Fitness - sala 1 semestr.doc

(45 KB) Pobierz
Fitness → jest to forma rekreacji ruchowej, są to różnorodne formy zajęć zorganizowanych posiadających ściśle określone cele o

Fitness → jest to forma rekreacji ruchowej, są to różnorodne formy zajęć zorganizowanych posiadających ściśle określone cele oraz podstawy metodystyczne. Realizowane są najczęściej w formie lekcji grupowych z wykorzystanie odpowiednio dobranej muzyki oraz przyborów i przyrządów.

Fitness ma:

- poza sportowy charakter,

- wszechstronność,

- społeczny charakter,

- powszechną dostępność,

- uniwersalność.

 

Aerobik → ćwiczenia gimnastyczno-taneczne pobudzające pracę układu krążenia i oddychania wykonywane w rytm muzyki. Jest jedną z form fitnessu.

 

Kenneth Cooper (Kenet Kuper) → wynalazł fitness jako formę ćwiczeń, pod koniec lat 60 u osób z problemami krążenia.

 

Jane Fonda → wymyśliła aerobik.

 

Karen Foid → tancerka, wprowadziła elementy tańca do aerobiku.

 

Impact → siła, z jaką ciało spada na podłogę.

 

High impact (wysoki impakt) wszystkie ćwiczenia w których jest faza lotu – obie nogi odrywają się od podłoża.

 

Low impact (niski impakt) przynajmniej jedna stopa ma kontakt z podłożem.

 

High – Low impact wypośrodkowanie.

 

Struktura lekcji fitness:

  1. Rozgrzewka ~ 10min – przygotowanie (rozgrzewanie) głównych grup mięśniowych, zapoznanie się z grupą (dla instruktora).
  2. Zajęcia właściwe ~ 40-50min – tętno na jednym poziomie.
  3. Aktywny wypoczynek (cool down) – wyciszenie, obniżenie tętna.                            ~ 5-10min.
  4. Rozciąganie.

 

Cechy fizyczne i psychiczne instruktora:

Fizyczne:

¨      Wytrzymałość,

¨      Siła fizyczna,

¨      Gibkość,

¨      Koordynacja ruchowa,

¨      Wiarygodny wygląd,

¨      Musi mieć dobrą technikę.

 

Psychiczne:

§         Temperament + charyzma,

§         Odporny psychicznie na ludzi,

§         Komunikatywność,

§         Dobre aktorstwo,

§         Musi umieć nauczyć, dobra metodyka prowadzenia zajęć.

 

Sfery działania instruktora:

·         Dydaktyczno – edukacyjna,

·         Techniczna,

·         Psychiczno – społeczna (myślenie o innych),

·         Animacyjna.

 

Kroki podstawowe high – low:

-        Step – touch,

-        Step – out,

-        V – step ( V ),

-        A – step ( A ),

-        Grape – vine (skrzyżny),

-        Mambo,

-        Schasse,

-        Pivot (mambo w obrocie),

-        Jazze,

-        Push – up,

-        4 kolana,

-        Obroty,

-        Wahadło,

-        Jumping – Jack.

 

Muzyka.

 

1 blok to 4 frazy

1 fraza to 8 bitów (8kroków)

bit to ćwierćnuta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fraza czarna (ćwierćnuty)

·               Tworzenie choreografii.

Fraza biała (półnuty):

·               Proces dydaktyczny (uczenie)

·               4,3,2 -> hasło.

 

Jedne zajęcia = 4 bloki.

Most – wyciszenie w muzyce.

4 kolana – zmiana strony i zawsze mają być na 4 frazę.

 

Tranzycie połączenia między krokami.

 

BPM uderzenia na minutę.

 

High & low – 150 do 165 BPM,

Low impact – 135 do 145 BPM,

Dance – 130 do 145 BPM,

Step – 128 do 135 BPM,

TBC – 110 do 140 BPM,

Funky – 95 do 120 BPM,

Aqua aerobik – 128 do 145 BPM,

Rowerki – 90 do 165 BPM,

Body sculpt (wzmocnienia) – 110 do 130 BPM.

 

Technika i metodyka prowadzenia zajęć.

 

  1. Adaptacja do grupy – dostosować wysiłek do grupy (ćwiczenia) do tempa.

 

  1. Równowaga w różnych miejscach:

·         Równowaga intensywności fizjologicznej i psychomotorycznej (naturalność ruchu, proste elementy),

·         Równowaga impact,

·         Równowaga przestrzeni.

 

  1. Umieć proces dydaktyczny na pamięć!!!
  2. Metody nauczania choreografii:

Ø      Metoda blokowa – nic się nie zmienia,

Ø      Metoda piramidy – zmniejsza się ilość kroków (nie stosuje się),

Ø      Metoda wprowadzania bezpośredniego,

Ø      Metoda izolowania – „trudniejszy” element wycina się i nim się zajmujemy, a później z powrotem wklejamy do choreografii.

Ø      Metoda fragmentaryczna – jest już choreografia, tylko dodaje się np. ręce.

 

Choreografia:

1 blok:

              skrzyżny (w prawo) + step – touch x2 + powrót

                                                        (V – step -> w obrocie

w prawo za ręką,

uczymy na prawą i na lewą)

schase + mambo,

4kolana (w obrocie -> izolacja -> potem do choreografii).

2 blok:

              2 kroki do boku (później wahadło, potem ręce),

              czypi- czypi + 2mambo (później pilot),

              cross (hillback x1, potem x2) = cross,

              4 kolana z przeskokiem.

 

Skład → stopy na szerokość bioder, opieramy się na piętach, kolano jest na prosto z kostką, gdy się podnosimy kolana są ugięte, pośladki napięte, biodra do przodu, plecy proste, patrzymy na wprost.

 

Wypad → stopy na szerokość bioder (w 2 liniach), stopę z tyłu unosimy piętę, z przodu kolano nad kostką, pracuje noga z tyłu.

 

Pompka tricepsowa → ręce na szerokość barku (kobiety mogą być na kolanach), ręce układają się wzdłuż tułowia, nisko.

 

Mięśnie brzucha kładziemy się na plecach, ręce szeroko za szyją (nie szarpiemy), miedzy klatką piersiową a głową mieści się piąstka, mięśnie brzucha wciągnięte, pięty na ziemi.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin