resocjalizacja.doc

(33 KB) Pobierz

1.RESOCJALIZACJA:

a) resocjalizacja jako modyfikacja zachowań–musi być jakoś grupa odniesiona i tam ktoś się zachowuje niezgodnie z przyjętymi normami, a resocjalizacja ma te zachowania zmienić.

b) resocjalizacja jako przebudowa emocjonalna– ktoś przejawia racje ucznia, a resocjalizacja to zmiana tych zachowań na pozytywne.

c) resocjalizacja jako wrastanie w kulturę–zaspokajanie potrzeb 1 i 2 stopnia, zgodnie ze standardami obyczajowymi moralnymi i prawnymi.

d) resocjalizacja jako kształtowanie prawidłowych, dobrze zintegrowanych postaw społecznych–obejmuje myślenie (sfera poznawcza), sferę emocjonalna i oddziałanie (sfera behawioralna)2.POSTAWY:Biorą się ze światopoglądu i systemu wartości. Daje nam to świadomość siebie, obraz siebie i obraz świata. Mamy ja realne (fakty) i ja idealne (idealny). Często wystarczy duża rozbieżność miedzy między ja realne i ja idealne. Może to powodować dysonans poznawczy (sprzeczne postawy, które tworzą napięcie)3.WYKOLEJENIE SPOLECZNE:Jest to niewłaściwy układ postaw. Do XVI w kara była śmierć lub tortury. Pod koniec tego wieku całkowicie zmieniono myślenie o karaniu. Wiezienie stało się próba kary.a)AMSTERDAM: wybudowano taki zakład dla mężczyzn. W 1575r., dla kobiet w 1576r. był to zakład świecki. Więźniowie zatrudniani byli do pracy. Pastor nawracał więzów na dobra drogę. Uczono ich czytania, pisania. Szkodliwe jest przebywanie młodocianych przestępców z recydywistami i w 1603r., wybudowano budynek dla nich. Miały one dużą sprawność organizacyjna.b)RZYM: miał Duzy wpływ na otwarty przez papieża Klemenza XI, na przełomie XVII-XVIIIw., przytułek św. Michała. Było tu miejsc na 200 młodych i 500 starych ludzi. Samotność to dobra droga do duchowej wzniosłości. W nocy młodzi przebywali w osobnych celach, w dzień pracowali razem bez możliwości porozumiewania się. Warunki były surowe. Takie zakłady zapoczątkowały reformę więziennictwa.4.FORMY PRAKTYKI RESOCJALIZACYJNEJ:1)SYSTEM CelKOWY: wiezienie powstało XVIII-XIXw., w Gondosie.  W 1790r., rozpoczęło swa działalność wiezienie w Filadelfii.a)odseparowanie sprawców drobnych od poważnych przestępcówb)osobne pomieszczenia dla kobiet, dłużników i włamywaczyc)udzielenie im nauki, religiid)zrezygnowanie z kar cielesnych.W Ameryce rozwinęły się dwa systemy całkowe. W Pensylwani i w Auburn  . W Pensylwanii Zostało całkowicie odosobnione wiezienie. Więzień miał cele dużą, przestronna. Z każdej celi jest wyjście na dziedziniec, ale tam nie można się porozumiewać, nie było spotkań z rodzina. Prace były wykonywane w celach.AUBURN–1823r., zakładano odosobnione wiezienia. Wspólna praca w dzień. Prowadzono naukę pisania i czytania.2)SYSTEM PROGRESYWNY: XIXw.a)BOSTON 1826r. miejsca takie nazywano reformatorami 100 wychowanków, 10% to kobiety, wiek niecałe 112 lat. Prowadzącym był duchowny protestancki. Założenia: grupa była społeczeństwem, wszyscy mają coś do powiedzenia, pobyt to 6 stopni, o awansie decydowała młodzież na wieczornych zebraniach. W księdze zachowania każdy miał zapisane dobre i złe zachowania, które analizowano na tych zebraniach. Każdy formułował opinie na swój temat, dużo czasu poświęcano na zabawę.b)ELMIR 1876r., wiek 16-20 lat. Uważano, ze każdy całkowicie ma prawo do wolności. Przyjmowany był na poziom środkowy, średni. Można było się dostać do warunków lepszych lub gorszych. Występują tu 3 stopnie: średni-czarny, wyższy-niebieski, niższy-czerwony. Każdy musiał w ciągu 6 miesięcy otrzymać 9 miarek każdego miesiąca 3 miarki za sprawność, 3 za pilność i 3 za postępy. ROZNICE: w Bostonie stopnie były od najniższego do najwyższego, a w Elmirze zaczyna się od środka.

5.SPOSOBY WYJASNIANIA POSTEPOWANIA:

1)PSYCHODYNAMICZNY-skupia się na wnętrzu człowieka, a zachowanie to zewnętrzna manifestacja tego co dzieje się w nas.

2)BEHAWIORALNE–jego zwolennicy uważali ze całkowicie rodzi się jak czysta tablica. Centralne pojęcia to uczenie się które polega na bodźcu reakcji.

3)TEORIE ORGANICZNE–wyjaśnienie za pomocą biologii.

4)SYSTEMOWY–punkt wyjścia są odkrycia fizyki.

6.MECHANIZMY OBRONNE:

a)racjonalizacja b)wyparcie

c)zaprzeczenie-wiem ale mowie ze nie.

7.PODEJSCIE STRUKTURALNE:

Jeśli następuje zmiana w strukturze, to następuje od razu zmiana struktury, która skupia się na funkcjach, komunikacji.

8.MECHANIZMY RESOCJALIZACJI:

a)POTRZEBY–napięcie motor działania  jest pierwsza iskierka życia. prawo równowagi miedzy potrzebami niższego i wyższego rzędu. Mamy wbudowane mechanizmy które pomagają nam wrócić do równowagi np. płyny (nie napijemy się na zapas), pożywienie (nie najemy się na zapas). WZMOCNIENIE-jeżeli pojawia się potrzeba to zaspokojenie jej nie spowoduje spadku napięcia, tylko wzrost np., malowanie obrazów.

b)MOTYWY-ukierunkowują aktywność potrzeby bez gwarancji sukcesu.

c)UCZENIE SIĘ–człowiek nabiera pewnych określonych sposobów zachowania. Odrzuca zachowania przynoszące kary, poszukuje tych co przynoszą nagrody.

d)POSTAWY–stałość zachowań - odwołujemy się do świata wartości. Emocje to tez postawa np., lekceważenie, złość, pogarda. Aby oddziaływać na postawy musza zaistnieć 4 elementy: 1)Nadawca - ważna jest jego wiarygodność – zależy od kompetencji, intencji, umiejętności, języka. 2)Odbiorca – temperament, osobowość 3)Przekaz – wymiar jedno lub dwustronny. Emocjonalność to racjonalność przekazu. 4)Kanał

e)DOTYCZY FUNKCONOWANIA W GRUPIE:

Grupa stwarza jednostce warunki do zaspokajania potrzeb (są to takie potrzeby które można zaspokoić w grupie). Mechanizm kontroli funkcjonuje na zasadzie kar i nagród. Aprobata i dezaprobata będzie miała znaczenie dla jednostki w tedy gdy grupa będzie atrakcyjna. Sankcje jakie grupa stosuje mogą być:

a)pozytywne–aprobata pochwala, lepsza pozycja

b)negatywne–dezaprobata, degradacja, wykluczenie grupy musie mieć swój cel.

STRUKTURA GR-formalna i nieformalna. INTERAKCJE W GR.–człowiek będzie wybierał takie interakcje, które będą mu przynosić nagrody.

NAGRODY I KARY WEWNETRZNE-mechanizm samo nagradzania (satysfakcja) i samo ukaranie (sumienie) nazywany jest wzmocnieniem wewnętrznym. Konkurencyjność celów oznacza takie wzmocnienie, gdy nagradzamy walory celu pozytywnego, aby osiągnąć właśnie ta wartość jako mające dla niej w

Zgłoś jeśli naruszono regulamin