazie oraz utrzymanie osiągniętej pozycji. Pozwala

to osiągnąć umiejętność dostosowania pracy mięśni przy zmianach postawy i kontroli

przebiegu ruchu.

4. Poklepywanie określonej części ciała, co może działać hamująco lub stymulująco.

Rozluźnienie przygotowuje spastyczne dziecko do ćwiczeń i może służyć jako

przerywnik między ćwiczeniami. Rozluźnia się przez głaskanie, potrząsanie kończynami oraz

wahadłowe ruchy tułowia i kończyn.

Metoda Bobath, ze względu na sposób jej realizacji, stosowana jest bardzo szeroko.

Opracowany przez Bobath sposób rehabilitowania dzieci z mózgowym porażeniem i dorosłych

z zaburzeniami OUN jest logiczny, zwięzły, nie wymaga zakupu dużej ilości drogiego sprzętu

rehabilitacyjnego. Ponadto jest naturalny, indywidualnie opracowany dla każdego dziecka, co

przynosi efekty, na które tak bardzo czekają rodzice. Metodę tę stosują przede wszystkim

rehabilitanci, ale także logopedzi, pedagodzy i psycholodzy.

Założenia tej metody, opracowane przez Bobath, zostały współcześnie rozwinięte

przez pediatrę Elizabeth Kong i fizjoterapeutkę Mary Quinton. Usprawnianie oparte na tej

metodzie ma pomóc dziecku we wszechstronnym jego rozwoju tak, aby mogło uzyskać

niezależność w życiu i wykorzystać wszelkie swe zdolności na tyle, na ile jest to możliwe,

mimo uszkodzenia OUN lub występowania innych nieprawidłowości.

Poprzez stosowanie odpowiednich wspomagań uczy się dziecko wyzwalania i

wykonywania przez nie ruchów czynnych, hamując ruchy nieprawidłowe i normalizując

napięcie mięśniowe. Od terapeuty wymagana jest dokładna znajomość przebiegu prawidłowego

rozwoju dziecka oraz zaburzeń rozwoju, które wynikają z uszkodzenia OUN.

W terapii metodą Bobath dziecko uczy się ruchu poprzez sensomotoryczne (czuciowo -

ruchowe) doświadczenia, realizowane przez:

skórę, która przekazuje czucie bólu, ucisku i temperatury,

aparat ruchowy, który przekazuje informacje dotyczące poczucia równowagi,

proprioreceptory stawów i mięśni.

Nauczanie sensomotoryczne oznacza, że pacjent poznając swoje ciało, uczy się

nim posługiwać w sposób celowy. Terapia metodą NDT-Bobath, to system opieki roztoczony

nad pacjentem prezentującym patologię. Oznacza to, że zwraca się uwagę nie tylko na

terapię, ale także uczy się opiekunów codziennej pielęgnacji pacjenta, tj. sposobów

noszenia, kąpania, karmienia i mycia zębów.

Główne zasady terapii NDT-Bobath

Metoda Bobath oparta jest na kilku niezmiernie ważnych zasadach, których przestrzeganie

decyduje o powodzeniu procesu terapii rewalidacyjnej.

1. Przygotowanie do ruchu:

utrzymanie prawidłowego zakresu ruchu w stawach (przeciwdziałanie przykurczom i

deformacjom)

przygotowanie czuciowe (sensoryczne)

2. Normalizację napięcia posturalnego,

3. Hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej,

4. Torowanie automatycznych reakcji nastawczych i reakcji równoważnych przez wspomaganie

i prowadzenie ruchu z punktów kluczowych (głowa, szyja, tułów, obręcz barkowa i

kończyny górne, obręcz biodrowa i kończyny dolne) rękami terapeuty,

5. Ułatwianie prawidłowych wzorców funkcjonalnych,

6. Hamowanie odruchów patologicznych i normalizacja napięcia mięśniowego.

7. Dążenie do osiągnięcia prawidłowych ruchów poprzez przemieszczanie w przestrzeni tzw.

punktów kluczowych, którymi są: głowa, obręcz barkowa i obręcz biodrowa. Ma to na celu

wykształcenie prawidłowych reakcji prostowania i równowagi, co prowadzi do opanowania

czynności zgodnych z sekwencją rozwojową.

8. Wszystkie ruchy kontrolowane są rękami terapeuty. Pomoc terapeuty zmniejsza się w

miarę opanowywania przez dziecko kolejnych czynności.

9. Ruchy prowadzone są wolno, tak aby dziecko mogło włączać się do pracy.

10.Nie należy dążyć do opanowania statycznych pozycji, lecz umiejętnie prowadzić dziecko z

jednej pozycji do drugiej.

11.Sposoby wspomagania powinny być dobrane do potrzeb i możliwości dziecka.

12.Wymagana jest ścisła współpraca z rodzicami.

13.Program usprawniania powinien być dobrany indywidualnie do potrzeb i możliwości

dziecka - instruktor dla każdego dziecka dobiera odpowiednie ćwiczenia.

14.Ciągłe powtarzanie i wykorzystywanie w życiu codziennym czynności, które dziecko już

opanowało i nad opanowaniem których pracuje.

Celem nadrzędnym takiego postępowania jest wykorzystanie wzorców posturalnych i

motorycznych w samodzielnym życiu dziecka. Szczególnie ważne jest, aby terapia była

akceptowana przez dziecko, odbywała się z pełną jego współpracą oraz współpracą rodziców

i opiekunów (odpowiednia pielęgnacja, karmienie, zabawa). W utrwalaniu zdobywanych

umiejętności pomagają wszystkie osoby opiekujące się usprawnianym dzieckiem: nauczyciel,

logopeda, terapeuta zajęciowy, psycholog. Ćwiczenia ruchowe powinny zwiększać własną

aktywność dziecka, nie mogą być narzucane, by nie wyzwalać w dziecku niepokoju i stresu.

Dziecko musi mieć pełne poczucie bezpieczeństwa .

Przedstawiając metodę neurorozwojowego leczenia usprawniającego Karela i Berty

Bobath należy stwierdzić, iż polega ona na hamowaniu patologicznych odruchów i nieprawidłowych

wzorców ruchowych oraz rozwijaniu czynności ruchowych u dzieci z mózgowym

porażeniem dziecięcym w kolejności, w jakiej pojawiają się one w rozwoju dziecka

zdrowego.

Każda czynność ruchowa rozwija się dzięki odczuciu ruchu - to znaczy ułożenia ciała w

przestrzeni oraz poszczególnych części ciała względem siebie.

Pierwszych odczuć dostarczają reakcje odruchowe. Są to odruchy postawy oraz

reakcje prostowania i równowagi. Pierwsze z nich dają odczucie ułożenia ciała w pozycji

leżącej (odruchy postawy). Reakcje prostowania dostarczają doświadczeń ruchowych ułożenia

ciała przeciwko sile grawitacji, a reakcje równowagi powodują dostosowanie napięcia

mięśniowego całego ciała podczas utraty równowagi, przygotowując w ten sposób całe ciało

do podparcia. Czas fizjologicznego występowania odruchów postawy przypada na pierwsze

półrocze życia dziecka. Później zostają one podporządkowane reakcjom prostowania i

równowagi. Utrzymujące się dłużej odruchy postawy stają się z czasem patologiczne.

Uniemożliwiają rozwój reakcji prostowania i równowagi, których pojawienie się warunkuje

prawidłowy rozwój ruchowy dziecka.

Rozwój ruchowy dziecka przebiega w stałej kolejności – od głowy, obręczy barkowej i

kończyn górnych, poprzez tułów, do kończyn dolnych. Oznacza to, że zanim dziecko zacznie

chodzić, najpierw musi kontrolować ułożenie głowy, uzyskać podpór na kończynach górnych w

pozycji leżącej, aby poprzez siad, czworaki i pozycję klęczną przejść do pozycji stojącej.

Każda złożona czynność ruchowa zawiera kombinację wielu prostych ruchów i

kształtuje się w oparciu o poprzednie doświadczenia ruchowe. Prawidłowy rozwój czynności

ruchowych stanowi podstawę do rozwijania kolejnych umiejętności (jedzenia, ubierania,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin