Nie warto awansować pracowników tylko według kryterium stażu pracy. Ścieżki kariery powinny być przede wszystkim ścieżkami rozwoju umiejętności. Buduj je więc w oparciu o model kompetencji.
Budowanie ścieżek karieryNiebanalne pomysłyPraktyczne przykładywww.prawo-pracy.com.pl
Wdrożenie systemu planowania ścieżek karier przyniesie znaczące korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikom. Pracownik ma jasno określoną ścieżkę rozwoju opartą na konkretnych wymogach kompetencyjnych, stale wzbogaca więc swoją wiedzę i rozwija umiejętności. Firma natomiast zdobywa lojalnego, zmotywowanego i wykwalifikowanego pracownika. Budowanie ścieżek karier pozwala również pracodawcy świadomie planować awanse pionowe i poziome pracowników. Dzięki temu można w pełni wykorzystać potencjał kompetencyjny, jakim dysponuje firma.
5 etapów budowania ścieżek karieryPlanowanie ścieżek karier pracowników to działanie systemowe. Oto, co możesz zrobić:
· etap 1 – stwórz katalog wszystkich stanowisk pracy funkcjonujących w firmie. Wykorzystując model kompetencji określ profile kompetencyjne poszczególnych stanowisk. Określ też wymagania formalne (m.in. niezbędna wiedza, doświadczenie, konieczne uprawnienia i certyfikaty) dla każdego stanowiska pracy,
· etap 2 – stwórz mapę kariery w ramach organizacji - określ, jakie możliwości rozwoju stanowiskowego (pionowego i poziomego) mają osoby pracujące na poszczególnych stanowiskach oraz jakie działania mogłyby być dla nich potencjalnym źródłem rozwoju,
· etap 3 – określ, jakie kompetencje należy rozwijać na poszczególnych stanowiskach, aby móc osiągać kolejne szczeble w ścieżce kariery,
· etap 4 – stwórz katalog działań rozwojowych, które będą wskazówką, w jaki sposób można doskonalić poszczególne kompetencje,
· etap 5 – poinformuj pracowników, jakie mają możliwości rozwoju w ramach organizacji oraz jakie działania powinni podejmować, aby móc podążać określoną ścieżką kariery.
Ważne!Określając jasne wymagania kompetencyjne na poszczególnych stanowiskach oraz wyznaczając ścieżki kariery zwiększysz motywację pracowników do samorozwoju.Zadbaj też o zapewnienie pracownikom możliwości rozwijania nowych umiejętności poprzez organizację szkoleń, warsztatów/treningów, dawanie odpowiednich zadań do wykonania w codziennej pracy.
Anna JarosławskaKonsultantZespół Zarządzania TalentamiHRK PARTNERS S.A.Towers Perrin Alliance Partner
RICARDO