Menander.pdf

(328 KB) Pobierz
Menander, Wybór komedii i fragmentów , przeł. i oprac. Jerzy Łanowski, wyd. Ossolineum,
Warszawa 1982.
Na podstawie wstępu:
Nowy teratr.
Na miejsce starego drewnianego teatru Dionizosa na południowym stoku Akropolu powstał, dzięki
inicjatywie mwcy i męża stanu, Lykurga, obszerniejszy teatr z marmuru do dzisiaj w dużej części
przetrwały, z kamiennym budynkiem scenicznym stanowiącym stałe kulisy, ozdobiony posągami
trzech wielkich tragikw: Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa. Właśnie w teatrze, wzniesionym
około 330 roku p.n.e., wystawiane były sztuki Menandra.
Inna komedia.
Z wielkim imieniem Arystofanesa (ok. 425 – po. 385 p.n.e.) komedia przekroczyła prg IV w.
p.n.e. i już w obrębie jego twrczości, uległa istotnej ewolucji. Komedia staroattycka, polityczna
i fantastyczna, widowisko łączące w sobie krańcową wulgarność i subtelną lirykę, eksponujące
żywiołowy potok komizmu sytuacyjnego i słownego, uległo osłabieniu. Pozbawiona swobody
politycznej Aten za czasw jej potęgi więdła, aby się już nigdy w pierwotnym kształcie nie
odrodzić. Pozostawiła po sobie jednak spadek pewnych typowych postaci, charakterystycznych
żartw, tradycyjnych epizodw.
Pierwszy przełom.
Najwcześniej utraciła komedia attycka partie chralne, zarwno tak tradycyjne, jak parabaza i agon,
jak i oddzielające poszczeglne epizody pieśni. Już w ostatnich sztukach Arystofanesa w tych
miejscach tekstu, gdzie oczekiwalibyśmy partii lirycznych, występuje tylko sucha notatka: chorù ,
znacząca tyle co „kawałek śpiewany przez Chr” - jaki kawałek, nie wiemy i chyba nieważne to
było dla samego twrcy dramatu. Chr, aktor zbiorowy, istniał nadal, bo był częścią starej tradycji,
ale przybrał rolę bardziej statysty.
Rżne mogły być tego powody: i ekonomiczne (brakowało pieniędzy na opłacenie właściwego
przygotowania członkw Chru), i zmiana gustw publiczności , w każdym jednak razie jeden z
dwu podstawowych elementw greckiego dramatu komicznego przestaje się liczyć. Podobne
zresztą zjwisko obserwujemy w tragedii, gdzie tak niegdyś ważna rola Chru malała już w
niektrych sztukach Eurypidesa, i gdzie pieśni Chru coraz częściej oddalały się od linii i treści
dramatw.
Pozostają natomiast aktorzy, uwidaczniający się coraz bardziej w oczach widowni, ale jakże
odmienieni. Znika centralna postać komedii Arystofanesowej: chłop-wesołek czy kmiotek-
roztropek, nie ma już często dawniej pokazywanego jego głwnego antagonisty i przeciwnika,
odchodzą w cień postaci epizodyczne stanowiące tło i dla wesołka, i dla jego szalonego pomysłu,
ktry stanowił głwną oś sztuki. Juz w ostatnich komediach Arystofanesa zaznaczył silniej swą
osobowość niewolnik, wciąż jeszcze traktowany „po staremu”, ale na swj sposb sprytny,
bezczelny i chytry, jak Ksantias w Żabach , a nieraz już prowadzący właściwie akcję, jak Karion w
Plutosie . Ze strojw aktorw znika zbyt już wulgarny dla widzw, choć tradycją święta płodności
uświęcony falls , z ich języka te wszystkie rubaszne sprośności, ktre tyczą dolnych partii ludzkiej
fizjologii.
Tematyka.
Najznamienniejsza jednak jest odmiana kręgw tematycznych i odmiana traktowania tematu.
Po wspomnianym już wyżej zacichnięciu komedii politycznej pozostało jeszcze miejse dla parodii
mitologicznej uprawianej i dawniej, np. przez Kratinosa, i dla k omedii społeczno-obyczajowej ,
realistycznej podobnie jak komedia polityczna, ale pozbawionej już fantastycznego poetyckiego
rozmachu tamtej. Więc mogła komedia dawać jeszcze wykrzywiony obraz mitu i wykrzywiony
obraz bytu, życia.
Parodia mitologiczna.
Arystofanes i pozostali przedstawiciele komedii staroattyckiej wypełniali nieraz swoje sztuki
parodią mitu, najczęściej jednak nie w jego postaci wczesnej, tradycyjnej, epickiej albo lirycznej,
ale już jego „obrbki” dramatycznej u wielkich tragikw, szczeglnie zaś wyjątkowo swobodnie
motywy mityczne traktującego Eurypidesa. Tragikowi stawiano zarzut, że sprowadza wydarzenia
boskie i heroiczne do wymiarw mieszczańskich. Wykpiwanie Eurypidesowych dramatw,
ich parodiowanie, widoczne dla nas od pierwszej zachowanej komedii Arystofanesa, Acharniakw ,
przedrzeźniającej sytuacje z Eurypidesowego Telefosa i złośliwie posługującej się cytatami ze sztuk
tragika, aż po „totalne” zaatakowanie poety w Żabach ukazuje nam nie tylko krytykę gatunku, ktry
jakby doszedł już do kresu rozwoju. Służy ono mimo woli stałemu przybliżaniu dwu wielkich
gałęźi dramatu. Eurypidarystofanizowanie 1 , musiało zaciążyć i na samej komedii, parodiowanie
tragicznej intrygi mogło stać się kolebką innej komedii, już nie tej, ktrej jedność st anowiła tylko
tendencja sztuki, szalony pomysł i realizujący go głwny bohater. Rodzić się zaczynał jakiś
pośredni styl tragiczno -komiczny. Grecy nazywali to „ paratragodía ”, jakby „naśladowanie
komedii”. W tym samym czasie pada – nie zrealizowany nigdy w helleńskiej praktyce –
teoretyczny wniosek Platona 2 , że ten sam poeta mgłby napisać i tragedię, i komedię. Samowiedza
komediopisarzy była jeszcze silniejsza, ich pewność siebie jeszcze większa, o czym zaświadcza
fragment komedii Antifanesa (IV w. p.n.e.), zachowany ze sztuki zatytuowanej znamiennie Poezja
( Pjesis ):
Ma szczęście tragedia
Pod każdym względem, gdyż, po pierwsze, treść jej
Widzom jest znana już wcześniej, dokładnie,
Nim padło słowo ze sceny. Poecie
Starczy napomknąć. Kiedy powiem: Edyp -
Już mają całą resztę: ojciec – Lajos,
Matka – Jokasta, crki i synowie,
I jego losy, i jego uczynki,
Powiesz: Alkmeon – nawet małe dzieci
1 Określenie, jakim sami komicy nazywali proceder Arystofanesa
2 Uczta, rozdz. 39: „że im Sokrates dowodził, jako iż jest rzeczą jednego i tego samego twrcy umieć i tragedię napisać
i komedię ułożyć i że kto jest artystą w tragedi, ten i komediopisarzem być potrafi” (przykład Władysława
Witwickiego)
 
Wyrecytują, że w obłędzie zabił
Swą własną matkę, że wzburzony Adrast
Przybędzie i znowu odejdzie...
A kiedy więcej nie mogą nic dodać
I tutaj właśnie kładą się w dramatach,
Wznoszą – jak palec – sceniczną maszynę!
I to widzowi zupełnie wystacza.
Nam tak nie można, my musimy wszystko
Wymyślić: nowe imiona, co było
Przedtem, co teraz, gwałtowną odmianę,
Wynik końcowy. Opuści coś z tego
Chremes lub ejdon, zaraz go wygwiżdżą!
Peleusom, Teukrom na to się zezwala!
Komedia wnosi więc nowość wobec schematycznej tragedii, inwencję i oryginalność.
Istotnym kłopotem w uzyskaniu obrazu tej komedii, ktra nastąpiła niejako bezpośrednio po
Arystofanesowej, jest fakt, że skazani jesteśmy na materiał fragmentaryczny, nie zachowała się ani
jedna kompletna sztuka. Należy polegać na niewielkich najczęściej strzępach-cytatach z komedii
zaginionych oraz na świadectwach tych antycznych pisarzy, dla ktrych całe to bogactwo było
jeszcze dostępne i znane. Widzieli oni wyraźnie zaznaczone przedziały w rozwoju dramatu
komicznego i dzielili jego dzieje na trzy etapy.
Pierwszym była znana nam już komedia stara, od 486 r. p.n.e do mniej więcej 385r, następnie okres
tzw. komedii średnioattyckiej lub średniej w latach 385 – 325 p.n.e., wreszcie komedia nowoattycka
lub nowa, ktrej najwybitniejszym przedstawicielem był Menander.
Komedia nowa.
- utraciła tematykę polityczną,
- wyzbyła się choćby wyraźnych aluzji do wspłczesnych wydarzeń (stąd tyle kłopotw np. z
datowaniem sztuk),
- chr jako zwyczajowo zaznaczony szczątkowy rekwizyt,
- brak bgactwa metrycznego, używane tylko cztery miary,
- zaczepki osobiste o wiele rzadsze niż w komedii średniej, tak wyjątkowe, że właściwie możnaby
stwierdzić, że ich nie ma,
- zaniknięcie parodii mitologiczno-tragicznej,
- pozostał dramat obyczajowy,
- rozwijała się w Attyce, ale jest kospopolityczna, powszechnie grecka,
- tłem i miejscem odbioru świat hellenistyczny (nie helleński tylko),
- powszechny wątek erotyczny,
- zanika Ajschrología, tj. używanie nieprzyzwoitych wyrazw i gestw, pozostawiając niekiedy
nieco bardziej ordynarne wyrażenie, ktre tak wygląda, jakby w odbiorze powszechnym zatraciło
swoje ostre pierwotne znaczenie.
Pogłębienie treści (komedii nowej).
- ma wyższe ambicje, przejmuje odziedziczone ramy widowiska, aby je wypełnić głębszą
i poważniejszą treścią,
- idzie śladem tragedii Eurypidesa – chce skłodnić do zastanowienia, wywołać nieraz tylko
uśmiesz, a bardziej refleksję (komedia średnia chciała jeszcze zabawić widza i wywołać jego
śmiech),
- wpływ filozofii wynikający z zainteresowania jednostką ludzką i człowiekiem raz jego
psychologicznymi przemianami (nie jest egzemplifikacją jednej dominującej cechy, ale zespołu
cech usposobienia czyniących postaci bliższymi), stąd postaci są bardziej prawdziwe, nie
przypominają marionetek (pod stereotypową maską komiczną tkwi niestereotypowa jednostka); np.
subtelne cieniowanie charakterystyki osb występujących w dialogach Platona,
- istotna rola bogini Tyche – uosobienia Przeznaczenia-Losu-Przypadku.
Spadek po tragedii. (Eurypides)
- prologi zawierające ekspozycję sztuki,
- anagnorisms – motyw rozpoznania,
- podwyższony ton wypowiedzi komicznej.
Najwybitniejsi twórcy.
- komedia nowa bogatsza w dorobek od komedii średniej,
- trjka najwybitniejszych: Filemon, Difilos, Menander.
Żywot poety.
- syn Diopejthesa i Hegestraty
- urodził się ok. 342/341r. p.n.e.,
- pochodził z „dobrej” rodziny, odebrał staranne wychowanie,
- w efebii 3 zetknął się z rwieśnym Epikurem, pźniejszym twrcą jednej z najbardziej
wpływowych szkł epoki,
- stykał się także z wybitnym twrcą komedii średniej Aleksisem - jak się zdaje, od niego uczył się
tajemnic warsztatu scenicznego; jemu właśnie przypisywano wprowadzenie na szeroką skalę
w twrczości dramtycznej wątkw erotycznych,
- prbował naśladować Eurypidesa,
- podobnie jak Arystofanes, zaczął pisać i wystawiać komedie w bardzo młodym wieku,
- pierwsze zwycięstwo w agonie scenicznym odnisł w siedem lat po debiucie, wystawił wwczas
komedię Gniew .
3 forma przygotowania wojskowego w starożytnej Grecji dla synw pełnoprawnych obywateli wprowadzona w Atenach
w V w. p.n.e., przyjęcie do efebii rwnało się wpisaniu na listę obywateli; była dla młodych Ateńczykw tej epoki tym,
czym dla wspłczesnej nam młodzieży służba wojskowa.
Galeria postaci.
- starcy,
- młodzieńcy,
- postaci kobiece (crki obywatelskie),
- kobiety starsze i hetery,
- niewolnicy.
Komizm nowej komedii.
- komizm przybladl względem Arystofanesa,
- komedia nowa komedią być nie przestała – sięgnęła tylko z pełną świadomością po inne, bardziej
wyrafinowane i wytworniejsze środki zabawienia swego odbiorcy,
- zrezygnowanie z żarty obscenicznego i wulgarnego, sporśności i koprolalii,
- pozostały „awantury” sceniczne – kłtnie, rzadziej humorystyczne bjki, ucieczki, sceny
panicznego strachu, niewolnicze wygłupy,
- nie zachowały się Arystofanesowskie gry słw, komiczne nowotwory słowne,
- język postaci – język codzienny, „kulturalna attyczyzna”.
Losy pisarza i gatunku.
- historia przyczyną zaniku wielu wartościowych dzieł, będących nieraz inicjatorami nowych myśli
i prądw realizowanych w literaturze, możliwość przetrwania daje szkoła – filtracja treści,
dostosowywanie tematyki do bieżących potrzeb (tak jak np. chrześcijaństwo ogranicza
piśmiennictwo pogańskie),
- epoko rozpoczynająca się za życia Menandra, aleksandryjska, poczęła dokonywać wyborw,
zarwno w układaniu list pisarzy (np. trzech wielkich tragikw, trzech komediopisarzy starej
komedii, dziecięciu mwcw), jak i w obrębie samych ich dzieł (jak np. wybory siedmiu tragedii
Ajschylosa i tyluż Sofoklesa). Co pozostaje poza wyborem, ma niewielkie szanse przetrwania,
choć bywają i przypadki losowe zachowania dzieł lub dzieła jakby poza głwnym nurtem przekazu
literatury przez całe stulecia.
Przetrwanie dzieł. Przedstawienia i teksty.
Najważniejsze dziełko o pisarstwie Menandra, Porwnanie (a raczej: „porwnanie krytyczne”
- sỳnkrisis ) Arystofanesa i Menandra, reprezentujące sąd literacki swych czasw, zachowało się,
niestety, tylko w wyciągu. Autorem jego był wybitny pisarz Plutarch z Cheronei (ok. 46 - po 120
n.e.). Według niego lepszym z pisarzy jest Menande, autor dla ludzi naprawdę wykształconych
i kulturalnych. Świadectwo poczytności pisarza w pierwszych wiekach n.e. stanowią liczne
papirusy.
W łacińskim przyodzieniu.
Menander miał się znaleźć w Rzymie dość wcześnie, ale w łacińskim przebraniu, jako wzr
literacki dla komedii rzymskiej, ktra imitowała jednak i jego twrczość w sposb sobie właściwy.
Do łacińskich przerbek z całą pewnością należy „Żołnierz samochwał” Plauta.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin