Jak efektywnie planować ścieżki karier pracowników w oparciu o kompetencje.doc

(23 KB) Pobierz
Jak efektywnie planować ścieżki karier pracowników w oparciu o kompetencje

Jak efektywnie planować ścieżki karier pracowników w oparciu o kompetencje?

Nie warto awansować pracowników tylko według kryterium stażu pracy. Ścieżki kariery powinny być przede wszystkim ścieżkami rozwoju umiejętności. Buduj je więc w oparciu o model kompetencji.

Budowanie ścieżek kariery
Niebanalne pomysły
Praktyczne przykłady
www.prawo-pracy.com.pl

 

Wdrożenie systemu planowania ścieżek karier przyniesie znaczące korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikom. Pracownik ma jasno określoną ścieżkę rozwoju opartą na konkretnych wymogach kompetencyjnych, stale wzbogaca więc swoją wiedzę i rozwija umiejętności. Firma natomiast zdobywa lojalnego, zmotywowanego i wykwalifikowanego pracownika. Budowanie ścieżek karier pozwala również pracodawcy świadomie planować awanse pionowe i poziome pracowników. Dzięki temu można w pełni wykorzystać potencjał kompetencyjny, jakim dysponuje firma.

5 etapów budowania ścieżek kariery
Planowanie ścieżek karier pracowników to działanie systemowe. Oto, co możesz zrobić:

·         etap 1 – stwórz katalog wszystkich stanowisk pracy funkcjonujących w firmie. Wykorzystując model kompetencji określ profile kompetencyjne poszczególnych stanowisk. Określ też wymagania formalne (m.in. niezbędna wiedza, doświadczenie, konieczne uprawnienia i certyfikaty) dla każdego stanowiska pracy,

·         etap 2 – stwórz mapę kariery w ramach organizacji - określ, jakie możliwości rozwoju stanowiskowego (pionowego i poziomego) mają osoby pracujące na poszczególnych stanowiskach oraz jakie działania mogłyby być dla nich potencjalnym źródłem rozwoju,

·         etap 3 – określ, jakie kompetencje należy rozwijać na poszczególnych stanowiskach, aby móc osiągać kolejne szczeble w ścieżce kariery,

·         etap 4 – stwórz katalog działań rozwojowych, które będą wskazówką, w jaki sposób można doskonalić poszczególne kompetencje,

·         etap 5 – poinformuj pracowników, jakie mają możliwości rozwoju w ramach organizacji oraz jakie działania powinni podejmować, aby móc podążać określoną ścieżką kariery.

Ważne!
Określając jasne wymagania kompetencyjne na poszczególnych stanowiskach oraz wyznaczając ścieżki kariery zwiększysz motywację pracowników do samorozwoju.
Zadbaj też o zapewnienie pracownikom możliwości rozwijania nowych umiejętności poprzez organizację szkoleń, warsztatów/treningów, dawanie odpowiednich zadań do wykonania w codziennej pracy.

Anna Jarosławska
Konsultant
Zespół Zarządzania Talentami
HRK PARTNERS S.A.
Towers Perrin Alliance Partner

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin