Sekowska Zofia - Przystosowanie spoleczne mlodziezy niewidomej.txt

(360 KB) Pobierz
Zofia S�k�wska
i
ii
ii
ii ii
Przystosowanie
spo�eczne m�odzie�y niewidomej
h
Zofia S�kowska
 �.�,v.l.vi\iij\.
'.�i\h"\
Przystosowani^
spo�eczne m�odzie�y niewidomej
Wydanie pierwsze    m\.> v.^t y,:.*^!,, iIK
�' ���>* '���>
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Ok�adk� i kart� tytu�ow� projektowa�a: Maria Zachorowska Redaktor: Jadwiga Jaromi�ska Redaktor techniczny: Zofia Chy�a Korektor: Ewa Wro�ska-Klossowska
 A 'j'p
Autorka, na podstawie przeprowadzonych przez siebie bada�,
dokonuje przegl�du cel�w i metod rewalidacji spo�ecznej
m�odzie�y niewidomej.
Odpowiada mi�dzy innymi na pytania, jakie czynniki wyznaczaj�
proces aktywnego uczestnictwa w �yciu spo�ecznym,
czy dotychczasowy system rewalidacji w o�rodkach szkolno-
-wychowawczych zapewnia warunki dla rozwoju poprawnych form
zachowania przystosowawczego.
Tytu� dotowany przez Ministra Ed
L9 OH
ISBN 83-02-04013-4
� Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1991
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1991
Wydanie pierwsze. Nak�ad 820 +  180 egz.
Ark. druk. 10,5 + 2 wkl. Ark. wyd.11,1
Papier druk. sat. kl. 111 70 g 61   x  86
Zam�wiono 1989.01.24                          >
Podpisano do druku 1990.07.20           ,>
Druk uko�czono w marcu 1991 r.
DZG Wa�brzych
Nr zam�wienia 2713-396-1-01850
 .-��'�U
Spis tre�ci

/st�p...................................     5
Rozdzia� I
/sp�czesne pogl�dy na genez� i istot� zachowania
przystosowawczego cz�owieka.....................     9
Poj�cie przystosowania i zachowania przystosowawczego w literaturze
psychologicznej...........................'. �..........     9
_   Przystosowanie a socjalizacja.....................".' .~7T".~. ...    15
3.   Psychologiczne uwarunkowania przystosowania...................    18
4.   Kszta�towanie zachowania przystosowawczego...................    24
Rozdzia� II
Psychopedagogiczne i spo�eczne determinanty zachowania
rzystosowawczego niewidomych...................    32
Ograniczenia poznawcze i motoryczne a proces przystosowania..........    33
� Uwarunkowania spo�eczne procesu przystosowania niewidomych........    37
2.1.  �rodowisko rodzinne................................    38
2.2.   Postawy widz�cych.................................    42
r 2.3. Wychowanie   zinstytucjonalizowane.......................    45
I; Psychologiczne uwarunkowania zachowania przystosowawczego
niewidomych.......................................    49
4. Przegl�d bada� nad zachowaniem przystosowawczym m�odzie�y
i niewidomej........................................    54
L 4.1. Przystosowanie osobiste dorastaj�cych niewidomych.............    57
[1 4.2. Przystosowanie spo�eczne niewidomych.....................    62
Rozdzia� III
bada�, problemy badawcze i hipotezy robocze . .�. . . � ...     66
Rozdzia� IV
Metody i przebieg bada�.........................    71
1.  Metody    bada�......................................    72
1.1.  Skala Zachowania Przystosowawczego K.. Nihiry, A. Fostera,
M. Shellangh. H. Leland.............................    72
1.2.  Zestaw Form Aktywno�ci.............................    76
1.3.  Skala Samooceny i Oceny Kolegi.........................    77
1.4.  Wywiad.......................................    78
1.5.  Analiza   dokumentacji...............................    79
2.   Przebieg bada�......................................    79
3.   Metody analizy statystycznej............................
�.u*
80
Dr Teresie Stanuli
z wyrazami wdzi�czno�ci
za wsp�prac�
Rozdzia� V
Charakterystyka badanych grup......
1.  Wiek badanych i d�ugo�� okresu instytucjonalizacji
2.  Czas, stopie� i przyczyny utraty wzroku.......
3.   Poziom inteligencji badanych grup..........
.83
91
10
10
Rozdzia� VI
Charakterystyka zachowania przystosowawczego m�odzie�y
niewidomej...............................
1.   Poziom zachowania przystosowawczego w zakresie niezale�no�ci
osobistej m�odzie�y niewidomej i widz�cej.......................   9
2.   Przystosowanie spo�eczne m�odzie�y niewidomej w badaniach w�asnych........................................
2.1.  Samoocena i ocena innych w zakresie cech przystosowania spo�ecznego badanych.............................
2.2.  Formy podejmowanej aktywno�ci przez badan� m�odzie� niewidom�
i   widz�c� ....................................
3.  Analiza trudno�ci przystosowawczych m�odzie�y niewidomej
ujawnionych w jej zachowaniu.............................11
3.1.  Charakterystyka trudno�ci w przystosowaniu spo�ecznym badanej
m�odzie�y......................................11
3.2.  Zaburzenia przystosowania osobistego m�odzie�y niewidomej.......    12
4.   Realizacja za�o�e� rewalidacyjnych w programach wychowania
a zachowanie przystosowawcze m�odzie�y niewidomej...............   129
Bibliografia..........................................   14
Aneksy.............................................   15[
Streszczenie w j�zyku polskim...............................   16
Streszczenie w j�zyku angielskim...........................
Streszczenie w j�zyku niemieckim..........................
Wst�p
�ycie niewidomego stwarza wiele problem�w jemu samemu
Hjego otoczeniu. Pomimo tego, �e podstawowym skutkiem utraty zroku jest utrudnienie proces�w percepcyjno-poznawczych, to konsekwencje jego braku wp�ywaj� na przystosowanie osobiste i spo�eczne Ijdnostki niewidomej.
M�wi�c o przystosowaniu niewidomych, trzeba stwierdzi� istnienie * dw�ch aspekt�w tego procesu: z jednej strony cz�sto konieczno�� przystosowania si� do �ycia w ca�ym uk�adzie ogranicze� wyp�ywaj�-lych ze �lepoty, jako faktu patofizjologicznego, a z drugiej, przystosowania si� do ogranicze� spo�ecznych zwi�zanych z fizycznym upo�ledzeniem. Taka sytuacja sprawia, �e niewidomy staje wobec wielu rudnieri, g��wnie w dziedzinie poznawczej i motorycznej oraz wobec ogranicze� w zakresie kontakt�w psychospo�ecznych. Cz�owiekowi^ H�.ewidomemu jest trudniej ni� widz�cemu zintegrowa� si� z pe�noprawn� grup� spo�eczn�, bo jego przystosowanie jest uwarunkowane ca�okszta�tem sytuacji tworzonych przez �rodowisko spo�eczne. Trud-*-n�ci_w przystosowaniu niewidomych ma\�wi�c_dwaJjJ�dlQLin&widuaLz~ i spo�eczne.  W  chwili ^dj_ jednostk� przestaje, _bj�  osobi�cie ^przystosowana, spo�ecze�stwo nie chce jej akceptowa�, gdy za� grupa sno�eczna nie akceptuje jednostki, staje si� ona ju� przez to -przystosowana.
 samo
"W literaturze naukowej, po�wi�conej niewidomym, opisano wiele bada�, kt�re wi��� si� z zagadnieniem przystosowania. Nie daj� one �1nHk jasnego obrazu proces�w przystosowawczych, ich dynamiki
czy te� objaw�w nieprzystosowania. Jedni badacze stwierdzaj�, �e defekt wzroku stanowi bezpo�redni� przyczyn� trudno�ci przystosowawczych (E. Foulke, M. Norris, B. Bateman), inni upatruj� j�" w �rodowisku spo�ecznym, w kt�rym wzrasta i przebywa niewidom> (Th. Cutstorth, E.L. Cowen, H.Y. Kim). Charakterystyki zachowania niewidomych s� jednak bardzo zr�nicowane, a cz�sto przybieraj� kra�cowy charakter. Zawieraj� stwierdzenia wyst�powania du�ycl|_ op�nie� oraz trudno�ci w niezale�nym funkcjonowaniu (M. Norris, C. Scherif), albo stosunkowo dobrego przystosowania, o ile �rodoi wisko spo�eczne nie przeszkadza�o w jego kszta�towaniu {I.F. Lukor M. Whiteman, R. Schindele).
Wspomniane kierunki bada� dotyczy�y niewidomych dzieci i doros�ych. Rzadziej natomiast podejmowany jest problem przystosowa� nia spo�ecznego niewidomej m�odzie�y, a przecie� w�a�nie okres dojrzewania stanowi dodatkowe obci��enie dla jednostek wzrastaj�cych w warunkach upo�ledzenia lub braku wzroku. Jak podaje EF Wright (1965) u�wiadomienie sobie przez dorastaj�cych niezmienno�� w zakresie wad fizycznych, uderza silnie w ich dotychczasowy stan samooceny, zani�aj�c j� cz�sto nadmiernie. Rozumienie, a niekiedF | wyolbrzymienie ogranicze� zwi�zanych z niepe�nosprawno�ci� mo�l by� przyczyn� trudno�ci m�odzie�y niewidomej w przystosowaniu spo�ecznym.                                                                                    f*
Przegl�d literatury tyflologicznej pozwoli� wyodr�bni� dwa nura bada� nad procesem przystosowania si� dorastaj�cej m�odzie�y. Jeden z nich koncentruje si� wok� charakterystyki poziomu i rodzaju przystif-sowania osobistego obejmuj�c badania osobowo�ci i dojrza�o�ci emj 1 cjonalnej (D.H. Morgan, M.K. Bauman, D.H. Warren), inne dotycz� samooceny i obrazu ,ja" (C. Sherif, M. Zunich i B. Ledwith) orif*-reakcji na frustracj� (Z.  S�kowska, T.  Majewski, E.  Bendych,  J
Ossowski).
Drugi nurt bada� obejmuje problematyk� przystosowania spo�ecznego Badacze  koncentruj�cy  si�   na procesie  uspo�ecznienia  miodzie;]^ niewidomej stwierdzali, �e albo nie ma r�nic pod tym wzgl�dem mi�dzy niewidomymi i widz�cymi, albo te� takie wyst�puj� w sfer7" dojrzewania spo�ecznego b�d� cechach uspo�ecznienia (M.K. Baum; 1969, Y.H. Kim 1970, A. Schmidt 1978, Z. S�kowska 1978). Badania dotyczy�y jednak nie tyle aktywno�ci i przejaw�w zachowania, ile pomiaru rozwoju spo�ecznego m�odzie�y.                                       �
Zasygnalizowane badania m�odzie�y z defektem wzroku nie ujmuj� jednak podstawowego zagadnienia: jak konkretnie w r�nych dziedzi-
Inach �ycia codziennego funkcjonuje dorastaj�cy niewidomy. Jaka jest jego og�lna zaradno�� �yciowa, stopie� osobistej niezale�no�ci i przystosowania spo�ecznego. Osi�gni�cie maksymalnej dojrza�o�ci w tym �okresie jest celem rewalidacji. Taki te� cel stawia sobie szko�a odstawowa dla dzieci niewidomych. Wymienione tu problemy motywowa�y podj�cie bada� nad zagadnieniem przystosowania m�odzie�y, ntak z punktu widzenia teorii rewalidacji, jak i potrzeb spo�ecznych, to bnaczy oceny skuteczno�ci zabieg�w rewalidacyjnych podejmowanych w o�rodkach szkolno-wychowawczych. Wci�� jeszcze brakuje inicja-fyw i eksperyment�w weryfikuj�cych zmiany w tym zakresie, mog�ce Przyczyni� si� do efektywniejszego ni� dotychczas przygotowania m�odzie�y do niezale�nego i aktywnego uczestnictwa w �yciu spo�eczn...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin